Tredje försöket!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2887

    #16
    Svärdsplantan skulle behöva lite näring vid rötterna t.ex. näringskapslar. Att polysperman inte växer kan vara näringsbrist, så jag hade nog börjat dosera flytande näring trots alger. Lätt att man blir fixerad av algerna men att få igång växterna borde vara prio. Tror inte fiskarna är sjuka utan snarare på inkörningsproblem även när det gäller dom. Finns något annan inredning i karet förutom sand, växter och ett "sjunket krigsfartyg" ?
    Gødningstabletter - Tropica Aquarium Plants

    Kommentar

    • Pierre67
      • November 2011
      • 321

      #17
      Tack för svar!
      Ja jag är nog fixerad vid algerna just nu och därför vägrar växtnäring. Tänker ge växtnäring = mer alger. Men döda/döende växter ger väl samma resultat? Så får ge dom näring nu och strunta i algerna. Och tror också på inkörningsproblem med fiskarna, då jag inte ser dom bli sjuka, utan dom plötsligt bara har dött. Gruset innehåller visst lite kalk, men det ska väl inte fiskarna dö av? Annars så är det bara växter och krigsfartyget i karet. Har stoppat ner 1 JBL tablett i gruset vid svärdsplantan.
      Tack för all hjälp!

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2887

        #18
        Antar att fartyget inte är av material som påverkar vattenkvalitén negativt.

        Kommentar

        • Pierre67
          • November 2011
          • 321

          #19
          Köpte fartyget här: https://www.zoo.se/akvaristik/produkter/battle-ship-2 och vattenvärdena är ok, vad jag kan utläsa av testerna. Men kanske skulle prova och ta ut det?

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2887

            #20
            Troligtvis avger inte fartyget något skadligt ämne eller något som påverkar vattnet, eftersom det säljs som akvariedekoration.

            Kommentar

            • Al G

              • August 2022
              • 29

              #21
              Mitt 70 liters började på lite liknande sätt, emellertid bortsett från klart färre dödsfall, men när jag började med växtnäring (dubbelt den angivna dosen) blev det nästan paradigmskifte - allt blev bättre. Mindre alger och frodiga växter (måste t o m trimma 2 ggr i veckan - ingen CO2).

              Byter 25-30% vatten varje vecka.

              Så jag skulle iaf testa växtnäring om jag vore dig. Lycka till.

              Kommentar

              • Pierre67
                • November 2011
                • 321

                #22
                Låter verkligen som jag får börja med växtnäring, har Easy-Life Profito. Byter ungefär 30% vatten varje vecka jag också. Har standard ljus (1 Day och 1 Nature) och pump från Juwel och ingen CO2. Kan inte heller tro att fartyget skulle släppa ut nått och då borde väl alla firrar kola?

                Kommentar

                • Al G

                  • August 2022
                  • 29

                  #23
                  Ingen expert på detta, men tror kalken i gruset gör vattnet hårdare vilket kan påverka fiskarna negativt. Kan vara värt att undersöka om du inte redan gjort det.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13127

                    #24
                    Ursprungligen postat av Pierre67
                    Tack för svar!
                    Ja jag är nog fixerad vid algerna just nu och därför vägrar växtnäring. Tänker ge växtnäring = mer alger. Men döda/döende växter ger väl samma resultat? Så får ge dom näring nu och strunta i algerna. Och tror också på inkörningsproblem med fiskarna, då jag inte ser dom bli sjuka, utan dom plötsligt bara har dött. Gruset innehåller visst lite kalk, men det ska väl inte fiskarna dö av? Annars så är det bara växter och krigsfartyget i karet. Har stoppat ner 1 JBL tablett i gruset vid svärdsplantan.
                    Tack för all hjälp!
                    Vad har du för ph värde i karet?
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Pierre67
                      • November 2011
                      • 321

                      #25
                      Har testat vattnet bara med JBL pro aquatest 7 in 1 teststickor. Gjorde det dock två gånger och det gav samma resultat. Och detta är vad jag kunde tyda:
                      N02 och N03 = 0
                      GH = 7
                      KH = 6
                      PH = 7.2
                      CI2 = 0

                      Har försökt hitta vad vi har för värden på dricksvattnet här i Sundsvall (kommunalt), men hittar det inte inte. Dock står det på deras hemsida, att vi har jättefint vatten.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13127

                        #26
                        Jag tänkte om du hade väldigt högt på och du kanske fick ammoniakspikar och därför som fiskar dog utsn stt visat sjukdomstecken? Ammoniak kan bildas i ph över 7. Konstigt att du har 0 nitrat, undrar då om du har en massa ammonium i stället som delvis går över i ammoniak? Hur luktar vattnet?
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Pierre67
                          • November 2011
                          • 321

                          #27
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Jag tänkte om du hade väldigt högt på och du kanske fick ammoniakspikar och därför som fiskar dog utsn stt visat sjukdomstecken? Ammoniak kan bildas i ph över 7. Konstigt att du har 0 nitrat, undrar då om du har en massa ammonium i stället som delvis går över i ammoniak? Hur luktar vattnet?
                          Hej!

                          Tycker inte vattnet luktar nått konstigt. Ja jag fattar inte detta? Nått är ju fel med karet, men vad!? Ska jag testa och byta till sand? Ska jag ta bort fartyget? Inget skoj när fiskarna dör varannan dag.

                          Ni ska ha stort tack, som försöker hjälpa mig...Tack!

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2887

                            #28
                            Har svårt att tänka mig att gruset skulle göra fiskarna sjuka även om det innehåller kalk. En del akvariesand/grus innehåller kalk t.ex. engelsk sjösten vilket har använts i akvarier i åratal utan problem för fiskarna. Med eller utan fartyget spelar nog heller ingen roll, förutom att det ser onaturligt ut om man säger så. Jag tror fortfarande att det är vissa "inkörningsproblem". Ligger vattentemperaturen runt 25gr. och vattenbyten görs regelbundet 1ggr/vecka så borde det funka framgent, men incykling kan ta rätt lång tid. Ibland har det tagit upp till ett halvår innan jag fått riktigt ordning på vissa kar med alger osv.

                            Kommentar

                            • Pierre67
                              • November 2011
                              • 321

                              #29
                              Hej igen!

                              Jag och en kompis flytta in akvariet till sovrummet idag. Jag tömde det helt på vatten och det mesta gruset. Fiskarna fick vara i en hink med en batteridriven luftpump. Sen i med gruset, vatten, växter och vattenberedningsmedel. När tempen visa 25 grader fick fiskarna slippa hinken.

                              Anledningen till flytten berodde på 1. behövde utrymmet i vardagsrummet 2. tv´n lyste upp akvariet (stod nästan mitt emot), när belysningen i karet släcktes. Hade att välja på hallen eller sovrummet. Nu kan jag ligga i sängen och titta på karet innan man somnar!

                              Innan flytten satte igång, var jag till Dogman och köpte en amazonsvärdplanta och sumatraormbunke och två mangroverötter. Rötterna kommer ligga på varann och bilda en grotta. Ena roten ligger än så länge i en hink i badrummet, då den bara vill flyta. Den andra roten sjönk direkt och den har jag knutit fast en anubias på. Ska ha i fler anubias sen.

                              Har nu en svärdplanta i vänster bakre hörn och en i högre bakre hörn. I vänster hörn har jag också polysperman och i högra har jag ormbunken. Längs hela bakre långsidan har jag vallisneria och runt roten (i mitten av karet) har jag hornsärv. Har inga stenar i, men sugen på att stoppa i några kolstenar. Bakgrundsplanschen åkte ur och jag tejpa dit en svart sopsäck istället (blev mycket bättre!). Fartyget fick åka ur karet. Det åkte i för att jag tyckte den såg frän ut (löjligt jag vet) och för att jag trodde rasbororna skulle simma genom det. Men ingen av dom har simmat igenom fartyget, bara nån av guramisarna och det var en engångsföreteelse.

                              Jaja, så ser det ut nu. Just nu är vattnet lite grumligt, få se om det är klart imorron!?

                              Vet inte om detta är en nystart? Jag har ju bakterierna kvar i filtret och jag sköljde inte gruset. Men ska ta det lugnt med matandet och kolla värdena nu ett tag.
                              Senast redigerad av Pierre67; 19 November 2022, 19:53.

                              Kommentar

                              • Pierre67
                                • November 2011
                                • 321

                                #30
                                Hitta nyss denna sida: http://www.aqadvisor.com/ och fyllde i karets storlek, filter och vilka fiskar jag har. Fick följande svar.
                                Recommended temperature range: 24 - 25 C.
                                Recommended pH range: 6 - 7.8.
                                Recommended hardness range: 5 - 15 dH.
                                You have plenty of aquarium filtration capacity.
                                Recommended water change schedule: 13% per week.​
                                Your aquarium filtration capacity for above selected species is 137%.
                                Your aquarium stocking level is 52%.

                                Kan man lita på den sidan? Tycker vattenbyte 13% varje vecka låter väldigt lite.
                                Senast redigerad av Pierre67; 20 November 2022, 23:01.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...