Tredje försöket!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Al G

    • August 2022
    • 29

    #31
    Man kan nog inte lita på den blint (den missar ju en del viktiga faktorer som t ex hur mycket man matar och hur mycket växter man har) men kanske ta den med en nypa salt som en fingervisning.

    Kommentar

    • Pierre67
      • November 2011
      • 321

      #32
      Ursprungligen postat av Al G
      Man kan nog inte lita på den blint (den missar ju en del viktiga faktorer som t ex hur mycket man matar och hur mycket växter man har) men kanske ta den med en nypa salt som en fingervisning.
      Sant, den missar en hel del faktorer. Jag fortsätter med mina 30% vattenbyten 1 gång i veckan.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #33
        Mät nitrathalten istället för att få fram lämplig bytesintervall... när nitratet drar iväg över 40-50 då vet du att det är dax och sen kollar du hur länge det dröjer till nästa gång. Och du skrev väl att du hade 0 nitrat och då finns väl knappast någon anledning att byta, byta vad liksom, moget bra fiskvatten mot aggressivt kranvatten?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Pierre67
          • November 2011
          • 321

          #34
          Ursprungligen postat av åheim
          Mät nitrathalten istället för att få fram lämplig bytesintervall... när nitratet drar iväg över 40-50 då vet du att det är dax och sen kollar du hur länge det dröjer till nästa gång. Och du skrev väl att du hade 0 nitrat och då finns väl knappast någon anledning att byta, byta vad liksom, moget bra fiskvatten mot aggressivt kranvatten?
          Jo du har helt rätt, varför byta i onödan. Men trodde det fanns andra anledningar också till att byta. Dom flesta verkar ju byta en gång varje eller varannan vecka.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #35
            Jo tex om man doserar estimated index av växtnäring då behöver man byta 50% varje vecka för att konstant ligga på maximal näringsnivå men den metoden är för den avancerade växtakvaristen som inriktar sig på växter istället för fisk, för det är ju inte en optimal miljö för fisken att leva i eller för att uppnå en bra biologisk balans.

            Ja visst finns det andra anledningar att byta vatten. Främsta anledningen är ju som sagt att få ner nitrathalten om man ser en kraftig ökning men sen är det bra med vattenbyten för att tillföra nya spårämnen och mineraler som med tiden kan förbrukas i karet MEN för att återföra dessa ämnen behövs inte så täta och stora vattenbyten.
            Jag har hållit på med otroligt mycket vattenbyten när jag började med akvarier, det är runt 20år sen vid det här laget, för jag hade ingen ordentlig kunskap så jag gjorde rent filtret varje vecka och vattenbyten minst en gång i veckan och resultatet blev mycket döda fiskar, alger och döda växter! Sen hittade jag Zoopet och där fick jag lära mig massa nyttiga saker om kvävecykeln mm.
            Sen har jag blivit mer trygg i att låta akvarierna vara i fred och jag ser tydliga tecken på välmående hos fiskarna och växterna när jag låter det vara.

            I klippet här så ser man två akvarier, det första är ganska lågt belastat med ett gäng glasteror och ett par honungsgrami och ett ordenligt gäng gula neocaridina räkor och där byter jag ca 20% 1g i månaden, ännu längre ibland och i det andra karet med platy, två arter av corydoras, några otocinclus och räkor (som ofrivilligt följt med nåt filter från det andra karet och som bestämnt sig för att föröka sig kraftigt för jag har försökt ta tillbaka dem till orginalkaret men det dyker hela tiden upp nya... där byter jag ca 40% var 3,dje vecka för det har en hög belastning pga att jag måste mata ganska tungt. Hur inredningen ser ut har ju inte med nånting att göra så det är en smaksak men det finns aldrig nån ful algtillväxt och allt frodas och ser väldigt friskt ut, upplever jag det i alla fall... Och jag har en en försiktigt filtrering med uteslutande luftdrivna svampfilter.

            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp




            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Pierre67
              • November 2011
              • 321

              #36
              Du har fina och frodiga kar Åheim!

              Döda fiskar, alger och döda växter (i mitt fall döende växter) känner jag allt för väl till. Jag har inte gjort rent filtret, utan bara bytt ut det vita vaddet överst ett par gånger. Karet har strax vart igång i tre månader och jag har gjort vattenbyten på 30% varje vecka. Började med vattenbytena efter det gått en månad. Filter och belysning är det som kom med. Belysningen gick i 10 timmar i början, men efter algerna kom ställde jag ner till 6 timmar per dag. I lördags flytta jag och en kompis karet från vardagsrummet till sovrummet. Jag rörde inte filtret då och gjorde inte rent gruset heller.

              Nu har jag 12-13 kilfläcksrasbora kvar (har köpt totalt 25, 5 åt gången), 2 mosaikguramis (hade 3 från början) och 5 otocinclus (ingen av dom har dött). Tänker inte skaffa fler firrar, innan karet fungerar som det ska. Undrar om jag haft för bråttom med dom? Men starta med 5 rasbora bara och köpt fler eftersom. När algerna kom (efter nån månad), köpte jag algätarna. Skulle vilja ha en kille till mina gurami-tjejer och några fler rasbora, men sen är jag nöjd. Vill inte ha ett fullproppat kar eller en massa olika sorter.

              Ska ta till mig dina råd och hålla koll på nitraten och byta vatten bara om jag måste. Tack för dina råd!

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #37
                Det kan vara bra att tänka på att sällan och oregelbundna vattenbyten stressar fisk då svängningarna i vattenvärden blir större. Ev. behöver man tillsätta salt ifall det gått lång tid mellan vb.
                Delvattenbyte, varför? - YouTube

                Kommentar

                • Pierre67
                  • November 2011
                  • 321

                  #38
                  Ursprungligen postat av Sleaper
                  Det kan vara bra att tänka på att sällan och oregelbundna vattenbyten stressar fisk då svängningarna i vattenvärden blir större. Ev. behöver man tillsätta salt ifall det gått lång tid mellan vb.
                  Delvattenbyte, varför? - YouTube
                  Hej!

                  Ja vad ska man tro, när alla säger si eller så? En nybörjare som jag blir helt yr i bollen. Tyckte nån sa att har man kalk i karet, så blir det inte några större svängningar av t.ex. PH. Vi vet ju att jag har kalkhaltigt grus, nämligen detta: https://www.hornbach.se/shop/Akvarie...-detaljer.html Har inga problem med att byta vatten en gång i veckan, men fiskar blir ju stressade av det och att byta i onödan, ja det känns ju onödigt.

                  Men ska kolla videon och är såklart tacksam för alla tips och råd!

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    #39
                    Att pH-värdet kanske ökar gör normalt ingenting, men var det längesen man gjorde vb kan ev. vattnet berikats med ammonium vilket omvandlas till ammoniak ifall pH går från svagt surt till över neutralt. Den största påverkan på fiskarna gör skillnad i näringssalter i vattnet ifall man byter sällan, vilket man tar upp i videon.

                    Kommentar

                    • Pierre67
                      • November 2011
                      • 321

                      #40
                      Ursprungligen postat av Sleaper
                      Att pH-värdet kanske ökar gör normalt ingenting, men var det längesen man gjorde vb kan ev. vattnet berikats med ammonium vilket omvandlas till ammoniak ifall pH går från svagt surt till över neutralt. Den största påverkan på fiskarna gör skillnad i näringssalter i vattnet ifall man byter sällan, vilket man tar upp i videon.
                      Det jag trodde är att om man har kalk i karet, så är väl PH mer eller mindre stabilt, eller har jag missuppfattat det? Ammoniak vill ju absolut inte ha i karet, men hur kan då vissa typ nästan aldrig göra VB och klara sig undan? När dom väl gör ett VB, så borde ju allt gå åt skogen eller?

                      Jag har tekniken som följde med karet och använder inte trycksatt CO2. Ända jag har i karet är vattenberedningsmedel och (nu) växtnäring (EasyLife Profito). Fortsätta så och fortsätta med VB varje vecka?

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #41
                        Ursprungligen postat av Pierre67

                        Hej!

                        Ja vad ska man tro, när alla säger si eller så? En nybörjare som jag blir helt yr i bollen. Tyckte nån sa att har man kalk i karet, så blir det inte några större svängningar av t.ex. PH. Vi vet ju att jag har kalkhaltigt grus, nämligen detta: https://www.hornbach.se/shop/Akvarie...-detaljer.html Har inga problem med att byta vatten en gång i veckan, men fiskar blir ju stressade av det och att byta i onödan, ja det känns ju onödigt.

                        Men ska kolla videon och är såklart tacksam för alla tips och råd!
                        Förstår att det känns förvirrande det här men vi alla förespråkar såklart vattenbyten men hur ofta och hur stora sklijer sig åt En stor ansamling av lösta salter dvs nitrat (som sleaper menar) är inte bra att ha och kan ställa till problem om man gör ett ordentligt vattenbyte med ett vatten (kranvatten) som har väldigt lite lösta salter då fisken utsätts för stor skillnad i det osmotiska trycket. Men som jag nämde så kan man mäta sin nitrat och se hur stor tidspann det har innan nitraten börjar bli för hög ioch man bör byte en del av vattnet. Om man har ett relativt stort akvarium med ett par stim av små fiskarter så kommer inte nitraten stiga särskilt fort och då gagnar det inte fisken att man byter vatten ofta utan man gör dem en björntjänst. Har man stora fiskar som man måste mata väldigt mycket så kan man behöva byta hälften av vattnet 2 ggr i veckan men så klart är ju inte det en optimal vattenmiljö för fisken men man har kanske inget annat alternativ för nitratn kommer skjuta i höjden och man är kanske inte villig att ha dessa stora fiskar i ett akvarium på flera tusen liter? Men vet man av att man bara matar ett par nypor mat om dagen i sitt akvarium så kan man troligen ta det lite lugnare med vattenbyten.

                        Men i alla fall om man upplever problem med sitt akvarium och man sköter det nitiskt så kanske man ska ta det lite lugnare med allting och inte öka intensiteten och börja göra massa åtgärder som man inte vet reultatet av för då kan det lätt spåra ur och man tappar kontrollen och man kan till slut tröttna på sitt akvarium, som majoriteten faktiskt gör tror jag
                        Så ta det lugnt och njut av resan och kom ihåg att moder natur kan klara ut en hel del av våra akvarie"problem" (alger är dock inte ett problem utan en hjälp för oss, men kan ibland vara ful att se på)
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #42
                          Mitt hemliga trick till ett ett algfritt akvarium är mina luftdrivna svampfilter för dem syresätter väldigt bra och vädrar ur lite gaser ur vattnet och framför allt så är cirkulationen svag och är det nåt som alger älskar och triggas av så är det cirkulation
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Pierre67
                            • November 2011
                            • 321

                            #43
                            Vi har glömt en sak till i beräkningen, nämligen hur man är som person. Jag behöver rutiner och måste t.ex. ha tvättid, samma dag och tid varje vecka, annars blir det kaos i skallen. Kanske en släng av nån bokstavskombination? Så för mig fungerar det bäst om jag har vattenbyte en gång varje eller varannan vecka. Annars kan det bli kaos och allt går åt skogen. Men självklart kollar jag karet varje dag och ser efter hur mina kompisar mår.
                            Senast redigerad av Pierre67; 23 November 2022, 13:50.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              #44
                              No problem, mäter nu nitrat så får du fram om du behöver byta varje, varannan, var 3dje, var 4dje... sen håller du den rutinen...
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13110

                                #45
                                Alltså mät nitrat efter 1v är den ok så väntar du och mäter efter 2v osv.
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...