Nybörjare, nytt akvarium. Inredningstips.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Farsot
    • March 2021
    • 132

    Nybörjare, nytt akvarium. Inredningstips.

    Hej
    Fått ett 240 liter akvarium (begagnat) i födelsedagspresent. Innan haft ett 17-liters och 54-liters. Började efter årsskiftet så är amatör och känner mig bara mer förvirrad ju mer jag förkovrar mig i denna hobby...

    Skulle gärna få lite tips hus jag ska tänka kring inredning så jag inte behöver göra om nu när det är så ”stort”.

    Är sugen på mörkt typ svart eller mörkgrått fint grus. Var kan man köpa större mängder billigt? Försökte på Hornbach men han i affären sa att den var ”vass”, resten fanns bara på typ 5-10 kg-påse. Eller borde jag ändå köpa sand? Fått för mig att växterna vill ha syre till rötterna och att sand inte är bra då?

    Sen önskar jag tips på hur man ska inreda med växter, stenar och rötter så det inte blir så stökigt utan ändå stilrent och naturligt. ”Less is More” har jag hört... ni får gärna visa inspirationsbilder.

    än så länge föredrar jag ändå ”små fiskar” så har inte planerat ciklider eller diskus utan snarare stim-fisk tillsammans med bottenlevande fiskar. Har just nu Kuhli ålar, sewellia lineota, guppys/endlers samt några skänkta pansarmalar+pygmepansarmalar och neontetror+falska neontetror. Därtill finns skräpräkor och diverse snäckor.

    Alla inredningstips tas emot, typ färgkombinationer etc! Och bilder uppskattas. Helst inga komplicerade DIY trick men limma/snöra på rötter kan jag nog klara av ;-)

  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Vad man gillar är ju högst personligt men om man håller sig till en sorts sten och en sorts rötter (leta inte efter den perfekta roten utan tänk att man kan bygga ihop flera mindre istället) och inte blandra för många olika växter. Då har man förutsättningarna att få till en inredning som inte ser så stökig ut. Att integrera stenarna med rötterna brukar se naturligt ut istället för en hög med rötter och en hög med sten.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Tja... vad botten material du har är en smaksak... Jag använde en tid grus från "gården". Det var grus som använts till halkbekämpning och som sopades upp, rengjordes och hamnade i akvariet. Jag har haft grus från en lekplats. Från en strand. Lika så färgat köpt krus. Allt behöver ju heller inte vara samma. Nu har jag billigt grus i botten, för att kunna plantera växter, med ett täcklager med en passande struktur, färg.
      Av 60 kilo grus totalt så är 5 fint köpegrus som man ser. Resten är billigt men fungerande grus som skapar nivåer och plats för rötter. Så någon centimeter "bra för rötter" grus i botten och någon millimeter som syns ovan på det. Blir ytlagret missfärgat, fyller jag på lite eller byter 5 millimeter bara. Finns liksom inget skäl att ha fint grus sand mer än det som syns,
      Syre till rötterna. Du har säkert en pump, filter i karet som rör om vattnet det gör att vattnet är i rörelse och syre och näringssalter är i praktiken lika i karet och i gruset. Det ska mer till en någon centimeter grus eller sand för att göra skillnad i hur syre och näring fördelar sig. Så vad du har i botten, vart du placerar näringen till växer osv spelar egentligen exat ingen roll. Vattnet fördelar det lika även ner i någon centimeter grus. I praktiken är det ju så att skapa en syrefri miljö i botten (för att bryta ner nitrat) är nära nog omöjligt med de djup på sand, grus som är aktuella. Dvs syret kommer ner i gruset då vattnet syresätts och är i rörelse vara sig du vill eller inte.

      Rötter... jag .. tycker man helt kan skippa dom om man inte har fisk som behöver en träbit. Jag har två små nu i mitt men långt bak så dom är ur synfältet. Dom fyller funktion främst. Gömställen och trädbit att gnaga på för malar. Finns inte behovet av rot.. ingen rot ”Less is More” Det samma gäller döskallar, kistor, malgrottor osv. Behövs dom som funktion, gömställen, så bör man ha dom om inte ... ”Less is More”. Kort så utgå från de behov dina planerade fiskar har först. När det är ok så bara det som ögat gillar.
      Jag kan ta vad som helst som fungerar, en sten från gården, en leksak, ett prydnadsföremål osv. Behöver ju inte vara köpt i en zoo affär för att fungera och se bra ut.

      Växter. Jag har växter, för jag tycker om miljön dom skapar och för funktionen, dom renar vattnet.

      Jag skulle dock börja planeringen med bakgrund, belysning, teknik. Dvs en "bra" bakgrund. Bra belysning och hur jag gömmer tekniken. Jag föredrar ytterfiler för att dom inte syns. Lika med värmare. Slipper jag se den.. är den bra . Tekniken bakom en bakgrund? Kan du offra lite synligt djup är det en bra lösning. Men med en volym på 240 så kanske det tar för mycket av det synliga djupet.
      Färger.. tänk på att både fisken och inredningen påverkas väldigt mycket av olika belysning. Jag köpte för en tid sedan fisk på Hornbach och när jag kom hem så har den helt annan färg. Alltså olika belysning. Det du väljer ska ju fungera med den belysning du har i karet och ge rätt nyanser. Vilket är... en smaksak,.,
      Med det på plats så planera resten av inredningen.
      Senast redigerad av Gäst; 23 March 2021, 18:21.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Jag ska ge bilder på ytterligheter.
        Här har väl less is more gott lite till överdrift,
        Facebook
        Hugga ner en skog och stoppa i karet blir kanske lite väl mycket?
        Scalarer i ett 540 liters kar - Zoopet

        Inget av dom två är fel men personligen föredrar jag något åt detta håll (jag skull vilja ha en lite lugnare bakgrund och större fiskar
        Betta sorority - ett akvarium på www.zoopet.com

        Blir du guldmedlem så kan du nog se många fina som inspiration här på zoopet.

        Stilmässigt så är less is more stilen mycket mer vanlig i asien än i Sverige. Jag har sett många akvarier i asien som har några fiskar, en eller två växter, lite grus i botten, kanske en "prydnad" och .. inget mer. Inte ovanligt är en ensam guldfisk, modell större, i att kar som står fritt och kan ses från alla håll.
        En film från en tävling i "guldfisk" .. Denna typ av kar finns även under icke tävling. Ett kar en fisk och mitt på ett golv.
        The wonderful and wacky world of goldfish beauty pageants | Goldthread (goldthread2.com)

        I Sverige så är ju tankegången skapa en "naturlig miljö" med stenar rötter växter mycket mer vanlig. Å så in med ett fiskstimm...

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6059

          #5
          Hej! Vad roligt med ett nytt kar!

          När det gäller inredning ska den ju i första hand passa fiskens behov. En bra plan kan därför vara att först fundera på vilka fiskar du vill ha, läsa på om dem så de passar med varandra och vattenförhållandena där du bor och sedan välja inredning utifrån vad just dina tänkta fiskar behöver. Ska du ha Corydoras behöver du ha ett bottenmaterial som är finkornigt och utan vassa kanter. Då är grus eller vass sand alltså inte ett alternativ eftersom det skadar deras skäggtömmar. Ska du ha Kuhli, som ju gräver ned sig, gissar jag att du också måste ha fin sand med runda kanter. Vill du ha en grottlekande dvärgciklid så behövs rötter/stenrösen/grottor som kan funka för det behovet. Vissa fiskar lever naturligt bland tät växtlighet, andra inte. Och så vidare...

          När du identifierat fiskarnas behov är det, utifrån vad du själv tycker är fint, bara att testa dig fram med inredningen. Gör detta i lugn och ro innan du köper/tillsätter fisk i karet. Det är mycket lättare så. Titta på många bilder/filmer innan och se om du hittar en stil du tilltalas av och försök få till ditt kar åt det hållet. Alla gillar ju inte samma stil och det är därför vanskligt att ge några råd i den delen tycker jag (som tydligen har huggit ned en skog och stoppat i karet men själv är mycket nöjd över resultatet ).

          Lycka till!

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ursprungligen postat av Nando
            .Titta på många bilder/filmer innan och se om du hittar en stil du tilltalas av och försök få till ditt kar åt det hållet. Alla gillar ju inte samma stil och det är därför vanskligt att ge några råd i den delen tycker jag (som tydligen har huggit ned en skog och stoppat i karet men själv är mycket nöjd över resultatet ).

            Lycka till!
            Finns ju fler som gillar stilen en skog i karet. Inget fel på den utan jag tittar på den och tycker det är fint. Men jag skulle inte göra så själv.
            Här är ett till exempel på virkesavfall i ett kar. Inte så jag ogillar det, det är fint. Men inget jag skulle göra själv.
            Akvariestugan - Zoopet
            Vackert ja onekligen. ”Less is More” inte alls.
            Akvariet är ju en levande tavla och hur en fin sådan är är helt och hållet en personlig smaksak.

            Det grundlägga är dock fiskens behov först som Nando säger. Behov av något att gnaga på. Gömställen, strömmande eller stillastående vatten. Vid är bra för fisken?
            Skaffar man en sönderavlad knapp simkunnig slöjskärt så går ju strömmande vatten bort helt. Mycket växter med då dom äter upp dom. Å andra sidan så har dom inga uttalade miljökrav så lite "vad som helst" fungerar.
            Låt det ta lite tid som sagt och finn din still till de fiskar du planerar för.

            Här är ett ”Less is More” exempel enligt mig.
            Facebook

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2893

              #7
              Man kan ju också vända på frågan och och inreda akvariet så som man vill ha det, och skaffa lämpliga fiskar utifrån det. Allt beror ju på fokus, är fisken det som är det primära eller är det akvariet som helhet. En del info finns på : https://tropica.com/en/inspiration/

              Kommentar

              • Fiskburken
                • March 2019
                • 198

                #8
                För inspiration kan du ju leta i akvarielistan här på Zoopet https://zoopet.com/akvarium/

                Om du specifikt är ute efter akvarier med mycket växter har Tropica ett fint register https://tropica.com/en/inspiration/

                Edit: Haha Sleaper ovan postade precis samma länk 4 minuter före.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6059

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sleaper
                  Man kan ju också vända på frågan och och inreda akvariet så som man vill ha det, och skaffa lämpliga fiskar utifrån det. Allt beror ju på fokus, är fisken det som är det primära eller är det akvariet som helhet. En del info finns på : https://tropica.com/en/inspiration/
                  Precis, så kan man naturligtvis göra om man har en klar bild över hur man vill att karet ska se ut och tycker det är det viktigaste. Så gjorde jag i princip med ett av mina kar (det jag kallar svartvattenkaret) och blev helnöjd.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Kan ju till och med vara så att karet inte är primärt och en egenskap som att fisken skiter mycket är önskvärt.
                    Lärdomar från aquaponics - Hemmaodlat

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Hitta en till ”Less is More” tank Facebook som åtminstone på bild skapar en god helhet.
                      Sedan ser jag Mats har hittat grundmaterialet för nästa tank Blir säkert en härlig tank det med med lite pyssel.

                      Kommentar

                      • Farsot
                        • March 2021
                        • 132

                        #12
                        Hej igen
                        Akvariet är här men jag har inte haft tillgång till bil så inte kommit igång ännu. Kanske utelämnade information förut men det jag fått med är alltså nån slags ”ytterpump” Eheim med olika ”filter/substrat” i. Enl säljaren hade den kapacitet till det dubbla eller tredubbla?

                        Försökt googla i timmar men blir inte klokare på vad jag vill ha. Tycker mycket är fint men allt går ju inte att kombinera då det känns som det skulle bli spretigt. Tycker växtlighet är fint, typ aquascaping men vill inte ge mig på det i ett så stort kar och orkar nog inte hålla på med CO2 och substrat och gräsmattor även om det är fint. Så mer lättskötta växter...

                        Tycker rötter är fint och skulle kanske vilja försöka mig på att klä dom i nån lämplig växt, typ mossa. Har anubias på rötter i de små karen nu. Tycker ni de är växt att köpa lim eller duger tråd gott? Kan limmet skrapas bort om man vill göra om?

                        Det jag inte riktigt fattar med vissa som har mycket stora rötter är att de ser ut att sticka upp ovanför akvariet. Mitt akvarie har ju lock och det tänkte jag nog behålla på då det är sagt att kuhli kan hoppa ut.

                        Jag vill fortsätta ha kuhli, sewellia lineata (även om de är ganska små för ett stort kar) men kanske också köpa nån/några mindre storlekar fint mönstrade/färgade pleco/ancistrus (aldrig fatta skillnaden på de 2?) men de kanske alltid blir för stora i slutändan oavsett sort?

                        Jag gillar guppys/endlers men har dålig erfarenhet av sjukdomar och är orolig att ny smitta ska introduceras i ett så stort kar, men kanske går om jag använder de små som karantän först. Andra fiskar jag tycker är fina är Danio tinwini.... så generellt sett verkar jag föredra små fiskar än så länge, men det kan ju ändras.

                        Angående bakgrund tänkte jag nog använda enfärgad, kanske mönstrad affisch i början för jag har nog inte råd med Back to nature bakgrund till så ”stort”...

                        Till tanken fick jag också nån slags vattenfläkt, streamer antar jag? Vet inte om den behövs....

                        En annan fundering jag har; vi testade pumpen bara för att se att den funka så nu är akvariet fyllt med lite vatten, borde jag tömma ut det och ta nytt sen? Pumpen är just nu stillastående och fylld med vatten. Borde jag köra den en stund utanför karet innan jag börjar? Kan det ruttna där inne beroende på hur länge det står? Borde jag tömma ur vattnet ur pumpen så länge? Säljaren sa att jag INTE skulle skölja filtren?

                        Kommentar

                        • snikke

                          • December 2007
                          • 135

                          #13
                          Du kan väl ta ur pumpen om du vill och tömma den. Skölja filter skadar väl inte, det behöver man ju göra då och då när man gör rent senare. Om det är helt nya filter hade jag sköljt ur dem lite i vilket fall. När du sätter i växter kan du börja med några lätta. Jag använder ofta Hygrophila Polysperma som växer fort utan nån speciell gödsling, så tar inte algerna över med en gång.

                          Kommentar

                          • Darkg
                            • September 2020
                            • 97

                            #14
                            Om man har klorat kranvatten kan det vara onödigt att skölja filtret med det.

                            Kommentar

                            • snikke

                              • December 2007
                              • 135

                              #15
                              Det är väl alltid klorerat vatten om det är kommunalt. Jag sköljer i det, inget konstigt har hänt vad jag vet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...