Chelater och pH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Chelater och pH

    Jag har funderat mycket över varför jag tycker NutriSi:n känns lite halvt opotent så jag googlade precis lite på pH och chelater då jag vet att vissa chelateringsämnen gör att mikron får verkning först när pH:t är okej.

    Enligt den här texten verkar pH:t även vara viktigt när man blandar mikronäringen, som vi t ex gör med NutriSi:

    Observera!
    Om man använder kelaterade näringsämnen i sprutvätskan eller till näringsbevattning, måste pH-värdet i tanken ligga på följande värden, efter god omrörning, innan kelater tillsätts: EDTA pH 4,0-6,5; DTPA pH 5,0-7,3; HEEDTA pH 5,0-7,5. Om detta inte är fallet kommer kelaten att fördärvas. Behandlingen eller näringstillförseln är verkningslös.
    Från:


    Jag kommer ihåg att jorgen41 här på Zoopet visade mig någon pdf om jordgubbar och efter att jag hittat hans hemsida så hittade jag ytterligare information:

    1. Viktigast är vattnets pH-värde. Tag reda på inom vilket pH-intervall som det chelat du använder fungerar. För EDTA är pH-intervallet 3,5 – 6,5. För DTPA 3,5 – 7,3.
    2. Blanda syra väl med vatten före tillsättning av mikronäring, aldrig tvärt om!

    3. pH-värdet i blandningskaret bör ligga mellan 4,5 till 5,5 före inblandning av mikronäring..
    Hur fixar man ett sånt pH i vattnet man ska blanda med NutriSi:n? Någon ml Ättikssprit?
    http://www.defblog.se
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    Vilket pH du får av någon ml ätticksprit beror väldigt mycket på vilken buffertkapacitet ditt vatten har. Och vilket pH du startar på. Det bästa är att mäta sig fram.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Då blir det till att mäta lite när jag kommer hem =)
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Jag hade nog valt Citronsyra

        • pH 2-3: Mjölksyra 95 %
        • pH 2-4: Alun 2-10 % i vatten KAl(SO4)2·12H2O
        • pH 2-4: Askorbinsyra 2 % i vatten
        • pH 2-4: Citronsaft, koncentrerad
        • pH 2-4: Citronsyra 2 % i vatten
        • pH 2-4: Vinsyra 2 % i vatten
        • pH 2-4: Ättiksyra 50 % i vatten
        • pH 2-6: Mjölksyra 2 % i vatten

        Ättiksyra CH3COOH

        citronsyra C6H8O7
        Senast redigerad av peterhaack; 01 February 2006, 15:08.
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Coolt.

          Min förhopning är att NutriSin ska bli runt 10-100 ggr mer potent 8) Just nu doserar jag 1,0 ppm järn från NutriSi men får ändå mikrobrister. Min förhoppning är att jag ska kunna dosera 0,1 ppm järn och få bort mikrobristerna och börja se markant mer trådalger.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Ursprungligen postat av peterhaack
            ...
            • pH 2-3: Mjölksyra 95 %
            ....
            Bara att tappa av lite ur lämplig muskel efter ett hårt träningspass då

            Får man sno lite alun från ungarna då. (Undra om dom kan acceptera att det inte blir gjort någon "play-doh" deg på ett tag?)
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Åh. Trolldeg! Wohoo! =D
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Vet "vi" föresten vilken typ av chelat det är i NutriSI?
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #9
                  Ursprungligen postat av heeke
                  Vet "vi" föresten vilken typ av chelat det är i NutriSI?

                  det har nog defdac koll på! =O)
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #10
                    Kanske är läge att torrdosera sin NutriSi med andra ord... Fast det ställer ju till det om man har en auto-gödare... Själv kör jag fortfarande med Mikro+, men samma sak gäller väl där...
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • peterhaack
                      • November 2004
                      • 1752

                      #11
                      Ursprungligen postat av petnym
                      Kanske är läge att torrdosera sin NutriSi med andra ord... Fast det ställer ju till det om man har en auto-gödare... Själv kör jag fortfarande med Mikro+, men samma sak gäller väl där...
                      Hjälper inte så mycket att torrdosera med mindre du har max pH 5 i burken.

                      Citronsyra utspädd med vatten till pH 4.5-5.5 och i med nutrisi där och skaka om så har man startat upp sin micro sen kan man ju fortsätta dosera som vanligt, spruta eller gödare... =O) citronsyra innehåller mycket C och det är ju lite mer hjälp till växterna =O)
                      Senast redigerad av peterhaack; 01 February 2006, 15:53.
                      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                      Kommentar

                      • petnym
                        • May 2002
                        • 5028

                        #12
                        Ursprungligen postat av peterhaack
                        Hjälper inte så mycket att torrdosera med mindre du har max pH 5 i burken.
                        Hur gör du den tolkningen? Mikronäringen kommer iallafall att blandas med akvarievattnet med dess pH när man häller i det...
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                        Kommentar

                        • peterhaack
                          • November 2004
                          • 1752

                          #13
                          Ursprungligen postat av petnym
                          Hur gör du den tolkningen? Mikronäringen kommer iallafall att blandas med akvarievattnet med dess pH när man häller i det...
                          Som defac klistrat in för att göra Micronäringen mer potent
                          "pH-värdet i blandningskaret bör ligga mellan 4,5 till 5,5 före inblandning av mikronäring.."
                          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            Det är väl det hela funderingen hänger på.
                            Är det någon skillnad att låta NutriSI chelatera först, innan dosering.
                            Om man doserar torrt rakt ner i vattnet med ett pH som förstör chelatet så kommer väl det mästa oxidera ganska omgående, eller? Åtminstånne fortare än växterna tar upp det.
                            Samma sak om man blandar med vatten i förväg. Har vattnet fel pH så förstörs chelatet och man kommer att dosera till stor del oxiderad näring som växterna inte kan ta upp.
                            Blandar man istället med vatten med "rätt" pH så kommer chelatet verka som tänkt och förhindra oxidering, även efter dosering i högre pH värde.

                            Så fattar jag det hela, kanske jag fått det om bakfoten?!

                            Eller är det som petnym menar att när det väl kommer i karet så förstörs chelatet ändå. Isf har ju bara detta betydelse om man vill blanda i flaskor.
                            Senast redigerad av heeke; 01 February 2006, 16:02.
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • peterhaack
                              • November 2004
                              • 1752

                              #15
                              Jag tror inte det förstörs saken e den att jag tror att det verkar längre och har bättre förmåga att inte förstöras.. Men Petnym kan ha rätt
                              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...