Chelater och pH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #76
    Här är mikroskopsessionen med helt oprocessade bilder:
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #77
      La dit några bilder till före och efter att jag haft i 2 resp 4 krm Citronsyra (flaskan är en liten Puckoflaska). Det försvinner inte. Blev eventuellt lite mörkare.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #78
        Jag har latjat lite på jobbet med de olika pHna och skall se lite imorgon hur det blivit men vid högre pH fällde det ut ganska snart ifs vid 9 men ändå och vid lägre pH blev lösningen finare och ljusare i färgen och ingen fällning och det som bildas i botten på vissa flaskor som blandats med vatten från kranen är utfälld Fe som bundit sig med div salter och klorider och skall kunna lösas med hjälp av en surare lösning även om den varit uppbunden med annat innan..
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • averater
          • March 2004
          • 381

          #79
          defdac: på dina översta bilder tycker jag det ser ut som alger, det borde därför inte försvinna om du häller i nån syra.

          peterhaack: järn binder väldigt hårt till OH- som finns i basiskt vatten men väldigt lite i surt. så om din fällning bildas vid höga pH och försvinner vid låga kan det vara järn.

          edta är en lättlöslig förening och den borde även om den går sönder eller binder med sig själv på nått konstigt sätt fortfarande vara vattenlöslig.
          Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #80
            Vita (döda?) alger således, kan stämma bra för dom sitter fast precis som alger på pump/slangar/bottnen i autogödningsbehållaren.

            Mögel/svamp lär det väl iaf inte vara efter en bildsökning på mold microscope och fungus microscope i google/altavista.

            Då känns det ganska utrett vad det är för nått och att det sannolikt inte har att göra med chelatets effektivitet, mina blickar riktas mot det här med basiskt vatten och OH-. Jag visste inte att man kunde "bryta upp" en järn-OH- föreningen, det var intressant!
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • averater
              • March 2004
              • 381

              #81
              järns löslighet i rent vatten borde vara ganska lik den i vanligt vatten då det finns samma mägnd OH- vid samma pH.

              och järn's (Fe+++) löslighet som funktion av pH't kan man räkna ut!

              Kw = 10^-14 (vattnets jonprodukt)
              Ksp (Fe(OH)3 i vatten vid 25C) = 4*10^-38

              Kw = [H+]*[OH-] ([]=koncentration)
              [OH-]=10^(pH - 14)
              Ksp = [Fe+++]*[OH-]^3
              [Fe+++] = 4*10^-38 / 10^(3*(pH -14))


              PH Konc(mol per liter) Ppm Npl(atomer per liter)
              1 4,00E+001 2,23E+003 1,06E+024 (mer järn än vatten, endast teoretiskt värde)
              2 4,00E-002 2,23E+000 1,06E+021
              3 4,00E-005 2,23E-003 1,06E+018
              4 4,00E-008 2,23E-006 1,06E+015
              5 4,00E-011 2,23E-009 1,06E+012
              6 4,00E-014 2,23E-012 1,06E+009
              7 4,00E-017 2,23E-015 1,06E+006
              8 4,00E-020 2,23E-018 1,06E+003
              9 4,00E-023 2,23E-021 1
              10 4,00E-026 2,23E-024 0
              11 4,00E-029 2,23E-027 0
              12 4,00E-032 2,23E-030 0
              13 4,00E-035 2,23E-033 0
              14 4,00E-038 2,23E-036 0

              som synes så finns det mindre än en järnatom per liter järnlösning vid p>9.

              det järnet som bind in i kelat räknas inte in i ekvationen, men för att kunna få löst nått järn så att det kan bindas av kelat måste pH vara lågt (under 6-7), då kelat dessutom bryts ner fortare vid högre pH så stämmer teorin med att man ska ha låga pH i kelaterade gödningar!

              om det nu är så att det rör sig om endast Fe++ och inte Fe+++ så blir siffrorna något lägre och kan lösas vid något pH-tal högre.
              (Ksp (Fe(OH)2) = 1.8*10^-15 = [Fe++]*[OH-]^2)

              Järn-OH- föreningen är som ett vanligt salt och kan lösas i rätt lösningsmedel under rätt förutsättningar. (surt vatten)
              Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #82
                Dom inledande ekvationerna förstod jag inte så mycket av, men jag förstod din förklaring efteråt. Mycket tack! =)

                Då känns ju hela frågan avklarad:

                Det är framförallt det låga pH:t som gör susen, inte att det är avjoniserat vatten - även om avjoniserat vatten innehåller något färre möjligheter för eventuellt löst järn att kombinera med t ex Ca/PO4 etc istället för chelatet?

                För min del betyder det att jag kommer köra citronsyra och batterivatten för min NutriSi från och med nu.

                Jag tippar även att folk kommer sakna Mikro+ som alternativ till NutriSi =/
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • urbanandersson
                  • January 2003
                  • 965

                  #83
                  Hej!

                  Är det ingen som säljer micro+ typ lantmännen på dunk eller så?
                  Eller nån som säljer pmdd?

                  Urban

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #84
                    Tror det är Bröste i Mölndal som har mikroplus, 10 liters-dunkar:
                    Being a specialty distributor of chemicals and food ingredients, we’re now a fully integrated and leading innovative service provider. With innovation and collaboration at our heart, we believe anything is possible.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #85
                      Hur har det gått med NutriSI för er som provat med lågt pH i blandningen?
                      Är det mer "drag" i den?
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #86
                        Helt klart =)
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • psandstr
                          • October 2005
                          • 137

                          #87
                          Varför används just citronsyra?
                          Skulle det funka även med ex. ekbarksextrakt?

                          MVH/ Per

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #88
                            Det var den syra som jag kände igen som haack nämde tidigt i tråden och som jag såg fanns att köpa när jag köpte Borax en gång för länge sen.

                            Ekbarks extrakt hmm.. tanniner/te typ? Ja det kanske kan fungera:


                            Funderade mest på om det chelaterar saker "för hårt", men det kan nog gå bra med tanke det J Ludwig skriver där och kanske t om är bra? Om det inte blir något skumt med tanninerna och det andra chelatet.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • psandstr
                              • October 2005
                              • 137

                              #89
                              Min tanke var bara syra som syra...

                              Tanniner??

                              Jag testade iallafall men det blev ändå lite fällning, jag använde dock ett helt kryddmått med extrakt så jag gissar att pH-värdet landat nånstans kring 2-3 och det är kanske FÖR lågt, eller?

                              MVH/ Per

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #90
                                Ingen aning. Chelater och tanniner är jag inte alls hemma på, dags för kemisterna att träda fram =)
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...