Chelater och pH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Häver du i dessa båda pulver i ett vatten med högt pH så kommer järnet inte vilja vara upplöst
    Med det menar jag dels att eventuell hydroxid (högt pH) i kranvattnet säkerligen kan hitta på hyss med järnet och dels att järn vid högt pH inte är lösligt.

    Jag började med destvatten, och jag har inte haft några problem med bleka toppar efteråt.
    Att du får bra resultat med enbart avjoniserat vatten Nixon tror jag beror på dels att det inte är någon hydroxid i det och dels att EDTA och DTPA är syror i sig. Skulle tippa på att det är ett ganska lågt pH i NutriSiblandningen?

    Det kanske är så att det går bra att använda antingen syra för att sänka pH:t i vanligt kranvatten eller att bara använda avjoniserat vatten och att använda båda två samtidigt är overkill.

    Det är dock bra att vi båda inte har problem med vita toppar längre =)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      Ursprungligen postat av averater
      NiXoN: om det är du själv som har mätt pH't på ditt destvatten så skulle jag inte lita på det värdet då det är väldigt svårt att mäta pH när det är så lite joner som det är i dest vatten.

      kan iof testa att mäta saltat (givetvis jodfritt salt) destvatten, då saltet inte ska påverka pH't men ge stabilare mätningar.
      Nop det är inte jag som mätt ph´t, det handlar om mätningar gjorda på ett labb instrument.
      Sen tycker jag att resultaten tyder på att den lösningen jag har nu fungerar.
      Jag kan förvisso experimentera enligt din mall averater och se om de händer nåt.

      Kommentar

      • psandstr
        • October 2005
        • 137

        Det spelar med andra ord ingen roll att pH:t dunkar ner till mellan 2 och 3??

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          Jo det spelar roll eftersom det är det man vill?
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • psandstr
            • October 2005
            • 137

            Ok, jag menar att NutriSi:n blir inte sabbad av ett "för" lågt pH!?

            Jag blandar en ny sats när jag kommer hem med 14 krm Nutrisi, 1tsk citronsyra i 0,5l dest.vatten. Sedan försöker jag se till att inget ljus kommer åt blandningen, så skall det funka, hoppas jag.

            Jag förmodar att min flaska har varit utsatt för en "aning" ljus och att det är därför jag har fått "algerna".

            MVH/ Per

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              Min flaska som jag blandade till e nu slut och det är dags att blanda till ny 1tsk citronsyra i 500ml vanligt kranvatten och sedan 2msk nutri. tänk på att bland till den sura lösningen först innan ni häver i NutriSi
              Iviket fall som helst så hade jag inte ngn fällning eller liknande färgen har hållt sig och växterna ser finfina ut.
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              • averater
                • March 2004
                • 381

                Ursprungligen postat av NiXoN
                Sen tycker jag att resultaten tyder på att den lösningen jag har nu fungerar.
                Jag kan förvisso experimentera enligt din mall averater och se om de händer nåt.
                det behöver du inte om du inte vill. funkar det så funkar det. och är ph mätningen utförd på bra instrument så har du säkert ph 5 i det.

                dessutom så är de flesta kelater sura som defdac sa.

                men däremot så finns det hydroxidjoner i allt vatten hur väldestillerat det än är. hydroxidjonerna bildas nämligen av vatten helt av sig självt (men det finns väldigt få av dom)
                Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  men däremot så finns det hydroxidjoner i allt vatten hur väldestillerat det än är. hydroxidjonerna bildas nämligen av vatten helt av sig självt (men det finns väldigt få av dom)
                  Aha!

                  Kan man avgöra på något sätt om ens kranvatten är väldigt hydroxidbehandlat? Typ om man har väldigt högt pH trots lågt KH och pH:t sjunker rejält efter att man luftar ur det?
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • averater
                    • March 2004
                    • 381

                    hur mycket hydroxidjoner är omvänt proportionellt mot ph't. om man multiplicerar koncentrationen vätejoner som man kan räkna ut av ph't med koncentrationen hydroxidjoner blir det alltid 10^-14 vid 25 grader.

                    vad det finns för phhöjande medel i vattnet som försvinner vid urluftnig vet jag inte, en sak är säkert avsaknad av koldioxid, men jag tror inte den lilla koldioxiden som finns i luften kan sänka ph't så mycket som månnga är med om (typ från 8 till 7).
                    Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                    Kommentar

                    • Leonard
                      • January 2006
                      • 2352

                      Hallå,
                      har det funkat bra för er som har haft i 1,5tsk citronsyra i 500ml batterivatten + 7tsk NutriSi?
                      Har ni landat på ett lagom pH?
                      Eller har det funkat bättre med starkare lösningar NutriSi?

                      Defdac: Hur många ml (per fulldospuls) färdig blandning har du i ditt 310l?
                      Med "vanlig" (7tsk/ 0,5l) blandning borde det ju vara 31ml/ fulldospuls?

                      Varför kan man inte bara ha kranvatten istället för batterivatten? jag är ingen kemist
                      Ättiskspriten funkade inget bra eller?
                      Du hade ju iaf ingen fällning i den blandningen.
                      18år. . . . . .<¨,)))--{
                      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                      Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        har det funkat bra för er som har haft i 1,5tsk citronsyra i 500ml batterivatten + 7tsk NutriSi?
                        7 krm tror jag du menar.
                        (själv kör jag 2 matskedar i 300 ml)

                        Defdac: Hur många ml (per fulldospuls) färdig blandning har du i ditt 310l?
                        Med "vanlig" (7tsk/ 0,5l) blandning borde det ju vara 31ml/ fulldospuls?
                        Jag kör 2 tsk Citronsyra i 300 ml batterivatten och därefter 2 matskedar (30 ml NutriSi). Den blandningen doserar jag 10 ml av runt en gång i veckan nu på sista tiden eftersom jag fått en massa ludd/korta trådalger på bladen, dvs som om jag har för mycket mikrogödning. Innan körde jag 10-30 ml per dag.

                        Varför kan man inte bara ha kranvatten istället för batterivatten?
                        Det är enklare att sänka pH:t i avjoniserat batterivatten eftersom den inte har någon buffert.
                        Dessutom har inte avjoniserat vatten några calciumjoner som eventuellt skulle kunna vilja binda hårt med järnet, och väldigt lite hydroxidjoner som också skulle kunna binda hårt med järnet och göra det otillgängligt.

                        Ättiskspriten funkade inget bra eller?
                        För något år sen testade jag med 1 krm Ättikssprit i 300 ml kranvatten bara för att se om slem/alg/fällnings-bildningen försvann, vilket det gjorde - men det luktade inget vidare.
                        Huruvida den blev bättre ur gödningsynpunkt har jag ingen aning om. Det var under en period då jag inte kunde få igång bubblet i akvariet överhuvudtaget.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • jower
                          • December 2002
                          • 472

                          höhöhö... tyckte inte att detta verkade funka så bra, mina växter har blivit blekare. Men så blandade jag ny lösning nu...oj va brun den blev! Shiiit tänkte jag, jag blandade ju i 2 tsk nutrisi förra gången, inte 2 msk som det skulle va...dooh!

                          Jaja... hoppas växterna förlåter mig
                          /Johan

                          Kommentar

                          • Leonard
                            • January 2006
                            • 2352

                            Ok, då fattar jag =)
                            Ska testa nu med nya blandningen.
                            18år. . . . . .<¨,)))--{
                            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                            Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • micke eklund
                              • November 2002
                              • 680

                              Intressant tråd, de känns som man börjat halka efter i gödningens underbara värld . Om det är PH det hänger på borde det då inte funka om man slängde i en näve torv eller alkottar i vattnet och låter det stå ett par dagar innan man avnvänder det till mikron?

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                Ja om det bara är pH:t det beror på och det tar ner pH:t såpass mycket (4-5). Med eventuell risk för att det blir något skumt med tanninerna i torven/alkottarna, jag vet inte riktigt hur dom påverkar mikrogödningen.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...