Inspiration till kub-akvarie?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #31
    Ursprungligen postat av petnym
    Vore intressant att höra hur definierar du ett hollänskt akvarie?
    "Valarrangerad blomlåda".

    Växtvägg/växttrappa med en massa olika växter placerade lite i växtgångar/grupperingar kanske med ett par-tre olika fokus om man vill slå på stort, osså solitären i gyllenesnittet såklart.

    En vidareutveckling av den Holländska stilen, aka white-trash-stilen, kanske vore att skriva sitt namn/alias/välkommen/smiley med fiffigt placerade växter, det vore något för akvariet i IKANO-huset eller akvariet i receptionen eller vardagsrummet som gud glömde på 80-talet.

    Eller varför inte Hockeyfrilla-stilen med Javamossvägg. =D

    Tycker bara att det ofta sätts upp lite smala "designregler" som är ensamrådande. För mig kan den vårgrönskande björken i sitt sammanhang vara precis lika fascinerande och inspirerande som det vältrimmade Bonsaiträdet.
    Det är nog exakt därför jag inte gillar den Holländska stilen. Den består bara av regler man följer med tysk precision. Nåde den som avviker från gyllenesnittet.

    Samma anledning som jag föredrar Nature-Aquarium-stilen som försöker skapa något som påminner om den vårgrönskande björken utan att det blir Bonsai av det.

    Tyvärr är figurin/bonsi-stilen på frammarch om man ska se vilka som placerat sig bra i ADA-tävlingen, jag är betydligt mer old-school-nature-aquarium med det här som min absoluta favorit:
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #32
      Det är nog exakt därför jag inte gillar den Holländska stilen. Den består bara av regler man följer med tysk precision. Nåde den som avviker från gyllenesnittet.
      Aj, aj, aj. Undrar om det finns någon regel jag inte bryter mot. Oerfarenhet/okunskap förmodar jag.

      det här som min absoluta favorit:
      http://www.akwarium.org/_img/ADA2002/1_02d.jpg
      Ja, den är grym. Personligen har jag totalt snöat in på "köpcenter-skrikande" blickfångare. Eftersom både sambo och jag gillar det, och ser burken som en "växtmöbel" fortsätter jag att odla djungel utan något sikte på designtävlingar:


      Lite gammalmossigt och tråkigt kanske men vi trivs med det. Får man hålla på och det fungerar kanske man får upp ögonen ännu mer på designpillet och Amano.
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • Wilhelm
        • October 2002
        • 604

        #33
        Ursprungligen postat av defdac
        Det är nog exakt därför jag inte gillar den Holländska stilen. Den består bara av regler man följer med tysk precision. Nåde den som avviker från gyllenesnittet.

        hmm..... Nu måste jag nog anstränga mig och fixa igång ett riktigt gammaldags "Holländskt akvarium" ! :-)
        Men det lär ta lite längre tid än att få igång en amanoburk. :-)

        Nästa år vid denna tid bör det nog vara klart.
        Wilhelm
        Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
        www.ciklid.org www.aquafish.info

        Kommentar

        • jaffehuff
          • October 2005
          • 541

          #34
          Ursprungligen postat av Wilhelm

          hmm..... Nu måste jag nog anstränga mig och fixa igång ett riktigt gammaldags "Holländskt akvarium" ! :-)
          Men det lär ta lite längre tid än att få igång en amanoburk. :-)

          Nästa år vid denna tid bör det nog vara klart.

          Oerhört spännande att se vad resultatet blir. Växter är ju så roliga att forma/oforma... Att designa miljöer med....
          Lova att återkomma!

          (Erkänner, är egentligen inte akveriebiten, än, bara totalt växtfreak. Därför jag tycker ovanstående disskussion ter sig mest ...löjlig, är ordet! )

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #35
            Ja, den är grym. Personligen har jag totalt snöat in på "köpcenter-skrikande" blickfångare. Eftersom både sambo och jag gillar det, och ser burken som en "växtmöbel" fortsätter jag att odla djungel utan något sikte på designtävlingar:


            Lite gammalmossigt och tråkigt kanske men vi trivs med det. Får man hålla på och det fungerar kanske man får upp ögonen ännu mer på designpillet och Amano.
            Haha om akvarierna runt om i staden var sådär snygga hade jag varit glad. Det är mest plastväxter och plastbakgrunder för hela slanten här. Lite falsk ödmjukhet från din sida BluesBoy måste jag nog säga =)

            Men det lär ta lite längre tid än att få igång en amanoburk. :-)
            Lite EI och schyssta CO2-nivåer så har du den på några månader. Lovar. =)

            Oerhört spännande att se vad resultatet blir.
            <snip>
            ovanstående disskussion ter sig mest ...löjlig, är ordet!
            Så löjlig att diskussionen fått folk att vilja visa vad dom kan *myser* =D
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • BluesBoy
              • January 2004
              • 2559

              #36
              Lite falsk ödmjukhet från din sida BluesBoy måste jag nog säga =)
              Falsk och falsk. Jag ville bara slå ett slag för att vi kanske har lite olika syn på vad ett växtakvarium är eller kan vara. Man behöver inte sätta likhetstecken mellan växtakvarium och Amano trots att trenden pekar på det. Huvudsaken att vi trivs med hobbyn - där är vi nog rörande eniga
              BluesBoy
              http://www.bluesboy.se

              Kommentar

              • PatrikMalmo

                #37
                Jag har inte hittat så många kubformade kar på nätet, tyvärr (som är verkligt granna alltså). Det är lurigare att inreda en kub snyggt än ett avlångt kar i vilket fall, så det tål att tänkas på. Amano har ett gäng praktexempel i en av sina böcker. Det enklaste jag kommit på är att jobba på diagonalerna, vilket Amano gör frekvent i sina kuber. Se till att det går att se från två håll, annars blir det verkligt lurigt - ska man se en kub från enbart ett håll så är den nästan omöjlig att inreda verkligt snyggt. Känns hela tiden som om det "fattas något" - och det gör det: utrymme i sidled.

                Sett från två håll går dock diagonalerna att använda mycket tjusigt.

                Annars är jag glad för att se folks växtkar, oavsett designen. Faktiskt. Roligt att prata växter generellt. Var och en salig på sin fason - att försöka smälla i någon "vad som gäller" ser jag som totalt meningslöst. En del gillar att hålla växterna - det gör jag också. En del gillar Holländsk inspiration - det gör inte jag, men då kikar jag på kvalisorten på växterna. En del gillar Amano-stuket - det gör jag också, så då blir det designsnack också. En del gillar enkelhet och kör en enda art - sådant blir jag oftast impad av för att det är så sanslöst enkelt. Men svårt att få till snyggt på allvar.

                Hilsen,

                P
                Senast redigerad av Gäst; 25 October 2005, 20:08.

                Kommentar

                • Wilhelm
                  • October 2002
                  • 604

                  #38
                  Nu tänker jag inte använda en "kub" fastän jag har en, utan en dröm som jag tänker förverkliga.
                  Ett akvarium som är minst 2m och bara 45-50 högt och minst 70 djupt. Förmodligen blir det ett träakvarium som jag hade förr.
                  Sen undrar jag hur många som egentligen har sett ett "holländskt " akvarium. Det var ju populärt på "stenåldern" och de flesta här fanns inte eller sprang omkring i blöjor! :-)
                  Nä nu var jag elak!


                  "Oerhört spännande att se vad resultatet blir. Växter är ju så roliga att forma/oforma... Att designa miljöer med....
                  Lova att återkomma!"

                  Jag lovar att återkomma, med full rapport med bilder under hela uppbyggnadstiden.
                  Senast redigerad av Wilhelm; 25 October 2005, 23:24.
                  Wilhelm
                  Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                  www.ciklid.org www.aquafish.info

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo

                    #39
                    Jorå, jag har sett en hel del Holländska växtkar - och en hel del som är snygga också. Har varit med föreningen nere i Tyskland rätt många år nu, och där är det mer Holländska stuket poppis - men de har helt klart Amano-stuket också. För mig så är det ändå så att det var Amanos Nature Aquarium-bok (ettan) som gav mig en verklig kick... en av mina två akvaristiska chocker.

                    Hilsen,

                    P

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #40
                      Ursprungligen postat av Wilhelm
                      Sen undrar jag hur många som egentligen har sett ett "holländskt " akvarium. Det var ju populärt på "stenåldern" och de flesta här fanns inte eller sprang omkring i blöjor! :-)
                      Tja, "live" har man ju inte sett många växtakvarier överhuvudtaget... Men nätet är ju fullt av bilder, även om jag inte kan hitta så många länkar till typiska holländska akvarier precis nu.
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #41
                        Här är några:



                        Vinnaren, http://www.nbat.nl/aquarium5/keuring.../werve_ga4.jpg är väl ett ganska typiskt Holländskt akvarium?
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #42
                          Vinnarens akvarium var snyggt... Flera av de övriga är ju terrarier!

                          En av de (alltför?) strikta linjerna för ett holländsk akvarie är att det skall vara vattenfyllt... Så terrarierna faller definitivt utanför kategorin... :-)
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            #43
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Skulle vilja se din Iwagumiteknik och se om det blir något som överhuvudtaget skulle höja någons ögonbryn.
                            Nu har jag aldrig varit inne på någon ren Iwagumi-design, så det kan jag dessvärre inte visa...

                            Mitt akvarie har väl allt som oftast sett ut ungefär så här:

                            1, http://www.pny.se/akvariedagbok/crw_3314bs.jpg
                            2, http://www.akvariesiden.dk/konkurren...1408597047.jpg
                            3, http://ciklid.se/albums/displayimage.php?album=2&pos=20

                            Kan säkert bättras på, visst... men åtminståne inget algbadkar iallafall! :-)

                            Kan du visa oss din Iwagumiteknik?
                            Senast redigerad av petnym; 26 October 2005, 08:37.
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo

                              #44
                              Jepp, vinnaren är ett klassiskt Holländskt kar. Däremot är aqua-terrarierna utanför "normen". De snyggaste Holländska akvarierna har jag sett i tidskrifter för flera år sedan. Finns en hel del som blir jäkligt granna trots den något strikta planeringen. Annars verkar ju Kasselman köra mycket enligt det Holländska stuket, finns en del bilder i hennes böcker på det. Trist nog ser man sällan hela karen, men även i enskilda växtbeskrivningar kan man få bra uppslag på kontraster i färg/form/höjd - och de går ju utmärkt att använda även i Amano-kar. Går att lära sig något av det mesta...

                              För övrigt kör även jag algbadkar just nu. Skulle kunna speeda upp processen mot snyggt växtkar rätt bra (genom trimning av döende växtdelar och borttagning av alger), men har bestämt mig för att testa Barr´s råd "fullt ut" - fokusera på växterna och inte på algerna. Det får ta den tid det tar, och det blir ju faktiskt bättre och bättre med tiden.

                              petnym,
                              det sista karet ser jag som en korsning mellan Holland och Amano. Vildare än ett Holländskt kar, men inte så "vilt" som Amano. Gäller att hitta det man trivs med själv. Bra jobbat!!

                              Hilsen,

                              P

                              Kommentar

                              Arbetssätt...