Inspiration till kub-akvarie?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    Inspiration till kub-akvarie?

    Någon som sett någon snygg design på ett kubformat akvarie på nätet någonstans? Behöver inspiration! Har en 50x50x50 burk som skulle behöva piffas upp lite... Det känns lite klurigt att få till det med dom dimensionerna.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Postar några länkar sjäv för att få igång tråden lite... :-)
    1, http://showcase.aquatic-gardeners.or...0&vol=1&id=102
    2, http://showcase.aquatic-gardeners.or...=0&vol=1&id=81
    3, http://showcase.aquatic-gardeners.or...=0&vol=1&id=68
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Jag har samma problem (2st 55cm kuber). Jag har sett en riktigt snygg variant på AGA, centralt placerade rötter lite tunnare långa saker som sprids uppåt i burken.
      Sen e de bara att bygga på med den typen av växtlighet man gillar rötterna ger lite mer djup, vilket jag saknar i min växtburk..
      Edit:Man e lite seg

      Kommentar

      • Dagge
        • December 2004
        • 188

        #4
        Detta är min personliga favorit. Ett av de snyggaste karen jag sett. Det är rätt så basic men ändå så otroligt tilltalande.
        Knott har fått till stenformationerna otroligt bra, det som gör hela layouten. HC går ju alltid att få till en gräsmatta utan att man behöver ansa fram stuket man vill ha.

        Dagge
        Ampblog

        Kommentar

        • androxe
          • August 2005
          • 854

          #5
          vad är det för bottentäckade växt i det karet? Finns det att köpa på vanliga zoo-butiker? Blev lite sugen testa med lite marktäckade växter i karet efter sett det där

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #6
            Antagligen Hemianthus callitrichoides 'Cuba', därav namnet "Cuba Cube"...

            Lite engelsk Hägerforshumor

            EDIT:

            Visst finns den att köpa, jag köpte några plantor på PWSS
            och de tar sig riktigt bra. Gissningsvis en av de lättare bottentäckarna.

            Nertill på denna bild ser du några som fått växa 3-4 veckor...
            Senast redigerad av oveb; 22 October 2005, 20:45.
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • ZakatH
              • July 2004
              • 126

              #7
              Vart fn får man tag på sånna stenar, inte sett i en enda butik jag varit i(vilket iofs inte är sååå många)... Ser ju den typen av sten i hur många kar som helst
              540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
              Min Zoon

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8

                Sen e de bara att övertala din lokala akvariehandel att beställa

                Kommentar

                • ZakatH
                  • July 2004
                  • 126

                  #9
                  Och det är förmodligen lönlöst... Finns det inte någon grossist i sverige som tar hem?
                  I så fall skulle det nog vara enklare att övertala...
                  540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av ZakatH
                    Och det är förmodligen lönlöst... Finns det inte någon grossist i sverige som tar hem?
                    I så fall skulle det nog vara enklare att övertala...
                    Grossisten Simontorp www.simontorp.se tar in sten och rötter från Firma Andreas Meyer
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Dagge
                      • December 2004
                      • 188

                      #11
                      Kan det vara deras S 040 som Knott använt i sin Cuba kub? Blev redigt sugen på att beställa men det kostar la multum, trots att det bara är sten.
                      Dagge
                      Ampblog

                      Kommentar

                      • oveb
                        • January 2004
                        • 2577

                        #12
                        Snarare S 044, den är ju åtminstone grå...

                        Den sorten han har är nog inte helt hopplös att hitta gratis... i moder natur alltså !
                        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #13
                          Ursprungligen postat av Dagge
                          Detta är min personliga favorit. Ett av de snyggaste karen jag sett. Det är rätt så basic men ändå så otroligt tilltalande.
                          Knott har fått till stenformationerna otroligt bra, det som gör hela layouten. HC går ju alltid att få till en gräsmatta utan att man behöver ansa fram stuket man vill ha.

                          http://www.pbase.com/plantella/image/39659019
                          Jo, Kuba-kuben är snygg men han har fett med ljus över den, och det har inte jag över min. Jag har HC i mina båda high-Tech burkar så det får räcka. Får kanske bli lite åt det hollänska stilen... Har för tillfället mest Limnophila sessiliflora, Rotala rotundifolia, Rotala spec "Nanjenshan", Rotala wallichii och lite Microsorum pteropus "Windeløv" i karet. Skall nog flytta in lite Hemianthus micranthemoides också... Windeløv ryker kanske, den passar inte riktigt in.
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • Dagge
                            • December 2004
                            • 188

                            #14
                            0,56 w/l blir det väl? Det är ju inte överdrivet mycket eller menar du med de 4 T5:orna?
                            Karet är ju trots allt 60cm högt, måste nog ha T5 om man skall få en så låg växt som HC att växa riktigt bra.

                            Vad menar du med den Holländska stilen?
                            Dagge
                            Ampblog

                            Kommentar

                            • petnym
                              • May 2002
                              • 5028

                              #15
                              Ursprungligen postat av Dagge
                              Vad menar du med den Holländska stilen?
                              Hollänskt växtakvarie... Har denna stil totalt glömts bort pga all japanskt inflytande?

                              Typ något i stil med:
                              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...