Inspiration till kub-akvarie?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    "Växtsamlarakvarium" menar du? Visst har han satt växterna lite på sniskan här och var men det är väl all design han använt. Det är för lätt och nybörjaraktigt, det är väl därför den totalt, med rätta, glömts bort =)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #17
      Trist med en sådan typisk negativ Defdac kommentar...

      Det är nog mest i ADA-tävlingarna som den holländska stilen har kommit i skymundan. Och någon nybörjardesign är det då sannerligen inte eftersom det är svårt att få alla arter att samverka på ett bra sätt! Karen Randall har faktiskt tidigare bleklagat att ADA's bedömningsregler missgynnar denna stil.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Det är mest att ingen förundrar sig över en växtsamling längre, därför att det med dagens gödningsmetoder är för lätt. Är något lätt är det ingen konst.

        Vem som helst kan få växter att växa i lite sneda växtgator och se till att trycka ner dom på rätt längd.

        Exakt vilket samspel menar du? Att grupperna inte växer in i varandra och att det är lite olika nyanser av grönt? *rycker på axlarna* So what?

        Dom enda som ogillar Amanoburkar är dom som insett att dom inte klarar av det, just för att det är en konst - i de flesta moment: Alltifrån att sköta, planera, hardscapingen med rätt grusinklinationer och trä/sten-samspel till att inte få det att se ut som en växtsamling med en skön variation i texturer och färger och samspelet med fiskarna och deras beteenden, färger och texturer.

        Jag tror bara du är lat Peter, därför tycker du jag är negativ
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #19
          Ursprungligen postat av defdac
          Exakt vilket samspel menar du?
          Detta samspel är det jag menar: :-)
          Ursprungligen postat av defdac
          Alltifrån att sköta, planera, hardscapingen med rätt grusinklinationer och trä/sten-samspel till att inte få det att se ut som en växtsamling med en skön variation i texturer och färger och samspelet med fiskarna och deras beteenden, färger och texturer.
          Jag har ett tillräckligt öppet sinne för att uppskatta både den Japanska Amano-stilen och andra växtakvariestilar.

          På vilket sätt skulle tex Kuba-kuben vara svårare än ett holländskt akvarie? En kuba-kub skapas ju lätt med dagens T5-belysning. Plantera lite HC, kläm på lite belysning och göd regelbundet så har du snart en egen kuba-kub!
          Senast redigerad av petnym; 25 October 2005, 10:29.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            En kuba-kub skapas ju lätt med dagens T5-belysning. Plantera lite HC, kläm på lite belysning och göd regelbundet så har du snart en egen kuba-kub!
            Ja ellerhur

            Skulle vilja se din Iwagumiteknik och se om det blir något som överhuvudtaget skulle höja någons ögonbryn.

            Nej men skämtåsido så talar ju Holländsk-stilens popularitet sitt tydliga språk. Ingen höjer några ögonbryn för en växttrappa längre. Man kan se det i vilken Zooaffärs växtförsäljningsburk som helst.

            Det är för lätt. Ingen konst.

            Att få lite HC bland några stenar att se så bra ut att man skulle vilja ett sånt själv hemma är däremot en äckligt svår konst.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #21
              Ursprungligen postat av defdac
              Att få lite HC bland några stenar att se så bra ut att man skulle vilja ett sånt själv hemma är däremot en äckligt svår konst.
              Nejdå! Här på forumet dreglar alla Defdac-wannabe's av vilka HC-plättar som helst... :-)

              Ja, nu är det väl nästan så att jag får göra en Kuba-kub av akvariet... Fast jag har egentligen ingen lust att börja med CO2 i ett tredje kar...
              Senast redigerad av petnym; 25 October 2005, 11:07.
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Defdac-wannabe's
                Och du pratar om negativ attityd? *lol* =D Kom igen.. Klarar du inte att brotta ner mig verbalt på ett forum behöver du inte dra ner andra i smutsen. Mitt akvarium får nog nämligen klassas som smuts just nu, så jag tvivlar på att det är någon som vill ha något som ens påminner om det algbadkar som står hemma.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #23
                  Ursprungligen postat av defdac
                  "Växtsamlarakvarium" menar du? Visst har han satt växterna lite på sniskan här och var men det är väl all design han använt. Det är för lätt och nybörjaraktigt, det är väl därför den totalt, med rätta, glömts bort =)
                  Så populärt det har blivit med växtakvarium kan det väl omöjligt glömmas bort. Det måste ju vimla av nybörjare som trycker ner växter på sniskan - mig själv inkluderat

                  Nej, allvarligt talat tycker jag också det är synd att "växtsamlarburkarna" överges. Jag har alltid gillat dem.

                  Det är mest att ingen förundrar sig över en växtsamling längre, därför att det med dagens gödningsmetoder är för lätt. Är något lätt är det ingen konst.
                  Måste det vara svårt? Det ligger i betraktarens öga om det är konst eller inte. Sedan kan man ju givetvis imponeras å det grövsta åt de som lyckas pilla ihop och hålla en Amanoburk med det ena utesluter inte det andra eller?
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Måste det vara svårt? Det ligger i betraktarens öga om det är konst eller inte.
                    Är något upprepningsbart utan någon större skicklighet av vem som helst är det inte en konst iaf. Dels pga att vem som helst kan göra det men även för att den kreativa skapandeprocessen är bortkopplad.

                    Att samla på ett gäng växter kräver lite kunskap om hur man göder. Det kan vara en rolig och spännande hobby i sig, men där är ju designbiten bortkopplad och man kommer sannolikt aldrig placera sig i några designtävlingar. Design är det jag främst är intresserad av även om det även givetvis är kul att kunna odla arter som få andra klarar.

                    Ett väldesignat växtakvarium med svåra arter måste vara mer konst än en samling svårodlade växter 8)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #25
                      [QUOTE=defdac]
                      Är något upprepningsbart utan någon större skicklighet av vem som helst är det inte en konst iaf. Dels pga att vem som helst kan göra det men även för att den kreativa skapandeprocessen är bortkopplad.
                      Nja, det ligger hos mig att tycka att denna burk är attraktiv:

                      Sedan får skaparen vara hur skicklig han vill, och gått till väga hur han vill. Vem sätter designregler?

                      Ett väldesignat växtakvarium med svåra arter måste vara mer konst än en samling svårodlade växter 8)
                      Ja, säkert, men det svåra är inte alltid det svåra. Jag citerar blueslegenden Roffe Wikström:
                      "Att spela månskenssonaten så folk gråter - detär ingen konst,
                      men att spela gubben noa så folk gråter - DET är konst"
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        Nja, det ligger hos mig att tycka att denna burk är attraktiv:
                        Ja den är rätt schysst. Första burken utanför Japan som började likna en Amanoburk. Lite Holländskt med växtväggen/trappan och lite Naturakvarium med Glossomattan.

                        Nästa iteration (2001) blev en direkt Amanokopia best in show:
                        View all 23+ years of entries to the AGA International Aquascaping Contest, and get the latest info on this year's contest.


                        Rent kreativt så var väl Roes burk kanske något mer nyskapande jämfört med Hupfelds som plankade en AquaJournal rakt av, men jag vet vilken av dom där två jag skulle vilja ha hemma i vardagsrummet.

                        "Att spela månskenssonaten så folk gråter - detär ingen konst,
                        men att spela gubben noa så folk gråter - DET är konst"
                        Ja men tänk vad trist det vore om alla låtar på radion var olika versioner av Gubben Noa som fick alla att gråta? Eller för att överföra det på växtakvarier: Tänk vad trist det vore om alla växtakvarier försökte fåupp intresset med en stängsel vattenpest. Där har du något att bita i
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • BluesBoy
                          • January 2004
                          • 2559

                          #27
                          Ja men tänk vad trist det vore om alla låtar på radion var olika versioner av Gubben Noa som fick alla att gråta?
                          Ja, fy tusan men vem sa att det inte finns fler? "Välredigerat" skval behöver inte beröra mig mer för att det just är välredigerat. Känsla broder

                          Tänk vad trist det vore om alla växtakvarier försökte fåupp intresset med en stängsel vattenpest
                          Nej för tusan, inte en - många. Ett hel djungel tillsammans med andra som växer sådär frodigt - så där naturligt - sådär friskt och fräscht - sådär....okonstlat...ja enkelt alltså...
                          BluesBoy
                          http://www.bluesboy.se

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #28
                            Ursprungligen postat av BluesBoy
                            Nej för tusan, inte en - många. Ett hel djungel tillsammans med andra som växer sådär frodigt - så där naturligt - sådär friskt och fräscht - sådär....okonstlat...ja enkelt alltså...
                            Nu ska du inte sätta griller i huvudet på mig, hhmmmm (den där smileyn tycker jag borde benämnas *eftertänksam* istället för *sarkastisk*)

                            Okej, i den Holländska stilens försvar så placerade ju sig faktiskt en sån burk i AGA 2005: http://www.akwarium.org/_img/ADA2005/8d.jpg

                            Iofs var det den fulaste av alla top 10 men ändå ;D

                            Smaken är som baken, det kommer jag aldrig säga emot.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • petnym
                              • May 2002
                              • 5028

                              #29
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Okej, i den Holländska stilens försvar så placerade ju sig faktiskt en sån burk i AGA 2005: http://www.akwarium.org/_img/ADA2005/8d.jpg
                              Det där skulle inte jag kalla ett hollänskt akvarie... Vore intressant att höra hur definierar du ett hollänskt akvarie? Mer än att det är fult... :-)
                              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                              Kommentar

                              • BluesBoy
                                • January 2004
                                • 2559

                                #30
                                Nu ska du inte sätta griller i huvudet på mig, hhmmmm (den där smileyn tycker jag borde benämnas *eftertänksam* istället för *sarkastisk*)
                                Japp, jag använder den tyvärr som "eftertänksam".

                                Smaken är som baken, det kommer jag aldrig säga emot.
                                Jag vill bara återgå till positionen när jag hoppade på diskussionen - det ena behöver inte utesluta det andra. Jag tycker givetvis det är både inspirerande och kul att det pågår utveckling inom hobbyn - absolut!
                                Tycker bara att det ofta sätts upp lite smala "designregler" som är ensamrådande. För mig kan den vårgrönskande björken i sitt sammanhang vara precis lika fascinerande och inspirerande som det vältrimmade Bonsaiträdet.
                                BluesBoy
                                http://www.bluesboy.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...