Aqua furan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #31
    borde inte fiskmedeciner testas innan dom ges ut till försäljning? annars kan ju vem som helst göra en fiskmedecin.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #32
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Jag lyckades faktiskt bota ögongrumling (troligen en bakterieinfektion) med hjälp av Ektomor, kunde vända en Hexamita-infektion i 3 av 5 fall med hjälp av Seras Flagellol och efterföljande vitaminberikning (Fishtamin) av maten, och botade en svampinfektion med salt+dessamor.
      Hexamita är egentligen en tarmparasit, en släkting till Giardia (som angriper människa). Ektomor innehåller perborat, som i vatten löser upp sig till väteperoxid, vilket kan döda yttre parasiter och bakterier, samt bordssalt, som minskar giftverkan av nitrit; Flagellol innehåller niridazol, en medicin mot plattmaskar, jag vet inte om den har någon effekt mot en flagellat som Hexamita.
      Om det du hade var hole-in-the-head så har både jag och några andra lyckats bota den genom att bara ge c-vitaminberikat foder, dvs jag misstänker sjukan egentligen är fiskmotsvarigheten till skörbjugg (vilket kunde förklara att man aldrig säkert kunnat avgöra vilken "parasit" som orsakar såren, eftersom allt man hittar i såren i så fall är opportunistiska sekundärinfektioner), dvs jag misstänker ditt fishtamin gjorde grovjobbet.

      Jag misstänker att det i många fall snarare varit fråga om mykobakterier än den sjukdom jag trott det var, eller att den sjukdom man behandlat för egentligen varit ett symptom på att fisken i övrigt inte pallat stå emot den på grund av just mykobakterier.
      Fisktuberkulos var åtminstone förr mycket vanlig, mitt intryck är att det minskat kraftigt. Har inte sett den där typiska avmagringen, skelettdeformationen ("vinkelhake") och cystorna på flera år nu; istället verkar columnaris blivit mycket vanligt.

      Och mot mykobakterier verkar det inte finnas någon bot, om nu inte Diana Wahlstad hittat den heliga graal när hon körde med UV-filter i ett infekterat kar och fick en snabb förbättring.
      Jag tillåter mig att vara extremt skeptisk. Mycobakterier är inte särdeles smittsamma, mitt intryck är att man oftast köper fisken latent smittad men symptomfri och sen bryter sjukdomen ut när fisken utsätts för stress (t.ex. efter lek); när de smittade fiskarna dött eller stressfaktorn avlägsnas så klingar sjukdomen av. Mitt intryck är att den främsta smittvägen är att fiskar äter på döda och döende smittade fiskar hos odlaren, något man knappast rår på med UV-filter i sitt eget kar.

      Edit: Det finns faktiskt behandling mot mykobakterier...i USA säger man att Kanamycin + vitamin B6 under 30 dagar är effektivt: http://www.nationalfishpharm.com/art...cteriosis.html. Finns dock inte att få tag på i Sverige, iallafall inte utan recept.
      Det finns mot de flesta icke-virus sjukdomar, men då rör det sig som om receptbelagda mediciner, oftast avsedda för människa - enda gången jag lyckats bota columnaris var t.ex. med överblivna erytromycintabletter jag fick när jag hade en halsinfektion. Just mycobakterier skulle jag nog inte ens försöka behandla, det är långt rationellare att avliva insjuknad fisk och frågan är väl om det är etiskt försvarbart att behandla fisktuberkulos - det finns redan multiresistenta Mycobacterium marinum stammar, och den kan smitta människa.
      Senast redigerad av Azur; 27 January 2012, 16:30.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #33
        Ursprungligen postat av freddi36
        borde inte fiskmedeciner testas innan dom ges ut till försäljning? annars kan ju vem som helst göra en fiskmedecin.
        Jodå dom testas och de fyller absolut sin funktion om de används på rätt sätt
        Dvs om
        man vet vilken sjukdom fiskarna har så man kan medicinera med exakt rätt medicin (vilken folk sällan vet utan man chansar)
        man följer bruksanvisningen (t.ex. aldrig överdoserar. Vet du vad skillnaden är mellan en effektiv medicinering och ett dödande gift - jo doseringen)
        sedan innebär ju en medicinering att man oftast även tar livet av nyttobakterier i såväl akvarievattnet som i fisken. Detta innebär att fiskarna är extra känsliga efter medicinering (det är ju också vi efter en antibiotikakur) och att vattnet är instabilare (känsligare för övermatning etc.)
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #34
          Ursprungligen postat av Azur
          Man måste skilja på klor och klor, annars gör man samma misstag som naturskyddsföreningen gjorde. Hypoklorit är avrundningsvis harmlöst för miljön, men klorgas som reagerar med organiska ämnen är inte bra för miljön (men just vad gäller reningsverk kanske fortfarande bättre för lokalbefolkningens hälsa än utsläpp av stora mängder virus och fekaliebakterier).
          Vi tar detta annorstädes eftersom Trådskaparen inte gillar detta.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            #35
            Ursprungligen postat av Azur
            Hexamita är egentligen en tarmparasit, en släkting till Giardia (som angriper människa). Ektomor innehåller perborat, som i vatten löser upp sig till väteperoxid, vilket kan döda yttre parasiter och bakterier, samt bordssalt, som minskar giftverkan av nitrit; Flagellol innehåller niridazol, en medicin mot plattmaskar, jag vet inte om den har någon effekt mot en flagellat som Hexamita.
            Om det du hade var hole-in-the-head så har både jag och några andra lyckats bota den genom att bara ge c-vitaminberikat foder, dvs jag misstänker sjukan egentligen är fiskmotsvarigheten till skörbjugg (vilket kunde förklara att man aldrig säkert kunnat avgöra vilken "parasit" som orsakar såren, eftersom allt man hittar i såren i så fall är opportunistiska sekundärinfektioner), dvs jag misstänker ditt fishtamin gjorde grovjobbet.
            Om man lyssnar på bl.a Dr Bassler så finns Hexamita ovanlig hos sötvattenfisk utan det är Spironucleus som är problemet.
            Lyssande också på Dr Peter Burgess som talade om Spiro han sa att det fanns undersökningar som visade att helt plötsligt expoderade det o man fann sprio i mängder o i flera av fisken organ varför jaf det visst men ej.
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            Arbetssätt...