Aqua furan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olof79
    • July 2011
    • 36

    Aqua furan

    Jag har precis provat Aqua Furan på en malawiciklid då den har något som liknar svamp ovanför ena ögat. Inte säker på att det är det men den har som ett vitt "ögonbryn" och har haft det ett bra tag nu.
    Hursomhelst så flyttade jag den till en hink med 4 l vatten och pump och hällde i 1 g pulver och lät den gå där en halvtimme. Men varför löste sig inte pulvret? Istället flyter mycket av det runt på ytan. Tror ni medicinen har verkat på fisken ändå?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Nej det skall ha löst sig för att funka.

    jag har svårt att tänka mig att en halvtimmes bad fyller någon funktion. Låt den gå några dagar i ett karantänsakvarium istället.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Olof79
      • July 2011
      • 36

      #3
      Tja, jag följde bara bruksanvisningen. 1 g i 4 liter i 30 min. Men hur kommer det sig att det inte löser upp sig?

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #4
        Aqua furan är väl mot bakteriella sjukdomar dvs inte svamp.
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • Olof79
          • July 2011
          • 36

          #5
          Ursprungligen postat av kaj.p
          Aqua furan är väl mot bakteriella sjukdomar dvs inte svamp.
          Ja se på f-n... tänkte fel, suck... Men jag har Hexamita också så får testa det då.

          Men kan ju vara bra ändå o veta varför det inte löste ut sig i vattnet...

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Olof79
            Tja, jag följde bara bruksanvisningen. 1 g i 4 liter i 30 min. Men hur kommer det sig att det inte löser upp sig?
            Det var visserligen säkert 15 år sedan som jag använde det - så de kan kanske ha ändrat det sedan dess.
            På den tiden så rörde jag ner medicinen i ett glas eller liknande och rörde runt tills det hade löst sig innan jag hällde ut det i akvariet.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • kaj.p
              • June 2002
              • 2952

              #7
              Hexamita funkar inte heller mot svamp det är mot flagellater. Sedan är frågan hur gammalt är det?
              Nordiska Diskus Sällskapet
              Hallandsakvaristerna
              BAK Gcg Maf NCS

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ursprungligen postat av kaj.p
                Aqua furan är väl mot bakteriella sjukdomar dvs inte svamp.
                "Svamp" på akvariefisk är nästan alltid columnaris, dvs bakterier. Riktiga svampsjukdomar (Saprolegnia mfl) är ovanliga.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • kaj.p
                  • June 2002
                  • 2952

                  #9
                  Tycker inte det är helt ovanligt med svamp på speciellt på importfisk. Columnaries brukar inte växa som begränsade utskott utan mer fara över större ytor av slemhuden.
                  Nordiska Diskus Sällskapet
                  Hallandsakvaristerna
                  BAK Gcg Maf NCS

                  Kommentar

                  • Olof79
                    • July 2011
                    • 36

                    #10
                    Ursprungligen postat av kaj.p
                    Hexamita funkar inte heller mot svamp det är mot flagellater. Sedan är frågan hur gammalt är det?
                    Konstigt att det står på förpackningen att det är mot bland annat svamp då?
                    Bäst före på Aqua furan är 09.12

                    Ursprungligen postat av Azur
                    "Svamp" på akvariefisk är nästan alltid columnaris, dvs bakterier. Riktiga svampsjukdomar (Saprolegnia mfl) är ovanliga.
                    Råder visst delade meningar här... eller så är det bara kaj.p som fått allt om bakfoten =)

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      • June 2002
                      • 2952

                      #11
                      Ursprungligen postat av Olof79
                      Konstigt att det står på förpackningen att det är mot bland annat svamp då?
                      Bäst före på Aqua furan är 09.12



                      Råder visst delade meningar här... eller så är det bara kaj.p som fått allt om bakfoten =)
                      Så är det nog, menjag hittar det inte http://www.zierfischforum.at/article...=12&fldAuto=48
                      Ser sedan att det finns flera Hexamita preparat o att det finns multipreparat som tar mer än 20 sjukdomar. Låter ju super snart finns det kanske något som tar bort alla sjukdomar.
                      Senast redigerad av kaj.p; 24 January 2012, 14:13.
                      Nordiska Diskus Sällskapet
                      Hallandsakvaristerna
                      BAK Gcg Maf NCS

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av kaj.p
                        Låter ju super snart finns det kanske något som tar bort alla sjukdomar.

                        man kanske skulle prova på sig själv nästa gång man har feber.......




                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Olof79
                          • July 2011
                          • 36

                          #13
                          Kanske svårt att se, men ändå en bild:

                          Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Ursprungligen postat av kaj.p
                            Låter ju super snart finns det kanske något som tar bort alla sjukdomar.
                            Ja ett sådant ämne är ju just Aqua Furan - det tar livet av en jäkla massa saker. Dvs även sådant som fiskarna behöver för att bygga upp sitt eget immunförsvar och därför brukar fiskar som medicinerats med denna typ av medicin ofta bli sjuka igen efter några veckor. Som man säger - operationen lyckades men tyvärr avled patienten

                            Dock om man medicinerar i ett karntänsakvarium så tar man åtminstone inte livet av nyttobakterierna i akvariet vilket ökar cahnsen för ett positivt resultat.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • kaj.p
                              • June 2002
                              • 2952

                              #15
                              Talade faktiskt med Dr Bassler på aquarama i våras om detta. Den ativa substansen i Aquafuran var ett bredsektra antibiotiken som heter Nifurpirinol detta förbjöds dock hösten 2010 i tyskland. Man kontrade då men att byta ut några molekyler så att den aktiva substansen blev Nifurstyrenate. Bassler trodde dock att det bara var en tidfråga innan denna också förbjöds.
                              Och son nu också verkar fallet iallfall i Tyskland enligt hemsidan http://www.aquarium-munster.com/inde...44&con_art=140 Troligtvis blir det samma i resten av Eu också.
                              Senast redigerad av kaj.p; 24 January 2012, 16:52.
                              Nordiska Diskus Sällskapet
                              Hallandsakvaristerna
                              BAK Gcg Maf NCS

                              Kommentar

                              Arbetssätt...