Aqua furan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Tror också att det snabbt blir stoppat och det bör också påpekas att det är cancerogent i likhet med en del andra fiskmediciner så man bör ha plasthandskar på sig om man hanterar det
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Olof79
      • July 2011
      • 36

      #17
      Vore ju skoj om ni kunde försöka hålla er mer specifikt till ämnet...

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av Olof79
        Vore ju skoj om ni kunde försöka hålla er mer specifikt till ämnet...
        fast den frågan har väl jag svarat på, eller?
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Ursprungligen postat av Olof79
          Kanske svårt att se, men ändå en bild:

          http://imageshack.us/photo/my-images/210/fiskc.jpg/
          Bakterieinfektion kring/bakom ögat, enligt min mening.

          Svamp på fisk ser ut som mögel, dvs vita trådar; här är ett mycket tydligt exempel.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #20
            Ämnet var väl nitrofuran, och var det inte alls intressant att det är cancerogent?
            Tycker generellt att det är vansinne, detta att hälla ner nåt preparat på misstanke om nån sjukdom. Lite hipp som happ så där.
            Förutom att det sällan hjälper, eftersom det mer är en lyckträff att ta rätt preparat, så är det inte särskilt miljövänligt.
            Ditt antibiotika hamnar ute i våra svenska vatten, med samma effekt där, dvs det tar livet av en massa nyttiga saker. Utan att du fått den effekt du vill ha.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              Ursprungligen postat av Mumin
              Ditt antibiotika hamnar ute i våra svenska vatten
              Så är det. Ett grej man kan göra när man använder antibiotika är att man behandlar fisken i ett oinrett karantänskar, och innan man tömmer akvariet efter behandling häller man i en rejäl skvätt klorin och låter det stå en halvtimme. Klorin bryter ned antibiotika (och nej, klorin är inte miljöovänligt).

              Ett annat problem är att i stort sett inga fiskmediciner utom till yttre parasiter som vitaprick och costia verkar fungera alls. Jag har aldrig lyckats bota någon fisk med fiskmedicin som haft någon annan sjukdom än yttre parasiter - har nån här lyckats? Aqua Furan, t.ex., hade noll effekt på de yttre bakterieinfektioner, antagligen columnaris, mina fiskar hade.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Ursprungligen postat av Azur
                Så är det. Ett grej man kan göra när man använder antibiotika är att man behandlar fisken i ett oinrett karantänskar, och innan man tömmer akvariet efter behandling häller man i en rejäl skvätt klorin och låter det stå en halvtimme. Klorin bryter ned antibiotika (och nej, klorin är inte miljöovänligt).

                Ett annat problem är att i stort sett inga fiskmediciner utom till yttre parasiter som vitaprick och costia verkar fungera alls. Jag har aldrig lyckats bota någon fisk med fiskmedicin som haft någon annan sjukdom än yttre parasiter - har nån här lyckats? Aqua Furan, t.ex., hade noll effekt på de yttre bakterieinfektioner, antagligen columnaris, mina fiskar hade.
                Den enda medicin som jag överhuvudatget skulle tänka mig att använda är vita prickmedicin för de botar alldeles utmärkt.

                Övriga mediciner rekommenderar jag som sagt också att man enbart skall använda i små "tomma" karanstänsakvarier. Att medicinera i huvudakvariet leder oftast till mer problem än de löser samtidigt som det som sagt inte är så bra för miljön.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13129

                  #23
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Klorin bryter ned antibiotika (och nej, klorin är inte miljöovänligt).
                  Ja jag har ingen kunskap om klorinets påverkan på miljön men enligt wikipedia så är det en miljöbov. http://sv.wikipedia.org/wiki/Klorin
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

                    #24
                    Även jag är nyfiken på detta med Klorin.
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #25
                      Naturskyddsföreningen hade fel. Nej, det är för milt: det är lögn och förbannad dikt, och de vet det men har aldrig backat, antagligen pga att de la ner så mycket prestige i den kampanjen.
                      De påstod att klorin reagerade med organiska ämnen och bildade dioxiner, trots att det är alldeles för låg energi i hypoklorit (det som är i klorin) för det, det behövs klorgas. När det blev uppenbart att det var fel bytte de till att det bildas cancerogena ämnen som t.ex. kloroform - och det gör det, men dosen är försumbart låg: 0.7% av gränsvärdet får långtidsexponering, eller 0.4 promille av gränsvärdet för kortvarig exponering.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #26
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Naturskyddsföreningen hade fel. Nej, det är för milt: det är lögn och förbannad dikt, och de vet det men har aldrig backat, antagligen pga att de la ner så mycket prestige i den kampanjen.
                        De påstod att klorin reagerade med organiska ämnen och bildade dioxiner, trots att det är alldeles för låg energi i hypoklorit (det som är i klorin) för det, det behövs klorgas. När det blev uppenbart att det var fel bytte de till att det bildas cancerogena ämnen som t.ex. kloroform - och det gör det, men dosen är försumbart låg: 0.7% av gränsvärdet får långtidsexponering, eller 0.4 promille av gränsvärdet för kortvarig exponering.
                        Jag håller med I detta. Det blir betydligt mycket mer klor ut I våra vatten från det som passerar igenom alla svenska hushåll. En skvätt klor från ett karantänsakvarium gör varken från eller till.
                        På den här sidan pölen kör man med klor i utflödes vattnet från renings verken! Det borde vara riktigt dåligt för miljön! Folket som räknar bakterier på labben tycker dock det blir rent och fint.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #27
                          Ursprungligen postat av bossep
                          På den här sidan pölen kör man med klor i utflödes vattnet från renings verken! Det borde vara riktigt dåligt för miljön! Folket som räknar bakterier på labben tycker dock det blir rent och fint.
                          Man måste skilja på klor och klor, annars gör man samma misstag som naturskyddsföreningen gjorde. Hypoklorit är avrundningsvis harmlöst för miljön, men klorgas som reagerar med organiska ämnen är inte bra för miljön (men just vad gäller reningsverk kanske fortfarande bättre för lokalbefolkningens hälsa än utsläpp av stora mängder virus och fekaliebakterier).
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Olof79
                            • July 2011
                            • 36

                            #28
                            OK, mycket moralsnack här vilket jag förstår men nu hade jag Aqua furan och ville testa om det funkade men det verkar det inte ha gjort. Sen är det frågan om det beror på att som sagt det mesta inte löstes upp i vattnet...
                            Det här verkar dock inte smitta eftersom det bara är denna fisk som har detta symptom.

                            Vattnet och medlet har jag inte hällt ur hinken än... Värt att värma upp vattnet och prova igen? :/

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              Ursprungligen postat av Olof79
                              OK, mycket moralsnack här vilket jag förstår men nu hade jag Aqua furan och ville testa om det funkade men det verkar det inte ha gjort. Sen är det frågan om det beror på att som sagt det mesta inte löstes upp i vattnet...
                              Vattnet och medlet har jag inte hällt ur hinken än... Värt att värma upp vattnet och prova igen? :/
                              Man kan vara tämligen säker på att det inte funkar om det inte har löst sig i alla fall.
                              Jag tror inte på återanvändning av den gamla medicinen.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Jens A.
                                • March 2007
                                • 5026

                                #30
                                Ursprungligen postat av Azur
                                Ett annat problem är att i stort sett inga fiskmediciner utom till yttre parasiter som vitaprick och costia verkar fungera alls. Jag har aldrig lyckats bota någon fisk med fiskmedicin som haft någon annan sjukdom än yttre parasiter - har nån här lyckats? Aqua Furan, t.ex., hade noll effekt på de yttre bakterieinfektioner, antagligen columnaris, mina fiskar hade.

                                Jag lyckades faktiskt bota ögongrumling (troligen en bakterieinfektion) med hjälp av Ektomor, kunde vända en Hexamita-infektion i 3 av 5 fall med hjälp av Seras Flagellol och efterföljande vitaminberikning (Fishtamin) av maten, och botade en svampinfektion med salt+dessamor.

                                Dock, i många fall verkar medicinerna inte ha gjort någon vidare nytta, som du säger.

                                Jag misstänker att det i många fall snarare varit fråga om mykobakterier än den sjukdom jag trott det var, eller att den sjukdom man behandlat för egentligen varit ett symptom på att fisken i övrigt inte pallat stå emot den på grund av just mykobakterier. Och mot mykobakterier verkar det inte finnas någon bot, om nu inte Diana Wahlstad hittat den heliga graal när hon körde med UV-filter i ett infekterat kar och fick en snabb förbättring.

                                I o f s har jag varit hyggligt förskonad från sjukdomar...som alltid är det bättre att förekomma dem med bra skötsel.

                                Edit: Det finns faktiskt behandling mot mykobakterier...i USA säger man att Kanamycin + vitamin B6 under 30 dagar är effektivt: http://www.nationalfishpharm.com/art...cteriosis.html. Finns dock inte att få tag på i Sverige, iallafall inte utan recept.
                                Senast redigerad av Jens A.; 27 January 2012, 15:40.
                                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                                Kommentar

                                Arbetssätt...