Vit mun, sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    #31
    Såhär ser min ena ut, som syns mest på läppen
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #32
      Jag skulle nog säga att det där ganska säkert är tidig munröta, dvs columnaris. Columnaris är inte trådig, jag vet inte varför det så ofta står att det ska vara det. Bakterierna växer i trådar, men det ser man inte med blotta ögat, det man ser är en vit slemklump som med tiden ersätts av ett köttsår med ojämna kanter. Äkta fenröta (mögelsvampar som Saprolegnia) är däremot trådig.

      Tråkigt att höra att aquafloxin inte biter på columnaris. Eftersom det är en så vanlig sjukdom vore det väldigt bra att hitta en medicin som fungerar och som inte är receptbelagd. Det enda jag hittat som fungerat är gammal överbliven antibiotika mot gramnegativa bakterier.

      Jag vet inte om salt har någon effekt på columnaris, men det dödar växter. Peroxid och formalin dödar bakterier, men när jag testat har de inte haft någon effekt på columnaris, antingen behövs höga doser eller så sitter columnaris-bakterierna för skyddat inne i såret.

      Maracyn kan möjligen ha effekt på columnaris, men jag vet inte om det säljs i sverige.
      Senast redigerad av Azur; 31 December 2011, 14:30.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #33
        bara en tanke: kan man inte smörja in skiten med jod? jod är ju vääldigt dödande i även låga doser. risken är kanske att fisken dör..

        Kommentar

        • SarahE
          • August 2011
          • 199

          #34
          Ursprungligen postat av Azur
          Jag skulle nog säga att det där ganska säkert är tidig munröta, dvs columnaris. Columnaris är inte trådig, jag vet inte varför det så ofta står att det ska vara det. Bakterierna växer i trådar, men det ser man inte med blotta ögat, det man ser är en vit slemklump som med tiden ersätts av ett köttsår med ojämna kanter. Äkta fenröta (mögelsvampar som Saprolegnia) är däremot trådig.

          Tråkigt att höra att aquafloxin inte biter på columnaris. Eftersom det är en så vanlig sjukdom vore det väldigt bra att hitta en medicin som fungerar och som inte är receptbelagd. Det enda jag hittat som fungerat är gammal överbliven antibiotika mot gramnegativa bakterier.

          Jag vet inte om salt har någon effekt på columnaris, men det dödar växter. Peroxid och formalin dödar bakterier, men när jag testat har de inte haft någon effekt på columnaris, antingen behövs höga doser eller så sitter columnaris-bakterierna för skyddat inne i såret.

          Maracyn kan möjligen ha effekt på columnaris, men jag vet inte om det säljs i sverige.
          Vad är nästa stadium på denna sjuka då? Mina ser som sagt ut precis som Vanish´s fiskar. Vilka mediciner innehåller detta antibiotikum? Har du några exempel som man kanske känner igen Har kåvepenin hemma.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #35
            Ursprungligen postat av SarahE
            Vad är nästa stadium på denna sjuka då?
            Det finns två olika förlopp för columnaris. Det du har är det långsamma förloppet, där fiskarna får vita bölder som de kan gå med länge, men till slut äter sig bakterierna in i köttet, dvs det blir köttsår med ojämna vita kanter. Sen kan fiskarna gå med allt större köttsår länge innan de dör.
            Det andra förloppet går mycket snabbt, fiskens inre organ angrips och fisken dör på bara någon dag utan att hinna få några yttre symptom. Det rör sig antagligen om två olika stammar av bakterien.

            Har kåvepenin hemma.
            Kommer tyvärr inte ihåg vad det var för antibiotika jag hade hemma. Kåvepenin, säger du? Ett ögonblick, måste kolla vad det är... Det är främst aktivt mot grampositiva bakterier, men har du i alla fall överbliven medicin kan du ju testa på en fisk. Krossa och lös upp (så gott det går) en tablett i tio liter vatten och släpp i en fisk. Går det så går det. Biter medicinen så är det vita borta på under en dag, fast du bör förstås låta fisken gå kvar i minst en vecka. Om inget hänt inom nån dag eller fisken ser sjuk ut, avsluta försöket. Mata inte medan fisken går i byttan, och se upp ifall vattenkvaliteten kraschar.

            EDIT: Erythromycin var det jag använde - ska inte heller egentligen bita, fast det gjorde det.
            Senast redigerad av Azur; 02 January 2012, 20:36.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • SarahE
              • August 2011
              • 199

              #36
              Oj, har ingen möjlighet att ha en firre separat i en vecka. Då måste man ju ha pump och grejer. Några timmar eller en dag funkar för då kan jag ju gå och röra runt i vattnet med jämna mellanrum. Har ingen större lust att riskera balansen i karet genom att medicinera allt, så att alla kanske dör av det i stället. Fy katten! Vad ska jag göra? Avliva?

              Kommentar

              • SarahE
                • August 2011
                • 199

                #37
                Tack förresten för ditt svar Azur

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #38
                  Rosentetra är en liten fisk och smutsar inte ned mycket, och i krisfall kan en eller två såna klara sig i en hink i åtminstone ett par dagar förutsatt att de inte får mat (och gärna svälts ett dygn innan du sätter dem i hinken). Du bör inte medicinera hela akvariet, eftersom filterbakterierna kommer att dödas av medicinen.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • SarahE
                    • August 2011
                    • 199

                    #39
                    Hmm, okej. Får botanisera i "apoteket" och se vad jag har och sen kanske jag gör ett försök igen. Tack!

                    Kommentar

                    • SarahE
                      • August 2011
                      • 199

                      #40
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Tråkigt att höra att aquafloxin inte biter på columnaris. Eftersom det är en så vanlig sjukdom vore det väldigt bra att hitta en medicin som fungerar och som inte är receptbelagd. Det enda jag hittat som fungerat är gammal överbliven antibiotika mot gramnegativa bakterier.
                      Nu ska ni få höra här! Det verkar trots allt som att aquafloxinet har hjälpt till viss del. De två som hade mest vitt på munnen har fortfarande det, fast mindre än förut. De som inte hade så mycket har det försvunnit på! Satt och stirrade på dem en lång stund nu ikväll och ev fanns mikroskopiskt lite vitt kvar, men det mesta är ändå borta.

                      Kan detta stämma? Alltså att det försvinner successivt EFTER avslutad behandling? Står inget om detta på medicinförpackningen. Det kan ju vara så då att aquafloxin hjälper om angreppet inte är alltför långt gånget och har ätit sig in för mkt. Vad tror ni?

                      Kommentar

                      • Vanish
                        • April 2011
                        • 900

                        #41
                        Efter att jag fick svar om att det mycket troligtvis är svamp jag fått så åkte jag och köpte en svamp-medicin som dessutom va lite halvuniversalgrej. Saltade även i karet och på två dagar ser det MYCKET bättre ut. Jag ska fortsätta hålla ett öga på på dom. Jag har ju som sagt bara haft det vita på munnarna.

                        Hoppas att ditt också ger med sig

                        Förresten så behandlade jag som sagt för två dagar sedan, och det blir bättre och bättre. Så jag håller tummarna för båda!

                        Kommentar

                        • SarahE
                          • August 2011
                          • 199

                          #42
                          Men va bra att de blir bättre! Vad hette medicinen du köpte? Dödar den alla bakterier? Hur mkt salt tog du? Är det ingen fara för växterna med salt?

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #43
                            Ja, det kan tänkas att medicinen försvagat bakterierna eller hindrar dem från att föröka sig, och att fiskens immunförsvar då kan eliminera bakterierna.

                            Det vore ju väldigt roligt om medicinen fungerade!
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • SarahE
                              • August 2011
                              • 199

                              #44
                              Ursprungligen postat av Azur
                              Ja, det kan tänkas att medicinen försvagat bakterierna eller hindrar dem från att föröka sig, och att fiskens immunförsvar då kan eliminera bakterierna.

                              Det vore ju väldigt roligt om medicinen fungerade!
                              Kan det isf vara ide att ge dem en behandling till?

                              Kommentar

                              • Vanish
                                • April 2011
                                • 900

                                #45
                                Sera GeneralTonic hette den, halva rekommenderade dosen, räckte visst det med då han i akvarieaffären alltid använder denna och sa att det räcker med att ta hälften.

                                Salt tänkte jag ha i 1DL/100L men tyckte det blev så jäkla mycket salt, så jag hade istället i ca 0.5-0.6DL.

                                Nej medicinen dödar inte allt, men han rekommenderade att man skulle skölja ur filtret innan, inget grovt utan bara lite lätt. Alltså inte följa anvisningarna med att inte ens ha igång en pump. Utan det skulle man absolut ha.

                                Det kanske kan vara det för växterna, vet inte riktigt. Jag har inte märkt av något än iaf. Tillsätter ju bara salt 1 gång, eftersom det inte följer med avdunsningen.

                                Ser iaf ännu bättre nu, kollar på dom för tillfället och den ena ser nästan helt återställd ut och den andra har bara lite, lite vitt kvar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...