Bakteriell infektion? Bilder och film.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wunder
    • September 2007
    • 315

    Bakteriell infektion? Bilder och film.

    Mina elritsor har fått vitt ludd på sej och några har jag tvingats avliva då infektionen gått för långt.
    Jag trodde först att det var sammetssjuka och har medicinerat (Protozin) mot det men medicinen tycks inte hjälpa. Medicin mot fenröta (Sera Bactopur) tycks fördröja förloppet men fiskarna verkar inte tillfriskna.
    Idag tog jag ett hudprov från en död fisk och kollade i mikroskåpet. Där fanns ett flertal organismer men speciellt en snabbsimmande bacilliform var särskilt vanlig.
    Någon som vet om det är dessa som orsakar infektionen eller är de bara en del av normalfloran i fiskens slemlager?

    Ni kan kolla bilder och filmen:
    bild1
    bild2
    film
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag kan absolut inte identifera bakterier på formen, men "vitt ludd" får en omedelbart att tänka på Columnaris (Flavobacterium), som jag f.ö. själv kämpar mot just nu.

    Det finns bilder, inkl. en mikroskopbild, här: http://www.aquamax.de/HG04UG01.htm

    Columnaris-bakterien är gramnegativ och kan bekämpas med antibiotika, eller (mindre effektivt) med salt + kopparsulfat, peroxid eller kaliumpermanganat. Har infektionen hunnit bli systemisk är det bara antibiotika som hjälper.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Wunder
      • September 2007
      • 315

      #3
      Jo av bilderna att döma verkar det stämma.
      Jag tillsätter 20 mL bactopur imorgon och hoppas att det hjälper, annars prövar jag sulfa, carbenicillin eller kanamycin.
      Men den här sjukdomen är lurig. Fiskarna simmar omkring med luddet flera dagar och verkar ändå trivas, sedan blir infektionen helt plötsligt systemisk och de dör mycket snabbt.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Enligt uppgift skall det bero på att angreppet börjar i ett sår, och bakterien sprider sig först i bindväven, för att sedan ge sig på de inre organen.
        Det finns också flera olika stammar av bakterien, som är olika aggressiva.

        Rapportera gärna om medicinen biter, och vilken mediciner du testar - jag har som sagt också en dust med Columnaris just nu. Jag har f.n. en ganska svårt angripen fisk i ett karantänskar och medicinerar med erythromycin.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #5
          Har ni försökt med aqua furan. Jag skulle tro att det är mer effektivt än vattenlösliga antibiotika eftersom de ofta måste doseras högt i sötvatten för att fungera. (enda vägen in i fisken om det doseras i vattnet är via osmosläckage). De fungera dock bra till saltvattensfisk eftersom de dricker.

          Det finns ett fåtal fettlösliga antibiotika också som kan fungera men jag skulle testa med aqua furan vars huvudsubstans är fettlöslig och tränger in i fisken bra.

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ja nifurpirinol (den aktiva substansen i aquafuran) lär också vara effektiv mot columnaris.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Luddet får en att tänka på bakterier som sagt. Någon som provat kloramin. Har använt det på groplöjor och det har funkat.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Kan meddela att nu har mina fiskar haft 2 dagar med peroxid och salt, och har fortfarande symptom. Med god vilja kanske de angripna områdena är _något_ mindre.

                Däremot den hårdast angripna fisken som jag lyfte ut och behandlade med salt och erythromycin, där har allt det vita försvunnit. Där den angripna fläcken var finns nu ett "hål" in i sidan på fisken, som jag hoppas kommer att läka. Jag kommer att fortsätta behandlingen fem dagar till.

                Doser:

                1) 50 ppm peroxid + 4 promille salthalt.

                2) 125 mg erythromycin/dag i 12 liter vatten + 10 promille salthalt (första dagen, nu har jag sänkt till 6 promille).

                Alla fiskarna fick först 1 dygn med 25 promille formalin.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Wunder
                  • September 2007
                  • 315

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Kan meddela att nu har mina fiskar haft 2 dagar med peroxid och salt, och har fortfarande symptom. Med god vilja kanske de angripna områdena är _något_ mindre.

                  Däremot den hårdast angripna fisken som jag lyfte ut och behandlade med salt och erythromycin, där har allt det vita försvunnit. Där den angripna fläcken var finns nu ett "hål" in i sidan på fisken, som jag hoppas kommer att läka. Jag kommer att fortsätta behandlingen fem dagar till.

                  Doser:

                  1) 50 ppm peroxid + 4 promille salthalt.

                  2) 125 mg erythromycin/dag i 12 liter vatten + 10 promille salthalt (första dagen, nu har jag sänkt till 6 promille).

                  Alla fiskarna fick först 1 dygn med 25 promille formalin.
                  Jag är väl i en liknande situation kanske. Den fisk som hade mest ludd och som hyperventilerade kraftigt verkar inte ha lika starka symptom idag. Däremot har lite ludd uppstått på en del andra fiskar. Får hoppas att jag tillsatte tillräckligt med bactopur och att det hjälper.

                  Förresten hur länge hade du den sjuka fisken i antibiotikakaret?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...