Vit mun, sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SarahE
    • August 2011
    • 199

    Vit mun, sjukdom?

    Hej,

    Några av mina rosentetror har ganska länge haft vit "underläpp" och munnen ser lite osymmetrisk ut om ni hajar vad jag menar. Tillståndet tycks vara konstant, blir varken mer eller mindre. De äter med god aptit och har inga problem att få i sig maten. De leker, kaxar mot varandra mm, allt som rosentetror gör. Superfina i färgen.

    Lite snabbversion av frågeformuläret: 25 grader i vattnet, inget nitrit, 20% vattenbyte/vecka. Matar med Tetrapro flingfoder, Hikari algae wafers, cyklops. Går (de är 7 st) med 6 äppelsnäckor och 8 kolglödstetror i 54 liter.

    Någon som känner igen eller vet vad/om det är en sjukdom?? Tacksam för svar
  • SarahE
    • August 2011
    • 199

    #2
    Läste just i en annan tråd här om sjukdomen Columnaris....kan det vara den?

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      #3
      Jag tror jag upptäckte något liknande på min skalar igår, ska kolla efter detta igen. Är lite orolig över det hela

      Kommentar

      • SarahE
        • August 2011
        • 199

        #4
        Mmm, förstår vad du menar. Blev också orolig när jag googlade på den eländiga sjukdomen Fy bubblan, hålla på och medicinera. Jag har ju inget karantän-kar. Får göra det i en hink isf...brrr. Skulle just kolla närmare på deras fenor och fjäll men då släcktes ju såklart lampan så det får bli morgondagens fisk-projekt.

        Vi kan väl uppdatera varandra om vad som händer och så kanske man får lite nya kunskaper på köpet Gärna inblandning i diskussionen av flera!

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #5
          Haha ja vi får väl göra det. Ska ta mig en ordenlig koll idag när jag kommer hem! Om jag inte minns helt fel så va det ena läppen som va vit. Såg inte luddrigt ut eller något sånt. Kan ju tom alltid varit där, har inte haft som så länge

          Kommentar

          • SarahE
            • August 2011
            • 199

            #6
            Ja precis, det är bara ena läppen och det ser inte luddigt ut, men om det skulle vara så skulle ju alla har det. Och eftersom de inte har det blir man ju misstänksam.

            Frågan är ju hur man ska kunna ställa en säker diagnos....

            Kommentar

            • SarahE
              • August 2011
              • 199

              #7
              Okej, nu har jag kollat firrarna och kan bara se att det är munnen som ser konstig ut. Har läst mera och det verkar som om flera rekommenderar ngt som heter Aquafloxin.

              Kommentar

              • SarahE
                • August 2011
                • 199

                #8

                Kommentar

                • SarahE
                  • August 2011
                  • 199

                  #9
                  Ursprungligen postat av SarahE
                  Okej, nu har jag kollat firrarna och kan bara se att det är munnen som ser konstig ut. Har läst mera och det verkar som om flera rekommenderar ngt som heter Aquafloxin.
                  Mot columnaris alltså

                  Kommentar

                  • Vanish
                    • April 2011
                    • 900

                    #10
                    Det lilla jag läst så verkar det inte alls vara något sådant. Jag ligger nog lågt och håller ett extra öga på dom och ser ifall något blir värre

                    Kommentar

                    • SarahE
                      • August 2011
                      • 199

                      #11
                      Jo, jag tänkte inte heller rusa åstad och göra nåt överilat. Mina har sett ut såhär ganska länge, det är först nu som det har slagit mig att det kunde vara ngt fel. Så jag tar det nog också lugnt med medusin

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Här har ni en tetra och en regnbågsfisk med tidig columnaris. Om den inte behandlas äter bakterien bort köttet, och fisken dör så småningom av sårchock, sekundära infektioner, eller när bakterien når vitala organ. De första vita bölderna sitter oftast på munnen (kallas då "munröta"), vid basen av ryggfena, eller i stjärtfenan ("fenröta"), och ofta på exakt samma ställe hos alla fiskar av samma art som drabbas.

                        Columnaris är mycket vanligt. Jag har ingen statistik men mitt intryck är att det är en av de allra vanligaste fisksjukdomarna nu för tiden. Det är mycket smittsamt.

                        Jag håller helt med om att man inte ska medicinera förrän man är helt säker på vad det är för sjukdom, och oftast är det faktiskt bäst att avliva fiskar som ser sjuka ut istället för att försöka medicinera, men om ni skulle besluta er för att era fiskar har columnaris så är det mycket lättbotat om man får tag i rätt antibiotika (fiskarna på bilderna och flera andra var helt symptomfria inom en dag efter att de fått antibiotika). Aquafloxin och AquaFuran påstås bita på columnaris men jag har inte personligen testat dem.
                        Senast redigerad av Azur; 13 December 2011, 20:50.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • SarahE
                          • August 2011
                          • 199

                          #13
                          Tack för hjälpen Azur! Tyvärr funkade bara den första av länkarna men jag läste i lite gamla trådar där du tipsar om "250 mg erythromycin i 10 liter". Vilken medicin finns detta i? Orkar inte leta igenom hela "apoteket"

                          Tycker du verkligen att man ska avliva fiskarna? Om jag nu gör det, finns smittan ändå kvar i karet? Hur länge isf?

                          Kommentar

                          • Vanish
                            • April 2011
                            • 900

                            #14
                            Tror du att du kan fixa länkarna, vill gärna se!

                            Kommentar

                            • SarahE
                              • August 2011
                              • 199

                              #15
                              Ja, jag vill också se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...