PMDD vs. Easy Carbo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #16
    Dom tre flaskorna(som inte ska blandas)med 500 ml färdig lösning räcker i 50 dagar om man utgår från normaldosering så det är absolut inget evigt slabbande, man vänjer sig rätt fort vid att se ut som en amfetaminkokande pundare när man står och blandar i köket!

    En graderad spolpump(ju större desto bättre!) med doseringskanyl i änden samt 3 tomma 500 ml flaskor,(föreslagsvis med membrankork så man slipper skruva upp dom vareviga morgon, ja jag letar fortfarande..)men läskflaskor i plast funkar! Min bror gav mig ett tips att han kunde ordna en droppflaska vilket antagligen hade varit ett alldeles ypperlig doseringshjälpmedel..
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Slatan
      • August 2009
      • 277

      #17
      Hmm ok, vad jag undrade var vad jag skulle köpa. Men nu har jag kikat lite mer på det här, är det bara en "Portions PMDD Micro+" man behöver köpa? Borde väl räcka med en enkel pack för mig?
      -Varför är bladlöss så små?
      -De stannar i växten!

      54 liter akvarium

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #18
        Först en rättelse(allt är snor-jävulens fel)dom 3 flaskorna med färdigblandad lösning räcker inte i 50 dagar utan vid normaldosering(baserat på 100 liter akvarievatten) i 50 veckor(i ditt fall skulle det då handla om nästan 2 års förbrukning med halvlitersflaskor vilket är alldeles för lång tid att ha gödningen ståendes), själv doserar jag dagligen totalt 13 ml per flaska i våra akvarier plus dubbeldos EC.

        NutriSi om du har under KH 7 och micro+ om du har ett KH över 7, hur stor förpackning avgör du enklast själv.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • lofstrog
          • November 2009
          • 989

          #19
          Är du osäker på KH så kör nutriSi.

          //Roger
          Discus for life

          Kommentar

          • Slatan
            • August 2009
            • 277

            #20
            Nu har jag köpt easycarbo. Hur använder man det på bästa sätt? I affären sa dom 1-2ml i veckan, på förpackningen stod det 1-2ml om dan.
            -Varför är bladlöss så små?
            -De stannar i växten!

            54 liter akvarium

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              #21
              Ursprungligen postat av Slatan
              Nu har jag köpt easycarbo. Hur använder man det på bästa sätt? I affären sa dom 1-2ml i veckan, på förpackningen stod det 1-2ml om dan.
              1-2ml/50L vatten varje dag.

              //Roger
              Discus for life

              Kommentar

              • danne0301
                • July 2009
                • 1128

                #22
                Slatan dom måste blandat ihop det med profito, en liknande flaska fast med gödning, den ges veckovis.
                Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                2 gånger 54L odlingsprojekt
                540L Ormhuvudfisk som blev CA

                Kommentar

                • Andrém
                  • October 2009
                  • 1247

                  #23
                  Ursprungligen postat av Slatan
                  Nu har jag köpt easycarbo. Hur använder man det på bästa sätt? I affären sa dom 1-2ml i veckan, på förpackningen stod det 1-2ml om dan.
                  Gör enligt anvisningar på flaskan. Jag doserar det DAGLIGEN, det som affären sa stämmer inte (vad jag vet och vad jag har läst).

                  Kommentar

                  • Slatan
                    • August 2009
                    • 277

                    #24
                    Ok då kör jag varje dag. Tackar =)
                    Men vad händer om man gör det veckovis då? Det är väl bättre än inget alls? =)
                    -Varför är bladlöss så små?
                    -De stannar i växten!

                    54 liter akvarium

                    Kommentar

                    • Marnat
                      • November 2009
                      • 2012

                      #25
                      Ursprungligen postat av Slatan
                      Ok då kör jag varje dag. Tackar =)
                      Men vad händer om man gör det veckovis då? Det är väl bättre än inget alls? =)

                      kör dagligen, annars blir det svårt för växterna att acklimatisera sig, just för att de har massor av kol att tillgå i några dagar, sen inget alls, sen massor igen etc.
                      jag minns inte vad det heter men defdac har snackat om det tidigare, växter vill ha relativt konstanta värden, dvs inga större fluktuationer i vattenvärden etc.
                      \\54L Apistos//
                      \\234L SA//
                      MVH Marcus

                      Kommentar

                      • Allroad
                        • November 2009
                        • 50

                        #26
                        Är på väg att sätta upp ett 540 liters inkl CO2 anläggning med PH-kontroller. Förstår jag det rätt att EasyCarbo faller bort men att PMDD ska vara kvar?

                        Kommentar

                        • Dexter
                          • December 2009
                          • 984

                          #27
                          Bra tråd! Blev totalt förvirrad när jag kom in på Haack... Skönt att man inte e ensam...
                          /Dexter

                          75 liter mix, 220 liter mix

                          Kommentar

                          • Enola
                            • November 2007
                            • 660

                            #28
                            Ursprungligen postat av C.Ciklid
                            http://www.haack.se/pmdd/
                            Ett billigare alternativ än det du häller i akvariet. Har experimenterat med Profito och Carbo och kan inte påstå att jag är imponerad av resultatet, tvärtom. Personligen kommer inte dessa produkter in i mitt hem igen. Du kommer antagligen vid fortsatt normaldosering upptäcka micronäringsbrister och i slutändan får du komplettera med de andra Easylife produkterna inom växtgödning. Kostnaden för alla produkter närmar sig då en 500:-. Jag är ingen växt expert men kan konstatera att den info jag fått och hittat om bla. Carbo och mina egna experiment gör att jag inte är så intresserad att häva i detta i mina akvarium längre.
                            //Camilla
                            Kollade in sidan och det verkade ju väldigt bra. Har kört med PMDD förut och märkte stor skillnad när det tog slut. Men den här sidan visar flera alternativ och jag fattar inte skillnaden, vilken skall man välja
                            PMDD Bulk, PMDD NutriSi eller PMDD Micro+ ??
                            Nytt 375 liters mix
                            Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                            Kommentar

                            • lofstrog
                              • November 2009
                              • 989

                              #29
                              Ursprungligen postat av Allroad
                              Är på väg att sätta upp ett 540 liters inkl CO2 anläggning med PH-kontroller. Förstår jag det rätt att EasyCarbo faller bort men att PMDD ska vara kvar?
                              Har du inte riktig CO2 så kör med EasyCarbo som kolkälla tillsammans med PMDD.

                              Växterna behöver både näringsämnen, kolkälla och ett bra ljus för att växa bra.

                              //Roger
                              Discus for life

                              Kommentar

                              • Allroad
                                • November 2009
                                • 50

                                #30
                                OK, det blir en riktig CO2 anläggning (flaska + PH controler, JBL ProFlora 1003). Kommer ej ha överdrivet mycket växter men vill gärna ha CO2 för att kunna ha lite känsligare (och lite mer färgglada) växter. Kan ju också får ner PH lite mha detta + få stabilitet vilket även är bra för de fiskar jag tänkt ha. Även på ljussidan kommer det vara ganska begränsat (0,25 W/liter Aquarelle men riktigt bra och nya reflektorer+rör) så CO2 kommer vara mest av bekvämlighetsskäl samt för att ge bra tillväxt.

                                Är det enda man behöver förutom det ovan PMDD för att få bra balans i karet? Misstänker att man får pröva sig fram försiktigt med PMDD för att hitta just den balans som ger bäst resultat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...