PMDD vs. Easy Carbo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandraengstrom
    • November 2009
    • 79

    PMDD vs. Easy Carbo

    Skulle jätte gärna vilja ha hjälp att reda ut det här med PMDD, vad är det,vad gör de för skillnad i mitt akvarium? Det låter på många som att det är så svårt att dosera? Hur ofta ska man använda det, jag har ett kar på 120 L och ett yngelkar på 54 L.

    Jag använder mig idag av Easy Carbo dagligen i båda karen och Profito en gång i veckan vilket jag visserligen är nöjd med då det verkligen gjort stor skillnad på mina växter, men funderar på att kanske prova PMDD nu när Carbon snart är slut.

    Största frågan är väl för mig egentligen, vad är skillnaden på Carbon och PMDD?

    Är jätte tacksam för alla svar jag kan få!
  • Constantine
    • September 2009
    • 431

    #2
    Ursprungligen postat av sandraengstrom
    Skulle jätte gärna vilja ha hjälp att reda ut det här med PMDD, vad är det,vad gör de för skillnad i mitt akvarium? Det låter på många som att det är så svårt att dosera? Hur ofta ska man använda det, jag har ett kar på 120 L och ett yngelkar på 54 L.

    Jag använder mig idag av Easy Carbo dagligen i båda karen och Profito en gång i veckan vilket jag visserligen är nöjd med då det verkligen gjort stor skillnad på mina växter, men funderar på att kanske prova PMDD nu när Carbon snart är slut.

    Största frågan är väl för mig egentligen, vad är skillnaden på Carbon och PMDD?

    Är jätte tacksam för alla svar jag kan få!
    PMDD är ju ett gödningsmedel för växter som är precis lika bra som gödningsmedel som finns i butikerna men till ett mycket billigare pris och Carbo är kol tillskot för växterna alltså så är det bästa att använda båda två tillsammans, en varning bara räkna med att du får endel alger om du slutar med Carbo.

    Själv så tillsätter jag PMDD 1 gång i veckan efter ett vattenbyte helt enkelt och dosen är ju på 10 ml / 100L vatten +- beroende på hur mycket växter du har
    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      #3
      har du ingen annan källa till kol så ska du fortsätta med EasyCarbo om du börjar köra PMDD

      pmdd är helt enkelt en blandning av makronutrienter samt mikronutrienter, men du behöver fortfarande en kolkälla som Easycarbo.

      De tar alltså inte ut varandra utan kompletterar.
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • sandraengstrom
        • November 2009
        • 79

        #4
        Ok då vart jag genast mycket klokare.. Så egentligen kan jag lägga ner tankarna på PMDD då jag idag bara kör Carbo och Profito och mina växter verkar må jätte bra?

        Kommentar

        • Constantine
          • September 2009
          • 431

          #5
          Ursprungligen postat av sandraengstrom
          Ok då vart jag genast mycket klokare.. Så egentligen kan jag lägga ner tankarna på PMDD då jag idag bara kör Carbo och Profito och mina växter verkar må jätte bra?
          Själv hade jag kört med PMDD istället inte för att jag vet vad profito kostar men jag kan tänka mig att pmdd är mycket billigare plus att dina växter kommer må precis lika bra om inte bättre
          450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
          170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

          Kommentar

          • sandraengstrom
            • November 2009
            • 79

            #6
            Vad kostar PMDD? Jag betalar runt 89 kr/flaskan för Carbo och Profito och de har räckt sen i November och jag har ungefär 1/3 kvar..

            Kommentar

            • C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

              #7

              Ett billigare alternativ än det du häller i akvariet. Har experimenterat med Profito och Carbo och kan inte påstå att jag är imponerad av resultatet, tvärtom. Personligen kommer inte dessa produkter in i mitt hem igen. Du kommer antagligen vid fortsatt normaldosering upptäcka micronäringsbrister och i slutändan får du komplettera med de andra Easylife produkterna inom växtgödning. Kostnaden för alla produkter närmar sig då en 500:-. Jag är ingen växt expert men kan konstatera att den info jag fått och hittat om bla. Carbo och mina egna experiment gör att jag inte är så intresserad att häva i detta i mina akvarium längre.
              //Camilla
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

              Kommentar

              • Constantine
                • September 2009
                • 431

                #8
                Ursprungligen postat av sandraengstrom
                Vad kostar PMDD? Jag betalar runt 89 kr/flaskan för Carbo och Profito och de har räckt sen i November och jag har ungefär 1/3 kvar..

                Köpte ett 3 pack för ca 100kr ungefär i oktober förra året, nu har jag använt ca halva första packet med vattenbyten varje vecka, så jag har PMDD till många månader till hehe i samma veva köpte jag en flask easy carbo för samma pris som din så det borde va samma storlek på flaskan och jag har ungefär hälften kvar om inte mer. dock är jag lite sparsam med Carbon och häller endast i ca 1 ml om dan
                450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                Kommentar

                • sandraengstrom
                  • November 2009
                  • 79

                  #9
                  Hmm C.Ciklid skriver att hon absolut inte skulle hälla i Carbo i sitta akvarium medans andra skriver att Carbo är ett nödvändigt komplement om man ska använda PMDD.. Nu blev de snurrigt..

                  Constantine: Använder du så lite carbo för att du inte behöver mer än så när du även använder PMDD eller är de av andra skäl? Jag använder 2,5 ml i mitt 120 kar och 1 ml i mitt 54 kar..

                  Kommentar

                  • C.Ciklid
                    • February 2005
                    • 12055

                    #10
                    Ursprungligen postat av sandraengstrom
                    Hmm C.Ciklid skriver att hon absolut inte skulle hälla i Carbo i sitta akvarium medans andra skriver att Carbo är ett nödvändigt komplement om man ska använda PMDD.. Nu blev de snurrigt..

                    Constantine: Använder du så lite carbo för att du inte behöver mer än så när du även använder PMDD eller är de av andra skäl? Jag använder 2,5 ml i mitt 120 kar och 1 ml i mitt 54 kar..
                    Lägg pengar på pmdd istället. En förpackning pmdd å ca 50:- har jag för mig räcker till 5000l. Jag har hittat en del fakta om innehållet i Carbon som gör att jag inte direkt känner att jag vill slå i det i mina akvarium. Dessutom är överdosering av detta preparat skadligt för både räkor och snäckor om man nu har dessa individer i akvariet.

                    Men det är ju upp till var och en vad man vill använda i sina akvarium.
                    //Camilla
                    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                    Kommentar

                    • Constantine
                      • September 2009
                      • 431

                      #11
                      Ursprungligen postat av sandraengstrom
                      Hmm C.Ciklid skriver att hon absolut inte skulle hälla i Carbo i sitta akvarium medans andra skriver att Carbo är ett nödvändigt komplement om man ska använda PMDD.. Nu blev de snurrigt..

                      ..

                      just därför så häller jag i så lite, det sägs olika saker överallt, rent logisikt så behöver växter kol men jag vet inte riktigt om just den formen är bra för övriga invånare eller för växterna själva, just nu kör jag ett test på att skipa Easy carbo i några veckor och se vad som händer, än sålänge är det ingen större skillnad bortsett från att jag har fått lite trådalger eller vad det nu är, vilket betyder kanske att jag får minska PMDD dosen en anning.

                      Bästa sättet är ju en Co2 aparatt (eller vad det nu heter ) till karet för växterna men för plånboken vet i fan haha om man nu inte orkar bygga en egen .
                      450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                      170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                      Kommentar

                      • lofstrog
                        • November 2009
                        • 989

                        #12
                        Ursprungligen postat av Constantine
                        just därför så häller jag i så lite, det sägs olika saker överallt, rent logisikt så behöver växter kol men jag vet inte riktigt om just den formen är bra för övriga invånare eller för växterna själva, just nu kör jag ett test på att skipa Easy carbo i några veckor och se vad som händer, än sålänge är det ingen större skillnad bortsett från att jag har fått lite trådalger eller vad det nu är, vilket betyder kanske att jag får minska PMDD dosen en anning.

                        Bästa sättet är ju en Co2 aparatt (eller vad det nu heter ) till karet för växterna men för plånboken vet i fan haha om man nu inte orkar bygga en egen .
                        Det som kommer att hända på sikt när du tar bort din kolkälla, även om den i ditt fall är för liten, är att växterna kommer att må dåligt oavsett vilken näring du kör med. Om du har mycket växter och vill att de ska växa och trivas så är en kolkälla viktig. Bara att välja preparat liknande EC eller riktig C02 anläggning.

                        Dina nya trådlager tyder också på att dina växter har börjat ta det lite lugnare tillväxtmässigt då de annars hade konkurrerat ut algerna.

                        //Roger
                        Discus for life

                        Kommentar

                        • danne0301
                          • July 2009
                          • 1128

                          #13
                          Jag började nyligen med profito och carbo för handlaren hade inte PMDD. Men, egentligen visste jag ju inte om kol behövs eller ej, jag är en bra kund och köper oftast vad man säger till mig därför blev det så.
                          Kan jag ta reda på vad som egentligen behövs i mitt kar? Om bara gödning eller kol också alltså..
                          Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                          2 gånger 54L odlingsprojekt
                          540L Ormhuvudfisk som blev CA

                          Kommentar

                          • Slatan
                            • August 2009
                            • 277

                            #14
                            Vad är det man ska köpa egentligen? Sitter och tittar på haack.se
                            Ska man komponera ihop själv vad man ska ha, alltså i småpåsar? Kan man inte bara köpa en sak så är det klart sen?
                            Nån som har lust att göra en liten snabbguide? Eller finns det nånstans redan kanske? Jag förstår mig inte riktigt på de där kalkylatorerna som finns på hemsidan.
                            Jag har bara ett 54l akvarium.
                            -Varför är bladlöss så små?
                            -De stannar i växten!

                            54 liter akvarium

                            Kommentar

                            • sara s
                              • November 2009
                              • 77

                              #15
                              Åh, vad skönt att det finns fler som är lite tröga som jag (förlåt Slatan) *fniss*.

                              Ja, vad behöver man mer än PMDD? och dosering och...???

                              Skriv en manual så att även vi trögisar förstår *haha*

                              Kommentar

                              Arbetssätt...