Min syresten fungerar ej

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TheDude
    • September 2009
    • 45

    #46
    Ursprungligen postat av Sultanen
    Detta:

    plus en flaska som du köper av din närmsta brandservice firma

    -Jonas
    Smakar det så kostar det! Men jag kan tänka mig att det är värt alla pengarna sen när man har ett sånt här system... Vad är det för flaska man skall leta efter och vad brukar de ligga på i pris på ett ungefär?
    220L Ciklid
    240L Sällskap

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #47
      Egentligen tror jag det kanske inte är rätt ända att börja i, vad har du för belysning och vad göder du med i karet?
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • TheDude
        • September 2009
        • 45

        #48
        Ursprungligen postat av Sultanen
        Egentligen tror jag det kanske inte är rätt ända att börja i, vad har du för belysning och vad göder du med i karet?
        Okej, när jag läser på förpackningen står det. Belysning: IP67 1x15w. Och jag göder med Easy-life EasyCarbo en dos varje dag, och Easy-life Profito en gång i veckan. Tycker jag funkar rätt bra, har dock inte erfarenhet av nått annat
        220L Ciklid
        240L Sällskap

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #49
          Kör PMDD och EasyCarbon och skippa CO2 kitt tillsvidare, lägg de pengarna på ett större kar senare istället.

          PMDD är snorbilligt och den bästa gödningssammansättningen du kan få tag på
          PMDD köper du av Peter Haack på:
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • TheDude
            • September 2009
            • 45

            #50
            Ursprungligen postat av Sultanen
            Kör PMDD och EasyCarbon och skippa CO2 kitt tillsvidare, lägg de pengarna på ett större kar senare istället.

            PMDD är snorbilligt och den bästa gödningssammansättningen du kan få tag på
            PMDD köper du av Peter Haack på:
            http://www.haack.se/pmdd/

            Nu snackar vi!

            Jag har kollat lite på PMDD, men jag har inte riktigt luskat ut hur jag ska använda mig av kalylatorn...
            220L Ciklid
            240L Sällskap

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #51
              Maila honom och be om ett "standard kitt", ta reda på vilket KH ditt driksvatten har så får du reda på om du skall ha Micro+ eller NutriSi
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • TheDude
                • September 2009
                • 45

                #52
                Ursprungligen postat av Sultanen
                Maila honom och be om ett "standard kitt", ta reda på vilket KH ditt driksvatten har så får du reda på om du skall ha Micro+ eller NutriSi
                haha okej, ja det var ju enkelt!
                Och det gör jag med ett test som jag kan köpa eller ringer jag vattenverket?

                vad står kH för?
                220L Ciklid
                240L Sällskap

                Kommentar

                • Sultanen
                  • January 2008
                  • 2457

                  #53
                  Du kan ringa vattenverket om du vill, finns test för det också men de vet vad du har.
                  Kan finnas på deras hemsida också iofs.

                  KH står för Karbonathårdhet, helt enkelt vattnets hårdhet dvs. buffringsförmåga.
                  300L Räkkar
                  400L Växtakvarium
                  220L Saltvatten - Under uppstart
                  Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                  Kommentar

                  • TheDude
                    • September 2009
                    • 45

                    #54
                    Ursprungligen postat av Sultanen
                    Du kan ringa vattenverket om du vill, finns test för det också men de vet vad du har.
                    Kan finnas på deras hemsida också iofs.

                    KH står för Karbonathårdhet, helt enkelt vattnets hårdhet dvs. buffringsförmåga.

                    Okej.. så då antar jag att det räcker när jag vet att mitt vatten är mjukt?
                    220L Ciklid
                    240L Sällskap

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2894

                      #55
                      Ursprungligen postat av TheDude
                      Okej.. så då antar jag att det räcker när jag vet att mitt vatten är mjukt?
                      Eftersom du bor i Gbg och förmodligen har kommunalt vatten så ligger KH på 4. Låter som du har sparsamt med belysning i ditt 54-liters så effekten av övriga insatser kanske inte blir vad man hoppas. Oavsett om det gäller CO2 eller PMDD. Du klarar dig nog rätt bra med det du redan kör med. Dock skulle CO2 kunna ersätta Easy Carbo och möjligen kompensera något för "dålig" belysning.

                      Kommentar

                      • TheDude
                        • September 2009
                        • 45

                        #56
                        Ursprungligen postat av Sleaper
                        Eftersom du bor i Gbg och förmodligen har kommunalt vatten så ligger KH på 4. Låter som du har sparsamt med belysning i ditt 54-liters så effekten av övriga insatser kanske inte blir vad man hoppas. Oavsett om det gäller CO2 eller PMDD. Du klarar dig nog rätt bra med det du redan kör med. Dock skulle CO2 kunna ersätta Easy Carbo och möjligen kompensera något för "dålig" belysning.
                        hmm ja det är ju också ett bra alternativ..Men jag har tänkt på att ta bort den där kåpan som följde med och skaffa en lös ramp istället. Tycker bara att kåpan är i vägen och irriterande..
                        220L Ciklid
                        240L Sällskap

                        Kommentar

                        • Sultanen
                          • January 2008
                          • 2457

                          #57
                          Går du upp till 2x15W och kör PMDD och EC, tycker verkligen inte att det går att motivera ett inköp av trycksatt CO2 för i runda slängar 3000:- till ett 54L akvarium.

                          PMDD är ett mer komplett gödningspreparat än de flesta andra du kan få tag på, TMG är väl det som kommer nästdärefter men allt annat är dyrare och "sämre" än PMDD, såvida du inte skall ha RedCrystalräkor i katret kan jag inte se att det finns någon motivering att inte skaffa det, det handlar ju om knappt 100kr.
                          300L Räkkar
                          400L Växtakvarium
                          220L Saltvatten - Under uppstart
                          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                          Kommentar

                          • TheDude
                            • September 2009
                            • 45

                            #58
                            Ursprungligen postat av Sultanen
                            Går du upp till 2x15W och kör PMDD och EC, tycker verkligen inte att det går att motivera ett inköp av trycksatt CO2 för i runda slängar 3000:- till ett 54L akvarium.

                            PMDD är ett mer komplett gödningspreparat än de flesta andra du kan få tag på, TMG är väl det som kommer nästdärefter men allt annat är dyrare och "sämre" än PMDD, såvida du inte skall ha RedCrystalräkor i katret kan jag inte se att det finns någon motivering att inte skaffa det, det handlar ju om knappt 100kr.
                            hehe nej det kan jag verkligen inte motivera heller... hade varit något till 200 litarn men där tänker jag inte göra något eftersom det inte är mitt.

                            Därför är det du skriver undertill mycket intressant. Tittar också om det finns delar på nätet så man kan få dubbla rör i kåpan på något sätt.. annars kommer jag få modda själva karet så rampen har något att stå på. Antar att man kan limma fast ett mittenstag av glas el. dylikt i mitten med silikon?

                            Ska i början av nästa år ta tag i detta och beställa PMDD och fixa nya rör.. nu jävlar e jag pepp!!
                            220L Ciklid
                            240L Sällskap

                            Kommentar

                            • Sultanen
                              • January 2008
                              • 2457

                              #59
                              Finns hållare du får montera in i en egenbyggd ramp eller liknande:

                              Som rör rekommenderar jag dig Aquarelle eller Hagen PowerGlo!

                              Små växtburkar är underbara
                              300L Räkkar
                              400L Växtakvarium
                              220L Saltvatten - Under uppstart
                              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                              Kommentar

                              • TheDude
                                • September 2009
                                • 45

                                #60
                                Ursprungligen postat av Sultanen
                                Finns hållare du får montera in i en egenbyggd ramp eller liknande:

                                Som rör rekommenderar jag dig Aquarelle eller Hagen PowerGlo!

                                Små växtburkar är underbara
                                ohh thats good! precis vad jag behöver.. måste ju vara ganska lätt att montera på insidan med en limpistol eller dylikt. Ny belysning skulle i runda slängar gå på ca 600:- om jag kollar på priserna på PWSS, men det går ju säkert att få tag på ännu bättre priser om man gräver lite.,

                                ja verkligen.. blev helt frälst när jag började kolla på växtkar Har du eller har du haft själv eller?
                                220L Ciklid
                                240L Sällskap

                                Kommentar

                                Arbetssätt...