Min syresten fungerar ej

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2894

    #31
    Har sett kar med endast dagsljus och med sällan eller aldrig utförda delvattenbyten, ingen pump eller filter men där Vallisneria har fyllt hela karet. Sen finns andra fall där man lyckats bra med lite varierande växter utan någon tillsats av växtnäring i någon form osv. Men det är snarare undantagen som bekräftar regeln.
    Vill man ha någon som helst kontroll och kunna styra växtvalet och inte vara utelämnad åt slumpen så krävs det rätt bra utrustning och växtnäring etc. Men en luftpump med en luftsten hör definitivt inte dit. Dessutom är benämningen "syresten" helt missvisande. Den producerar inget "syre" överhuvudtaget.

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #32
      tänker inte gå i polemik om det är slumpen eller inte, man har väl till viss del räkdoftande fingrar vid det här laget men en sak är säker, cirkulationen genom bottensubstratet samt räkors och snäckors otroliga förmåga att hjälpa till i nedbrytningsprocessen gör att det som till sist arbetar sig ner i bottensubstratet verkligen får en chans att bakteriellt brytas ner ytterligare, och då inte i syrefattig miljö, dessutom skulle jag tippa på att den lilla mängd koldioxid som letar sig ner i akvariet via luftpumpen faktiskt i mitt fall till viss del agerar som kolkälla.

      Matar med omk 3 stora hikari tropical 21366 i månaden och gör ett 10% delvattenbyte.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • endymion
        • October 2006
        • 680

        #33
        Ursprungligen postat av ansjo
        0,4 liter/sek x 60 sek x 60 min är inte det 1440 liter/timma?
        Tror annars inte vi kommer längre i den här diskussionen, kör du på din linje och lycka till!
        Jo men jag har aldrig skrivit 0.4 liter någonstans, därimot 0.4 deciliter.

        Jag kan köpa de flesta andra andra skälen men är det syresättning man är ute efter är luftsten mest effektivt av de vanliga lösningarna. Därimot är de jättedåliga på att fånga partiklar, möjligtvis luftar de ur koldioxid (har ingen erfarenhet men säger varken att det är sant eller falskt) och de låter vanligtvis något mer.

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #34
          Nu lär väl knappast en luftsten(cederträ eller ej) fånga nånting i partikelväg då den inte passerar genom ett undertryckssystem med filtermaterial likt billifiltret där ett skapat undertryck drar akvarievattnet genom filtermaterialet, dessutom bör det väl inte vara speciellt svårt att matematiskt räkna ut en luftbubblas syrehalt samt andelen syre denna löser på sin väg upp genom vattnet. Byggt många luftdrivna vattensugar och dessa är mycket mindre energieffektiva än dito impellerdrivna.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #35
            Ursprungligen postat av endymion
            Luftpump är det absolut effektivaste sättet att syresätta vatten. Ska man komma upp i samma syresättning med en vattenpump måste man minst multiplicera flödet 5-10 ggr. Och tror ni inte mig prova själva. Ett 200 liters akvarium behöver ca 130 liter luft i timmen för att klara syresättning till de mest syrekrävande arterna. Hur mycket vattenflöde behövs det?

            Att det luftar ur koldioxid har jag ingen aning om, låter lite mer gör det oftast men syresättningen är BÄTTRE.
            Lång diskussion och ger mig inte in i den - men som sagt jag håller definitivt INTE med dig.
            Nu är det en herrans massa år sedan - men då en gång i stenåldern så mätte jag i alla fall syrehalten i vattnet och kom fram till att syrehalten med en luftpump och syresten var väldigt låg.
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 29 December 2009, 19:35.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #36
              Ursprungligen postat av endymion
              Jo men jag har aldrig skrivit 0.4 liter någonstans, därimot 0.4 deciliter.
              Fel av mig, sorry...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #37
                Skäms på dig Anders!
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #38
                  Ursprungligen postat av Gaffel
                  Skäms på dig Anders!
                  Det vet du...NOT!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • TheDude
                    • September 2009
                    • 45

                    #39
                    Ursprungligen postat av Sleaper
                    Har sett kar med endast dagsljus och med sällan eller aldrig utförda delvattenbyten, ingen pump eller filter men där Vallisneria har fyllt hela karet. Sen finns andra fall där man lyckats bra med lite varierande växter utan någon tillsats av växtnäring i någon form osv. Men det är snarare undantagen som bekräftar regeln.
                    Vill man ha någon som helst kontroll och kunna styra växtvalet och inte vara utelämnad åt slumpen så krävs det rätt bra utrustning och växtnäring etc. Men en luftpump med en luftsten hör definitivt inte dit. Dessutom är benämningen "syresten" helt missvisande. Den producerar inget "syre" överhuvudtaget.
                    Intressant! för det är ju just så jag vill att det skall vara, speciellt när jag har tänkt att göra mitt lilla till ett växtkar. Så egentligen skulle det vara bäst att skaffa något slags Co2-system om jag inte har helt fel?

                    Är ju rätt sugen på att skaffa Australiskt tungblad och Javamossa som båda två kräver att man har rätt utrustning vad jag har förstått utifrån artbeskrivningen.
                    220L Ciklid
                    240L Sällskap

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2894

                      #40
                      Ett bra CO2-system underlättar livet väsentligt för en med växtakvarium.

                      Kommentar

                      • daniel_i_malmö
                        • April 2002
                        • 1103

                        #41
                        Ursprungligen postat av TheDude
                        Är ju rätt sugen på att skaffa Australiskt tungblad och Javamossa som båda två kräver att man har rätt utrustning vad jag har förstått utifrån artbeskrivningen.
                        Nja, javamossa kräver väl inte någon särskild utrustning - knappt ens belysning...
                        Malmö Akvarieförening
                        no hope, no harm, just another false alarm

                        Kommentar

                        • TheDude
                          • September 2009
                          • 45

                          #42
                          Ursprungligen postat av Sleaper
                          Ett bra CO2-system underlättar livet väsentligt för en med växtakvarium.
                          haha gött.. men jag har försökt kolla runt lite på nätet, de flesta system jag hittar är mest anpassade för lite större kar än 54L, spelar det något roll? kan det blir för "kraftfullt" så att säga??

                          Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                          Nja, javamossa kräver väl inte någon särskild utrustning - knappt ens belysning...
                          så bra då! det är den jag tycker är snyggast, hehe.
                          Senast redigerad av TheDude; 30 December 2009, 15:54. Anledning: la till citat
                          220L Ciklid
                          240L Sällskap

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2894

                            #43
                            [QUOTE=TheDude;1362307]haha gött.. men jag har försökt kolla runt lite på nätet, de flesta system jag hittar är mest anpassade för lite större kar än 54L, spelar det något roll? kan det blir för "kraftfullt" så att säga??


                            Något i den här stilen skulle kanske passa. http://www.us-aquaristikshop.com/pro...2-anlagen-c-12
                            För kraftfullt kan knappast bli, men man behöver ju inte överdriva. Å andra sidan så kanske man vill byta upp sig till ett större akvarium och då är det bra om grejerna fungerar till detta också.

                            Kommentar

                            • TheDude
                              • September 2009
                              • 45

                              #44
                              Ursprungligen postat av sleaper
                              Något i den här stilen skulle kanske passa. http://www.us-aquaristikshop.com/pro...2-anlagen-c-12
                              För kraftfullt kan knappast bli, men man behöver ju inte överdriva. Å andra sidan så kanske man vill byta upp sig till ett större akvarium och då är det bra om grejerna fungerar till detta också.
                              Sant! å det är tanken, för när jag blir av med det 200L karet som jag är "barnvakt" så blir till att springa å köpa ett eget och större direkt! Nu har jag ju fått smak för detta

                              hmm nu är min tyska inte så bra, men jag förstår att detta är en komplett kit, har sett sånna på svenska sidor, men dom håller bara en viss tid, typ som detta: http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1286&page=1

                              Detta är inte ett sådant eller? finns det något som detta på den tyska sidan i sverige?
                              Senast redigerad av TheDude; 30 December 2009, 18:20. Anledning: la till länk
                              220L Ciklid
                              240L Sällskap

                              Kommentar

                              • Sultanen
                                • January 2008
                                • 2457

                                #45
                                Detta:

                                plus en flaska som du köper av din närmsta brandservice firma

                                -Jonas
                                300L Räkkar
                                400L Växtakvarium
                                220L Saltvatten - Under uppstart
                                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...