Min syresten fungerar ej

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TheDude
    • September 2009
    • 45

    Min syresten fungerar ej

    Idag var jag och inhandlade en syresten till mitt lilla kar. Jag har en Aquael Fan-1 pump med lite olika munstycken på. Det ena munstycket har en extra pip för att koppla på en luftslang, och denna trodde jag man kunde använda till syresten. Men när jag kom hem och skulle koppla på den så händer ingenting

    Kan det vara pumpen som är för klen??


    tack på förhand.
    220L Ciklid
    240L Sällskap
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    luften tar alltid den lättaste vägen (ren fysik)- vad annat är inkopplat?
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • TheDude
      • September 2009
      • 45

      #3
      Ursprungligen postat av erikthur
      luften tar alltid den lättaste vägen (ren fysik)- vad annat är inkopplat?
      Det är inget mer inkopplat. Förut hade jag också ett munstycke som ser ut som en "spade" så man kan rikta strömmen. Men den tog jag bort.. kan tillägga att jag testade stenen i mitt stora kar och där bubblade den i en ynka sekund för att sedan dö av.
      220L Ciklid
      240L Sällskap

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det munstycket funkar så att du har bara en slang du kopplar på som leds utanför karet och då drar pumpen in luft som blandas med utblåsvattnet. Se upp så du inte får en bakvänd hävert och trycker ut vattnet ur karet genom slangen istället.
        För att du ska få luft till din syresten behöver du en luftpump.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • TheDude
          • September 2009
          • 45

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Det munstycket funkar så att du har bara en slang du kopplar på som leds utanför karet och då drar pumpen in luft som blandas med utblåsvattnet. Se upp så du inte får en bakvänd hävert och trycker ut vattnet ur karet genom slangen istället.
          För att du ska få luft till din syresten behöver du en luftpump.
          Okej, för det är den effekten jag får nu när jag kopplar på det munstycket, det sprutar vatten ur den lilla pipen, därför trodde jag att det skulle funka med en syresten.


          Vad är det för skillnad på ett vanligt innefilter och en luftpump då? måste jag köpa en ny pump för en massa pengar nu för att få användning av syrestenen?


          mvh
          220L Ciklid
          240L Sällskap

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ja, men det enda en sådan syresten gör är att den för en massa oväsen. Den lilla syresättningen det blir från en syresten får du mycket bättre resultat om du riktar utblåset från filtret mot ytan.
            Är det bubbeleffekten du är ute efter så finns det inte så mycket att göra än att köpa en syrepump.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • TheDude
              • September 2009
              • 45

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Ja, men det enda en sådan syresten gör är att den för en massa oväsen. Den lilla syresättningen det blir från en syresten får du mycket bättre resultat om du riktar utblåset från filtret mot ytan.
              Är det bubbeleffekten du är ute efter så finns det inte så mycket att göra än att köpa en syrepump.

              Okaj, ja jag har det precis vid ytan nu så att det är ganska kraftig cirkulation på ytan.. Men syrestenen var mest för att fiskarna skall få lite att leka med..

              okej.. det var ju retligt, på bara en vecka har jag redan åkt på de flesta nybörjargoofar känns det som! haha.
              220L Ciklid
              240L Sällskap

              Kommentar

              • TheDude
                • September 2009
                • 45

                #8
                såg en Am-Top RC 10 på nätet som verkade rätt okej, kostar bara 70:-
                är det någon som har erfarenhet? står att den ska vara rätt tystgående.
                220L Ciklid
                240L Sällskap

                Kommentar

                • Eidesdotter
                  • December 2009
                  • 219

                  #9
                  Min erfarenhet säger mig att en luftpump alltid för oväsen hur tystgående tillverkaren än påstår att den är...!

                  (Fattar inte att jag överlevde förr i världen med 4-5 kar med luftpumpar i mitt flickrum...!)

                  Kommentar

                  • TheDude
                    • September 2009
                    • 45

                    #10
                    Ursprungligen postat av Eidesdotter
                    Min erfarenhet säger mig att en luftpump alltid för oväsen hur tystgående tillverkaren än påstår att den är...!

                    (Fattar inte att jag överlevde förr i världen med 4-5 kar med luftpumpar i mitt flickrum...!)
                    Hehe okej, men den kan väsnas lite utan problem då karet står i ett helt annat rum än där man sover i alla fall... sen behöver man väl inte alltid ha den igång ifall man ligger hemma med skallebank och tycker att det låter förjävligt.

                    jasså okej, näe det kanske är lite väl mastigt. Men är Am-top ett bra märke?
                    220L Ciklid
                    240L Sällskap

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av TheDude
                      Men är Am-top ett bra märke?

                      allt är relativt, en hel del är nöjda med deras ytterfilter, vilka kostar
                      en bråkdel av vad eheim eller liknande kostar, jag tror dock att folk
                      är mest nöjda med priset.....

                      deras innerfilter har väl de flesta klassat som mellan dåliga och värdelösa..

                      luftpumparna har jag inte hört något om.


                      men.....varför en luftpump och "syresten" ?

                      inte katten får du mer syre i vattnet, och har du blommor i karet
                      så kommer de inte att gilla att du drar ut CO2 halten, vilket du gör
                      när du har en "syresten"....


                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • TheDude
                        • September 2009
                        • 45

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kensa
                        allt är relativt, en hel del är nöjda med deras ytterfilter, vilka kostar
                        en bråkdel av vad eheim eller liknande kostar, jag tror dock att folk
                        är mest nöjda med priset.....

                        deras innerfilter har väl de flesta klassat som mellan dåliga och värdelösa..

                        luftpumparna har jag inte hört något om.


                        men.....varför en luftpump och "syresten" ?

                        inte katten får du mer syre i vattnet, och har du blommor i karet
                        så kommer de inte att gilla att du drar ut CO2 halten, vilket du gör
                        när du har en "syresten"....


                        .
                        Jo priset är ju väldigt bra.. vilket gör att man undra lite.. eftersom bra saker oftast kostar därefter.

                        Min tanke kring det hela var att praktbotian gillar att leka i ström och liknande, känns att dom kanske skulle gilla det, sen tycker jag att det är en allmänt snygg grej. Trodde även att det var bra för akvariet i allmänhet bara.
                        220L Ciklid
                        240L Sällskap

                        Kommentar

                        • endymion
                          • October 2006
                          • 680

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Ja, men det enda en sådan syresten gör är att den för en massa oväsen. Den lilla syresättningen det blir från en syresten får du mycket bättre resultat om du riktar utblåset från filtret mot ytan.
                          Är det bubbeleffekten du är ute efter så finns det inte så mycket att göra än att köpa en syrepump.
                          Luftpump är det absolut effektivaste sättet att syresätta vatten. Ska man komma upp i samma syresättning med en vattenpump måste man minst multiplicera flödet 5-10 ggr. Och tror ni inte mig prova själva. Ett 200 liters akvarium behöver ca 130 liter luft i timmen för att klara syresättning till de mest syrekrävande arterna. Hur mycket vattenflöde behövs det?

                          Att det luftar ur koldioxid har jag ingen aning om, låter lite mer gör det oftast men syresättningen är BÄTTRE.

                          Kommentar

                          • TheDude
                            • September 2009
                            • 45

                            #14
                            Ursprungligen postat av endymion
                            Luftpump är det absolut effektivaste sättet att syresätta vatten. Ska man komma upp i samma syresättning med en vattenpump måste man minst multiplicera flödet 5-10 ggr. Och tror ni inte mig prova själva. Ett 200 liters akvarium behöver ca 130 liter luft i timmen för att klara syresättning till de mest syrekrävande arterna. Hur mycket vattenflöde behövs det?

                            Att det luftar ur koldioxid har jag ingen aning om, låter lite mer gör det oftast men syresättningen är BÄTTRE.
                            Så det du menar är att det skulle vara ett bra drag för mig att införskaffa en sådan?
                            220L Ciklid
                            240L Sällskap

                            Kommentar

                            • endymion
                              • October 2006
                              • 680

                              #15
                              Ursprungligen postat av TheDude
                              Så det du menar är att det skulle vara ett bra drag för mig att införskaffa en sådan?
                              Det beror på vad du är ute efter, har du tillräcklig syresättning är det totalt onödigt att köpa en pump till.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...