Min syresten fungerar ej

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TheDude
    • September 2009
    • 45

    #16
    Ursprungligen postat av endymion
    Det beror på vad du är ute efter, har du tillräcklig syresättning är det totalt onödigt att köpa en pump till.

    Okej i första hand så vill jag att det skall bli så bra värden och allt sånt som möjligt. Sen så tycker jag att det rent estetiskt är snyggt.

    Men i det lilla karet som jag först och främst har tänkt sätta en syresten i är på 54L och har en Aquael Fan-1 som pumpar 300 L/H. Och det andra är på 200L och har en Fluval 4 plus som pumpar 1000 L/H.
    220L Ciklid
    240L Sällskap

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Ursprungligen postat av endymion
      Luftpump är det absolut effektivaste sättet att syresätta vatten. Ska man komma upp i samma syresättning med en vattenpump måste man minst multiplicera flödet 5-10 ggr. Och tror ni inte mig prova själva. Ett 200 liters akvarium behöver ca 130 liter luft i timmen för att klara syresättning till de mest syrekrävande arterna. Hur mycket vattenflöde behövs det?
      Tyvärr är det inte så, den korta tiden som en syrebubbla färdas genom vattnet hinner den inte lösa sig nämnvärt. Det som gör att vattnet syresätts med bubblor är ytvattenrörelsen, som du har bra mycket bättre med ett flöde från ett filter av något slag.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • endymion
        • October 2006
        • 680

        #18
        Ursprungligen postat av ansjo
        Tyvärr är det inte så, den korta tiden som en syrebubbla färdas genom vattnet hinner den inte lösa sig nämnvärt. Det som gör att vattnet syresätts med bubblor är ytvattenrörelsen, som du har bra mycket bättre med ett flöde från ett filter av något slag.
        Vadå tyvärr, hur vet du det? Prova stäng av alla filter tills fiskarna står i ytan och kippar luft. Sätt sedan på ett filter och en syresten med samma flöde. Låt säga 150 liter i timmen, gör du det med en syrepump tar det ca kvart tills fiskarna lämnat ytan. Men med pumpen kommer fiskarna att dö. Tror du det är en tillfällighet att så gott som alla stora anläggningar använder luft.

        Med samma resonemang skulle ju även vattenpumpen vara värdelös eftersom vattenmolekylen är så kort tid i ytan.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Prova du istället att fånga upp bubblorna innan de kommer till ytan och gör ytcirkulation, och se vad som händer!
          Att stora anläggningar använder luft kanske har en ekonomisk sida, ganska mycket billigar att köra en kompressor än en cirkulationspump i varje kar.
          Med samma resonemang skulle ju även vattenpumpen vara värdelös eftersom vattenmolekylen är så kort tid i ytan.
          Nope, eftersom vattnet är i kontakt med ytan hela tiden.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • endymion
            • October 2006
            • 680

            #20
            Ursprungligen postat av ansjo
            Prova du istället att fånga upp bubblorna innan de kommer till ytan och gör ytcirkulation, och se vad som händer!
            Att stora anläggningar använder luft kanske har en ekonomisk sida, ganska mycket billigar att köra en kompressor än en cirkulationspump i varje kar.
            Nope, eftersom vattnet är i kontakt med ytan hela tiden.
            Ja jag har ju i princip raka rör i 24 av mina akvarium som orsakar minimalt med ytcirkulation och det funkar utmärkt.

            Varför tror du det är billigare med luft då, för det är effektivare.

            Med det flödet på luft som jag skrev pumpar det ju ut ca 0.4 dl luft i sekunden. Så det är ju rätt mycket luft som är i kontakt med vattnet där också.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Ursprungligen postat av endymion
              Ja jag har ju i princip raka rör i 24 av mina akvarium som orsakar minimalt med ytcirkulation och det funkar utmärkt.

              Varför tror du det är billigare med luft då, för det är effektivare.

              Med det flödet på luft som jag skrev pumpar det ju ut ca 0.4 dl luft i sekunden. Så det är ju rätt mycket luft som är i kontakt med vattnet där också.
              Jag tror inte du vill ha 0,4 dl luft i sekunden i ett akvarium...
              Med att fånga upp bubblorna, menar jag att du leder ut luftbubblorna från karet utan att de varit i kontakt med vattenytan, så denna står helt stilla. Då ska vi se vad som händer.
              Jag tror inte vi kommer längre i denna diskussion, men varför inte söka och gå tillbaka till tidigare trådar i detta ämne, tex den här tråden: http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=125103
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • endymion
                • October 2006
                • 680

                #22
                Ursprungligen postat av ansjo
                Prova du istället att fånga upp bubblorna innan de kommer till ytan och gör ytcirkulation, och se vad som händer!
                Att stora anläggningar använder luft kanske har en ekonomisk sida, ganska mycket billigar att köra en kompressor än en cirkulationspump i varje kar.
                Nope, eftersom vattnet är i kontakt med ytan hela tiden.
                Ursprungligen postat av ansjo
                Jag tror inte du vill ha 0,4 dl luft i sekunden i ett akvarium...
                Med att fånga upp bubblorna, menar jag att du leder ut luftbubblorna från karet utan att de varit i kontakt med vattenytan, så denna står helt stilla. Då ska vi se vad som händer.
                Jag tror inte vi kommer längre i denna diskussion, men varför inte söka och gå tillbaka till tidigare trådar i detta ämne, tex den här tråden: http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=125103
                Varför skulle jag inte vilja ha 0.4 dl i sekunden, jag har mer i de stora akvarierna. I 100 litarna har jag ca 0.2 liter i sekunden.

                Ingen kan ju ta fram fakta på dessa mätningar som utfördes på 80-talet utan bara hänvisar till dem. Jag menar har de jämfört en luftpump på 50 liter med en vattenpump på 1200 liter. Vilket verkar vara fallet.

                Jag använder gärna stora filter eftersom de är bra på att fånga upp skräp. Men är jag bara ute efter syresättning är luftpumpar bättre, och effektivare därmed miljövänligare, billigare och mer resurssnåla. Dessutom har man hög syrgashalt i vattnet växer fisken fortare vilket är intressant för mig som odlare. Pumpflödena som många anser som nödvändiga är ju närmast groteska mot vad som i verkligheten krävs.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #23
                  Ursprungligen postat av endymion
                  Varför skulle jag inte vilja ha 0.4 dl i sekunden, jag har mer i de stora akvarierna. I 100 litarna har jag ca 0.2 liter i sekunden.
                  För att med 0,4 l/sek blir det ett luftflöde på 1440liter/timme, det känns lite overkill.
                  Ingen kan ju ta fram fakta på dessa mätningar som utfördes på 80-talet utan bara hänvisar till dem. Jag menar har de jämfört en luftpump på 50 liter med en vattenpump på 1200 liter. Vilket verkar vara fallet.
                  Vad har du för mätningar att hänvisa till? Och sedan är det inte jag som jämför en luftpump på 50 liter med en pumpskalle på 1200 liter, utan du själv i förra citatet. Då behövs det minst en sådan här i varje kar enligt dig: http://www.pwss.se/product.php?produ...2&cat=0&page=2

                  Jag använder gärna stora filter eftersom de är bra på att fånga upp skräp.
                  Jag med, ytterfilter
                  Men är jag bara ute efter syresättning är luftpumpar bättre, och effektivare därmed miljövänligare, billigare och mer resurssnåla.
                  Än vad? Har du ingen rening på vattnet då, eller kommer det utöver luftpumpen?
                  Pumpflödena som många anser som nödvändiga är ju närmast groteska mot vad som i verkligheten krävs.
                  Vad tycker du är ett bra flöde då?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #24
                    Det är fortfarande inte några mängder syre som löses under det korta ögonblick luftbubblan tar sig upp till ytan, men visst skapar en kraftig uppåtgående luftström en hygglig ytcirkulation, däremot är det inte speciellt intressant bland sällskapsakvarier då den bakteriella nedbrytningen minimeras, i odlingskar med dagliga vattenbyten är det däremot en helt annan sak.
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • TheDude
                      • September 2009
                      • 45

                      #25
                      Herregud sikka eldiga diskussioner det blev över detta Men för att summera tråden lite..

                      jag är nybörjare inom akvarievärlden och tänkte mest att "syresten har dom ju i alla butiker man går till, det är snyggt och om dom har det måste det vara bra för vattnet och fiskarna"

                      Men om det blir så att:

                      1. Minskar Co2 halten
                      2. Minskar nedbrytning av bakterier
                      3. Är dålig för växterna


                      Så är jag inte särkilt sugen på att ha en syresten, förutsatt att detta stämmer.
                      Har ju tänkt att göra mitt lilla kar till ett "nature aquarium" projekt och då kanske det är ännu sämre med en syresten? Men när jag kollar på några foton på några sånna kar på google så ser det ut som att vissa använder detta som en estetisk effekt, så dåligt kan det väl i så fall inte vara, eller?
                      Senast redigerad av TheDude; 29 December 2009, 07:51. Anledning: felstav
                      220L Ciklid
                      240L Sällskap

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #26
                        Ursprungligen postat av TheDude
                        Herregud sikka eldiga diskussioner det blev över detta Men för att summera tråden lite..

                        jag är nybörjare inom akvarievärlden och tänkte mest att "syresten har dom ju i alla butiker man går till, det är snyggt och om dom har det måste det vara bra för vattnet och fiskarna"

                        Men om det blir så att:

                        1. Minskar Co2 halten
                        2. Minskar nedbrytning av bakterier
                        3. Är dålig för växterna


                        Så är jag inte särkilt sugen på att ha en syresten, förutsatt att detta stämmer.
                        Har ju tänkt att göra mitt lilla kar till ett "nature aquarium" projekt och då kanske det är ännu sämre med en syresten? Men när jag kollar på några foton på några sånna kar på google så ser det ut som att vissa använder detta som en estetisk effekt, så dåligt kan det väl i så fall inte vara, eller?
                        Problemen förknippade med syresten/luftpump som du radar upp är välkända inom den här hobbyn. Innerfilter/ytterfilter med utblåset uppe i ytan är ett ypperligt sätt att skapa ytrörelse med därpå följande syresättning av vattnet, dessutom ett tyst sätt....

                        Att butikerna använder sig av syrestenar i sina akvarier kan bero på många saker, ett vanligt skäl är att man på ett billigt sätt (med en central luftpump) kan bygga ett billigt system som kan driva många akvarier. Även många odlare använder sig av detta av samma anledning, i många fall kombinerat med droppfiler och andra typer av filter. (På luftdrivna system kan man sedan också ansluta luftdrivna filter.)

                        Vill du i ditt akvarium ha syresten så kan du naturligtvis ha det, den behöver inte vara på mer än som dekoration. Tänk på att luftpumpen skall placeras ovanför akvariet eftersom det annars kan bli baksug så vatten rinner ut.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • Sultanen
                          • January 2008
                          • 2457

                          #27
                          Ursprungligen postat av endymion
                          Varför tror du det är billigare med luft då, för det är effektivare.
                          Det är billigare att byta en trasig slang än en trasig cirk.pump.

                          Du låter rätt virrig när du snackar om volym istället för effekten som krävs för att pumpa en viss volym, skall du snacka effektivitet och vill jämföra en liter luft med en liter vatten måste du först ta tag i frågan om hur mycket effekt det går åt att sätta en liter luft i rörelse jämfört med en liter vatten.

                          Sen kan du börja kika på hur pass stor del av ytan som rör sig vid ett visst flöde, säg att hela ytan rör sig vid 150l/h då har du hela ytarean konstant i kontakt med luft, då kan du räkna ut hur pass stor yta som varit ikontakt med vattnet under en viss tidsenhet, sen får du räkna på ytan som samma volym luftbubblor har under samma tidsenhet. Hoppas du kör med rejält sönderslagna bubblor annars har du inte en vidare stor yta på dem.
                          300L Räkkar
                          400L Växtakvarium
                          220L Saltvatten - Under uppstart
                          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                          Kommentar

                          • endymion
                            • October 2006
                            • 680

                            #28
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            För att med 0,4 l/sek blir det ett luftflöde på 1440liter/timme, det känns lite overkill.
                            Vad har du för mätningar att hänvisa till? Och sedan är det inte jag som jämför en luftpump på 50 liter med en pumpskalle på 1200 liter, utan du själv i förra citatet. Då behövs det minst en sådan här i varje kar enligt dig: http://www.pwss.se/product.php?produ...2&cat=0&page=2

                            Jag med, ytterfilter
                            Än vad? Har du ingen rening på vattnet då, eller kommer det utöver luftpumpen?
                            Vad tycker du är ett bra flöde då?
                            144 liter blir det annars .... läs vad jag skriver och inte vad du tror jag skriver.

                            Mina mätningar är vad jag provat mig fram i min odling. Jag har där 80 akvarium på ca 16000 liter. I alla mindre akvarium än 125 liter har jag luftdrivna filter. Jag byter ca 20 % vatten i veckan. Pumpeffekten som krävs för att ha bra syresättning är ca 1.5-2 ggr akvariets storlek (stora akvarium ner mot 1.5 ggr). Tyvärr byggs ju inte filtren efter detta de har ju alldeles för liten filtervolym i förhållande till flödet. Själv har jag helst pumpar på ca 10 Watt och 1000 liter eftersom jag inte vill att pumparna stannar när man stänger av dem, vilket mindre pumpar oftast gör. Utöver det har jag i de större akvariumen luftstenar. Båda systemen är byggda så de klarar att driva akvariumen var för sig, eftersom det händer att pumpar går sönder och i sällsynta fall att sidkanalaren stannar. Detta eftersom jag har fiskar som inte går att köpa. För övrigt är det faktiskt växter i de flesta av mina akvarium, som dessutom lever och frödas.

                            Jag har tanken att jag ska bygga droppfilter eftersom inga andra odlare använder det just nu men jag ser stora fördelar med det hela om man får det att funka.

                            Jämför gärna effekten som krävs mellan luftpump och vattenpump då blir skillnaden ännu större. För övrigt går det ha full nitrifiering med bara en syresten men nackdelen är att man får massa partiklar i vattnet.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #29
                              0,4 liter/sek x 60 sek x 60 min är inte det 1440 liter/timma?
                              Tror annars inte vi kommer längre i den här diskussionen, kör du på din linje och lycka till!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Gaffel
                                • December 2007
                                • 6200

                                #30
                                Är det nu man ska berätta om grabbens räkburk som vi har i sovrummsfönstret?

                                Vanlig enkel 40 liters aqua-szut med välvd framruta, 11W garageljus, och konstigt nog en riktigt bra drivbänk för vallisneran och alla flytväxter, bebos av amanos, white pearl, zebra och äppelsnäckor, cirkulationen står en stellar s-20 membranpump för vars utlopp består av en penetrerad luftslang som silikonats fast i bottenglaset, en strid ström med luft passerar alltså genom ett tjockt lager bottensubstrat och detta är allt, den har gått i ett år nu och det växer så det knakar, ingen gödning tillsatt..
                                Life's a bitch and then you die..
                                "I might be right handed but im always left-winged"
                                Skriv på!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...