Göra vattenbyte enklare?
Kollaps
X
-
-
jag byter ungefär 100 procent i veckan uppdelat på 2 vattenbyten på 750L kar och har fisk för 20 000 + i karet.. med det sagt skiter jag fullkomligt i vattenberedningsmedel och använder en mycket precis metod för att säkerställa att temperaturen är korrekt.. revolutionerande nog känner jag på det..Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..
Normaliseringsprocessen..
(Kommunicerar enbart i tankevurpor)Kommentar
-
Jag har ett annat trix. Varmvattenvredet 1 cm från en kant på blandaren ger 27,321 grader Celsius.
Vattenberedningsmedel, va e de för nåe? Ok då, litet salt kan åka i ibland.Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!
Kommentar
-
jag har två av mina akvrier på åvanvåningen. nu har jag slang som jag gör bytena med. kan inte fatta hur jag orkade göra det med hinkar förut!
jag fäster slangen med en klämma i karet så långt ner jag vill göra vattenbytet, precis som Hannes, ca 1/3. sen ner med andra änden i något avlopp och sug till. när jag gör vattenbyte på åvanvåningen är närmaste avlopp på nedanvåningen. snacka om att det går fort att tömma! när jag ska fylla känner jag efter tills tempen är rätt sen kopplar jag slangen till kranen.
använder bara vattenberedningsmedel om jag ser att någon fisk är väldigt stressad eller nästan alltid när jag gör vattenbyten i saltvattenakvariet.Kommentar
-
Faktum är att du behöver inte ens suga till i slangen för att tömma vatten ur akvariet om du skulle tycka det är obehagligt.
Iom att akvariet (troligast) står högre upp än vad din golvbrun gör.. så det räcker med att du fyller på med vatten, sen när du ser att det börjar bubbla av vattnet som fyller på i akvariet så blir det en hävert effekt så fort du stänger av kranen, då kan du bara rycka ur slangen från kranen och vattnet från akvariet rinner ur slangen av sig självt.
Så gör jag som har akvariet på andra våningen utan badrum iaf, borde funka sålänge ena änden av slangen är högre upp än den andra.Kommentar
-
blev lite inspirerad av denna tråd så just nu sitter ja å mekar ihop en "tömma vatten ur akvariet" koppling.
slänger upp en bild om en stund när den är klar.MrH ---> 175L SA kubKommentar
-
-
smart
du får "endå" suga på slangen eller?Kommentar
-
jo förvisso, men det gör ju inte så mycke, är några meter till akvariet så ja hinner ju aldrig få vatten i munnen
lite lär man ju faktiskt jobbaMrH ---> 175L SA kubKommentar
-
ett annat sätt som man kan göra på är att man tar ett gammalt (i brist på bättre ord) "andningsrör" till ett cyklop som man fäster slangen i den enden som du har i munnen. då får du ett långt rör ner i karet som även fungerar som en krok så slangen sitter fast på akvariekantenKommentar
-
ja eller ett rör som man har som insug till ytterfilter, dom ser ju också ut så.
men dessa grejer hade ja liggandes hemma så då fick de duga me deMrH ---> 175L SA kubKommentar
-
När jag arbetade med akvarium förut bytte jag vatten på 10-20 burkar/dag. En ordentlig slang, två klämmor och krankoppling - det är vad som behövs.
Ner med slangen i akvariet och sätt fast med klämma (man kan trä slangbitar på klämman om den är gjord av metall och man inte vill skada glaset). De flesta har en håv hemma och den kan man sätta för slangen om man är rädd för att fiskar ska sugas in.
Andra ändan av slangen ska placeras lägre än akvariet. Ibland funkar en vask eller under vasken brukar finnas ett lock man kan skruva av och trycka ner slangen. Golvbrunnar eller bara ut i trädgården fungerar också. Det vanligaste jag använde var toaletter. Klämde fast slangen i locket bara. Det räcker med att suga 1-2 sekunder så börjar vatten rinna i slangen. Kallsup är det inte snack om med mindre man har en slang kortare än 50 cm.
När jag fyller på vatten brukar jag gå på fingerkänsla när det gäller temperatur. Kan eventuellt regelera tempen efterhand om jag tycker det behövs. Det jag dock brukar se till är att slangen inte är under vattenytan när jag fyller på. Jag tycker det är viktigt att vattnet ur slangen luftas lite innan det kommer ner i karet. Därför har jag gärna strålen mot sidoglaset eller något.MVH HenrikKommentar
-
Jag köpte en blåsa och kopplade till en slangstump som jag sedan satt en snabbkoppling på. Man plockar sedan lös den och fyller karet med samma slang eftersom det är en backventil i blåsan så kan man inte köra vattnet genom den tillbaka till karet.
köpte en sånnhär http://www.pwss.se/product.php?produ...&cat=57&page=1
Såhär blev det.
½" slang på sugsidan och 3/4" på utsidan passade perfekt.
mvh
// AlfSenast redigerad av AffeAlien; 03 March 2012, 16:18.Kommentar
-
Senast redigerad av Kapten Zoom; 04 March 2012, 09:53.Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!
Kommentar
Kommentar