Tack ska du ha :)
Jo, men vet inte riktigt hur jag ska göra det, något bildexempel?
F.ö väntar jag nu på ett par tjockare bamburör som kommer med posten någon gång, så "skogen" blir lite tätare. Sen när växten med massa små "plättar" på, den höga, växt till sig lite ska jag kapa den på mitten och lägga ut bredare, så det blir tätare. Kommer nog bli kanon. Nu blev det luddigt, men hoppas du förstår.
Ålrajt, jag skall se om jag klarar ut dina frågor. Först och främst, när det gäller javamossa, oavsett om det gäller på "pinnar" eller på rötter och stenar... Det som jag enligt erfarehenhet har haft bäst resultat med är att inte ha för mycket mossa, utan fakttiskt mindre mängd - det kan räcka med några "grenar" och att fästa dessa vid de rötter eller stenar o.dyl. där du vill ha javamossan, och att göra detta med någon tråd eller liknande. Vid upprepade tillfällen då jag velat fästa javamossa vid t.ex. rötter har jag använt en så enkel sak som sånahäringa enkla "spännband" som finns att köpa på/i varje välsorterad Ica-affär eller liknande, alltså en tunn plastremsa som du bra drar igenom ett litet "lås" och fäster javamossan med. Givetvis kan du använda vad som helst; vanlig sytråd, gummiband, nylonlina o.s.v. Javamossan sprider sig sedan av sig självt utmed materialet du fäster den på.
"Plättväxten" påminner mycket om den jag har i mitt räk-kar - den kan du nypa av och sätta ner "topparna" i sanden - så växer dessa upp som de ursprungliga växterna - de andra skjuter skott och fortsätter att växa. Jag kan ha fel, då jag inte är någon växtexpert, men så funkar det iallafall i mitt/mina kar.
Lycka till!!!:)