Discusharem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Discusharem

    Jisstapetter! Jag har gjort en grej som strider fullkomligt mot mina principer.
    Jag brukar ju ge lite råd då och då till folk som är oroliga över sina, exempelvis; Discusar, att inte röra en god balans i karet utan låta det gå och ha sin gilla gång, typ; Don´t fix what´s not broken.
    Jag har ju vid ett flertal gånger visat bilder och film på mitt röda Discuspar när de leker och har det trevligt.
    Men för en tid sedan tog jag mig, efter vissa bryderier, an en Discushona som är syster till den röda hona som redan fanns i karet. Jag har ju ambitioner att starta upp någon eller några lek-burkar så jag tänkte att, va fan, hon är ju fin och blir nog bra med en stöddig hane lite senare - i ett annat kar. Så jag tog hem henne.
    Nu blev det ju, som jag misstänkte, lite gnabb töserna emellen, men inte värre än att det gick att samsas... Uppenbarligen samsas även om "The Macho-Man". Den pilske jäkeln leker den nya honan mitt framför ögonen på den gamla som enträget behåller sin lek-rot. Hanen åker mellan brudarna och medlar, och är väldigt vänlig mot båda.
    Det är ju två rätt stadigt hållna revir i karet så det blev till att lägga ägg på ett svärdsplanteblad. Äggen är nog borta hyfsat snart, men det vaktas noga ändå...

    Här är några bilder;
    Bifogade filer
  • spazm
    • August 2006
    • 315

    #2
    Jaja, bara retas med oss som har ungdiskus som inte börjat leka ännu!!



    Fina diskus och jag ser fram emot framtida rapporter om odlings kar med 100-tal frisimmand diskusyngel ifrån dig!!
    Ad nocendum potenses sumus

    Kommentar

    • Fredde L
      • October 2006
      • 241

      #3
      Fanken Max dom är ju värre än kaniner. Ska nog skriva ut några bilder på dina diskusar och klistra på mitt kar. Det kanske sätter fart på grejer....
      Mvh//Fredrik


      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Ja, man kan ju undra vad det är för farvatten i kranarna här...

        Suddigt som skam, men här är dom:
        Bifogade filer

        Kommentar

        • Fredde L
          • October 2006
          • 241

          #5
          Vad har du för kamera? Jag har skitsvårt för att få bra bilder med min hp kamera. Med blixt så försvinner färgerna och naturligheten. Utan så blir det bra färg men bara smet av allt. Man kan göra inställningar på slutartid och ljus i bilden men det funkar inte. Bäst har det blivit när jag ställt den på en stol eller liknande. Svärmors gubbe har en dyr digitalsystemkamera som e grejer. Får ta hit han och fota.
          Vad kallas färgen på dom? För en av dom nya jag köpte kommer nog få samma,är lite blekare nu. Kolla flickr.
          Mvh//Fredrik


          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ursprungligen postat av Fredde L
            Med blixt så försvinner färgerna och naturligheten. Utan så blir det bra färg men bara smet av allt. Man kan göra inställningar på slutartid och ljus i bilden men det funkar inte.
            Just precis de här problemen har jag också; blixt - sketdåligt, utan blixt - smetdåligt. Den jag använder är en sån där liten tunn digital, inte större än ett kontokort.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Ursprungligen postat av Fredde L
              Vad kallas färgen på dom? För en av dom nya jag köpte kommer nog få samma,är lite blekare nu. Kolla flickr.
              Vi får nog påkalla Ansjo eller någon annan duktig Discusidentifierares uppmärksamhet. Jag är vråldålig på vad de olika färgvarianterna kallas.
              Ser jättefina ut för övrigt - snart har du fart i karet!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Ursprungligen postat av spazm
                Jaja, bara retas med oss som har ungdiskus som inte börjat leka ännu!!
                Sorry! Don´t shoot me, I´m only the pianoplayer

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #9
                  kul att du har så "lekfulla" discusar max nästan så man blir sugen på att prova discus igen.
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Javisst, kör hårt!
                    Har du haft förut?

                    Kommentar

                    • andreassofus
                      • November 2005
                      • 5643

                      #11
                      jep de har ja, gick inte så bra till att börja med,, va väl okunnig fast jag hade läst massor.

                      har en tråd som heter "äntligen discus" som blev väldigt livad, där fick jag verkligen veta att jag levde i allafall men man lär sig av sina misstag. nu vet jag ju hur jag inte ska göra ia alla fall.
                      Mvh Andreas
                      min zoon
                      msn adress

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Tror inte jag läst den tråden... Det kanske var innan jag började posta här. Har bara varit med på forumet lite mer än någon månad och är en riktig nykomling. Men, fan, får du suget så sätt igång vettja!

                        Kommentar

                        • andreassofus
                          • November 2005
                          • 5643

                          #13
                          nej detta var längre sen, ett år sen kanske. jo blir ja riktigt sugen och vill skaffa mig discus igen så kommer jag ju göra det även om een del kanske tycker att jag ska låta bli.. men nu håller jag ju på med saltvatten och det går ju bra, då ska jag väl klara discus också hoppas jag.
                          Mvh Andreas
                          min zoon
                          msn adress

                          Kommentar

                          Arbetssätt...