Fyrverkeri

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fuel
    • February 2008
    • 5

    "Roligt"

    Jag håller med en del personer i denna tråd mer än andra, men jag tycker att fyrverkerier är "roligt", det är ändå mycket roligt att skjuta upp raketer och sedan se dom bli fina färger osv. Jag vet också farorna med dom & att många blivit skadade i användandet av dom. Men jag som ändå gillar att skjuta upp raketer (döda mig om ni vill då, jag är ju bara 17, men har ni aldrig kört för fort heller då? ) brukar ta mitt ansvar och skjuta upp på nyår och sista april etc. Det är ju då det är roligt. Därför så är jag helt emot förbud mot raketer, men för en reglering för att göra det säkrare på något vis. Hoppas att det går att göra en kompromiss! För jag vill verkligen skjuta mina raketer vid olika tillfällen... O inget tjafs om att jag skjuter o hundar blir rädda. För jag firar nyår varje år i Kungsbacka och min pappa som bor där har väldigt känsliga hundar som bara skakar i samband med fyrverkerier. Men jag o min kära far tar då vårt ansvar och går till avskiljd plats och skjuter våra raketer runt 12 slaget. Detta för att lindra rädslan hos hundar samtidigt som jag o far har vårt lilla roliga. För om det är hundar där som blir rädda ändå så beklagar jag, men jag har iaf gjort så gott jag kan och tänker verkligen inte rätta mina behov efter andras hundar som ev. inte är inomhus runt 12 när jag smäller mina raketer.

    Jojo skjut mig för att jag har varit full vid använde av fyrverkerier, men jag har alltid dragit gräns vid ett visst tillstånd (inte så full alltså) annars har jag avstått från dom helt och låtit någon med större begrepp om världen just då skjuta mina raketer. Javet ungdomar ska inte ha alkolhol, men då är det väl dags o vakna från grottan va? Har ni aldrig varit unga? Förbud är jag strängt emot om det inte är väldigt illa. Men visst ska inte skitfulla "snorungar" (dom som inte klarar av att handskas med raketer, alkohol etc. utan att förstöra eller skapa oror hos andra) ha tillgång till raketer och skjuta mot busshållplatser etc. det är helt fel. Raketer ska vara vackra att titta på etc. inte vara vapen etc.


    Hoppas ni orkade läsa allt!!

    Nu åker jag till Kungsbacka imorrn och förbereder mig för lite fyrverkerier på nyår!

    //Oscar

    Kommentar

    • Kryptonit
      • October 2006
      • 139

      Ursprungligen postat av JojjeN
      Jag hoppas verkligen inte detta kommer lyckas. Ska våra mest älskade traditioner stoppas av att ovarsamma djurägare inte lär sina djur att det inte är farligt?

      Inget av våra djur, 3 katter och 4 hundar, reagerar någonsin på en smällare. Om man inte har lärt djuren att inte vara rädda, så är det man själv, och inte dom som smäller, som orsakar djurets lidande. Att försöka skylla över ansvaret till dom som smäller är bara korkat, det är bara en genväg ut ur skiten ni själva satt er i.
      Har inte läst hela tråden, men jag förmodar att det räcker att svara på detta inlägg. För diverse år sedan hade jag nog ungefär samma inställning, men numera röstar jag gärna för totalförbud vad gäller smällare och raketer. Det största problemet som jag ser det är att folk inte kan hålla sig till exempelvis kring midnatt vid nyårsafton och att många som fyrar av fyrverkerierna verkar ha förlorat en hel del hjärnceller under smällandet.

      Själv har jag en hund som är rädd för smällare och den var inte rädd under de första åren. Faktum är att den var med på ett stort antal jakttävlingar och hade inga problem alls med hagelgevärssmällar, åska och liknande.

      Problemen började som sagt efter ett par år då jag bodde vid tätbebyggt område och ett antal idioter fyrade av smällare och raketer väldigt nära då man var ute (vid korta promendarer) under dessa dagar.
      Efter skotträdslan har även mycket tid lagts ner med träning där startpistol använts och skott går väl halvhyfsat ibland (många timmars arbete), men tjutande raketer och liknande fyrverkeriljud är rätt kört.

      Numera bor jag en bra bit utanför tätbebyggt område där det normalt sett enbart smäller lite vid de tider som "det ska smällas", så högt ljud på tv'n löser som tur är dessa dagar.
      Senast redigerad av Kryptonit; 26 December 2008, 23:52. Anledning: Felstavfning...
      Malawiciklider och L-malar i 1484 liter
      (720 + 420 + 120 + 112 + 56 + 56)

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        Får att quota Karl-Einar Heckner när han för 16 år sedan uppe på Mossebacke inför betalande publik drog upp en massa vimplar ur en hatt, "EG.. EG.."
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          Ursprungligen postat av Kryptonit
          Har inte läst hela tråden, men jag förmodar att det räcker att svara på detta inlägg. För diverse år sedan hade jag nog ungefär samma inställning, men numera röstar jag gärna för totalförbud vad gäller smällare och raketer. Det största problemet som jag ser det är att folk inte kan hålla sig till exempelvis kring midnatt vid nyårsafton och att många som fyrar av fyrverkerierna verkar ha förlorat en hel del hjärnceller under smällandet.

          Själv har jag en hund som är rädd för smällare och den var inte rädd under de första åren. Faktum är att den var med på ett stort antal jakttävlingar och hade inga problem alls med hagelgevärssmällar, åska och liknande.

          Problemen började som sagt efter ett par år då jag bodde vid tätbebyggt område och ett antal idioter fyrade av smällare och raketer väldigt nära då man var ute (vid korta promendarer) under dessa dagar.
          Efter skotträdslan har även mycket tid lagts ner med träning där startpistol använts och skott går väl halvhyfsat ibland (många timmars arbete), men tjutande raketer och liknande fyrverkeriljud är rätt kört.

          Numera bor jag en bra bit utanför tätbebyggt område där det normalt sett enbart smäller lite vid de tider som "det ska smällas", så högt ljud på tv'n löser som tur är dessa dagar.
          Som sagt, så länge förbudet endast räcker årets alla dagar förutom nyårsafton, så tycker jag det låter bra.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • hgs
            • December 2007
            • 147

            Ursprungligen postat av patdah
            hgs, vart står det att läsa att endast experter kommer få tillstånd av länstyrelsen efter en speciell utbildning?

            VART stårt det att dom kommer försvinna helt från och med 2010?
            Om du läser räddnings tjänstens rekomendationer så ser du att en ytterligareskärpning kommer 2010.

            Kommentar

            • patdah
              • November 2007
              • 659

              Ursprungligen postat av hgs
              Om du läser räddnings tjänstens rekomendationer så ser du att en ytterligareskärpning kommer 2010.
              En rekomendation är ingen lag...
              /Patrik

              I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                Ursprungligen postat av patdah
                En rekomendation är ingen lag...
                Man kan få intrycket att du inte vill ha några regler om fyrverkeri.
                Du kanske inte vill ta hänsyn till de som upplever fyrverkeri som störande.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • patdah
                  • November 2007
                  • 659

                  Ursprungligen postat av Kramfors
                  Man kan få intrycket att du inte vill ha några regler om fyrverkeri.
                  Du kanske inte vill ta hänsyn till de som upplever fyrverkeri som störande.
                  Jag vill inte ha några regler för fyrverkerier.

                  Jag tar hänsyn till dom som anser och upplever att fyrverkerier är störande. Jag följer lagen som den är skriven.

                  Jag kan dock INTE ta ansvar för vad andra gör men jag har civilkurage nog att säga till båda vuxna och barn på ett vuxet och sakligt sätt när jag finner det passande.

                  Tar Du hänsyn till dom som anser att fyrverkerier är vackra och passande i vår fina svenska om än kortvariga tradition att fira in det nya året? Tar du hänsyn till dom skötsamma och fina människor som vill ha en Rottweiler när du basunerar ut din syn på hur en hund ska se ut och vara?
                  /Patrik

                  I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    Ja.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Guest

                      Yay, här i sthlm äre nyår!

                      Kommentar

                      • Sultanen
                        • January 2008
                        • 2457

                        Hört en liten raket här ute idag, har väl smällt vid två tillfällen sedan affärerna började sälja
                        300L Räkkar
                        400L Växtakvarium
                        220L Saltvatten - Under uppstart
                        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                        Kommentar

                        • tessilago
                          • July 2007
                          • 373

                          Här i Karlskrona ute på Marieberg står ungdomar och smäller av raketer på parkeringen mellan lägenheterna. Jag är livrädd när jag går förbi, och som ung tjej vågar jag inte gå fram till tio killar och be dem sluta.

                          Jag hatar skiten. Så kul och vackert är det inte.
                          Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.

                          Kommentar

                          • smurfmats
                            • February 2003
                            • 3538

                            här skjuts det mest hela tiden tycker jag, och vackert är det def inte. tjutraketer upp i luften och sen en smäll. antar att det inte är vuxna som tycker det är fint, vackert och roligt att skjuta dessa vid detta tillfälle.

                            jag är som sagt bara orolig för vad som händer om en av dessa raketer träffar vårt hus...
                            tråden om fjärilars lek!

                            Kommentar

                            • hgs
                              • December 2007
                              • 147

                              JAja lite okunskap och sådant det finns länder imom eu där fyrverkeri försäljning till allmän heten är förbjuden där varje komun anordnar ett fyrverkeri.Och läser du eus regler så ser du att varje land kan göra vissa regeländringar som passar för dom därför har vi 18års gräns för raketer i sverige.Sedan är vissa fyrverkerier förbjudna i tex norge.Vissa svenka alltså..SEdan tycker inte jag att bara för att folk har skott rädda hundar att dom skulle vara usla hund ägare.Nu är det förvisso kennelklubben som startat detta med fyrverkeri protesten men se vilka som gått med så ser man lätt att det är fler ån bara hundägare..Och fri handel inom eu har vi redan men smällare är förbjudet att både sälja och inneha.Även efter 2011.För vi har undantag i viss mån från eus regler jag tycker att vissa bör läsa på lite sedan är det ju bra att dom skriver sin ålder så man ser att dom brutit mot lagen.18års gräns alltså inte 17 sedan skall man ha tillstånd från polis myndighet på andra tider än nyår..Vilket inte funkar.Sedan det här med civilkurage vi hadde en incedent där en busschauför sa till ett gäng småglin att sluta dom började skjuta på bussen och honom istället så vad gör man detta var på redbergs plattsen igår.Sedan har vi backa där skjuts det raketer av små glin mot både hus djur och människor....Nä ett totalförbud är nog ända vägen nu tror jag faktist..
                              Senast redigerad av hgs; 29 December 2008, 08:25.

                              Kommentar

                              • hgs
                                • December 2007
                                • 147

                                Ursprungligen postat av patdah
                                En rekomendation är ingen lag...
                                Kanske inte men i och med att det är brand myndigheten som skall godkänna stället så väger deras ord ganska tungt..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...