Fyrverkeri

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patdah
    • November 2007
    • 659

    #76
    Ursprungligen postat av hgs
    Jag tror inte på antisemitism.Vi har relegions frihet här och terrorism har ingen plats i islam heller utan den används bara för deras eget berättigande läs historia.Om tex.Svenska kors tåg till det heliga landet så får du se vad vi gjort i kristendomens namn..
    Du... vad som hände på medeltiden har INGENTING med dagens terrordåd att göra!
    /Patrik

    I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #77
      Ursprungligen postat av hgs
      .Om tex.Svenska kors tåg till det heliga landet så får du se vad vi gjort i kristendomens namn..
      Ja men det var ju vi som gjorde det och då måste det ju vara OK (OBS ironi).

      Jag tycker det är vackert med fyrverkerier och ser gärna på ett stort vackert fyrverkeri klockan 24.00 på nyårsaftonen.
      Men det livsfarliga planlösa skjutandet som sker idag är bara idiotiskt. I år finns det ju dessutom inte heller någon snö ute och då ökar brandrisken rejält.
      Ett exempel - för 2 år sedan gick en raket som en av våra grannar sköt av rätt i sidled, istället för uppåt. Den passerade förbi mig i huvudhöjd på 2 meters avstånd och slog in i fönsterkarmen där den exploderade. Hade den gått 10 centimeter åt sidan hade den gått genom fönstret och exploderat i sovrummet. Hade den kommit 5 sekunder senare hade den slagit ner i huvudet på mig.
      Varje år måste vi efter nyår städa trädgården från flera raketer som slagit ner i den.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #78
        Ursprungligen postat av patdah
        Du... vad som hände på medeltiden har INGENTING med dagens terrordåd att göra!
        Men du tycker då uppenbarligen att terrordåd har med fulla svennars fyrverkerier att göra - lite märklig logik
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Micke
          • January 2002
          • 1718

          #79
          Många kommuner skärper reglerna för pyroteknik i de lokala ordningsföreskrifterna. I vår kommun har denna ändring gjorts inför årets nyårsfirande:

          "Ändringen innebär att det krävs polistillstånd för att använda fyrverkerier och andra pyrotekniska varor inom alla tätorter.

          Polistillstånd krävs inte på nyårsafton kl 20-02 på platser som ligger längre bort än 300 meter från vårdboenden, kyrkor och skolor."
          Mvh Michael Persson

          www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #80
            Jag tycker fortfarande det har gått för långt med alla förbud.

            Vi skulle kunna räkna upp massor med exempel på små åtgärder som bara orsakat större problem.

            Det är jätte synd om alla hundar som lider, men det har ju gått "bra" hittils?

            Tänk om man skulle förbjuda allt som _kan_ skada nånting?

            Gör nånting åt det som händer varje dag som alla vill "förbjuda"..

            Det finns så mycket idiotiska _förbud_ som dykt upp under min uppväxt så det är inte sant..

            Hur skulle det bli om ingen fick göra nånting spännande och roligt som ibland kan vara farligt om man inte är försiktig..?

            Vad är problemet? Bygg en bunker om du är rädd för gamla hederliga traditioner som funnits i flera hundra år.
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #81
              Ursprungligen postat av Markus1984
              Vi skulle kunna räkna upp massor med exempel på små åtgärder som bara orsakat större problem.
              Räkna upp då

              Det är jätte synd om alla hundar som lider, men det har ju gått "bra" hittils?
              Det är ju för att det inte har gått bra som dikussionerna har uppstått.

              Heder åt de affärskedjor som slutar sälja fyrverkerier http://smp.se/nyheter/vaxjo/fyrverke...axi(998843).gm

              Sedan kan man ju också tänka lite på miljöaspekten. För att ge de vackra färgerna innehåller fyrverkier i hög grad farliga ämnen som vanadin, krom, nickel, strontium, titan, mangan, molybden, koppar, kobolt, kadmium.

              Dessa släpps därmed ut i naturen och än värre är att det vid tillverkningen ofta är barnarbetare i fattiga länder (där de flesta fyrverkerier tillverkas) som exponeras för dessa farliga ämnen
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #82
                Ursprungligen postat av Markus1984
                Jag tycker fortfarande det har gått för långt med alla förbud.

                Vi skulle kunna räkna upp massor med exempel på små åtgärder som bara orsakat större problem.

                Det är jätte synd om alla hundar som lider, men det har ju gått "bra" hittils?

                Tänk om man skulle förbjuda allt som _kan_ skada nånting?

                Gör nånting åt det som händer varje dag som alla vill "förbjuda"..

                Det finns så mycket idiotiska _förbud_ som dykt upp under min uppväxt så det är inte sant..

                Hur skulle det bli om ingen fick göra nånting spännande och roligt som ibland kan vara farligt om man inte är försiktig..?

                Vad är problemet? Bygg en bunker om du är rädd för gamla hederliga traditioner som funnits i flera hundra år.
                Det är väldigt mycket som samhället förbjuder inte bara sådant som är farligt utan utan också sådant som kan vara/bli en fara.
                Du vill göra nånting spännande och roligt som ibland kan vara farligt om man inte är försiktig, det är väl ok tex hoppa fallskärm och andra äventyrsporter.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • PatrikN
                  • November 2007
                  • 116

                  #83
                  tycker det var tråkigt att dom tog bort smällare nu ska vi inte ta bort raketerna.
                  För det kommer bli mer synd om djuren om folk gör sina egna smällare/raketer tror jag.
                  Senast redigerad av PatrikN; 18 December 2008, 15:07.

                  Kommentar

                  • hgs
                    • December 2007
                    • 147

                    #84
                    Om nu det är spänning ni söker stick då fingrarna i ett vägguttag.

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #85
                      Ursprungligen postat av hgs
                      om nu det är spänning ni söker stick då fingrarna i ett vägguttag.
                      []
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Markus1984
                        • November 2008
                        • 2606

                        #86
                        Ursprungligen postat av hgs
                        Om nu det är spänning ni söker stick då fingrarna i ett vägguttag.
                        Fyndigt.

                        Bygg en bunker om du är rädd för smällare och resten av omvärlden.



                        Hur många andra saker än smällare förorenar naturen? Det kanske rent ut sagt är smällarna som är boven till våra klimatförändringar. Och Rottweilers. Och ungdomar.

                        Hur pass mkt mediciner och knark spolas ner i toaletten som sedan åker ut i bl.a mälaren.. hitta på ett förbud mot att skriva ut onödigt mycket mediciner istället. Det skulle ju alla gynnas av.

                        Hur skulle samhället se ut om det vart förbud mot allting som olika åldersgrupper tycker är roligt/spännande men samtidigt kan vara farligt?

                        Alla skulle gå runt med hjälm..eftersom det är farligt att cykla och köra bil m.m ?
                        Senast redigerad av Markus1984; 18 December 2008, 20:40.
                        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                        Kommentar

                        • Guest

                          #87
                          Vi brukar ge våran hund en tablett från veterinären som får henne o lugna ner sig.. Annars så ligger hon i badkaret o skakar...
                          Fyrverkerier är snygga men inte nåe vidare snällt mot djur..

                          Kommentar

                          • Junros
                            • November 2007
                            • 144

                            #88
                            anser att om man smäller mellan 23-01 på nyårsafton så kan det väll vara lugnt, men när folk börjar bete sig som barnrumpor och börja smälla var och varannan dag under december (eller annan månad) så ska dom fråntas allt vad heter fyrverkerier. då har dom avsatt sig sin rätt att smälla!...

                            störande när folk inte ens kan respektera traditionen genom att smälla på rätt dag!

                            Kommentar

                            • Junros
                              • November 2007
                              • 144

                              #89
                              Och jag lider med er hundägare, har själv börjat få problem med familjens hårboll..
                              men jag klagar inte under den enda dan man får smälla.
                              om det smälls tidigare/senare, då är jag ute och gormar som nån %&¤/#%¤&!

                              Kommentar

                              • Guest

                                #90
                                Har egentligen inte heller nåt emot att de smälls kl 00,00-01,00 den 1 Januari. Men när de smäller från den 20december till 15 januari så blire lite för mkt..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...