Rottweiler igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piscator
    • August 2006
    • 735

    #61
    Tack erikthur för att du givit vårdkrisen ett ansikte
    Hälsningar, Tomas!
    "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #62
      Jag förstår inte riktigt vad du menar faktiskt. Snarare tvärtom.
      Man stannar helst inte på en avdelning längre än nödväntigt. Själv är jag väldigt nöjd med det omhändertagande jag fick. Likaså med den snabba räddningsinsats min son blev hjälpt med i somras när han fick en allvarlig allergisk reaktion (Quinckeödem) när vi var på västkusten. Samt hur min fru i helgen blev hjälpt och inlagd med allvarlig symptombild på annan avdelning. Men inte heller hon ville vara inlagd längre än nödvändigt.
      Så jag skulle bestämt vilja påstå att svensk akutsjukvård fungerar mycket bra när det verkligen gäller iaf (men kanske inte alltid när man är småkrasslig liksom).
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #63
        Om akutsjukvården funkar bra eller inte beror lite på vad det gäller.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #64
          Med akutsjukvård "när det verkligen gäller" menar jag mer-eller-mindre ambulansfall. Där börjar omhändertagandet redan i ambulansen och jag är imponerad över hur snabbt det går och vilka insatser som kan göras redan i detta skedet.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Piscator
            • August 2006
            • 735

            #65
            Hälsningar, Tomas!
            "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

            Kommentar

            • EvaLeva
              • September 2007
              • 189

              #66
              det skulle vara bra mycket intressantare att köpa tidning om det stod att just golden hade bitit nått barn eller annan hund, de andra raserna är ju uttjatat liksom

              alla vet väl idag i dett upplysta samhälle att det inte är hundens fel om husse/matte inte klarar ge den va den behöver för att vara en sund och frisk hund även mentalt

              så alltså är det främst ett människorproblem och inte ett hundproblem....

              oj... vad det skall bli gott med paj ;-)

              /eva

              Kommentar

              • Piscator
                • August 2006
                • 735

                #67
                Hmmm, förlåt EvaLena men nu förstår inte jag vad du menar. Den här tråden handlar om Rotweiler och den inlänkade artikeln om en duktig sådan som skyddat sin husse. En Golden reser sig ju bara för att äta eller bajsa, det kan väl inte bli några artiklar om det?
                Hälsningar, Tomas!
                "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                Kommentar

                • EvaLeva
                  • September 2007
                  • 189

                  #68
                  oj är det det enda dom gör........ tänkte inte på det

                  Kommentar

                  • Mischa
                    • November 2003
                    • 28

                    #69
                    Ursprungligen postat av CizziB
                    Läste nånstans att de som toppar listan på attacker mot människor är retrivers... men blir det några löpsedlar om familjens golden biter ett barn? Nej då det är inte intressant för media! Bara för att det råkar vara en rottis eller nån kamphund som biter/dödar nån så säljs det extra många upplagor av tidiningen... Det finns "rötägg" innom alla raser... Men dom "rötäggen" skulle inte finnas om det vore för människan... Så det är människan man ska skylla på i första hand, inte hundrasen!
                    Finns ingen sådan statestik förd i sverige utan är en ren hörsägen, däremot förekommer mycket statestik i delstater i USA.
                    Men hur pålitligt är det? alla raser är inte lika delade över hela landet inte heller kan man hindra en skev individ att höja statestiken för hela rasen.

                    Kommentar

                    • Mischa
                      • November 2003
                      • 28

                      #70
                      Förövrigt blir jag förvånad över att folk är såpass trångsynta att dom tror det är ett rasrelaterat problem.
                      Rottweilern är inte en speciellt ny ras, men det är först i nutid dom blivit extremt farliga...(?)

                      Kommentar

                      • Guest

                        #71
                        Ursprungligen postat av Mischa
                        Finns ingen sådan statestik förd i sverige utan är en ren hörsägen, däremot förekommer mycket statestik i delstater i USA.
                        Men hur pålitligt är det? alla raser är inte lika delade över hela landet inte heller kan man hindra en skev individ att höja statestiken för hela rasen.
                        Gäller att hitta rätt statistik, vissa är rena påhitt och det är oftast av dem som vill föbjuda vissa raser.
                        Golden kom etta 1989 har jag för mig. De statistiker jag länkat om hundar är felfria.
                        Stämmer att det inte finns någon hundras-statistik i Sverige, men det finns iaf om hundbett.

                        Kommentar

                        • Mischa
                          • November 2003
                          • 28

                          #72
                          Har aldrig sett någon svensk bettstatestik, inte heller någon som kunnat hänvisa till någon, det enda är som sagt en gammal stastestik från en delstat i usa.
                          Har själv åkt till vårdcentralen för hundbett och ingen visade intresse för att veta vilken ras jag blivit biten av, utan dom frågade om det var min hund eller någon annans....

                          Kommentar

                          • Guest

                            #73
                            Ursprungligen postat av Mischa
                            Har aldrig sett någon svensk bettstatestik, inte heller någon som kunnat hänvisa till någon, det enda är som sagt en gammal stastestik från en delstat i usa.
                            Har själv åkt till vårdcentralen för hundbett och ingen visade intresse för att veta vilken ras jag blivit biten av, utan dom frågade om det var min hund eller någon annans....
                            Då har du inte letat tillräckligt

                            Om du kollar i andra rottweiler tråden så har jag lagt upp mängder med statistik från USA, Australien, Sverige, Övriga Europa.

                            Sverige har bettstatistik men inte vilka raser som bitit och du blev då med i statistiken när du åkte till sjukhuset.

                            Kommentar

                            • Mischa
                              • November 2003
                              • 28

                              #74
                              Ursprungligen postat av Lutt
                              Sverige har bettstatistik men inte vilka raser som bitit och du blev då med i statistiken när du åkte till sjukhuset.
                              Jo, att det förts hurvudare det är "familjens" eller nån annans hund som bitet det vet jag, men jag syftade just på rasrelaterat, och det har jag bara sett rapporter från USA, likaså mentaltest.

                              Kommentar

                              • Katharina
                                • December 2006
                                • 4045

                                #75
                                Men jag anser absolut att det kan vara skillnad emellan länder också.. Både i just den rasens mentala stabilitet och hur man håller hund i landet... Invandrare är ju jätterädda för alla stora, svarta hundar för i många länder används endast dessa hundar som vakthundar..
                                Jag känner till en man från Makedonien med familj som bor i ett villaområde här i Sverige och köpte sig en Rottweiler som han tränade till livsfarlig vakthund.. Men eftersom svenska barn inte är rädda för stora, svarta vakthundar så höll det på att gå illa och han fick avliva hunden innan något hände... Det hade givetvis hänt oavsett ras...

                                Det är klart att statisktiken ser olika ut från de länderna. När man tittar på TV från USA så är det aggressiva vakthundar på varenda tomt i de fattigare kvarteren.. Fast nog har jag tyckt att många av dem ser ut som blandraser också..

                                Det var som Erikthur skrev att han hellre möter en buse utan Rottweiler.. men vad har busen istället?? En annan ras eller en pistol??
                                Ha dé bäst... Tina

                                Kommentar

                                Arbetssätt...