Förbjud Rottweiler

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

Nu förslag även i Sverige:
    Kommunminister Mats Odell (KD) vill förbjuda så kallade kamphundar. De farliga hundarna borde först förbjudas i flerfamiljshus men på sikt i hela samhället, men

Hör väl hemma i den här diskussionen även om Odell inte vågar ge sej på rottorna.
    Killies is a lifetime passion

Kommentar

• CyaneaCapillata
      • April 2010
      • 66

Ursprungligen postat av erikthur
      Kommunminister Mats Odell (KD) vill förbjuda så kallade kamphundar. De farliga hundarna borde först förbjudas i flerfamiljshus men på sikt i hela samhället, men

Hör väl hemma i den här diskussionen även om Odell inte vågar ge sej på rottorna.
      Fast Herr Odell är inte det minsta påläst om ämnet, verkar det som när jag läser artikeln. En äkta kamphund, alltså en sån som verkligen avlats för kamp, ger sig inte på människor. De är strikt avlade till att angripa andra hundar. Ägaren ska när som helst kunna grabba tag i sin hund och dra den ur kampen, och då får inte hunden "snedtända" och göra illa ägaren. Biter den eller visar människoaggressiva tendenser slås den ihjäl, bums. Ta det inte fel, jag är emot hundkamp på alla sätt och vis, men de hundarna är inte människofarliga på det sätt som de framställs som i media. Problemet ligger inte i (så vitt jag vet) att kamphundar är avlade till aggressivitet, utan att de har enormt mycket energi. Det är svårt att stimulera dem på rätt sätt för en mindre van hundägare, så visst tycker jag att det ska finnas restriktioner på vem som ska anses kapabel till att hålla dem. Men de är inte mer aggressiva än andra hundar.

Chefen för hundförarpolisen i Göteborg (kommer inte ihåg vad han heter, men han syns i tv lite då och då) har pratat en del om kamphundar. Han beskrev deras beteende i kamp som när boxare möter varandra. Två boxare är inte på något sätt arga eller aggressiva mot varann. De har snarare en stor kamplust och vill vinna. Han menade på att kamphundar är likadana. Det är inte aggressivitet som det avlas på, utan energi och vilja att kampa. Och det är ju inte riktigt samma sak

Vill ni diskutera problemhundar, diskutera alla dessa vallhundar som börjat komma mer och mer. Några av dessa raser är till skillnad från de flesta andra hundraser avlade långt bort från människan i flockar med djur (t.ex. får) som de senare ska vakta. Där kan man snacka problem; hundar som aldrig någonsin uppfostrats på något vis, som inte avlats till att förstå eller respektera människor och vars enda syfte har varit att vakta djur och jaga iväg (eller till och med döda) rovdjur. Där är livsfarliga hundar. Men de är mycket sötare än kamphundarna, massor med fluffig päls.......! Värt att tänka på.

Kommentar

• ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7450690.ab
        Svenska kennelklubben stödjer INTE förslaget att man ska förbjuda hundraser. Jag läste om det på deras hemsida bara för nån vecka sedan...i samband med att artikeln från Danmark kom i tryck......Den enda hundras de skulle kunna tänkas förbjuda är just Kaukasisk Ovtjarka...den rasen är livsfarlig, och som CyaneaCapillata skrev, avlat långt ifrån människan, med ett enda syfte....att försvara mot...och evt. döda....rovdjur som hotar flocken.Ovtjarkan är som tidigare sagt en ulv i fårakläder.De ser inte det minsta farliga ut, men de få som har tagit in rasen till Sverige, har ångrat det bittert sedan.

Rottisen är inte värre än andra raser, hamnar de hos fel ägare, så blir de därefter också. En Rottis kräver att man jobbar med dem dagligen, både mentalt och fysiskt...de kräver också en fast, bestämt hand. Man får räkna med att har man skaffat en Rottis, så måste man jobba med den också.Gör man det inte....då får man problem, och det är pga dessa ägare, de som inte jobbar och fostrar sina hundar, som Rottisen och flera andra raser har fåt oförskyllt dårligt rykte.
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat

Kommentar

• karrokaja
          • March 2006
          • 5388

Läs denna.

Webs.com has been shut down on the 31st of August 2023. Find out what that means for your site and how to move it to another provider.
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

Kommentar

• ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

Lite förvånande läsning måste jag säga...:/ Detta visste jag inte. Jag såg uppdrag granskning om Ovtjarkan, och jag blev ganska skrämd måste jag säga. Har aldrig själv mött rasen....Men jag undrar över varför inte alla sidor tas upp i Uppdrag Granskning när de iaf ska ha ett reportage.

Jag vet att SKK inte vill godkänna Ovtjarcan i Sverige, de skulle tom kunna tänkas förbjuda rasen här.....Det har de iofs inte gjort, men de har heller inte godkänt rasen som sådan.

Jag tror nog som förut att Ovtjarkan är inte en hund som man skulle vilja ha själv, då de är inte lämpade att vara i tätbebyggda samhällen, de ska nog vara ute i naturen, inte vistas i hus eller lägenhet utan möjligheter att göra det de var ämnade till. Vi Svenskar driver väl inte ens boskapen längre, så då tycker jag att just den här hundrasen ska vara där den hör hemma...att vakta boskap mot varg, björn och andra rovdjur.
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat

Kommentar

• Pickles
              • October 2009
              • 1155

Vänta nu lite. K.O är redan medtagen i SKK's register för godkända raser. Sedan flera år tillbaka om jag inte missminner mig.
              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
              ~25l vatten

Kommentar

• Djexcute
                • February 2010
                • 22

Tycker att det borde bli en lag på att alla som vill ha en kamphund ska gå en kurs och ha erfarenhet av andra hundar. D.v.s. Först gå kurs och bli godkänd, tidigare erfarenhet av hundar och sedan får man ansöka om att få köpa en kamphund. Oftast är det folk som inte har erfarenhet om kamphundar som är dom farliga.

Att kamphundar kommer förbjudas i Sverige kommer vi inte undan. Förbjuds ju i länder hela tiden. Så kommer nog en dag då det händer i Sverige med:/

Kommentar

• VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

Problemet är att många har erfarenhet men missköter hundarna ändå, fast vet om behoven. Därför är det svårt att pricka in just de som missköter sig. Sedan kommer återigen från "vad är en kamphund och vilka räknas dit"? Både Dalmatiner och schäfrar har varit ute i blåsvädret i media, är de då kamphundar?
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

Kommentar

• Djexcute
                    • February 2010
                    • 22

Ursprungligen postat av VisualDarkness
                    Problemet är att många har erfarenhet men missköter hundarna ändå, fast vet om behoven. Därför är det svårt att pricka in just de som missköter sig. Sedan kommer återigen från "vad är en kamphund och vilka räknas dit"? Både Dalmatiner och schäfrar har varit ute i blåsvädret i media, är de då kamphundar?
                    Ja det är ju tyvärr så. Kamphundar för mig är Rottweiler, Pittbull och Dobermann.

Kommentar

• Pickles
                      • October 2009
                      • 1155

Termen "kamphund" indikerar ju (som vi tagit upp så många gånger) en hund som avlats för kamp med/emot andra hundar. Varken rottweiler eller dobermann har någon sådan historik, och pitbullen har inte aktivt avlats för kamp på många, många år. Tycker det är bra att du skriver "Kamphund för mig är ... etc.." för det gör att vi får en liten insikt i hur knasigt det kan bli.
                      Vi har ju alla olika uppfattningar om hundarna i vår omgivning.
                      ~Vilken~ uppfattning skulle lagförslaget baseras på, kan man undra?

( och så sitter man och skriver i den här dömda tråden nu igen! Typiskt. XD )
                      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                      ~25l vatten

Kommentar

• Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

Kanske ett tillstånd att ha brukshundar.
                        Kalla dem inte kamphundar.
                        http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Pickles
                          • October 2009
                          • 1155

Ursprungligen postat av Kramfors
                          Kanske ett tillstånd att ha brukshundar.
                          Kalla dem inte kamphundar.

Kan det vara möjligt att vi omvänt kramfors? ; ) Tillstånd för att skaffa brukshundar (till exempel rottweiler) istället för att förbjuda dem?
                          Låter hur som helst mycket sunt, om man bara lyckas få det hela att fungera i praktiken.. och om man bortser från dubbelmoralen.

Människor är utan tvekan det djur som dödar flest människor i världen. Hästar dräper Definitivt fler människor än alla hundraser sammanslaget gör per år - ska vi ha körkort på att skaffa barn och häst också?
                          ~25l vatten

Kommentar

• Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

Häst fodrar kunskap att sköta ett stall mm. en hund köps många gånger utan kunskap av rasen eller en brukshund som det är tufft att gå på stan med och "spela Allan".

Kommentar

• Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

Återinför hundskatt på ?:- och låt polisen omhänderta alla oskattade hundar.

Kommentar

• Shepard
                                • March 2003
                                • 13992

Ursprungligen postat av Pickles
                                Människor är utan tvekan det djur som dödar flest människor i världen. Hästar dräper Definitivt fler människor än alla hundraser sammanslaget gör per år - ska vi ha körkort på att skaffa barn och häst också?
                                Människan har rent allmänt en väldigt smutsig spegel, eftersom vi tycks ha väldigt svårt att se oss själva, och vad vi själva ställer till med. Vi är fina på att utropa andra djur till livsfarliga monster, så fort en hund, haj, björn, tiger eller nå´t annars stackars djur råkar ha ihjäl en människa. Men hur många hundar, hajar, björnar, tigrar, OCH människor har inte människan ihjäl varje år? Det har nog sagts förr i tråden, förbjud människor, vi är den tveklöst farligaste arten på den här (och för den här) planeten, både för vår egen art, och andra. Och ofta är det vårt eget fel om vi blir attackerade av ett annat djur, och när det gäller hundar, så är det vi som har gjort dem till vad de är, antingen genom oseriös avel, eller att vi inte tagit hand om hunden på rätt sätt, eller både och.
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

Kommentar

Arbetssätt...