Förbjud Rottweiler

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

Ursprungligen postat av karrokaja
    Hahaha!! dom ENDA tamhundarna med varggener tror jag INTE...
    Kan inte eskimåerna och sibiriska samer och mongoliska indianer ha gjort EXAKT samma sak??
    Egocentrerade Sverige!!!
    Såså - kolla mer fakta innan du förolämpar forskare:

"comprehensive collection of more than 1,000 DNA samples from dogs from most parts of the world" var alltså underlaget till studien.
    Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Shepard
      • March 2003
      • 13992

Gissar att länken till artikeln inte kommer att dyka upp här, eftersom det står klart och tydligt att det var en irländsk terrier (alltså ingen Rottweiler, tro det eller ej), men läste nyss om ett barn som blivit bitet. Naturligtvis gick det till så (enligt artikeln) att barnet sprang fram mot hunden, trots att ägaren, som visste att han inte gillade barn (men sas vara snäll annars), sa att de inte skulle klappa den. Och jag gissar att den hade obehagliga upplevelser av barn, och därför måste den dö...
      Senast redigerad av Shepard; 21 May 2010, 22:12.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

Kommentar

• RobFrazie
        • May 2010
        • 842

Finns fan folk som inte tycker om barn/pensionärer eller handikappade (bara för att dra några exempel)... inte måste dom dö för det!

Varför i hel.... Ska en hund dö bara för att dom inte tycker om vissa typer av människor..

Såg ett avsnitt av Outsiders där folk hade fobier mot tjocka människor.. Ska dom dö för de? Finns även folk som är mycket rädda för folksamlingar... finns folk som lätt blir aggresiva när de känner sig trängda/hotade... Inte händer det något speciellt med dem! Nej dom har vett nog att hålla sig borta från det dem inte klarar av.. Inte alla.. men många..

Har ägaren vett.. vilket personen i artikeln verkade ha så varnar man för sin hund.. eller helt enkelt ger fan i att utsätta hunden från de dem vet att den inte tycker om!

Blev själv halft anfallen av en hund när jag var liten.. ägaren hade sagt felera gånger att den inte tyckte om barn då den blivit slagen av barn med pinnar när den var valp!

Jag gick för nära en gång på deras mark.. den sa ifrån, fick ett blåmärke på bröstet när den försökte bita mig.. Var inget fel på hunden i övrigt.. Det bara bara så att den inte gillade barn!
        720L Soppa
        200L Asien
        Räkvas
        65L Betta

Kommentar

• SimonSaysBaka
          • August 2009
          • 788

Jag skulle skjuta alla hundar som var en uppenbar fara för ett barn, även om det är de värsta jag vet att skada ett djur, som sagt var så är barn viktigare än hundar.
          Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

Kommentar

• RobFrazie
            • May 2010
            • 842

Oavsett så är en hund ett djur, en levande varelse!
            Så länge det inte hjälper hunden i lidande så ska man inte avliva en hund!
            Avlivning ska var sista utvägen!

finns inga människor som avlivas bara för att det är fel på dem!
            Även om man i väldigt många fall skulle vilja det!

Är sjukt att ens tänka tanken!
            720L Soppa
            200L Asien
            Räkvas
            65L Betta

Kommentar

• _Shrek_
              • November 2009
              • 35

Det snackas mycket om körkort på farliga hundar hit och ditt....jag tycker personligen att om man ska köra med det så ska det vara på alla hund raser men att det krävs olika nivåer för dom olika raserna...... http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7161687.ab
              Only God Can Judge Me..

Kommentar

• DaRe
                • June 2009
                • 2227

Avlivning tycker jag är rimligt om enhund alvarligt bitit ett barn som det examplet där en hund sprang in till grannen och bet ett barn.

Annars är det snarae en fråga om vilka hundar man skaffar.
                Checking out...

Kommentar

• Andrém
                  • October 2009
                  • 1247

Ursprungligen postat av Dre
                  Avlivning tycker jag är rimligt om enhund alvarligt bitit ett barn som det examplet där en hund sprang in till grannen och bet ett barn.

Annars är det snarae en fråga om vilka hundar man skaffar.
                  Tycker att avlivning ska vara från fall till fall. Om hunden självmant bet ungen väldigt allvarligt som du nämde i ditt exempel tycker jag att avlivning är ett _alternativ_ men annars om ungen springer fram till hunden när ägaren är där och säger ifrån och hunden då biter, då tycker jag avlivning _inte_ ska vara med som ett alternativ.

Kommentar

• erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

Det tycker däremot jag - om hunden fått bita ett barn rejält kan det säkerligen göra det igen.
                    Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Andrém
                      • October 2009
                      • 1247

Ursprungligen postat av erikthur
                      Det tycker däremot jag - om hunden fått bita ett barn rejält kan det säkerligen göra det igen.
                      Fast om hunden är riktigt snäll och en väldigt säker hunden men bara att den inte gillar barn och speciellt barn som springer fram från ingenstans.

Hunden jag går ut med, som är en blandras mellan Schäfer och en annan ras (kommer inte ihåg vilken) tycker verkligen inte om barn och blir väldigt sur om barn kommer fram men det är världens snällaste hund i alla andra situationer, sålänge det inte finns barn, och det markerar jag starkt när jag är ute och barn finns i närheten. Hunden har även en liten "tröja" där det står "klappa mig INTE", för mig så skulle jag aldrig avliva henne ifall hon bet ett barn som sprang fram emot henne.

Poängen är: Man kan inte dra alla hundar över en kam och säga att alla är dåliga och alla är blodtörstiga som kommer bita första chans dom får.

Kommentar

• RobFrazie
                        • May 2010
                        • 842

Människor avlivas inte pga pedofili, våldtäkt eller alla andra sjuka grejer vi gör!
                        Varför ska då en hund avlivas så fort det är lite fel?

Tkr alltid att ärendet ska utredas och man ska se över problemet innan man sätter kulan till!

Vissa fall är självklara gällande avlivning.. Men finns MÅNGA då det inte är några fel på hunden!
                        720L Soppa
                        200L Asien
                        Räkvas
                        65L Betta

Kommentar

• DaRe
                          • June 2009
                          • 2227

Ursprungligen postat av RobFrazie
                          Vissa fall är självklara gällande avlivning.. Men finns MÅNGA då det inte är några fel på hunden!
                          Kan inte annat än hålla med.
                          Checking out...

Kommentar

• SimonSaysBaka
                            • August 2009
                            • 788

Ursprungligen postat av RobFrazie
                            Oavsett så är en hund ett djur, en levande varelse!
                            Så länge det inte hjälper hunden i lidande så ska man inte avliva en hund!
                            Avlivning ska var sista utvägen!

finns inga människor som avlivas bara för att det är fel på dem!
                            Även om man i väldigt många fall skulle vilja det!

Är sjukt att ens tänka tanken!
                            En människa är viktigare än en hund, och ifall den skulle utsätta en fara för ett barn så ska den avlivas! Förstår inte hur du tänker, Om det skulle ha varit en katt istället för en hund skulle då reagera lika starkt då? Tror knappast det.
                            Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

Kommentar

• RobFrazie
                              • May 2010
                              • 842

Man ska väl inte dra in katt i saken?
                              Vi har inte problem med katter som anfaller människor..
                              Det är inte många som ser problem i att fler katter på samma gata ofta slåss med varandra... Men ingen avlivar dem för det..

Man ska aldrig avliva ett djur dom det inte är sista utvägen... Oavsett om det är Katt hund, råtta, kanin eller annat typ av djur!

Det är sällskapsdjur, vi har gjort dem till de de är idag.. vissa gener kan slå igenom mer på vissa än på andra.. dom har gener som säger åt dem att jaga försvara och attackera!

De djuren som har extra lust/vilja till detta ska ha en typ av hantering/träning..

Ex en hund som är "familjehunden" som bara ligger still och följer med sin familj och inte gör allt för mkt väsen för sig behöver inga strikta regler o följa!

Medans en hund som är mer aktiv, eller har instinkter eller beteenden som är större grad än hos andra ska oxå behandlas efter vad den kräver!

Gör den inte det, det är då den kan bli som den blir!
                              720L Soppa
                              200L Asien
                              Räkvas
                              65L Betta

Kommentar

• VisualDarkness
                                • February 2010
                                • 7417

Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                                En människa är viktigare än en hund, och ifall den skulle utsätta en fara för ett barn så ska den avlivas! Förstår inte hur du tänker, Om det skulle ha varit en katt istället för en hund skulle då reagera lika starkt då? Tror knappast det.
                                Det är där åsikterna kommer ha svårt att mötas. Vi har alla olika värderingar och man värderar människor kontra andra djur olika. Personligen värderar jag en hund och en människas värde så lika att en hund enligt mig inte ska avlivas om det nu inte har med hundens lidande att göra. Visst får man vidta åtgärder men att tvinga till avlivning tycker jag är för drastiskt.
                                I mina ögon kommer nästan varje människa göra mer ont i sina dagar än en hund, är det då rätt att straffa hunden så hårt för en handling?
                                180l Sällskap:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                                60l Asien:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

Kommentar

Arbetssätt...