Tror ni på spöken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    En till från en som inte tror på spöken.
    Där vi bor nu för ca 10 år sedan. min man jobbade tillfälligt natt.
    Jag vaknar av att min då 2-åriga son som ligger bredvid mig kissar i sängen. Trött som jag är drar jag av lakanet på med nytt snabbt. Precis när jag lagt mig hör jag min man komma hem, han hostar o jag hör dörren när han går ut på altanen för att röka(tur han slutat). Det dröjer länge jag undrar var han blivit av. Jag går nerför trappan till bottenvåningen det är kolsvart utom akvariet jag glömt släcka. Då hör jag en smäll gissa om jag flyger upp för trappan o ner bredvid min son.
    2 timmar senare kommer min man hem!
    Smällen upptäcker jag dagen efter var en magnet på kylen som trillat ner lagom för att skrämma mig.
    Jag tror INTE på spöken

    Kommentar

    • miluhe
      • June 2006
      • 2090

      En till när jag är varm i kläderna.
      När jag bodde i Malmö med min dåvarande pojkvän snart 30 år sen, var jag hos min väninna som bodde i huset bredvid. Xpojkvännen var ute med sina kompisar. Sent på natten ska jag hem, tittar upp mot mitt fönster där han står o vinkar. Jag vinkar tillbaka. När jag kommer in i lägenheten är det kolsvart, skoja inte skrattar jag o börja leta. Ingen är hemma, ca en halvtimme senare kommer han. jag lovar jag blev skakis, men jag tror INTE på spöken

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        Ursprungligen postat av miluhe
        En till när jag är varm i kläderna.
        jag lovar jag blev skakis, men jag tror INTE på spöken


        Ha ha.. Ja, det är lika bra att spika det.. Jag tror INTE heller....
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          Ursprungligen postat av eriahl
          När sonen var rätt nykläckt hade vi en liten svag lampa tänd när han låg i yngelboxen bredvid vår säng. Jag lägger mig sist och tittar på honom men får en konstig känsla direkt. Fattar inte vad. Tittar upp i taket och hela taket rör sig. Inte neråt utan flyter omkring som krusningar kan man säga, svårt att beskriva. Ovanför sonens säng är ett slätt svart område som skiftar i form hela tiden. Får panikkänsla när jag undrar vem/vad ligger bredvid mig egentligen. Känner försiktigt i ansiktet tillslut och det är frugan. Väcker henne och frågar om hon ser något konstigt. Hon ser inte taket eller svarta området. Känner efter flera gånger i hennes ansikte att det fortfarande är hon men livrädd att det ska vara något annat. Hon ser inget någon gång. Tillslut försvinner allt och jag lyckas somna efter att ha kollat att det är hon i sängen än en gång. Det tog verkligen tid innan jag somnade kan jag säga
          Vad hade du tagit??? Vore bra att veta så man kan undvika det...
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            Få se nu. 18blåa 29röda 92vita och 1L Absolut. Måste ju skölja ner med något.
            Allvarligt talat hade jag inte tagit något påverkande förutom törstsläckande vatten ur kranen. Det är det jäkliga att det finns ingen förklaring helt enkelt men jag såg det och hade inte somnat utan kände direkt att något konstigt var
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              På tal om läskiga saker:

              Sömnparalys:

              "En sömnparalys innebär att kroppen är förlamad medan man samtidigt upplever medvetandet som "vaket". Tillståndet kan inbegripa intensiva skräckkänslor samt en känsla av att något ondskefullt väsen finns i sovrummet.

              När paralysen av okända anledningar träder in innan man riktigt somnat, alternativt släpper sitt grepp för sent vid uppvaknandet blir den drabbade ofta på ett obehagligt sätt medveten om sin förlamning."

              Har läst om folk som drabbats av detta, de trodde med all säkerhet att någon stod i rummet och skulle döda dem. Vettskrämda men kunde inte röra sig en centimeter. Förstå paniken?

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                Sömnparalys

                Ursprungligen postat av XenOn
                Ganska kusligt jag får också ångest när jag ska blunda för att inte få schampoo i ögonen. Försöker ha ett öga lite öppet :P
                Ett ytterst obehagligt tillstånd som ofta ger upphov till spökupplevelser är sömnparalys- ett medvetendetillstånd då man fortfarande sover och kroppen är paralyserad, men medvetandet är vaket. Då får man vakna drömmer och hallucinationer. Mycket, mycket obehagligt. Detta är förmodligen förklaringen till de flesta spökerier som upplevs av personer som ligger i sina sängar. Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys Jag har själv upplevt detta hemska tillstånd, men är medveten om att detta är en hallucination. Huuuuuu!
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                • Aircut64
                  • July 2007
                  • 1207

                  Jag minns lägenheten vi bodde i förut...
                  Jag saknar den dock, men på ett sätt så var det bra att vi kom ifrån den, den var ju grymt hemsökt kan jag säga er.
                  Jag kunnde höra ett jävla ljud(Beklagar svordomen men vart så förbannad) som ingen annan kunnde höra, hörde det hela tiden! Eftersom jag växte upp där så hade jag hört ljudet enda sedan jag var 5 år.
                  Minns vissa gånger då jag hörde ljudet o frågade mina föräldrar varför det lät så..De sa bara ''vilket ljud?''. Vissa gånger så hade jag kompisar över i hemmet, jag frågade om de kunnde höra ljudet men de sa bara ''vilket ljud?''. Men sen efter att vi flyttade 2006 medans jag var bortrest så har ''spöket'' inte följt med flytten och jag har aldrig mer hört det där ljudet!
                  Sen så brukade det hända fler sjuka saker, om nätterna så hörde man ibland stora smäll ljud o tallrikar gå sönder i köket...Men jag o farssan brukade alltid gå in där o kolla men vi såg aldrig några trasiga tallrikar... Man hörde även andra konstiga bankljud från syrrans rum, men när man gick in så sov hon som en stock och allt var lugnt.
                  En kväll så hörde syrran något spädbarn skrika från vardagsrummet, tror jag också hörde det till och med, men det fanns liksom inget spädbarn inom flera kilometers håll, de enda unga som fanns var jag o en gammal vän vid min ålder.
                  Ibland förflyttades saker konstigt, saker som stod djupt inne i hyllor förflyttades och ramlade ner, ibland kännde jag att någon tog tag i mig och i en viss liten period om kvällarna så kännde jag att någon tog tag hårt i min arm.

                  Kan köra en sista historia om lägenheten men det finns en hel del annat kusligt o berätta om den som skulle ta flera rader o berätta ^^ .
                  En tidig julmorgon kom min kompis över för att ta det lugnt med mig o kolla på mina häftiga nya julsaker o hjälpa mig o bygga om mitt rum.
                  Vi var ensamma hemma alltså för det tillfället, just då ser vi toalettdörrhandtaget röra på sig, men ingen var där, vi såg att det fortsatte o röra på sig. Vi stod där o såg helt chockade ut o kollade..
                  Till sist när han skrek till högt så las det av helt plötsligt..

                  Kommentar

                  • XenOn
                    • March 2008
                    • 1008

                    Fyfan!!! Det där lät ganska kusligt!
                    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                    Kommentar

                    • Naugthy
                      • February 2008
                      • 531

                      när jag var liten (kanske 3-4 år) så låg jag och sov och drömde en mardröm om att det var monster under min säng. och jag vaknade och var tvungen att titta under sängen så klart och då låg dom monsterna jag hade drömt om under min säng. men nu förstår jag att jag måste fortfarande ha drömt eller inte riktigt vaknat. samma sak om jag hade dömt nått och vaknade och skrek på mamma så kom det inga ljud första gången men andra gången så kom det ljud. det var riktigt läskigt.
                      "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
                      "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

                      Kommentar

                      • Aircut64
                        • July 2007
                        • 1207

                        Ni ser, vi har varigt med om en hel del här, förstår fortfarande varför inte många tror på ''övernaturlighet'' :/

                        Kommentar

                        • XenOn
                          • March 2008
                          • 1008

                          Ursprungligen postat av Aircut64
                          Ni ser, vi har varigt med om en hel del här, förstår fortfarande varför inte många tror på ''övernaturlighet'' :/
                          Det är bara för de inte vill tro på det
                          Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                          Kommentar

                          • Aircut64
                            • July 2007
                            • 1207

                            Tyvärr så måste jag säga att du har 100% rätt, de tror igentligen på det men rädslan säger att de inte ska tro på det för o undvika rädslan för övernaturlighet.

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              Ursprungligen postat av Johanski
                              På tal om läskiga saker:
                              Sömnparalys:
                              "En sömnparalys innebär att kroppen är förlamad medan man samtidigt upplever medvetandet som "vaket". Tillståndet kan inbegripa intensiva skräckkänslor samt en känsla av att något ondskefullt väsen finns i sovrummet.
                              Ursprungligen postat av MattiasL
                              Ett ytterst obehagligt tillstånd som ofta ger upphov till spökupplevelser är sömnparalys- ett medvetendetillstånd då man fortfarande sover och kroppen är paralyserad, men medvetandet är vaket. Jag har själv upplevt detta hemska tillstånd, men är medveten om att detta är en hallucination. Huuuuuu!
                              Det känns fortfarande som om skeptiker försöker att förklara bort övernaturligt med andra löjligt naturliga tillstånd.. Det är som att försöka förklara nageltrång med skoskav...

                              Detta som ni beskriver har en jag känner varit med om ett par gånger.. Jag tror personligen att det beror på någon inre otrygghet och stress som försvinner när man känner sig trygg och lugn.. Så var det för den jag känner iaf.. Det är något helt annat än det som jag har varit med om t ex..
                              Jag kan inte prata för vad eriahl säger sig ha varit med om.. Jag skulle också bli orolig om min sambo började gasta om något sådant i sängen..
                              Men återigen kan jag säga att om man råkar ut för något otäckt så är ilska det absolut bästa omedelbara försvaret eftersom man skickar ut en chockvåg när man blir arg, ilska är ju det kraftfullaste försvaret.

                              Indianerna säger ju att drömmar blir skickade på oss av onda andar och naturfolk har ju ett bildligt sätt att prata medan vi tolkar det bokstavligt. Detta gör att vi tycker att "moder jord och fader sol" verkar löjligt men det är ju inte bokstavligt de menar.
                              Faktum är att drömfångare fungerar. Det hade jag aldrig trott om jag inte varit med om det med min ena dotter och min mamma..
                              Jag vet inte om mardrömmar beror på att andevarelser skickar drömmar på oss eller om det är att vi tar upp jobbiga energier som åker omkring ute i vårt samhälle men drömmer ni mycket obehagligt kan jag verkligen råda er att prova en och efter några år kan de behöva renas och då hängde jag helt sonika ut min dotters och sen blåste jag rök på den men det finns säkert någon riktig rengöringsprocess hos proffsen... Sjukt men det funkar faktiskt!!!

                              Ps. Finns att köpa i en liten butik i Gamla Stan i Stockholm, på Västerlånggatan.. Ds.
                              Senast redigerad av Katharina; 08 June 2008, 20:54.
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              • XenOn
                                • March 2008
                                • 1008

                                Jag gillar dina inlägg i min tråd Katharina Innehållsrika och bra Keep up the good work.
                                Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...