Tror ni på spöken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    Nu är du där och tror igen, dessutom har jag redan givit dig ett svar.

    Om man går ut och sätter sig på en sten i en glänta i en bokskog någonstan i Östra Göinge kommun, nån mil från närmsta hus eller så och sitter tyst och bara lyssnar och väntar så kommer man efter ett tag att se "guds under" eller "tomtar och troll" kanske vilsna andar från bondeupproret och sedan länge glömda snapphanar.

    Människohjärnan är en otrolig skapelse, den är upphovet till verk som bibeln, sputnik, J.S Bach's "Clavier-Übung" osv, att inte tro den kapabel att skapa sanslösa hallucinationer åt sin bärare är nonsens, vi tror för att vi kan och vill tro och detta är var och en fritt, glöm bara inte att "gud" även gav oss motstående tummar..
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      Klart man kan inbilla sig saker men allt är inte inbillningar. Gud tror jag inte på. Finns Han/Hon skulle inte alla slakter av vare sig människor eller djur/natur fått pågå i lika stor omfattning. Tror man att Gud finns så finns Djävulen oxå i mina små hjärnvindlingar dessutom.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        Ursprungligen postat av Gaffel
        Nu är du där och tror igen, dessutom har jag redan givit dig ett svar.

        Om man går ut och sätter sig på en sten i en glänta i en bokskog någonstan i Östra Göinge kommun, nån mil från närmsta hus eller så och sitter tyst och bara lyssnar och väntar så kommer man efter ett tag att se "guds under" eller "tomtar och troll" kanske vilsna andar från bondeupproret och sedan länge glömda snapphanar.

        Människohjärnan är en otrolig skapelse, den är upphovet till verk som bibeln, sputnik, J.S Bach's "Clavier-Übung" osv, att inte tro den kapabel att skapa sanslösa hallucinationer åt sin bärare är nonsens, vi tror för att vi kan och vill tro och detta är var och en fritt, glöm bara inte att "gud" även gav oss motstående tummar..
        Den har även skapat liftarens guide till galaxen, vilket som är så otroligt.. konstigt bra ^^ Men för att svara på frågan, nej jag tror inte på spöken, simpelt ^^

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          Ursprungligen postat av Gaffel
          Människohjärnan är en otrolig skapelse, den är upphovet till verk som bibeln, sputnik, J.S Bach's "Clavier-Übung" osv, att inte tro den kapabel att skapa sanslösa hallucinationer åt sin bärare är nonsens, vi tror för att vi kan och vill tro och detta är var och en fritt, glöm bara inte att "gud" även gav oss motstående tummar..
          Du ska inte skriva mig på näsan vad det är jag har upplevt.. Det har du inte en susning om!!! Det sista jag hade tid och lust med var sånt och det är inte roligt att berätta om det pga alla besserwissers som inte har upplevt någonting sådant här eller vågat erkänna för sig själva att de har upplevt någonting konstigt och sen sitta och jämföra det med sina egna fantasier från barndomen lr vad det nu är... Det är inte sanslösa hallucinationer vi talar om även om din erfarenhet inte sträcker sig längre än dit!!! ÄNNU!!!

          Som sagt.. För det mesta håller man tyst om det och sedan blir man paff när man upptäcker hur många runt omkring som också har upplevt övernaturligt/andra energivarelser eller vad man nu ska kalla det.. New age kanske... Det innebär att du lever kvar i "The old age".. Stay there and ceep quiet!!!
          Så, nu har jag skällt klart för idag..

          Åter en solig dag och allt är soft och behagligt idag också...
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            Ursprungligen postat av Katharina
            Du ska inte skriva mig på näsan vad det är jag har upplevt.. Det har du inte en susning om!!! Det sista jag hade tid och lust med var sånt och det är inte roligt att berätta om det pga alla besserwissers som inte har upplevt någonting sådant här eller vågat erkänna för sig själva att de har upplevt någonting konstigt och sen sitta och jämföra det med sina egna fantasier från barndomen lr vad det nu är... Det är inte sanslösa hallucinationer vi talar om även om din erfarenhet inte sträcker sig längre än dit!!! ÄNNU!!!
            Men kära lilla du jag ber om ursäkt om du upplevde det som personligt och riktat direkt till dig.

            för att förtydliga så var mitt inlägg ett utryck för min högst personliga övertygelse att gudarna i våra religioner med sina brinnande buskar, saltstoder och demoner, utomkroppsliga upplevelser med ylande gastar och vilsna spöken, fabler sprungna ur berättar traditioner kring älvor och troll, parapsykologin med sin telekinesi och telepati, ALLA har dom på ett rent vetenskapligt plan redan motbevisat sig själva just genom att inte kunna bevisas med "samtidens moderna metoder", sin påstådda talrikhet till trots.

            Att teoretiskt debattera dessa påstådda fenomen är däremot en gunst förbehållen mänskligheten och av yttersta vikt för utvecklingen av den intellektuella och filosofiskt tänkande människan.

            Dessutom var den första delen av inlägget riktat till Olof och inte till dig oavsett hur många bokskogar du suttit i, själv vill jag i så fall hellre peka ut jordmodern, den allomfattande Gaia som den skyldige till den yttre och inre frid som satt din fantasi i rullning.
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              Ursprungligen postat av Gaffel
              Men kära lilla du jag ber om ursäkt om du upplevde det som personligt och riktat direkt till dig.
              för att förtydliga så var mitt inlägg ett utryck för min högst personliga övertygelse att gudarna i våra religioner med sina brinnande buskar, saltstoder och demoner, utomkroppsliga upplevelser med ylande gastar och vilsna spöken, fabler sprungna ur berättar traditioner kring älvor och troll, parapsykologin med sin telekinesi och telepati, ALLA har dom på ett rent vetenskapligt plan redan motbevisat sig själva just genom att inte kunna bevisas med "samtidens moderna metoder", sin påstådda talrikhet till trots.
              Dessutom var den första delen av inlägget riktat till Olof och inte till dig oavsett hur många bokskogar du suttit i, själv vill jag i så fall hellre peka ut jordmodern, den allomfattande Gaia som den skyldige till den yttre och inre frid som satt din fantasi i rullning.
              Ja, kära "lilla" du... Återigen referar du till min fantasi som du inte känner överhuvudtaget och inte kan uttala dig om. Tala gärna om vad du tror men nämn inte andra människor och deras erfarenheter som du inte har en susning om.
              Det finns faktiskt en hel del instrument vad jag förstår numera som kan bevisa sådant som förr nedlåtade kallades fantasi från fjolliga, dåligt sysselsatta fruntimmer...
              Som jag nämde tidigare så kan man idag fotografera auran kring en människa och ett äpple. Denna har "seende" människor påstått sig se i alla tider men häcklats av skeptiker som menat att den överhuvudtaget inte har funnits!
              Som jag har hört finns det ett helt sjukhus i Ryssland som ställer diagnos efter foton av auran idag.

              Jag har dessutom gjort klart att för människan som levde vid förra sekelskiftet så var telefon, teve och mobiltelefon rena fantasifloskerna och man hade spärrats in om man hade pratat om något dylikt.. Vad jag förstår så behövs det en kristall i telefonerna också?! En kristall!!!
              Larvigt. riktigt larvigt.. Tror du på såndana flosker!!!
              Senast redigerad av Katharina; 27 May 2008, 09:54.
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                För att svara dig i reverserad ordning så är ALLA ämnen antingen amorfa eller kristallina, ex använde radiosändare förr i tiden kristallina ämnen(sk kristaller som var låsta till en specifik frekvens.) vilka nuförtiden mer och mer fasas ur av sändare av spektrum, blåtand eller lasermodell.

                Sen får du gå tre sekelskiften tillbaks i tiden för att hitta folk som spärrades in om dom började prata om telefoner, året var nämligen 1849 när Antonio Meucci byggde den första telefonen(inte Graham Bell den tjuven.) och det fanns ingen användning för kristallina sändare i dessa skapelser eftersom dom arbetade med elektromagneter.

                Allt prat om aura faller kring pseudovetenskap då det bevisligen inte finns någonting som heter aura, aura är alltså ett påstått fenomen..

                Berätta gärna mer om dessa som du skriver, "bevisande instrument!"
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  Ursprungligen postat av Gaffel
                  Sen får du gå tre sekelskiften tillbaks i tiden för att hitta folk som spärrades in om dom började prata om telefoner, året var nämligen 1849
                  Allt prat om aura faller kring pseudovetenskap då det bevisligen inte finns någonting som heter aura, aura är alltså ett påstått fenomen..
                  Berätta gärna mer om dessa som du skriver, "bevisande instrument!"
                  Ja, jag är ju inte så beläst och har inte engagerat mig i ämnet..
                  Men som sagt, kameror som fotar auror/energifält finns ju överallt. Är de humbug menar du??? Vilka bevis har du för att det inte finns??
                  Slagruta?!
                  Jag har läst att japanska arkitekter bygger efter vikingarnas jordstrålar, jag har läst om experiment som gjorts med folk och ögonbindel som visat att vi påverkas mycket.
                  Vetenskapen menar att vi inte påverkas av månen men nästan alla kvinnor som har sin mens en gång i månaden har den när det är fullmåne?! Så vi tjejer tror inte på det. Många som har svårt att sova har speciellt svårt under fullmåne.
                  "Havet styrs av månen men människan påverkas inte", absurt!!!
                  Många fysiker är de första att skriva under på att det finns jättemycket som vi inte känner till och som vi inte har instrument att känna till.

                  Ponera att det finns en värld som Gaffel inte känner till, en avancerad värld som det inte är meningen att vi ska koncentrera oss på. Vad får dig då att tro att du med din fjuttiga människohjärna ska kunna förstå det och meningen med det och hur det fungerar när vi inte ens kan tyda valarnas språk.

                  Jag hörde om en japansk vetenskapsman för ca 15 år sedan som hade riggat en ljudmätare vid sina krukväxter. När han närmade sig med sax och eld så gav växten ett högt ljud från sig. Detta sades på nyheterna på P3. Vi höll på att skratta ihjäl oss på jobbet, "växtmasakern", nya skräckfilmen. Men sen kom tanken hur sjutton vet växterna att saxen närmar sig och hur åstadkommer de ljud???

                  Jag tror knappast att allmänheten i mitten av 1800-talet kände till telefonen och inte blev chockade när de fick höra talas om den. Jag tror inte heller på den även när den har en sladd..
                  Hur hör jag att det är du som ringer??? Varför låter det inte bara som en robot röst?? Hur kan jag se att det är du i teve och hur kan det låta som du??? Helt obegripligt.. Och vaddå frekvenser i kristaller, en glasbit!? Tänk om det finns frekvenser som inte du känner till då??? Vi är inte små gudar som sagt, som vet allt...
                  Phu.. Jobbigt detta.. (-:
                  Du får tro vad på du vill men var inte nedlåtande och uttala dig om hur andra människor fungerar... Tycker jag.
                  Senast redigerad av Katharina; 27 May 2008, 14:58.
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • XenOn
                    • March 2008
                    • 1008

                    Äh nu tycker jag min tråd ska fyllas med lite kusliga upplevelser, inte er diskussion som inte leder någonstans
                    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                    Kommentar

                    • Lilibet
                      • June 2007
                      • 346

                      Är det ändå inte så att allt handlar om tro?

                      Jag litar på vetenskapen och forskarna som säger att något hänt/finns, men egentligen VET jag ju inte, eftersom jag inte varit med under experimenten/forskningen. Jag måste TRO på vad de säger.

                      Tycker inte att vetenskap och religion är motsatser. Egentligen.
                      Den som har flest saker när han dör vinner!

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        Ja eftersom det inte finns någon aura eller ens vetenskapliga belägg för detta så svar ja, aurafotografering är en pseudovetenskap och som bevis för att det är så ställer jag planeten jordens samlade vetenskapskår, alltså den legitimerade delen och inte den klick med köpt diplom från Groom Lake University of the New Wave Church..

                        Jordstrålar eller Hartman/Currylinjer faller under pseudovetenskap.

                        Fengshui är pseudovetenskap

                        Månmagi däremot är inte ens en pseudovetenskap..

                        Vetenskapen hävdar tvärtemot det du säger att vi påverkas av månen, inte av den anledning att månen skulle vara en stor magisk ost på himlavalvet utan av den enkla anledning att månens dragningskraft påverkar allting i dess närhet, ju större massa desto större påverkan..

                        Varför skulle vi kunna tyda valarnas språk när vi inte fattar vad katten eller hunden säger, dom flesta av oss har tvåbenta grannar vars språk dom inte ens förstår.

                        Faktum är att jag tidvis har väldigt svårt att förstå vad du säger, jag ser att du skrivit ner en massa men det är tidvis så osammanhängande och luddigt att jag ibland undrar om du talar i tungor..

                        Och du, glas och kristall är två helt skilda ting..

                        Din tråd Xenon? Har du nånting här som är ditt så ta hem det..

                        Lilibet, skillnaden är att religionen precis som pseudovetenskapen inte presenterar fakta och bevis..
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • Klinten
                          • July 2007
                          • 1313

                          - Men halleluja. Herr Gaffel får tycka som han vill. Det har han all rätt till. Personligen är jag av en mer tveksam sort. Jag tror nämligen på mycket. Bland annat tror jag att människor är goda.

                          Bevisligen har jag fel även i detta - men - jag fortsätter att tro - på det goda.
                          * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                          Kommentar

                          • Klinten
                            • July 2007
                            • 1313

                            Ursprungligen postat av Lilibet
                            Är det ändå inte så att allt handlar om tro?

                            Jag litar på vetenskapen och forskarna som säger att något hänt/finns, men egentligen VET jag ju inte, eftersom jag inte varit med under experimenten/forskningen. Jag måste TRO på vad de säger.

                            - Det är ungefärt det som jag oxo försöker säga - typ! Men det är inte helt lätt. Som du kanske märkt i något av mina tidigare inlägg i denna tråd så har jag refererat till någon "mystisk" händelse utan att för den skull påstå att det är sant eller falskt. Det överlåter jag till betraktaren.

                            Det är så med vetenskap oxo. Prexis som du påpekar måste vi vanliga dödliga lita på att sanningen är som den beskrivs. Om inte annat måste vi själva starta en utredning eller genomföra experiment för att kunna ifrågasätta. Och till det har vi varken kunskap eller resurser.


                            Vi måste helt enkelt våga tro på att andra har rätt......


                            (tror inte detta inlägg på något sätt bidrar till att skingra mystiken)
                            Senast redigerad av Klinten; 27 May 2008, 20:41.
                            * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                            Kommentar

                            • Klinten
                              • July 2007
                              • 1313

                              Ursprungligen postat av XenOn
                              Äh nu tycker jag min tråd ska fyllas med lite kusliga upplevelser, inte er diskussion som inte leder någonstans

                              - Läste du inte min berättelse om min mors märkliga bilresa?
                              * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                              Kommentar

                              • Klinten
                                • July 2007
                                • 1313

                                - Fyra inlägg i rad! Vinner man något då?
                                * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                                Kommentar

                                Arbetssätt...