Tror ni på spöken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klinten
    • July 2007
    • 1313

    Ursprungligen postat av KAM
    Om det är härligt att tro så är det underbart att veta!
    - Då skulle jag må dåligt eftersom jag inte vet mycket
    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

    Kommentar

    • KAM
      • December 2007
      • 202

      Ursprungligen postat av Olof Loklint
      - Då skulle jag må dåligt eftersom jag inte vet mycket
      Oroa dig inte Olof, man lär så länge man lever.
      [

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        Ursprungligen postat av KAM
        Om det är härligt att tro så är det underbart att veta!
        Ahh.. Är det underbart att veta att gud inte finns och att din kropp ska bli mat åt eld eller maskar sedan och att ditt medvetande slocknar och inte tänker några fler tankar???
        Det är så lätt att säga att man inte tror på något, jag har gjort det själv, och det är "inne" att vara nedlåtande mot dem som tror och naturvetenskapen är våra nya gudar som förklarar allt i atomer och tar bort alla drömmar...
        Jag tycker att det är fascinerande att man tror att vi blev till som en chans på miljonen istället för att tro på att det finns en makt som inte vi vet något om och som inte vi kan förklara.. För vi måste ju vara bäst lr hur???
        Men om vi skrapar på ytan så är vi bara den där lilla människan och den dagen vi ligger där på dödsbädden så vill vi tro på livet efter döden och försonas med våra anhöriga både i livet och efter...
        Jag håller med Olof och även KAM.. Det är underbart att tro men det är skönt att veta..

        Vi har inte pratat så mycket om vår övernaturliga hjärna.. Vad kan vi egentligen göra med den??? Undersökningar visar att kvinnor som blivit utsatta för sexuella övergrepp som barn ofta har skaffat sig en man som sedan utsätter deras gemensamma barn för incest. Eller att hennes man ska bli alkolist som hennes pappa var??? Hur sjutton kan hon veta det??? Om vi kan tyda vårt undermedvetna, är andra människor öppna böcker för oss då???
        Vad är de där synapserna till för som försvinner när vi börjar använda våra ögon??? Vad skulle de ha varit till för??
        Telepati???
        Spännande saker, tycker jag...
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Aircut64
          • July 2007
          • 1207

          Lite fler spökhistorier som folk varigt med om tack?

          Kommentar

          • XenOn
            • March 2008
            • 1008

            Håller med om Aircrut, min tråd är alldeles för nerkladdad med diskussioner som inte lder någon vart!
            Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              Ska försöka kludda ner min. Om ni törs ha sänglampan släckt sen på natten.....
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Klinten
                • July 2007
                • 1313

                Ursprungligen postat av XenOn
                Håller med om Aircrut, min tråd är alldeles för nerkladdad med diskussioner som inte lder någon vart!
                - Snälla vän! Startar man en tråd som heter "Tror ni på spöken" får man förvänta sig det mesta. Det handlar mycket om viljan att tro - tro på det man ser - tro på det man känner - tro på det man hör. Det finns säkert de som sett saker men som väljer att förneka.

                Tror nog att de allra flesta inlägg i denna tråd har en koppling till din frågeställning om spöken....

                ...annars spökar det...
                Senast redigerad av Klinten; 02 June 2008, 20:02.
                * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  Ha ha.. Jag vågar inte berätta.. Då har man blottat strupen för alla skeptiker att hugga och häckla... Nej, nej..

                  Jag har träffat 2 spöken, flera andar, en naturkraft och något som kändes elakt, vet inte riktigt vad det var och det följde mig hem och försökte ta sig in här under en vecka lr så...
                  Jag kan ju inte se utan bara känna lr se "för mitt inre öga" alltså få en bild av det.. Men det är en usel ersättning.. Bara som ett foto eller så.. Ofta suddigt och dåligt dessutom..

                  Jag stöter ifrån mig, min 4 åriga son tar all min tid.
                  Både spöken och levande energitjuvar får klara sig själva...
                  Nu hukar jag inför anfallet...
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • KAM
                    • December 2007
                    • 202

                    Vad är det för skillnad på ett spöke och en ande?
                    [

                    Kommentar

                    • MattiasL
                      • September 2006
                      • 1479

                      Mina morföräldrar bodde på 1940 talet i ett 1700-talshus där det var riktigt obehagligt. Husdjur vägrade att gå in. Steg hördes... möbler flyttades oförklarligt när ingen var i rummen, dörrhandtag trycktes ner men ingen var på andra sidan... en hushållerska sade upp sig efter att ha mött en mörk genomskinlig gestalt med uppfälld gammaldags huva(typ 1700-1800tal) i den smala vindstrappen, grannar frågade varför de så ofta var uppe och gick på vinden med lykta mitt i natten ... (men det hade morföräldrarna inte gjort) mm
                      De insåg att de inte höll på att bli galna när personer som tidigare bott i huset berättade om liknande upplevelser...
                      Qui audet adipiscitur!

                      Kommentar

                      • MattiasL
                        • September 2006
                        • 1479

                        skillnad?

                        Ursprungligen postat av KAM
                        Vad är det för skillnad på ett spöke och en ande?
                        Andar kan per definition vara något slags övernaturligt väsen, eller en gudomlig manifestation av en annan verklighet. I kristendomen talas det om den helige Ande såsom "Gud som gemenskap". Dvs upplevelsen av Guds personliga närvaro i gemenskapen mellan människor eller mellan människor och Gud. Spöken förefaller enligt de mest vedertagna teorierna vara störningar i verkligheten eller efterdyningar av det förgågna, eller av en död människa.Tex. En person som dränkt sitt spädbarn sägs spöka där och där...
                        En ande är alltså ett slags väsen i sig själv, medan ett spöke är ett kvardröjade "spår" efter något som hänt i förfluten tid.
                        Qui audet adipiscitur!

                        Kommentar

                        • KAM
                          • December 2007
                          • 202

                          Tackar MattiaasL för bra svar på min fråga.
                          [

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            Ursprungligen postat av KAM
                            Vad är det för skillnad på ett spöke och en ande?
                            Ja, jag menar ande, alltså en död person som gått vidare.. som inte är här och stökar utan kommer hit för att titta till en eller hälsa på.. Skilladen för mig är att spöket inte är harmoniskt, tillfreds och har gått vidare men att anden är det..
                            Det var så jag menade... Inga gudomliga manifestationer.. om inte vi är det såklart..

                            Apropå andeväsen osv... Har ni sett filmen "Mothmans Prophecy"??? Hu hu.. Den ska ju bygga på verkliga händelser.. Och poängen med filmen är att vi inte ska veta sådant.. Och när vi försöker att prata med dem så är vi som en liten myra för dem, de anstränger sig ju inte så mycket för att den korkade myran ska fatta nått...
                            ha ha... Intressant tanke.. Hur mår ni andra små korkade myror där ute??!! (-:
                            Senast redigerad av Katharina; 02 June 2008, 22:10.
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • MattiasL
                              • September 2006
                              • 1479

                              Ok

                              Ursprungligen postat av Katharina
                              Ja, jag menar ande, alltså en död person som gått vidare.. som inte är här och stökar utan kommer hit för att titta till en eller hälsa på.. Skilladen för mig är att spöket inte är harmoniskt, tillfreds och har gått vidare men att anden är det..
                              Det var så jag menade... Inga gudomliga manifestationer.. om inte vi är det såklart..

                              Apropå andeväsen osv... Har ni sett filmen "Mothmans Prophecy"??? Hu hu.. Den ska ju bygga på verkliga händelser.. Och poängen med filmen är att vi inte ska veta sådant.. Och när vi försöker att prata med dem så är vi som en liten myra för dem, de anstränger sig ju inte så mycket för att den korkade myran ska fatta nått...
                              ha ha... Intressant tanke.. Hur mår ni andra små korkade myror där ute??!! (-:
                              En definitionsfråga! Jag förstår vad du menar. Det hela beror väl på vad vi kallar detta som vi inte vet vad det är... för någonting. Jag är väl själv rätt tvivlande på att vi kan få kontakt med de avlidnas andar, även om jag fullt och fast tro på en tillvaro efter detta och vet att många upplever diverse övernaturliga fenomen.
                              Jag skrev om mina morföräldrars spökhus, men har även själv bott i ett sådant. Dock var "störningarna" där betydligt svagare och avtog efter några år, lyckligtvis. Även i mitt fall så frågade personer som tidigare bott i huset om vi "upplevt något underligt..." Just det att många upplevt samma sak gör att man inser att sådana här fenomen inte bara är inbillning.
                              Qui audet adipiscitur!

                              Kommentar

                              • MattiasL
                                • September 2006
                                • 1479

                                Har ni kollat in den här?
                                Se denna länk: http://www.youtube.com/watch?v=s7MjM0v7vsE
                                Qui audet adipiscitur!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...