Tror ni på spöken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    Fick en uppenbarelse som svepte fram svaret som en smekning att du Olof får tre extra innan någon annan får skriva.
    Så det här inlägget finns inte egentligen. Med andra ord är det bara en hägring
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Klinten
      • July 2007
      • 1313

      Ursprungligen postat av eriahl
      Fick en uppenbarelse som svepte fram svaret som en smekning att du Olof får tre extra innan någon annan får skriva.
      Så det här inlägget finns inte egentligen. Med andra ord är det bara en hägring
      - Vad! Ser inte vad du skriver. Osynligt bläck?
      * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

      Kommentar

      • Guest

        Ursprungligen postat av Olof Loklint
        - Fyra inlägg i rad! Vinner man något då?
        Du kan få ett: - Buuu!!

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          Ursprungligen postat av Lilibet
          Är det ändå inte så att allt handlar om tro?
          Jag litar på vetenskapen och forskarna som säger att något hänt/finns, men egentligen VET jag ju inte, eftersom jag inte varit med under experimenten/forskningen. Jag måste TRO på vad de säger.
          Tycker inte att vetenskap och religion är motsatser. Egentligen.
          Precis så anser jag också... Övernaturligt är allt som inte vetenskapsmännen har bevisat än. En del visar sig vara fel och en del visar sig vara rätt.
          Personligen har jag som sagt lite svårt att tro på astrologi och tarot.. Håller mig utanför diskussioner om dessa eftersom jag inte vet!

          Ursprungligen postat av Gaffel
          Ja eftersom det inte finns någon aura eller ens vetenskapliga belägg för detta så svar ja, aurafotografering är en pseudovetenskap
          Jordstrålar eller Hartman/Currylinjer faller under pseudovetenskap.

          Fengshui är pseudovetenskap

          Månmagi däremot är inte ens en pseudovetenskap..

          Faktum är att jag tidvis har väldigt svårt att förstå vad du säger, jag ser att du skrivit ner en massa men det är tidvis så osammanhängande och luddigt att jag ibland undrar om du talar i tungor..
          Det ytterst ytliga jag vet om Fengshui tycker jag verkar stämma på pricken.. Plocka undan all skit du har samlat på dig så mår du mycket bättre, får mycket bättre ljus och luft i rummet.. Köp inte ett större hus för att få plats att samla på dig en massa skit som du aldrig använder och om du har svårt att kasta bort någonting så lägg det i en låda och ta fram den efter 6 månader och gör en ny bedömning.
          Som du ser är jag expert på att plocka russinen ur kakan.. Resten glömmer jag helt sonika bort.. Sparas inte i hårddisken...

          Ja, det är inte första gången jag engagerar mig i ett ämne på Zoopet fast jag egentligen inte har tid... Har så attans mycket att göra så jag bara raffsar ihop ungefär som jag tänker och det snurrar fort här uppe.. Grynning nr 2..
          Det var inte alls länge sedan det stod i tidningen att det nu var bevisat att kvinnans menstration inte alls påverkas av månen!!! Forskare är inte de jag litar mest på här i världen!!!

          Faktum är att jag många gånger kan vända på resonemang och debattera för båda sidor.. Det är en sport jag har.. Det är så jag sen bildar min uppfattning.. Jag har inte alltid min uppfattning klart för mig utan att ta in intryck från andra.. Som vissa andra...
          Hoppas ni ursäktar mitt svammel.. Nu måste jag jobba ett tag..
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Lilibet
            • June 2007
            • 346

            Gaffel, jag förstår vad du menar. Ändå är det väl så att du väljer vilka vetenskapliga fakta och bevis du tror på?
            Den som har flest saker när han dör vinner!

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              Självfallet är det så, men mellan tummen och pekfingret, vilken forskning väljer du att lyssna på, populär pseudovetenskap där "upptäckaren" hävdar att anledningen till att ingen annan kan se/höra/avläsa eller förstå dennes upptäckt beror på att ingen annan än upptäckaren och kanske ett fåtal utvalda är dom enda som har tillräckligt utvecklade sinnen får att "se" klart, eller lyssnar du på dom som med ett brett stöd från övriga forskarvärlden presenterar väl analyserade bevis för sina teorier?

              Skillnaden mellan pseudovetenskapen och den traditionella vetenskapen brukar ligga på bevisföringen, den traditionella serverar stapelmeter med övertygande bevis medans pseudovetenskapen vänder på steken och förklarar att inga bevis behövs.

              Glöm sen inte att forskarvärlden är en kritiskt granskande sammanslutning.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                Ursprungligen postat av Gaffel
                Självfallet är det så, men mellan tummen och pekfingret, vilken forskning väljer du att lyssna på, populär pseudovetenskap där "upptäckaren" hävdar att anledningen till att ingen annan kan se/höra/avläsa eller förstå dennes upptäckt beror på att ingen annan än upptäckaren och kanske ett fåtal utvalda är dom enda som har tillräckligt utvecklade sinnen får att "se" klart.
                Jag börjar undra om Vatikanen ligger bakom bristen på bevis?! Om jag har kunnat bevisa 4 gånger för mina nära och kära att jag faktiskt har upplevt något hur kan det komma sig då att det inte finns flera bevis, i synnerhet som mina "förmågor" är ytterst begränsade och otränade...

                Jag tror absolut inte att det bara är vissa som kan detta, jag tror att alla kan. Sen hur stor förmåga man föds med, hur man tränas att öva eller förtränga sina förmågor tror jag påverkar men framförallt tror jag att många skeptiker förnekar och bortförklarar. Jag har hört folk bortförklara tills det blir helt ologiskt och orimligt..
                Sedan tror jag som sagt att känslor öppnar människor för intryck utifrån, både världsliga och icke världsliga. .
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  Filosofer har i årtusenden granskat, vändigt och vridigt på ställningstagande till den ödmjuka grad att där vetenskapen inte kan bevisa att någonting existerar så förbehåller man sig rätten att ta avstånd ifrån en fråga eller ämne eftersom den inte är falsiferbar, dvs sanningshalten måste gå att verifiera och då gör man detta genom att använda en falsk tes eller del av en teori och förklara den som sann.

                  Den enkla anledningen till att den samtida vetenskapen inte ger sig in i argumentet kring ex guds existens är just detta, guds existens går inte att verifiera, hade den på något plan varit bevisbar så hade vetenskapen varit framme och haft huggsexa kring den teorins fotknölar efter fakta och bevis.

                  Allvarligt, tror ni på fullaste allvar att människor med äkta förmågor hade fått lov att spankulera fritt på våra gator och torg, tror ni inte att våra styrande varit mer intresserad av att dressera och låta telepater, telekinetiker, drömtydare osv gå i ledband, om inte annat så att ingen annan kunde utnyttja dessa förmågor.

                  Faktum är, hade det funnits mer än en människa på våran jord som hade parapsykologiska förmågor så hade dessa förmågor varit beskattade.
                  Senast redigerad av Gaffel; 28 May 2008, 23:53. Anledning: fullständig och total onykterhet..
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • Vandal
                    • January 2006
                    • 1655

                    Jag är jedi, men det vill jag inte bevisa, för då hamnar jag på den mörka sidan...
                    over and out /Petter
                    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                    http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      Ursprungligen postat av Gaffel
                      Den enkla anledningen till att den samtida vetenskapen inte ger sig in i argumentet kring ex guds existens är just detta, guds existens går inte att verifiera, hade den på något plan varit bevisbar så hade vetenskapen varit framme och haft huggsexa kring den teorins fotknölar efter fakta och bevis.

                      Allvarligt, tror ni på fullaste allvar att människor med äkta förmågor hade fått lov att spankulera fritt på våra gator och torg, tror ni inte att våra styrande varit mer intresserad av att dressera och låta telepater, telekinetiker, drömtydare osv gå i ledband, om inte annat så att ingen annan kunde utnyttja dessa förmågor.
                      Det stämmer inte. Prästerna eldade upp sina konkurrenter så om inte vetenskapen hade hållit sig till forskning som går att kontrollera av andra objektiva personer så hade de också blivit brända på bål.
                      Det är av den mycket enkla sanningen läkarna kallade sig för läkarvetenskapen.

                      "Paranormala" förmågor går inte att sätta igång på beställning. Jag tror att det är ytterst få om ens någon som skulle kunna klara det.

                      Kan du förklara att akupunktur meridianerna från Asien är exakt de samma som schamanernas energilinjer från Peru, (healinglinjer).

                      Hur som haver så finns det en massa gåtor i världen.. Bara den att människokroppen fungerar dag ut och dag in..

                      Du får tro som du vill Gaffel så får jag veta vad jag vet...
                      Senast redigerad av Katharina; 28 May 2008, 21:11.
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        Ledsen men dagens präster eldar ingenting..

                        Förstår inte riktigt vad du vill påvisa här..

                        Tja vart och vartannat "medium" hävdar ju att dom kan knalla in lite varstans och prata med vålnader och spöken och om inte det är på beställning..


                        Nej, jag kan inte förklara ditt påstående ang det som du kallar akupunkturmeridianer och det där andra, men det är väl lite det som är poängen, varför ska jag som aldrig tidigare hört talas om detta ditt påstående bevisa någonting, det är väl i så fall du som presenterar detta som ska övertyga och lägga fram saklig bevisföring för att bli tagen på allvar.. Eller?
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          Ursprungligen postat av Gaffel
                          Ledsen men dagens präster eldar ingenting..

                          Nej, jag kan inte förklara ditt påstående ang det som du kallar akupunkturmeridianer och det där andra, men det är väl lite det som är poängen, varför ska jag som aldrig tidigare hört talas om detta ditt påstående bevisa någonting, det är väl i så fall du som presenterar detta som ska övertyga och lägga fram saklig bevisföring för att bli tagen på allvar.. Eller?
                          Jag vill säga emot att du påstod att det är för att det inte går att verifiera gud som vetenskapen inte har testat.. Förr skulle de aldrig ha kunnat göra det för då hade de inte fått leva vidare. Det är just det ordet vetenskap betyder, teserna ska kunna kontrolleras av utomstående/obehörig och alltså bevisligen inte vara djävulsdyrkan, prästerna kom inte åt dem. Alla andra lärda hade blivit brända.
                          Nej, idag har ju prästerna förlorat sin makt.. Iaf här..

                          Jag har själv inte fotograferat detta. Jag har läst om det i en bok som en vetenskapsman har skrivit. Han lämnade labbet och gav sig ut bland naturfolken för att försöka hitta "anden".. Han ville hitta förklaringen till att en människa kan vara dömd till döden och sedan mirakulöst besegra sjukdomen och överleva. Han ansåg sig inte kunna hitta det i ett mikroskop för det var så många andra som letade där. Hur överlevde folket sjukdomar innan läkarna kom?! Han fastnade i Peru hos schamanerna som hade stuckit upp i bergen när missionärerna kom.
                          Viloldo heter han. Men som sagt, jag har själv inte kontrollerat uppgiften. Har du kontrollerat allt som du påstår???

                          Det känns verkligen som att vi skulle fortsätta den här debatten utanför tråden eftersom de andra inte deltar.. Om vi nu ska fortsätta den.. Jag är mer intresserad av din pizza du gjorde.. Sockrade du tomatsåsen??? Följer du pizzarecepten i kokbok när du gör såsen??? Såsen är svår att få till, tycker jag..
                          Senast redigerad av Katharina; 28 May 2008, 22:06.
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • Klinten
                            • July 2007
                            • 1313

                            Ursprungligen postat av Gaffel
                            Allvarligt, tror ni på fullaste allvar att människor med äkta förmågor hade fått lov att spankulera fritt på våra gator och torg, tror ni inte att våra styrande varit mer intresserad av att dressera och låta telepater, telekinetiker, drömtydare osv gå i ledband, om inte annat så att ingen annan kunde utnyttja dessa förmågor.
                            - Du har en poäng i ditt resonemang. När jag läser detta ditt inlägg drar jag mig till minnes en rad progam som sändes i SVT för ganska många år sedan. Där satte man dessa utomordentligt märkliga "förmågor" som vi tvistar om i denna tråd under vetenskapens argusögon.

                            Vill minnas att det man studerade särskilt noga vara telepati och telekinesi(heter det så?). Oerhört intressanta program där man på sakligt vetenskapliga grunder försökte klarlägga huruvida det gick att leda i bevis att dessa "förmågor" existerade.

                            Jag kommer inte ihåg så noga nu men vill minnas att de varken kunde bekräfta eller dementera vissa personers förmågor. Det hela slutade i ett slags tomrum. De ansåg sig inte ha tillräcklig insikt,kompetens eller utrustning till att fullt ut kullkasta eller sprida ljus över vissa fenomen.

                            Kanske man idag är bättre rustade för detta.

                            Men visst finns det märkliga fenomen. Du har säker läst om alla dessa "nära döden upplevelser". Där finns mycket som är märkligt och oförklarligt. I alla fall idag.

                            *för övrigt mår jag bra av att tro på saker*
                            * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              Pizza?? Är du gravid eller?

                              Att inga andra deltar beror på att väluppfostrade barn är tysta när vuxna talar..

                              Sökte lite snabbt kring Alberto Viloldo men han verkar bara vara förknippat med pseudovetenskap, bara för att någon har skrivit en bok så betyder det ju inte att allt denna någon skriver på något sätt är sant..

                              Det är inte jag som påstår att vetenskapen använder/bör använda sig av falsifiering, läs igenom följande länk.. http://www.trincoll.edu/depts/phil/p...ls/popper.html


                              Här finns lite till om Popper på Wikipedia..
                              Senast redigerad av Gaffel; 28 May 2008, 23:28.
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              • Klinten
                                • July 2007
                                • 1313

                                - Jahaja! Nu blev jag sittandes och läste om Karl Popper!
                                * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                                Kommentar

                                Arbetssätt...