Ursprungligen postat av muppins
blomgalningar!
Kollaps
X
-
-
Ursprungligen postat av Linda_ALite bilder med den nya kameran.Kommentar
-
Den gamla gick sönder va, har jag för mig. Serpens ser fin ut. Ska deras blommor dofta? Jag har för mig det.Kommentar
-
Ursprungligen postat av SonjaDen gamla gick sönder va, har jag för mig. Serpens ser fin ut. Ska deras blommor dofta? Jag har för mig det.
Japp jag har för mig det. Vissa tycker den luktar gott andra tycker den luktar kattpiss.Min står ute på heltid nu och jag gör inte så mycket med den alls. Men den har vuxit på bra sen jag fick den.
//Linda
Kommentar
-
Växer på bra va... det skall jag tala om för min serpens... min växer inte alls *muttrar* å andra sidan lever den fortfarande så det finns hopp.
Håller på att skaffa fler hoyor - hur gick det till? *s*
Muppins; finns tydligen olika varianter på clivior. En del är väldigt blomvilliga och andra (som min) är betydligt tjurigare.http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188
"Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
(ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)Kommentar
-
Ursprungligen postat av SonjaVad kul att den blommar så mycket. Du har inte flyttat den, haft den ute förra sommaren, planterat om eller något sånt?
Planterade visserligen om den för några år sedan....men annars inget speciellt.
Den har inte ens fått någon näring (förutom den näringen som finns i akvarievattnet).
Skumt är det...men kul/muppins
Kommentar
-
Ursprungligen postat av muppinsNä, ingenting....
Planterade visserligen om den för några år sedan....men annars inget speciellt.
Den har inte ens fått någon näring (förutom den näringen som finns i akvarievattnet).
Skumt är det...men kulJag vattnar alltid med det, fast jag göder lite också utom på vintern.
Kommentar
-
Min Hoya Bella har nu 3 blommor. 2-3 har ramlat av senaste tiden och det syns inga fler.
Varför blommar inte denna lättblommade växt hos mej? Den hänger i en ampel, ljust och dragfritt och får liten skvätt vatten varje kväll.
Vad är det för fel, hur ska jag hjälpa den?
När jag köpte den förra året var det massor av blommor.Kommentar
-
Bella är i mina ögon en rätt knepig hoya. Jag har aldrig fått den att funka bra hos mig. Så jag har helt enkelt rätt upp den.
Min känsla/varför det inte funkar hos mig.
* Vatten, den behöver mycket mera vatten än jag är möjlig att ge. (kommer inte ihåg vs ger för lite)
* Så ljust som möjligt skulle enligt mig.
Köpte en till min mamma när hon fyllde år och hon lyckas mycket bättre än mig. Men de vattnar mycket också. (läs min pappa)//Linda
Kommentar
-
Ursprungligen postat av muppinsNi som är duktiga på blommor...jag har en liten fråga.
Min clivia (som jag nu har lärt mig att den heter) blommade ju för några veckor sedan. Inget konstigt med det, men så fort den hade blommat över så sköt den upp en ny blomstängel som nu blommar för fullt.
Tyckte det var lite kul för så har den aldrig gjort förut.
Men idag när jag vände på den så såg jag att samtidigt som att den nu blommar igen så håller den på att skjuta upp två blomstänglar till!
Alltså har den snart blommat fyra gånger på några veckor....
Är det normalt eller är det något fel på den?
(under alla år jag haft den har den blommat max två gånger per år och då med flera månaders mellanrum)Kommentar
-
Ursprungligen postat av _Lena_Jag tror det helt enkelt beror på att den har fyllt uppkrukan. Cliviorna blommar mer och mer hemma ju mer trångbodda de är och gör ett uppehåll när man delar på dem. Jag väntar fortfarande på att min ett år gamla planta ska blomma.Kommentar
-
Ursprungligen postat av _Lena_Jag tror det helt enkelt beror på att den har fyllt uppkrukan. Cliviorna blommar mer och mer hemma ju mer trångbodda de är och gör ett uppehåll när man delar på dem.
Har också läst att de trivs när de är trångbodda.
Visserligen tycker jag att det ser ut som att det finns ganska gott om plats (i alla fall på ena sidan) i krukan, men jag har låtit bli att dela på den så just nu så är det moderplantan och tre sidoskott i samma kruka.
Det är själva moderplantan och det största sidoskottet (som nästan är lika stora nu) som har blommat två gånger var.
Den andra blomstängeln håller nu på att tappa blommorna men snart blommar nummer 3 och 4 antagligen samtidigt.../muppins
Kommentar
-
Muppin, kan du inte ta någon bild på clivian i blom och lägga upp här?Kommentar
Kommentar