blomgalningar!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda_A
    • March 2005
    • 1479

Ursprungligen postat av Raven
    och hur många har du i badkaret

själv skulle ja aldrig ha ork att hålla på så men är inte direkt "växt" intresserad.
    sålänge mina 8 krukor med ampellila lever så är jag nöjd och katten desto nöjdare ;O)
    Ett typiskt svar ifrån någon som inte förstår vad "hojanoja" är. Plus att du förstår väl att i badkaret simmar fiskarna.

Det är rätt intressant varför folk har svårt att förstå sig på andra hobbys trots att de har en egen som de brinner för själva lika hett. *detta är inte riktat mot raven* Vi pratade om detta på ett annat forum och jag kom och tänka på det nu. Huuuur kan man köpa så många "hoyor", säger de medans de köper sitt 24 "akvarium". (" "kan bytas ut mot vad som helst)
    //Linda

Kommentar

• Morellen
      • November 2003
      • 4349

platsbrist? - vad är det?

Jag är inne i totalt förnekelsestadium - här blir inte alls platsbrist - nej då! Förresten skall det upp minst en hylla för blommor i köksfönstret och då får nästan alla sticklingar plats...
      Bifogade filer
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

"Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
      (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

Kommentar

• Linda_A
        • March 2005
        • 1479

Jag kan faktiskt säga att jag inte har sticklingar på några andra ställen än fönstert eller i min hylla. Så alltså är morellen värre. *S*
        //Linda

Kommentar

• Morellen
          • November 2003
          • 4349

eller så är Linda värre som har en speciell hoyahylla *s* Jag måste ha sticklingar på akvarierna - det rotar sig så fint med undervärme... *s*

Kommentar

• Linda_A
            • March 2005
            • 1479

Håller inte riktigt med.
            //Linda

Kommentar

• Raven
              • February 2005
              • 15385

Ursprungligen postat av Linda_A
              Huuuur kan man köpa så många "hoyor", säger de medans de köper sitt 24 "akvarium". (" "kan bytas ut mot vad som helst)
              hahahaha finns ju sämre hobbys än hoyor
              nä själv är jag inte sådär jätteintresserad av nya växter men dom ja har är ja rädd om.

har en nattens prinsessa ja fick för 2år sen av en före detta arbetskollgea tll exempel.
              1 clementinplanta i köket, lyckades ta död på den andra.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Linda_A
                • March 2005
                • 1479

Ursprungligen postat av Raven
                hahahaha finns ju sämre hobbys än hoyor
                nä själv är jag inte sådär jätteintresserad av nya växter men dom ja har är ja rädd om.

har en nattens prinsessa ja fick för 2år sen av en före detta arbetskollgea tll exempel.
                1 clementinplanta i köket, lyckades ta död på den andra.
                Så länge du är nöjd så... ;O)
                //Linda

Kommentar

• Linda_A
                  • March 2005
                  • 1479

Det är verkligen "otroligt" att ha den hoyan som fick mig att börja med hoyor hemma blommande.

Det var någons bild här på multiflora som fick mig att ge mig ut och leta hoyor.
                  Bifogade filer
                  //Linda

Kommentar

• Linda_A
                    • March 2005
                    • 1479

Börjar känna mig lite tjatig men äh.. Sonja ville ju att jag skulle fota kentianas blommor.
                    Bifogade filer
                    //Linda

Kommentar

• Morellen
                      • November 2003
                      • 4349

Det är verkligen "otroligt" att ha den hoyan som fick mig att börja med hoyor hemma blommande.

Det var någons bild här på multiflora som fick mig att ge mig ut och leta hoyor.
                      De var en lång räkel! Jag klippte raskt ned min för några veckor sedan för att den spretade iväg åt konstiga håll... Tyvärr rök blomanlagen då med men det kommer att bli sticklingar som envisas med att sätta blommor och rötter samtidigt. Synd bara att de dräller och droppar så förtvivlat när de blommar.
                      Min stackars brokbladiga multiflora börjar repa sig efter löss och allt vad som hänt - hade bara en kal pinne kvar men nu har den skaffat två nya skott och riktigt många små blad på G

Kommentar

• Linda_A
                        • March 2005
                        • 1479

Morellen: Jag håller med, funderar på att klippa ner den och stoppa sen i samma kruka. Men nu när den blommar vill jag inte störa den.

Usch, det är inte kul, vi får hoppas att din brokbladiga tar sig i samma takt om min fläcklig. (sa ju att det går i släkten att tigga. *S*)
                        //Linda

Kommentar

• Morellen
                          • November 2003
                          • 4349

den brokbladiga hade knopp innan lössen så det var ju lite snopet... Nu har jag varit inne och tittat på tradera men jag kunde hålla mig (hitills). Hoppas du vinner dina auktioner nu och får bra fart på sticklingarna (själv tigger jag aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaldrig... )

Kommentar

• Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

Börjar känna mig lite tjatig men äh.. Sonja ville ju att jag skulle fota kentianas blommor.
                            Jättevacker, jag ville se hur den egentligen ser ut. Jag har lyckats ta livet av ett Kentianaskott i vinter. Men det gör inte så mycket, då blir det mer plats för de övriga. Jag har andra liknande sorter.

Multifloran sätter jag alltid 3-4 skott ihop och så står den på en pidestal så kan grenarna växa snett uppåt, utåt som den gärna vill. Jag klipper ner den då och då och den brukar ta sig så snällt. Men jag sparar skotten jag klipper av förstås, man vet ju aldrig, den kanske inte klarar klippningen just den gången
                            Jag brukar sen få sätta en stadig pinne i mitten och ankra fast grenarna då de börjar bli för långa. Då lyfter jag upp dom lite så ser man blommorna riktigt bra.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

Kommentar

• Linda_A
                              • March 2005
                              • 1479

Nu har alla öppnat sig.

Plus att jag ev har hittat en liten påbörjan till blomstängel på cembran/odoratan.

Morellen: Det hoppas jag med, ang tradera. Du är duktigare än mig som kan hålla dig så bra.

Sonja: Tur det ju så att jag inte var tjatig. (bilden nedan är ju lite bättre med)

Ja så ska jag göra med. Ska bara få blomma klart, så ska jag klippa den med.
                              Bifogade filer
                              Senast redigerad av Linda_A; 24 March 2006, 15:28.
                              //Linda

Kommentar

• Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

Nu har alla öppnat sig.
                                Tjusigt Blommorna slår nog ut ännu mer så de blir helt runda bollar av dom.
                                Dom ser väldigt sidenaktiga ut liksom. Det är inte konstigt att man börjar samla på Hoyor.
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

Kommentar

Arbetssätt...