blomgalningar!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda_A
    • March 2005
    • 1479

Morellen vad för hoya var det nu? Den i mitten till höger som sticker upp lite?
    Granna bilder i övrigt, fast jag hade gärna sett lite mera av dina hoyor i övrig.
    *kräsen*
    //Linda

Kommentar

• Sonja
      • October 2003
      • 7357

Jag ser Huernian, Morellen. Vad jättekul att den klarat sig i vinter. Min blommade som sjutton i somras. Men det tog rätt många år innan den kom igång.
      Jag har en "ny" asblomma som jag "råkade" hitta skott på i somras. Den heter Stapelia revoluta och har nu satt igång att växa. Skönt att den klarade vintern.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

Kommentar

• Linda_A
        • March 2005
        • 1479

Kentiana verkar snart redo.

Och min nya hoya som jag fick idag med posten. (når längre ner dock mot golvet)
        Bifogade filer
        //Linda

Kommentar

• Morellen
          • November 2003
          • 4349

Ursprungligen postat av Linda_A
          Morellen vad för hoya var det nu? Den i mitten till höger som sticker upp lite?
          Vilken menar du? *förvirrad*
          den "randigaste" är globulosan och så fins det multiflora, pubicalyx, kentiana, varigerad carnossa, vanartiga spröt av vittelinan, minibelle och allt i en enda röra... + två pytteorkidéplantor... Man får rota allt samtidigt huller om buller men jag rekomenderar att märka sticklingarna ordentligt först *S*
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

"Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
          (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

Kommentar

• Linda_A
            • March 2005
            • 1479

Morellen: Den som jag har "ringat" in på bilden.
            Bifogade filer
            //Linda

Kommentar

• Morellen
              • November 2003
              • 4349

aha, det är globulosan

Kommentar

• svea
                • February 2005
                • 2476

Jag fattar inte hur ni får plats med alla dessa hoyor och orkidéer. Antagligen har ni väl andra blommor oxå?
                Själv har jag lyckats hitta plats för 4 orkidéer och 2 hoyor. Resten är norrfönster och det gillar väl ingen hoya?

Här är en fin orkidéelänk.

Mina bilder
                Min zoon

Kommentar

• Linda_A
                  • March 2005
                  • 1479

Ursprungligen postat av svea
                  Jag fattar inte hur ni får plats med alla dessa hoyor och orkidéer. Antagligen har ni väl andra blommor oxå?
                  Själv har jag lyckats hitta plats för 4 orkidéer och 2 hoyor. Resten är norrfönster och det gillar väl ingen hoya?

Här är en fin orkidéelänk.
                  http://sborchid.com/masterlist.php?genusname=Encyclia
                  Nej jag har inga andra växter utom hoyor och orkidéer faktiskt. Plus att jag har en lagerhylla som jag ska fixa till med lysrör. Jag har tre fönster som är rätt små med. Men som man säger finns det hjärterum så finns det stjärterum.

Innan Morellen säger något ännu, jag har inte ännu några andra växter. Eller jo nu ljög jag, jag har några försök till att så lite och lite påskliljor på akvariumet.

Jo då norrfönster går bara bra för en del hoyor.
                  Senast redigerad av Linda_A; 22 March 2006, 22:06.
                  //Linda

Kommentar

• svea
                    • February 2005
                    • 2476

Hmm, har du inte ens St Paula? Det trodde jag alla hade. Har du sett Sonjas alla tjusiga, så många olika färger och former.

Det var en bra länk, tack för den. Det finns trots allt några som skulle kunna trivas i min mans datarum, får böna och be snällt att jag får ställa en där.

Mina bilder
                    Min zoon

Kommentar

• Linda_A
                      • March 2005
                      • 1479

Ursprungligen postat av svea
                      Hmm, har du inte ens St Paula? Det trodde jag alla hade. Har du sett Sonjas alla tjusiga, så många olika färger och former.

Det var en bra länk, tack för den. Det finns trots allt några som skulle kunna trivas i min mans datarum, får böna och be snällt att jag får ställa en där.
                      Nä inte enda, min mormor hade dem innan dock. Plus jag är ny jag tar ett steg i taget.
                      Nu har jag börjat titta på pelargoner och fuchsior.
                      //Linda

Kommentar

• Morellen
                        • November 2003
                        • 4349

plats? skall man ha plats med????
                        Idag kom det två paket med sticklingar på posten (8 nya sorter), på akvariet står fem sticklingar som kom förra veckan (mkt frusna) på rotning och idag har jag varit på blomsterlandets utställning och kikat... eh inte bara kikat - kom hem med en hoyaplanta, tre sticklingar och tre orkideer
                        Plats hittar man alltid - om man så skall sova med hoyor i sängen (för att citera en annan hoyagalning) Vid det uttalandet muttrar min sambo på ett sätt som inte ens jag kan få till ett instämmande.
                        Jag har lite annat i växtväg med och man får sätta i dubbla rader, hänga upp i fönstren och gärna sätta något extra bord framför fönstret med. Till vintern får det nog bli lysrör som stödbelysning någonstans så att jag lyckas bättre med övervintringen av sticklingarna (men då blir det ju inte plats för nya till våren)
                        Senast redigerad av Morellen; 22 March 2006, 23:10.

Kommentar

• Morellen
                          • November 2003
                          • 4349

Förresten är ST pauliabacillen farligast efter jul när alla andra blommor ser döende ut och de snällt blommar (iaf några dagar efter att man fått hem dem från affären) och finns i jättemånga former och färger

Kommentar

• Linda_A
                            • March 2005
                            • 1479

Jag gillar mitt citat faktiskt. Det var mycket bättre än jag tänkt mig ifrån början!!
                            //Linda

Kommentar

• Morellen
                              • November 2003
                              • 4349

Jag gillar mitt citat faktiskt. Det var mycket bättre än jag tänkt mig ifrån början!!
                              Ditt nya indiannamn "sover med hoyor"

Kommentar

• Raven
                                • February 2005
                                • 15385

och hur många har du i badkaret

själv skulle ja aldrig ha ork att hålla på så men är inte direkt "växt" intresserad.
                                sålänge mina 8 krukor med ampellila lever så är jag nöjd och katten desto nöjdare ;O)
                                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                                Faktatråd Om AkvarieVatten
                                Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

Arbetssätt...