Att fostra en akvarienörd!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #46
    När vi endå är inne på ämnet relationer... Vad gör man för att inte skrämma bort en presumtiv partner när man har 1000 liter vatten i sovrummet med nyfikna diskusar som tittar på (och ytterliggare akvarier i övriga rum). Täcker över dom? Blånekar? Säger att man sköter dom åt en kompis på semester?

    Peter
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #47
      Hur i hela friden lyckas Du med detta?
      Svar till GooGoo:
      Genom att spela på känslor!!!!!!!!!!!!!!!!
      Har man bestämt sig för att skaffa ett nytt 500-liters akvarium som man egentligen vet att man inte har plats med hemma.
      Så kommer man hem en dag - full av entusiasm och berättar för sin bättre hälft att man just hittat ett begagnat 1.000 liters akvarium som är kanonsnyggt och billigt etc. etc.
      Vad händer, jo en smärre explosion (vad som sägs är inte tryckbart).
      Hur agerar man då, självklart skall man INTE säga emot utan istället så sjunker man ihop och ser ledsnare och ledsnare ut (om man förberett sig väl har man lite vatten i handen som man applicerar på kinden så man ser riktigt tårögd ut).
      Resultatet blir naturligtvis att ens bättre hälft då ångrar sitt häftiga utbrott och börjar tycka synd om en.
      Då är det dags att lite försiktigt fråga om det vore okej med ett mindre akvarium istället - inga problem att få igenom det, hon har ju fått mig att backa från min vansinnesidé på ett 1.000 liters och bara köpa ett 500 liters....
      Självklart får man inte då tala om att man redan har köpt ett 500-liters och att det redan står i förrådet och att fiskarna går hos kompisen - nej man får vara lite taktisk och avvakta nåon dag innan man tar in det.
      Bör dock påpekas att denna taktik inte funkar så där jätttemånga gånger (men tillräckligt många) - som mest har jag haft 5.000 liter vatten + familj i en 4 rums-lägenhet.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • GooGoo
        • February 2002
        • 2975

        #48
        Hur många år har Ni varit ett par och hur många gånger har hon gått på detta? En ännu intressantare fråga är: vad blir nästa knep? jag menar, sitter hon inte där med någon lämplig pillerburk i ena handen och antiaquavaccinationssprutan i andra? Eller hotar hon kanske med ström?
        Har inte en enda firre längre men återkommer ändå hit då och då.

        Kommentar

        • GooGoo
          • February 2002
          • 2975

          #49
          Vi får kanske döpa om Dig i så fall till Kj<b>el</b>man!
          Har inte en enda firre längre men återkommer ändå hit då och då.

          Kommentar

          • Mogwai
            • November 2002
            • 3021

            #50
            Hemmavid så é det "give ´nd take" principen som gäller.
            Han sambon köper kameror....å mé tanke på att det som han inhandlar é rackarns så mysse dyrare per styck så "kompenserar" jag detta mé diverse införskaffade av aspelut oumbääärliga pryttlar, växter, fiskar....osv osv osv.
            För närvarande så håller jag på att lista ut hur jag kan ta bästa möjliga bilder mé fina systemkameran mé multifunktion af obegriplig instuktionsbok....på fina plaskbaljorna hemma då. Nytt objektiv kommer att införskaffas...hallå toooomten ??
            Å han sambon har fortfarande inte sagt ett knyst om att lilla "reserv"akvariet é uppe å tuffar å går...*flinar*...en smärre ommöblering i sovrummet stundar....*visslar oskyldigt å putsar på glorian*......

            Kommentar

            • stefan75
              • March 2003
              • 38

              #51
              Vilka problem ni har killar! Det var min sambo som ville skaffa akvarium och om hon får som hon skulle vija så vill hon ha ett i varje rum! :-) Hon vill skaffa jag tar hand om dem. Helt okej!!! Så jag kan inte klaga på att man måste fjäska för sin partner!

              Det ni grabbar! Tänk om ni hade det som jag!!!

              Puss på Er!!

              //Stefan

              Kommentar

              • Rosa
                • September 2002
                • 435

                #52
                Har alla i Stenungssund akvarium? Är det kanske ett krav för att få bo där?
                Eva

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #53
                  "Fast för att skapa litet mer jämställdhet på det här stället kan jag tala om att hos oss är det mer han som tycker att fiskarna är "fina att titta på", medan jag springer och köper nya pumpar och gör vattentester... samt ägnar alltför mycket tid år att surfa på akvariesidor..."
                  Men Klara, det var ju jag som startade tåten! Precis så är det här, eller har i alla fall varit! Jag började ju faktiskt tåten med lite goda råd om hur kvinnor skulle fostra sina män till nördar, men jag insåg snabbt att insatserna behövdes på annat håll... Vi kvinnor klarar det där utmärkt med vår inbyggda list, männen däremot verkar vara de som har störst problem med detta, för det kan väl inte bero på att det är vanligare med manliga akvarister????

                  När jag träffade Tobbe hade jag bara sisådär en par tre akvarier... Hans barn var väldigt intresserade, så jag föreslog att han kunde få låna ett kar av mig... "Nähädu!!! Jag har minsan haft akvarium för några år sedan, det är bara en massa jobb och fiskar är dumma och tråkiga!!!" Så svarade han då!

                  Det var när vi flyttade ihop som jag kunde börja fostra nörden! Från början handlade det mest om att berätta om fiskarna, om konsten att skapa balans, om biotoper och allt som hör till... Jag hittade honom mera ofta sittande vid akvariet och studera fiskarna... och på den vägen var det! När han fick lov att köpa sin första fisk, en Clownpleco som han döpte efter sin favoritseriefigur Herman, så var det kört...

                  Ett halvår efter att vi köpt vår radhuslägenhet så var han beredd att lägga sina surt hopgnetade datorpengar på ett 720 l akvarium i stället, bara han fick ha flera malar... Nu har vi 12 akvarier, med 1700 l vatten, i huset (en femma på 113 kvadrat där vi bor 7 pers). Det ena akvariet är Tobbes alldeles egna saltvattensakvarium...
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • GooGoo
                    • February 2002
                    • 2975

                    #54
                    Yes, så det är bara att flytta hit! Säkert finns här några likasinnade (läs S.O.R.) till Er också - välkomna hit!
                    Har inte en enda firre längre men återkommer ändå hit då och då.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #55
                      Hur många år har Ni varit ett par
                      Svar 30.

                      och hur många gånger har hon gått på detta?
                      Tillräckligt många - det var nog jag själ som till slut på att ha akvarier i alla rum (opraktiskt att sköta) och flyttade det till en lokal.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • GooGoo
                        • February 2002
                        • 2975

                        #56
                        för det kan väl inte bero på att det är vanligare med manliga akvarister????
                        Skulle tro det, eller vad säger Du Kjell? Hur många män respektive kvinnor är medlemmar här?
                        Har inte en enda firre längre men återkommer ändå hit då och då.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #57
                          Hur många män respektive kvinnor är medlemmar här?
                          Vet ej, kollade för något år sedan och har för mig att ca. 1/3 av alla inlägg skrevs av kvinnor i alla fall.
                          Det är ändå relativt mycket om man ser till hur stor andel kvinnor det brukar vara på akvariemöten etc. eller som t.ex. deltar på specialforum som ciklid.se
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • stefan75
                            • March 2003
                            • 38

                            #58
                            Ja du Googoo, Helen. Det verkar som om vi har hamnat på den rätta platsen i Sverige! Eller vad tycker du? Stenungsund verkar regera i denna frågan!

                            Min sambo vill skaffa mer och det kommer nog bli så. Nästa projekt är ett akvarium bara med Guppys.

                            //Stefan

                            Kommentar

                            • Tant Nancy
                              • April 2002
                              • 5407

                              #59
                              Stefan, jag säger bara en sak... kvinnlig list :-)

                              Kjell! Hur många inlägg som skrivits av kvinnor visar kanske inte på hur många procent kvinnor som finns på forumet...

                              Men visst måste det vara långt många fler män som är akvarister... i alla fall på nördplanet :-)
                              MvH
                              Tant Nancy
                              www.gladafisken.aqualogen.se
                              Mitt fotogalleri
                              Dagbok
                              Min zoon

                              Kommentar

                              • gugges
                                • May 2003
                                • 893

                                #60
                                Nanc: Jo det kanske är så att kvinnor har en mer sund hållning till akvarierna medans(och här är jag defenetivt representerad) killar/män har en förmåga att vända virda exprementera och bygga saker och som sagt.. inte kan acceptera att de inte kan något....
                                Guardians Of Catfish - www.goc.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...