Internet i Tv:n?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mummlan
    • January 2010
    • 4

    Internet i Tv:n?

    Har förstått att man kan surfa på internet i Tvn numera, låter ju helcool!

    En kollega berättade att Samsung har någon tv där man kan kolla på Youtube. Är det någon som känner till någonting om det här?

    Ha det fint!
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    #2
    använd tv:n som en skärm till en laptop och då kan du ju göra allt med tv:n som du kan göra med en laptop

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Du sätter upp en applikation på din PC som öppnar upp ett antal youtube kanaler till TV:n. Du kan sedan styra dessa kanaler via fjärrkontrollen, vet inte exakt hur flexibelt det är. Denna applikation öppnar för uppgraderingar så det kan bli fler tjänster framöver.
      Detta finns i Samsungs 7 serie av LED skärmar ligger på runt 17 laxar.
      Checking out...

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Min TV kan streama bilder, mp3 & video från datorn mha DLNA-teknik och programmet PS3mediaserver. Ganska trevligt men lite buggigt än så länge.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          #5
          jag har gjort det enkelt för mig

          kopplat en dvi->hdmi kabel mellan datorn och tvn och kör med bluetooth tangentbord och mus så jag kan sitta och styra windows media center direkt på tvn

          har även en redundans då jag kör tversity på datorn och kopplat det till min xbox360, då kan jag köra allt från youtube till långfilmer jag har på hårddisken genom att styra med xbox360 kontrollen hehe

          finns många sätt man kan göra det på och i min mening är väl inte youtube appen man får med en led tv den bästa
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            finns ju tv-apparater med Ethernet-anslutning.

            Kommentar

            • hawkse
              • December 2009
              • 781

              #7
              Ursprungligen postat av petnym
              Min TV kan streama bilder, mp3 & video från datorn mha DLNA-teknik och programmet PS3mediaserver. Ganska trevligt men lite buggigt än så länge.
              Det där lät trevligt! Letar fn efter någon bra nätverkad medialösning där man ska kunna styra, spela och synkronisera bilder, video, musik, radio m m från valfri enhet till valfri(a) enhet(er)/rum. Det enda jag känner till är Sonos & Squeezebox men de har ju inte videostöd. Fixar din TV något åt det hållet?

              Kommentar

              • Radioaktiva Räkor
                • May 2007
                • 1760

                #8
                Smid på det här då, TV med XBMC, stremar TV från min Dreambox och ser filmer och typ YouTube direkt på AppleTV'n. Snart får jag mitt BCM CrystalHD-kort också. Då blir det full-hd 1080p för AppleTV'n - typ äntligen Slänga ut PopcornHour'n sen

                Jag är ingen tekniknörd inte ;D

                //C
                With a licence to krill!
                Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                Kommentar

                • Sultanen
                  • January 2008
                  • 2457

                  #9
                  Kör en Windows 7 HTPC kopplad till datorn med TV kort och fjärkontroll, all media ligger på "huvuddatorn" i sovrummet så kommer man åt all film ifrån vilken dator man vill här hemma.
                  300L Räkkar
                  400L Växtakvarium
                  220L Saltvatten - Under uppstart
                  Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                  Kommentar

                  • hawkse
                    • December 2009
                    • 781

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sultanen
                    Kör en Windows 7 HTPC kopplad till datorn med TV kort och fjärkontroll, all media ligger på "huvuddatorn" i sovrummet så kommer man åt all film ifrån vilken dator man vill här hemma.
                    Jodå, jag känner till och har petat en del med HTPC och XBMC m fl men vill ha något mer passande för en icke-teknisk slutanvändare då det inte är jag som skall ha det. Det känns trist att behöva ha en dator i varje rum för att kunna spela sin media. Visst, diverse mediaspelare kan spela från en HTPC men då är det nya gränssnitt för varje pryl - igen.

                    Viktigast är iofs ljudet. Dvs, musik, ljudböcker, internetradio, vanlig radio m m skall med ett gemensamt gränssnitt gå att spela över nätverket i alla rum. Helst synkroniserat (som Sonos & Squeezebox klarar) så man slipper lagg och konstiga ekon. Detta går ju lösa idag (minus vanlig radio, naturligtvis, suck). Nackdelen är ju att man låser in sig i antingen Sonos eller Logitechs system för ingen pratar ju med de andras system.

                    Sedan har vi då video... Japp, det finns gott om mediaspelare idag som klarar att spela från centrala mediabibliotek men om jag redan har en sådan spelare i rummet, kopplad till stereo/högtalare - då vill jag ju inte behöva ha en Sonos/Squeezebox också!

                    Vidare... digital-TV! Jag vill från valfri TV i hushållet kunna programmera inspelning av video till mediabiblioteket och sedan FRÅN valfri TV kunna spela upp det jag spelat in.

                    Återigen utan extra hårdvara i rummen. Finns en mediaenhet med skärm i rummet förväntar jag mig att den kommer åt ljud, bild, video, TV, internet m m på ett enhetligt sätt. Finns ingen skärm förväntar jag mig komma åt allt ljud via ett gränssnitt. Inga femtielva fjärrkontrollet, media-PC som skall patchas upp och underhållas m m.

                    Jag tror inte detta existerar för en icke-teknisk slutanvändare idag och jag kan inte förstå att någon tagit fram det. Marknaden måste ju finnas.

                    Ber om ursäkt för trådkapningen!

                    Kommentar

                    • mummlan
                      • January 2010
                      • 4

                      #11
                      Oj. Det blev ett väldigt engagemang här, det är ju kul.

                      Vill banta ner mediecentralen här hemma så en HTPC är inte aktuellt. Dessutom sitter jag och skriver på en stationär dator, och Tv:n står i rummet bredvid

                      Men är väldigt sugen på den där internet-grejen i Samsungs apparater. Känns som att det skulle passa mig. Det är ingen som testat på just den?

                      Kommentar

                      • hawkse
                        • December 2009
                        • 781

                        #12
                        Jag har ingen egen erfarenhet av dessa men pratade i förra veckan med en säljare på radio- & TV-butiken som menade att det funkade OK men inte direkt bra. Han menade att den inte på långa vägar kunde mäta sig med en PC för att surfa på nätet. Begränsad funktionalitet och långsam var hans omdömen - och då var ändå Samsung de som kommit längst enligt honom.

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #13
                          Ursprungligen postat av hawkse
                          Det där lät trevligt! Letar fn efter någon bra nätverkad medialösning där man ska kunna styra, spela och synkronisera bilder, video, musik, radio m m från valfri enhet till valfri(a) enhet(er)/rum. Det enda jag känner till är Sonos & Squeezebox men de har ju inte videostöd. Fixar din TV något åt det hållet?
                          Nja... TV'n kan läsa från PS3 mediaserver. Det är PC'n som sköter streamandet inte TV'n. :-D
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • hawkse
                            • December 2009
                            • 781

                            #14
                            Ursprungligen postat av petnym
                            Nja... TV'n kan läsa från PS3 mediaserver. Det är PC'n som sköter streamandet inte TV'n. :-D
                            På samma sätt med Squeezeboxen. Utan en PC som sköter gränssnitt, streaming m m är den oanvändbar.

                            En lösning är i så fall att hitta en mediaserver som klarar att presentera och streama hela sitt innehåll över http till kapabla klienter. Klienterna behöver då bara webstöd plus kunna visa de format man väljer i sin mediaserver. Sedan får man dimensionera mediaservern därefter.

                            Jag gissar att det inte finns några bra, färdiga lösningar för slutanvändare utan teknikintresse. Jag har i alla fall inte hittat något bra än.

                            Kommentar

                            • mummlan
                              • January 2010
                              • 4

                              #15
                              hawkse,

                              men då låter det ju ändå som att det kanske kan bli någonting bra framöver.

                              alltså om jag inte förstått allt fel så är det väl så att Tv:n har ett antal olika widgets/apps, tror Flickr, Twitter, nåt väder och så finns. Men hur ofta uppdateras dessa? Kommer det nya allt eftersom?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...