Upprop om lagar och remisser

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #91
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Håller med om att verkligheten idag ser mycket annorlunda ut än för 10-30 år sedan. Föreningar idag har det inte lätt - speciellt om de hela tiden menar inte vill se verkligheten i vitögat.
    Akvarieföreningar drar idag allt färre medlemmar samtidigt som de syns mindre utåt.
    Eftersom jag inte bott i Sverige de senast 30 åren kan jag inte uttala mig om detta!
    Men du har nog rätt!


    Man måste dock vara medveten om att webbsidor är väldigt flyktiga - kanske inte sidorna i sig, utan snarare de som är medlemmar där. Säkert är det uppåt 3/4 av de som är aktiva på Zoopet som försvinner inom ett år och ersätts med nya hela tiden. Det är nog som så att de flesta som är aktiva på Zoopet (säkert också på andra hemsidor) är det för att de vill ha info och lära sig något och inte för att de vill vara sociala och uträtta något konkret för hobbyn. Det är absolut inget fel i det - men det är svår att bygga något på en så instabil bas.

    Det är inte utan att jag i början nog kanske trodde att Zoopet skulle utvecklas mot något som skulle vara stabilare och att det då kanske skulle kunna gå att göra något åt det hållet som du föreslår. Idag tror jag inte alls att det kommer att gå så.
    Nu tror jag du tänker lite gubbaktigt! Dessa ”nytider” är mycket flyktigare en det var förr. Jag tror faktiskt zoopet är en av de mer stabila ”web communities” inom hobbyn! Stirra dig inte blind på statistiken! Jag hat pulat med internet och www sedan 94 och jag har alltid sagt ”när skall det svänga?” efter att konstant haft 70 – 90% nya besökare även på sidor som varit aktiva sedan dess.
    Det är bara så det är. Du har 4 000 – 6 000 besök var dag. Ett par tusen registrerade samt ett par hundra betalande (siffror tagna ur luften). Låt oss säga att 25% ”stannar” vilken akvarieförening klarar dessa siffror?
    Att det hela ser lite ad-hoc ut är bara tidens trend och det övriga samhället hinner inte riktigt med.


    Visst kan man få till det! Bara viljan finns och lite samarbete.


    Dock kan det mycket väl finnas förutsättningar till att Patriks upprop till detta möte kan leda till bildandet av en slags akvarieorganisation med enskilda personer som medlemmar. I denna organsiation kan enskilda presoner som är aktiva på olika forum (finns ju flera stora i Sverige) och även personer som inte är aktiva i något forum (finns faktiskt rätt många i Sverige) samlas för att driva olika frågor. Detta gör man då i samarbete med olika akvarie-forum/föreningar/organsiationer.
    En sådan organisation skulle självklart då också vara remissinstans.
    Låt oss sätta upp detta som en punkt på dagordningen!
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #92
      Kor och grisar är också varor, visst är det så.


      Jo, det fanns ett par undantag för fiskar, visst. Sen beror det ju lite på hur man ser det, om det finns tjugo § som gäller allmänt och en av dem inte gäller fiskar, är det intressantaste då den som är undantagen eller de 19 som gäller? Hur man nu än väljer att se på det så är det ju ändå tydligt att det finns ett begränsat intresse både för att stifta regler för fisk och för att tillämpa de som faktiskt finns. Det där är ju något som kan vara på både gott och ont, givetvis bör fisk också skyddas mot plågsam hantering men kommer myndigheterna med full kraft och lägger sig i så är risken stor att det kan ställas krav som blir direkt skadliga, sånt har hänt. Finns inte en bra kunskapsbas om det man försöker sig på att reglera så kan man vänta sig vad som helst.


      Det där med fiskebåtar är intressant, dock så skall man ju tänka på att Djurskyddslagen inte gäller vilda djur, det enda som finns där är djurplågeribrottet. Skulle nån få för sig att tråla älgar med nät och sen dränka dem tror ju ändå jag att man skulle plocka fram det där med djurplågeri. Så när det får fortgå som det gör med fisk och fiske så pekar det ju ändå mot att man inte värderar fiskars lidande på samma sätt som många andra djurs.


      Föreningarna för en tynande tillvaro på många håll och det är synd. såna här forum och andra nya sätt att umgås och diskutera har definitivt sina poänger men det kan inte riktigt ersätta det som man kan få i en förening. Kanske måste man tänka annorlunda i föreningarna, man behöver inte göra allting likadant som man gjorde för hundra år sen. Tyvärr kan det i vissa fall bli så att föreningar finns kvar men att man tappar den lokala verksamheten, det är synd men man kan å andra sidan inte driva nånting där det kommer en handfull på mötena. Dår är det ju åtminstone bra om det finns nån slags riksförening som kan bevaka de intresserades intressen.

      Man behöver inte registrera sig för att få lämna remisser, vad registreringen handlar om är att Jordbruksverket skall skicka ut det som är relevant. Det kan man lösa lika väl genom att prenumerera på Jordbruksverkets nyhetsbrev via mail. Det går utmärkt att skicka remiss även som privatperson, även en lösare organiserad företeelse som Zoopet skulle absolut kunna skicka in en remiss på nånting. Det är ju dock två problem, dels så finns det ju en tradition där föreningar svarar för intressebevakningen för sina medlemmar och en remiss från ett forum är knappast lika tungt vägande som en tradistionell remiss från en förening. Och dels då, hur förankarar man och beslutar om vad man skall skicka från ett forum? Och hur många kan man egentligen hävda står bakom en remiss? Det finns en klar demokratifråga där, det är ju inte riktigt rimligt att bara för att man klickar in sig som medlem på ett nätcommunity så har man plötsligt ställt sig bakom diverse åsiktsyttringar till myndigheter. Föreningarna har en inarbetad struktur för hur man hanterar såna frågeställningar, det finns inte, inte än i alla fall, för såna här forum.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #93
        Ursprungligen postat av bossep
        Dessa ”nytider” är mycket flyktigare en det var förr. Jag tror faktiskt zoopet är en av de mer stabila ”web communities” inom hobbyn! Stirra dig inte blind på statistiken! Jag hat pulat med internet och www sedan 94 och jag har alltid sagt ”när skall det svänga?” efter att konstant haft 70 – 90% nya besökare även på sidor som varit aktiva sedan dess.
        Det är bara så det är. Du har 4 000 – 6 000 besök var dag. Ett par tusen registrerade samt ett par hundra betalande (siffror tagna ur luften). Låt oss säga att 25% ”stannar” vilken akvarieförening klarar dessa siffror?
        Att det hela ser lite ad-hoc ut är bara tidens trend och det övriga samhället hinner inte riktigt med.
        Tänkte precis detsamma!
        I så gott som alla slags intresseföreningarna jag varit med i eller haft kontakt med består av 4-5 eldsjälar och resten flyktiga medlemmar ofta försvinner efter ett eller några få möten. Eller snarare dyker de flesta aldrig upp!

        För att få en såpass stabil grund att det kan liknas vid de gamla föreningarna krävs antingen att folk får ut något direkt av saken (rabatter, föremåner, events etc) eller att de har extremt många medlemar (= många eldsjälar). Starka föreningar idag måste ha delar av båda sakerna, vilket inte är lätt! Studentföreningar och SMC (Sveriges MotorCyklister) är två exemprl på vilken nivå man måste nå idag för en gammal hederlig föreningsverksamhet.

        Själv tror jag som du bossep att man får anpassa verksamheten efter detta fenomen och helt enkelt bygga upp en stark kärna med många flyktiga trådar runt omkring. På så sätt kan man snappa upp eldsjälar med tiden och på så sätt växa.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #94
          Ursprungligen postat av Bygert
          Kor och grisar är också varor, visst är det så.


          Jo, det fanns ett par undantag för fiskar, visst. Sen beror det ju lite på hur man ser det, om det finns tjugo § som gäller allmänt och en av dem inte gäller fiskar, är det intressantaste då den som är undantagen eller de 19 som gäller? Hur man nu än väljer att se på det så är det ju ändå tydligt att det finns ett begränsat intresse både för att stifta regler för fisk och för att tillämpa de som faktiskt finns. Det där är ju något som kan vara på både gott och ont, givetvis bör fisk också skyddas mot plågsam hantering men kommer myndigheterna med full kraft och lägger sig i så är risken stor att det kan ställas krav som blir direkt skadliga, sånt har hänt. Finns inte en bra kunskapsbas om det man försöker sig på att reglera så kan man vänta sig vad som helst.



          Det där med fiskebåtar är intressant, dock så skall man ju tänka på att Djurskyddslagen inte gäller vilda djur, det enda som finns där är djurplågeribrottet. Skulle nån få för sig att tråla älgar med nät och sen dränka dem tror ju ändå jag att man skulle plocka fram det där med djurplågeri. Så när det får fortgå som det gör med fisk och fiske så pekar det ju ändå mot att man inte värderar fiskars lidande på samma sätt som många andra djurs.
          Detta var en parentes från min sida och vi kan ta upp detta om vi nu får till någon form av ordning efter mötet!


          Föreningarna för en tynande tillvaro på många håll och det är synd. såna här forum och andra nya sätt att umgås och diskutera har definitivt sina poänger men det kan inte riktigt ersätta det som man kan få i en förening. Kanske måste man tänka annorlunda i föreningarna, man behöver inte göra allting likadant som man gjorde för hundra år sen. Tyvärr kan det i vissa fall bli så att föreningar finns kvar men att man tappar den lokala verksamheten, det är synd men man kan å andra sidan inte driva nånting där det kommer en handfull på mötena. Dår är det ju åtminstone bra om det finns nån slags riksförening som kan bevaka de intresserades intressen.
          Det burde ju då vara SARF som svarar på remisser! Men Kjell ar kanske inte med där och dom sysslar kanske med annat?
          Man behöver inte registrera sig för att få lämna remisser, vad registreringen handlar om är att Jordbruksverket skall skicka ut det som är relevant. Det kan man lösa lika väl genom att prenumerera på Jordbruksverkets nyhetsbrev via mail. Det går utmärkt att skicka remiss även som privatperson, även en lösare organiserad företeelse som Zoopet skulle absolut kunna skicka in en remiss på nånting. Det är ju dock två problem, dels så finns det ju en tradition där föreningar svarar för intressebevakningen för sina medlemmar och en remiss från ett forum är knappast lika tungt vägande som en tradistionell remiss från en förening. Och dels då, hur förankarar man och beslutar om vad man skall skicka från ett forum? Och hur många kan man egentligen hävda står bakom en remiss? Det finns en klar demokratifråga där, det är ju inte riktigt rimligt att bara för att man klickar in sig som medlem på ett nätcommunity så har man plötsligt ställt sig bakom diverse åsiktsyttringar till myndigheter. Föreningarna har en inarbetad struktur för hur man hanterar såna frågeställningar, det finns inte, inte än i alla fall, för såna här forum.
          Exakt det måste bli tyngd bakom!
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #95
            Ursprungligen postat av bossep
            Nu tror jag du tänker lite gubbaktigt! Dessa ”nytider” är mycket flyktigare en det var förr. Jag tror faktiskt zoopet är en av de mer stabila ”web communities” inom hobbyn! Stirra dig inte blind på statistiken! Jag hat pulat med internet och www sedan 94 och jag har alltid sagt ”när skall det svänga?” efter att konstant haft 70 – 90% nya besökare även på sidor som varit aktiva sedan dess.
            Det är bara så det är. Du har 4 000 – 6 000 besök var dag. Ett par tusen registrerade samt ett par hundra betalande (siffror tagna ur luften). Låt oss säga att 25% ”stannar” vilken akvarieförening klarar dessa siffror?
            Att det hela ser lite ad-hoc ut är bara tidens trend och det övriga samhället hinner inte riktigt med.
            Ja men hallå - jag ÄR en gubbe
            Det är möjligt att Zoopet är en relativt stabil "web community" jämfört med andra - men ändå är det en relativt instabil bas och som Bygert skriver så är ju Zoopet inte en demokratisk organsiation och då lyssnar då blir det inte samma tyngd i ett remissvar.

            Och det viktigaste - det handlar ju inte om att jag skall ta på mig att göra ytterligare lite mer. Rent krasst är det ju som så att jag personligen redan står för det allra mesta av det som görs i Sverige inom akvaristiken vad gäller att agera när det gäller djurskydds och miljöfrågor.
            Patriks initiativ kan ju istället förhoppningsvis leda till att fler engagerar sig i dessa frågor - detta är det viktiga.

            Det burde ju då vara SARF som svarar på remisser! Men Kjell ar kanske inte med där och dom sysslar kanske med annat?
            Ja det borde SARF göra, men nu gör de inte det och lämna svar borde även alla andra akvarieorganisationer göra, men de gör inte heller de gör detta (med undantag från NCS).
            Men man kan inte själv smita undan sitt eget ansvar genom att säga att om inte andra gör något så gör inte heller jag något.

            Patriks upprop har ju tillkommit för att även de som idag inte är föreningsaktiva skall kunna agera - dvs en anpassning till hur verkligheten ser ut idag
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 24 July 2010, 21:10.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #96
              Låter som om alla vi som är aktiva på den här tråden är ganska enade i sak!
              Nu gäller det bara att vi och många andra kommer på Patriks möte!
              Jag kommer om datum osv hålls och inget riktigt tokigt händer och fötter.
              Jag tänker också ta svängen över Surahammar och släpa med mig en viss ung man, så set inte bara blir en massa gubbar!


              PS kunde man inte publicera en deltagarlista här på forumet?
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #97
                Ursprungligen postat av bossep
                Låter som om alla vi som är aktiva på den här tråden är ganska enade i sak!
                Nu gäller det bara att vi och många andra kommer på Patriks möte!
                Jag kommer om datum osv hålls och inget riktigt tokigt händer och fötter.
                Jag tänker också ta svängen över Surahammar och släpa med mig en viss ung man, så set inte bara blir en massa gubbar!


                PS kunde man inte publicera en deltagarlista här på forumet?
                Kommer säkert ett officiellt besked inom kort. Men enligt Patrik så börjar sannolikt mötet officiellt på lördagen kl. 12.00 och han själv (och även jag) kommer att vara där redan fr.o.m. fredagkväll för lite informellt tjöt. Det hålls ju på ett vandrarhem så boendet kommer att vara billigt.
                Så snart det är spikat så kan vi ju köra igång en egen anmälningslista här på Zoopet.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #98
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Kommer säkert ett officiellt besked inom kort. Men enligt Patrik så börjar sannolikt mötet officiellt på lördagen kl. 12.00 och han själv (och även jag) kommer att vara där redan fr.o.m. fredagkväll för lite informellt tjöt. Det hålls ju på ett vandrarhem så boendet kommer att vara billigt.
                  Så snart det är spikat så kan vi ju köra igång en egen anmälningslista här på Zoopet.
                  Låter bra!
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #99
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Rent krasst är det ju som så att jag personligen redan står för det allra mesta av det som görs i Sverige inom akvaristiken vad gäller att agera när det gäller djurskydds och miljöfrågor.
                    Den där sortens förtjusande beskrivningar av en själv som oumbärlig trodde jag att jag hade mutat in som mitt revir, jag tror banne mig jag får bli ännu kaxigare om jag skall kunna konkurrera med Kjell
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      Ursprungligen postat av Bygert
                      Den där sortens förtjusande beskrivningar av en själv som oumbärlig trodde jag att jag hade mutat in som mitt revir, jag tror banne mig jag får bli ännu kaxigare om jag skall kunna konkurrera med Kjell
                      Jag har under många år försökt reta alla andra med det för att få också dom till att ta initiativ - det är ju lite pinsamt att en gammal gubbe som knappt kan gå, som har haft 2 hjärnblödningar, har diabetets och atros etc. etc. har en mångdubbelt högre kapacitet än alla pratglada ungdomar (och nu tog jag i ännu mer för att retas)
                      Men inget har hänt innan nu och nu hoppas jag bli omkörd

                      Dock ett fel i din skrivning - oumbärlig är jag definitivt inte för jag gör faktiskt inte så mycket längre (vilket ändå är mer än vad andra gör) utan det mesta går i rullatorfart för min del och bara viljan finns så kan vem som helst köra om mig
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 25 July 2010, 11:02.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        Ursprungligen postat av Bygert
                        Den där sortens förtjusande beskrivningar av en själv som oumbärlig trodde jag att jag hade mutat in som mitt revir, jag tror banne mig jag får bli ännu kaxigare om jag skall kunna konkurrera med Kjell
                        Att konkurrera med Kjell i kunskap kan vara lite svårt, även om jag och vissa andra försöker drämma honom i skallen ibland, du inräknad.
                        Men vore det inte f*n om inte några av oss tillsammans kunde matcha honom i arbete?
                        Men framför allt måste de unga stiga fram på plan! Det är de som kommer att drabbas i framtiden.
                        Vi gamlingar behöver bara leva några år med plastfiskar i en burk på hemmet men dom har ett helt liv framför sig!
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Jag har under många år försökt reta alla andra med det för att få också dom till att ta initiativ - det är ju lite pinsamt att en gammal gubbe som knappt kan gå, som har haft 2 hjärnblödningar, har diabetets och atros etc. etc. har en mångdubbelt högre kapacitet än alla pratglada ungdomar (och nu tog jag i ännu mer för att retas)
                          Men inget har hänt innan nu och nu hoppas jag bli omkörd

                          Dock ett fel i din skrivning - oumbärlig är jag definitivt inte för jag gör faktiskt inte så mycket längre (vilket ändå är mer än vad andra gör) utan det mesta går i rullatorfart för min del och bara viljan finns så kan vem som helst köra om mig
                          Och nu blev vi riktigt förbannade när du kallar oss pratglada UNGDOMMAR!
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            Ursprungligen postat av bossep
                            Och nu blev vi riktigt förbannade när du kallar oss pratglada UNGDOMMAR!
                            Nåja, men pratglad åtminstone
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Nåja, men pratglad åtminstone
                              ROFLMAO. Tag med hörselskydd!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Förhoppningsvis så blir vi många som kommer till träffen och inte bara pratar utan också uträttar något
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...