Upprop om lagar och remisser

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Upprop om lagar och remisser

    Vår hobby är på gång att förändras, med lagstiftningen som verktyg. Intryck kommer från andra länder, t ex England (där i princip alla fiskmediciner är förbjudna) och Tyskland (som kraftigt begränsat storleken på akvarium till fisk). Håller vi akvarister koll och tycker till om vad som är på gång i Sverige? Ja, några gör det, och det med den äran. Vi behöver dock vara fler!! Frågorna är viktiga och det är lätt hänt att vi blir överkörda - och sedan sitter vi kanske med en märklig lagstiftning som är svår att göra något åt.

    Ett brainstormmöte för hur vi akvarister kan agera kommer att ske i Varberg, den 4-5 september.

    På dagordningen:
    En kortfattad inledning om vad som har hänt och vad som är på gång vad gäller lagar etc.

    Diskussion kring:
    Hur organiserar vi oss?
    Vilka myndigheter ska vi hålla kontakt med - och hur?
    Nästa steg?

    Det finns redan flera goda tips och erfarenheter från personer som är/har varit engagerade i dessa frågor. Det ska vi givetvis ta vara på!! Kan du inte komma personligen men sitter inne på något så skicka gärna ett mail. Uppmuntran och goda tillrop tas också emot med varm hand!!

    Anmälan sker till patrik.rosen@bolina.hsb.se

    Välkomna!!

    /Patrik Rosén, Malmö

    Plats meddelas vid anmälan. Boende kan ordnas. Alla betalar för sig. Samåkning arrangeras av deltagarna själva.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Tycker detta upprop är ett mycket bra initiativ - självklart så kommer jag. Om inte akvariehobbyn skall dö ut krävs det att också vi akvarister engagerar oss och själva tar ansvar och inte bara gnäller.

    Skall bli trevligt att träffa andra ansvarskännande akvarister i början av september
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      Yey!! bra grej hörrö!!!
      Jag ska jubla ut detta Sen ska jag titta i min kalender och se efter om jag inte kan slinka ner
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av karrokaja
        Yey!! bra grej hörrö!!!
        Jag ska jubla ut detta Sen ska jag titta i min kalender och se efter om jag inte kan slinka ner
        Vore kul om också du kan komma
        Preliminärt så lär det bli ute på Björkängs vandrarhem så övernattningen blir billig.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          Inte för att jag riktigt vet vad jag kan tillföra, men jag kan vara där, lyssna och föra vidare... folk från lite all over the place får ju det hela att lysa lite mer och kanske att fler blir inspirerade
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Ska försöka komma på detta också, det är viktigt att vi inte blir överkörda.
            vi får också putta tråden lite om inget händer
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              #7
              Ursprungligen postat av Mumin
              Ska försöka komma på detta också, det är viktigt att vi inte blir överkörda.
              vi får också putta tråden lite om inget händer
              Bra!! då fylle vi din cheva

              Hoppas att folk tar sej tid...
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Jag skall också försöka komma om jag är hemma!
                Finns det någon sammanställning på vad som kan hittas på av lagvrängarna?
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av bossep
                  Jag skall också försöka komma om jag är hemma!
                  Finns det någon sammanställning på vad som kan hittas på av lagvrängarna?
                  Man vet nog aldrig exak vad som kommer och när, men det kommer säkert tas upp på mötet om vad som för tillfället duskteras.
                  Sedan handlar det ju säkert också om att ta fram ideer på vad vi kan göra för att undvika att det blir ett behov av nya lagar.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Inte ett år för tidigt att ta ett sånt initiativ, hoppas det leder till att akvarieföreningarna blir mer aktiva. Kan jag så åker jag.

                    bossep, nån sammanställning är svår att göra men du kan få ett smakprov. Enligt Jordbruksverkets tolkning är nuvarande fiskauktioner som brukar hållas på föreningsmöten olagliga. För att genomföra sånt skall man söka dispens och om man antar att det blir samma villkor för att sälja fisk på ett föreningsmöte som på en reptilmässa så får då fisken visserligen hållas i påse men påsen får inte visas utan skall ligga i en låda. Vidare skall man ha veterinär eller liknande på plats som djurskyddsansvarig och man skall också registrera temperatur i lokalen och mycket annat smått och gott.

                    Det är alltså vad Jordbruksverket hävdar gäller redan nu, jag har ju i och för sig en annan mening men det går inte fort att få reda på vem som har rätt.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bygert
                      Inte ett år för tidigt att ta ett sånt initiativ, hoppas det leder till att akvarieföreningarna blir mer aktiva. Kan jag så åker jag.
                      Ja och i än högre grad akvaristerna. Tyvärr är det ju som så att få idag är aktiva i någon akvarieförening (eller ens medlem) så uppropet vänder sig till alla - såväl till de som är föreningsaktiva och de som inte är det, men ändå bryr sig om akvariehobbyns framtid.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • lillfrasse
                        • February 2002
                        • 2228

                        #12
                        Detta har ju diskuterats ett tag gott att vi försöker komma till skott.
                        Simma lungt..
                        Lillfrasse..

                        Kommentar

                        • Djexcute
                          • February 2010
                          • 22

                          #13
                          Själv styr min hyresvärd över mina akvarium. Måste fråga han om han godkänner ett akvarium och sedan volym. Så vi som bor i hyreshus är ju redan begränsade Då vi inte bara kan gå och handla ett snyggt 750L akvarium utan att behöva ringa hyresvärden och få godkännande:/

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Djexcute
                            Själv styr min hyresvärd över mina akvarium. Måste fråga han om han godkänner ett akvarium och sedan volym. Så vi som bor i hyreshus är ju redan begränsade Då vi inte bara kan gå och handla ett snyggt 750L akvarium utan att behöva ringa hyresvärden och få godkännande:/
                            Alla har väl andra faktorer som påverkar som hur vi bor, vilken ekonomi vi har, hur "regeringen" i hemmet "ser ut" etc. etc.

                            Detta kommer dock knappast att tas upp i Varberg - utan snarare sådant som djurskyddslagstiftningen, vad som är på gång i lagtstiftningsväg och vad vi kan och skall göra om vi tar vårt ansvar som akvarister.

                            Vad spelar det för roll om du inte får ha ett 750 liters akvarium för din hyresvärd om det ändå är förbjudet att hålla akvariefisk
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Djexcute
                              • February 2010
                              • 22

                              #15
                              Ne det har du rätt i. Men tänkte mest bara att jag skulle inte beröras om dom tex förbjöd akvarium över 1000 liter. För det skulle jag inte få ha i min lägenhet. Tänkte mest bara att vi som har hyreslägenheter är redan begränsade då det gäller volym. I alla fall i dom flesta fallen. Men förbjuda att hålla akvariefisk det skulle jag inte gå med på

                              Kommentar

                              Arbetssätt...