Akvaristiken i fritt fall!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #91
    Ursprungligen postat av alg_oa1
    Ja, om det här ska bli verklighet har man ju inte så mkt kvar att leva för.
    Är risken stor att det kommer att bli verklighet tror du?
    Risken är nog 100% att det framöver kommer att införas en hel del restriktioner - men vilka, hur dom kommer att slå och när dom införs är nog omöjligt att sia om.

    Sedan finns det ju andra problem också som att naturen skövlas vilket gör att många arter kommer att utrotas. detta sker t.ex. genom skogsavverkning, byggandet av kraftverksdammar, miljöförstöring, inplantering av matfisk, ökad fångst av naturlig matfisk etc. etc.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • alg_oa1
      • May 2007
      • 473

      #92
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Sedan finns det ju andra problem också som att naturen skövlas vilket gör att många arter kommer att utrotas. detta sker t.ex. genom skogsavverkning, byggandet av kraftverksdammar, miljöförstöring, inplantering av matfisk, ökad fångst av naturlig matfisk etc. etc.
      Ja men om EU tillåter att man har vildfångade fiskar i hobbyn kan dom ju ha en chans att överleva i alla fall. (eller?)

      Att fiskarna utrotas är det som värst nu? Har det vidtagits åtgärder för att förhindra detta med föroreningar etc?
      "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #93
        Ursprungligen postat av alg_oa1
        Ja men om EU tillåter att man har vildfångade fiskar i hobbyn kan dom ju ha en chans att överleva i alla fall. (eller?)

        Att fiskarna utrotas är det som värst nu? Har det vidtagits åtgärder för att förhindra detta med föroreningar etc?
        Vet inte var någonstans i denna tråd som du har läst något om att EU har uttalat sig om vildfånagde fiskar.

        Vad gäller din andra fråga så är väl inte akvarifisk det som står högst på den politiska agenden i något land, men det skiljer sig självklart från land till land.

        Vill för övrigt bara tillägga att denna tråd faktsikt ursprungligen handlar om en gallup i Tyskland och utvecklingen där just NU.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #94
          Statestik/undersökningar kan vara missvisande.

          Men jag kan hålla med om att det verkar vara en beklaglig påtaglig utveckling mot fler stor-kedje-butiker som på flera sätt påminner om hamburgerkedjor, ifråga om hur de ser på "produkter" och personal, bortsett från det faktum att flera hamburgerkedjor iaf börjat försöka ge lite intryck av att lägga energi på att inte vara värst ur etisk synvinkel i sin bransch. Zoo-kedjornas frammarsch till stor del på bekostnad av seriösa butiker som inte ser fiskar som pengar, personal som siffror och kunder något som man till varje pris ska vrida så mycket pengar ur som möjligt. Nåväl, det finns säkert bra folk som jobbar på de stora kedjorna, men det är inget man ska räkna med, det finns även mindre bra "småhandlare"

          Visst vore det bra om "folk" tog ansvar för sin egen framtid, man kan ju tycka att jag borde inräkna mig själv i "folk", och visst är det så, men jag ser framförallt att handlarna skulle kunna samla resurser, och till dom resurserana bidrar även jag.

          Tyvärr verkar inte kedjorna fullt inse att om butiker med personal som egentligen vill klappa marsvin (eller vad det nu kan vara) blir normen så blir det mycket lättare att förbjuda akvariefiskhållande helt och hållet, eller iaf genom regler göra det i princip orimligt.

          En förmildrande omständighet med EU i normala fall att de regler som införs oftast putsas av från de värsta galenskaperna, när det handlar om hobby-djur däremot kan de som förespråkar förbud hävda risk för djurplågeri, och nästan vilka förbud som helst går att genomdriva med det argumentet, ingen politiker vill riskera att bli utpekad som djurplågare.

          Nästa sak som är lätt att driva igenom i EU är smittskyddsfrågor, sjukdomar är skrämmande, och det vill man inte ha i sitt register att man bidragit till.

          Ett annat svårförutsägbart fenomen är etablerande av främmande arter, de kan orsaka stora skador, och i EU vill man kunna handla fritt, utan kontroller, så det är fullständigt EU-logiskt att man inte ska få ha till exempel malawiciklider av den anledningen att fiskarna riskerar att etablera sig i naturen även om man ser ett tjockt snötäcke när man tittar ut genom fönstret.

          Så det finns (minst) tre påtagliga hotbilder för de politiker som är mot förbud i EU, inte så ljus framtid för hobbyn så länge alla som tjänar pengar på den inte kan avvara några ören till per hundralapp de gör i vinst så att branchen kan gå ihop och få mer resurser att snacka lite vett med EU-politikerna. Sen ska man komma ihåg att vissa EU-politiker inte drar sig för att åberopa dessa "hot" för att uppnå helt andra syften.

          Själv skulle jag inte ha något emot att betala någon krona extra per fisk/växt i fortsättningen om pengarna gick till att bevara hobbyn, och det är väl inte så troligt att särskilt många skulle märka skillnaden med tanke på dagens priser, jag menar vad spelar det för roll om kunden får betala 54 eller 55 kronor för en svärdbärare på en kedjebutik där personalen inte ens kan se könsskillnad på svärdbärare?

          Det finns ju andra problem, fiskar ses väldigt ofta som "snittblommor", en del butikspersonal/ägare är inte sena på att medverka till den inställningen, vilket jag upplever är extra vanligt hos dyra kedjebutiker. Det har gjorts försök att motverka detta, och dessa åtgärder tycker jag borde justeras tills man når en betydligt större framgång, jag tänker på L80, utbildning av handlare samt kontroll och uppföljning av reglerna.

          Med lite mer sunt förnuft och mer kunniga kontrollanter skulle man nog kunna göra mycket, konsumenten får knappast mycket mer kunskap/insikt om akvaristik av den anställda (som inte ens kan se könsskillnad på svärdbärare) om chefen (som har gått kurserna) är på "studieresa" på bali för att skattefritt bränna vinsten från de mediciner, andra tillsatser och ersättnings-fiskar/växter som kunderna inte behövt om de fått vettiga råd från början.

          Nu vet inte jag om det förekommer lobbyism för akvaristiken i EU, antagligen gör det redan det, vi får ju fortfarande ha fiskar, men det kanske skulle till bättre/mer/effektivare lobbying, och jag vet inte om det fortfarande är tillåtet att bara ha en person "kopplad" till butiken som har rätt utbildningar, utan att den egentligen behöver vara på plats.

          Konsumenten sägs också ha ansvar, ja visst, men vem ska upplysa konsumenten om det, och att vissa butikers anställda ger "råd" som garanterat leder till fiskdöd inom en månad? Om man inte kan vända sig till proffsen i ämnet vart ska man då vända sig? Nej jag tycker inte att man ska beskylla den enskilde konsumenten när det finns massor av butiker som glatt säljer glaskupa och slöjstjärtar till samma kund vid samma tillfälle utan att förklarat att man inte ska ha slöjstjärtar i små glasskålar. Konsumenten handlar i god tro om att proffsen skulle berätta om det var något galet, handlaren drivs i de fallen av profithunger.

          En sak vi skulle behöva här i Sverige är organiserad betygssättning av butikerna, och anmälande av oegentligheter, och att informationen om vilka butiker som visat sig vara bra och vilka som visat sig vara dåliga blir lätt tillgänglig, via webbsidor, konsument-hjälp-organisationer, veterinärer, tv-program som plus eller liknande. Hur kul (och bra) skulle det inte vara om Sverker Olofsson eller motsvarande frågade ut någon handlare som säljer små glaskupor och slöjstjärtar i kombination, och sedan nämnde att det går att hitta seriösa utvärderingar av zoobutiker? Jag tror även att man skulle kunna göra allmännt uppskattad TV av det.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #95
            Väljer ut några saker ur ditt inlägg:

            Själv skulle jag inte ha något emot att betala någon krona extra per fisk/växt i fortsättningen om pengarna gick till att bevara hobbyn, och det är väl inte så troligt att särskilt många skulle märka skillnaden med tanke på dagens priser, jag menar vad spelar det för roll om kunden får betala 54 eller 55 kronor för en svärdbärare på en kedjebutik där personalen inte ens kan se könsskillnad på svärdbärare?
            Inom saltvattensakvaristiken finns det en mycket bra miljöcertifiering (s.k. MAC-certifiering) där alla led kan certifiera sig och där det ställs hårda krav på miljö och djurskydd. Den kontroll som genomförs är rätt noggrann vilket gör att det kostar en slant.
            I Sverige finns ingen MAC-certifierad handlare/grossist eller ens en grossist/handlare som enbart köper fisk från MAC-certifierade företag. Någon har testat det senare men konsumenterna har visat sig helt ointresserade av att betala extra för detta.

            Med lite mer sunt förnuft och mer kunniga kontrollanter skulle man nog kunna göra mycket, konsumenten får knappast mycket mer kunskap/insikt om akvaristik av den anställda (som inte ens kan se könsskillnad på svärdbärare) om chefen (som har gått kurserna) är på "studieresa" på bali för att skattefritt bränna vinsten från de mediciner, andra tillsatser och ersättnings-fiskar/växter som kunderna inte behövt om de fått vettiga råd från början
            Det är faktiskt väldigt få zoohanadlare som har tid och råd att åka till Bali på semester - om du tror att det är stora pengar att göra inom denna bransch så har du helt fel.
            De flesta affärer skickar faktiskt de flesta av sina anställda på de kurser som faktiskt finns.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #96
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Väljer ut några saker ur ditt inlägg:


              Inom saltvattensakvaristiken finns det en mycket bra miljöcertifiering (s.k. MAC-certifiering) där alla led kan certifiera sig och där det ställs hårda krav på miljö och djurskydd. Den kontroll som genomförs är rätt noggrann vilket gör att det kostar en slant.
              I Sverige finns ingen MAC-certifierad handlare/grossist eller ens en grossist/handlare som enbart köper fisk från MAC-certifierade företag. Någon har testat det senare men konsumenterna har visat sig helt ointresserade av att betala extra för detta.
              Nu känner jag inte till hur MAC-certifiering fungerar eller vad det kostar, jag har däremot fått för mig att saltvattensakvarister generellt är mer medvetna konsumenter än svenssonakvaristerna, och det är inte att förvänta sig att de ska betala mycket mer för ytterligare en utländsk kod, när många av dom anser att branschen till stor del är självrensande efter minskningen av cyanidfiske.

              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Det är faktiskt väldigt få zoohanadlare som har tid och råd att åka till Bali på semester - om du tror att det är stora pengar att göra inom denna bransch så har du helt fel.
              De flesta affärer skickar faktiskt de flesta av sina anställda på de kurser som faktiskt finns.
              Dom där väldigt få kan ha väldigt många butiker, jag tror verkligen inte att det strömmar in en massa pengar bara man hänger upp en skylt som det står "zoo" på. Sen kan man ju diskutera vad kurserna ger, är det fortfarande standard med en grundkurs och en kurs per djurslag, varav varje kurs tar en helg?

              Nåväl, jag påstår inte att jag sitter inne med facit, men någonstans måste det till resurser, och små entusiastbutiker har inte råd att betala så mycket som dom stora kedjorna. Små entusiastbutiker har oftast svårt nog att få det att gå runt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #97
                Ursprungligen postat av Erik...
                Nu känner jag inte till hur MAC-certifiering fungerar eller vad det kostar, jag har däremot fått för mig att saltvattensakvarister generellt är mer medvetna konsumenter än svenssonakvaristerna, och det är inte att förvänta sig att de ska betala mycket mer för ytterligare en utländsk kod, när många av dom anser att branschen till stor del är självrensande efter minskningen av cyanidfiske.
                Håller med om att dom kanske är mer prismedvetna, men miljömedvetna - nej
                Sedan är det ju trots allt inte bara en utländsk kod när även tunga miljöorganisationer är inblandade i den.

                Sen kan man ju diskutera vad kurserna ger, är det fortfarande standard med en grundkurs och en kurs per djurslag, varav varje kurs tar en helg?
                Detta är vad myndigheterna kräver ja. Kurserna ger uppenbarligen något eftersom ägarna skickar sina anställda på dem även om inte myndigheterna kräver det.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Markus1984
                  • November 2008
                  • 2606

                  #98
                  Vad kan vi göra för att rädda hobbyn?
                  Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                  Kommentar

                  • hambli
                    • December 2004
                    • 508

                    #99
                    Ursprungligen postat av Markus1984
                    Vad kan vi göra för att rädda hobbyn?
                    Gör så här: sätt in alla pengar som blir över efter du har betalat dina räkningar, till det här kontot: XXXX-XXXXXX.
                    Jag kommer att disponerar alla pengar på akvarie tillbehör, fiskar mm.
                    På så sätt kommer den globala försäljningen öka med flera promille och problemet är löst

                    Nej! (som en vän sa en gång) skämt åt sidan!
                    De vore verkligen tragiskt om akvarie hobbyn gick det förutspådda ödet till mötes

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      Ursprungligen postat av hambli
                      Gör så här: sätt in alla pengar som blir över efter du har betalat dina räkningar, till det här kontot: XXXX-XXXXXX.
                      Jag kommer att disponerar alla pengar på akvarie tillbehör, fiskar mm.
                      På så sätt kommer den globala försäljningen öka med flera promille och problemet är löst

                      Nej! (som en vän sa en gång) skämt åt sidan!
                      De vore verkligen tragiskt om akvarie hobbyn gick det förutspådda ödet till mötes
                      Jag tror faktiskt inte det. De fiskar som kan odlas är rätt många, och många malawis är rätt lättodlade (bra för mej, iaf, ). Även om man skulle förbjuda import av vildfångad fisk borde de stammar som finns hålla länge än. Men priserna hade ökat, visst! Och inte är det en nackdel...fisken blir mera värd, och mera värd att sköta om, också. Inte bara en stackars inredningsdetalj...
                      Om man dock hade börjat förbjuda naturformer, som jag läste förut, så blir hobbyn inget vidare...
                      Men jag undrar i mitt stilla sinne, vad definierar en "naturform"? Hårt sagt så borde det enda sättet att slå fast det att genomföra ett DNA-test på fisken, och vilken myndighet har råd att göra sådant? Lagar som ej kan kontrolleras att de efterlevs brukar även EU-byråkrater låta bli att stifta.

                      Även EU-politiker borde kunna förstå att tropiska fiskar inte kan överleva i tempererat klimat...de exempel med Kanarieöarna och Malta som nämndes förut lär inte sätta standarden för hela EU.

                      Så, jag ser inte så mörkt på framtiden, alls.
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        Ursprungligen postat av Jens A.
                        Jag tror faktiskt inte det. De fiskar som kan odlas är rätt många, och många malawis är rätt lättodlade (bra för mej, iaf, ). Även om man skulle förbjuda import av vildfångad fisk borde de stammar som finns hålla länge än. Men priserna hade ökat, visst! Och inte är det en nackdel...fisken blir mera värd, och mera värd att sköta om, också. Inte bara en stackars inredningsdetalj...
                        Om man dock hade börjat förbjuda naturformer, som jag läste förut, så blir hobbyn inget vidare...
                        Men jag undrar i mitt stilla sinne, vad definierar en "naturform"? Hårt sagt så borde det enda sättet att slå fast det att genomföra ett DNA-test på fisken, och vilken myndighet har råd att göra sådant? Lagar som ej kan kontrolleras att de efterlevs brukar även EU-byråkrater låta bli att stifta.
                        Nja men inte är det så svårt att se en naturform. Det kommer oc kså med sannolikhet att bli som så att det blir positivlistor istället för negativlistor vilket är negativt
                        Med en positivlista menas att allt blir förbjudet och att myndigheterna istället sedan efter ansökan kommer att godkänna vissa fiskar. Då är det sedan upp till den ansökande att bevisa att fisken faller inom den godkända kategorin. På så sätt har man snabbt vänt på bevisföringen och sluppit undan det problem du nämner ovan.

                        Även EU-politiker borde kunna förstå att tropiska fiskar inte kan överleva i tempererat klimat...de exempel med Kanarieöarna och Malta som nämndes förut lär inte sätta standarden för hela EU.
                        I alla fall är det så som myndighetrana resonerar just nu.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          Ursprungligen postat av Markus1984
                          Vad kan vi göra för att rädda hobbyn?
                          En fråga som väl är omöjligt att svara på - jag var dock lite inne på denna fråga i ett svar ovan så jag lägger in det igen

                          Nu är ju allt detta bara spekulationer som inte känns helt meningsfulla att göra.
                          Tvärtom så tycker jag istället att det hade känts mer meningsfullt att
                          1/ akvarister gick med i föreningar
                          2/ att föreningarna började intressera sig för dessa frågor och bedriva ett aktivt arbete för att visa på nyttan av t.ex. akvariehobbyn
                          3/ att de stora akvarieorganisationerna började ta dessa frågor på allvar (har i viss liten mån skett hos NCS, men i övrigt är det rätt tyst)
                          4/ att akvarieaffärerna började bekymra sig om sin egen framtid istället för att bara stillatigande acceptera att deras framtid förstörs

                          Jag tror nämligen definitivt att det går att påverka myndigheterna om akvaristerna började bry sig.
                          Så varför hålla på att spekulera om hur det kommer att bli när det faktiskt går att göra något för att förhindra att det införs.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • jonnyboy87
                            • April 2008
                            • 44

                            så här är det tror jag allt ligger nere i en grus gång nu för ekonomin går neråt
                            ser det överallt ex volvo saab ika husqvarna m,m varslar och är det dåliga tider drar man in på ex sin hobby eller väntar ett år med att köpa den nya bilen. det mest positiv med denna nedgången är att priset på bensin har gått ner så när ekonomin går upp igen kommer folk handla mer så är det bara och denna hobby är inte den enda ex el saker har gått ner dubbelt så mycke än en fisk saker plus så finns det mer saker för barn att välja på ån 70-80 talet

                            Kommentar

                            Arbetssätt...