AE-magasinet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Nej, jag slumrade inte till. Det förelåg en diskrepens mellan salt och sött. Ur den synvinkeln du presenterade först då naturligtvis.
    Ja det var en stor skillnad mellan söt och salt men ur miljösynpunkt så är det snarare sämre med som det är för sötvatten än det är för saltvatten.

    Jag ger inte mycket för grundinställningar när det uppenbarligen finns områden som är problematiska, det är rätt svårt att vara generell då kan jag tycka. Det är väl lika bra att erkänna att hobbyn bidrar till att arten i fråga får det svårt? Vad tjänar vi på att mörka den aspekten?
    Visst finns det problem, men det är som att påstå att fångsten av akvariefisk i Malawisjön är det som är orsaken till att en stor mängd Malawiciklider idag hotas av utrotning när det handlar om ca. 0,1 % av det totala uttaget av fisk i sjön går till hobbyn. Skall vi då koncentera oss på att av miljöskäl minska dessa 0,1 % och tro att därmed löses problemet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Ja det var en stor skillnad mellan söt och salt men ur miljösynpunkt så är det snarare sämre med som det är för sötvatten än det är för saltvatten.


      Visst finns det problem, men det är som att påstå att fångsten av akvariefisk i Malawisjön är det som är orsaken till att en stor mängd Malawiciklider idag hotas av utrotning när det handlar om ca. 0,1 % av det totala uttaget av fisk i sjön går till hobbyn. Skall vi då koncentera oss på att av miljöskäl minska dessa 0,1 % och tro att därmed löses problemet.
      Hmm... Visst skapar hobbyn en del problem, men vilka löser den och hur kan man förstärka den biten?

      Vi har ju redan på andra ställen på Zoopet varit inne på diskussionen kring hur fiskafänge försörjer människor, håller landskap och vattendrag till största delen orörda osv., så saken tycks mig inte helt okomplicerad. Att köpa odlad fisk istället för vf minskar som sagt uttagen av fisk i det vilda, men kan vi vara säkra på att vi därigenom gynnar fisken? Inte helt enkelt som ämne för en artikel, eftersom det antagligen får karaktären av ett debattinlägg, men om någon lyckas belysa saken ur flera perspektiv, kan det vara värt besväret.
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Ja det var en stor skillnad mellan söt och salt men ur miljösynpunkt så är det snarare sämre med som det är för sötvatten än det är för saltvatten.


        Visst finns det problem, men det är som att påstå att fångsten av akvariefisk i Malawisjön är det som är orsaken till att en stor mängd Malawiciklider idag hotas av utrotning när det handlar om ca. 0,1 % av det totala uttaget av fisk i sjön går till hobbyn. Skall vi då koncentera oss på att av miljöskäl minska dessa 0,1 % och tro att därmed löses problemet.
        Med den inställningen så kan vi i Sverige skita i miljöfrågan helt och hållet. Vi löser inga problem vi heller.

        Men, som sagt, i de flesta fallen är det ok men det är ingen tröst på artnivå.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Det där med temperament är inte helt enkelt när vi brinner för något. Helt ok med en debatt, engagerade Zoopet-medlemmar men som ansvarig för tråden så får jag i all vänlighet be er glida över till en egen tråd i detta ämne. Denna tråds fokus är framför allt en kanal för information/dialog till och från AEmagasinet. Detta för att dynamiken inom Zoopet ska kunna stödjas även via andra kanaler. Temat ni debatterar är högintressant, men som sagt. Glid gärna över i en egen tråd, kära vänner.

          Till Knax som tog upp temat så kan jag säga att ditt tema är mottaget och intressant. Tack för dina vänliga kommentarer.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Ken Olofsson
            Långt inlägg, men kanske värt att åtminstone skumma igenom.

            Mina åsikter / tyckanden / tänkanden är rent personliga. Jag är vare sig tidningsmurvel eller proffs på denna hobby.
            Hyfsad glad amatör med ibland alldeles för starka egna åsikter, så ta vissa delar av mina kommentarer som…”en ensam liten halvgrinig gubbe som inte kan hålla käften…”

            Generellt sett så är det en synnerligen lyckad skapelse ni har tutat ihop.

            Det finns en och annan kommentar på detta och andra forum, som anser att den är för lång. Att det är för mycket bilder. Att texten / infon är för utspridd.
            Jag tillhör den grupp som inte alls tycker så. Idag så är det ett j-a brus därute. Man behöver ibland sticka ut rejält för att synas. Och det är nog så att bilder säger verkligen mer än 1000 ord i dagens samhälle. Det behövs eyecatechers hela tiden. Jag tycker ni har hittat en bra balans mellan antalet bilder och mängden ord. Bilderna isig är klockrena. Lätt irriterad blir jag när man bläddrar och får upp en bild på en firre, och inser, än en gång, att jag är en kameraidiot.

            Men det är nog något jag får skylla på mig själv…..

            Extremt positiv blir jag när ni tar upp Limiagruppen. Det är, enligt mig iaf, tyvärr så att LF som grupp är lite misshandlad. Det är nog inte många som ser bortom de knallröda svärdbärarna och fenavlade guppys. Glädjer mig stort att se den exponeringen som just Limiagruppen får.

            Här skulle jag gärna se i nästa upplaga, en liten vidareutveckling av just LF som grupp. Kanske en snabb presentation (med bra bilder) över flera arter.

            Naturligtvis då naturformerna. Ex kanske en bra översyn av alla (eller iaf några) naturformer av guppys, svärdbärare, platys, goodies, mollys, etc.

            Kanske för stort…men nått kanske kan fixas…..

            Ancistrusdelen var riktigt fin. Informativt. Kanske man kan se en liten utveckling på L-gruppen nästa gång ?

            Discus…..inte alls min favvofisk (vet inte varför). Men jag skall villigt erkänna att man fick en liten….”åh fasen” känsla. En och annan fakta där som jag först inte alls trodde stämde. Men snabb googling säger att det är nog inte alls fel.

            Och här tar jag mig friheten att komma med en liten rad kritik.

            Ibland, bara ibland, får jag en känsla av att den som sägs i texterna, är dagens sanning. Och det är det nog inte alltid. D

            et är nog så att den sanning som presenteras är en sanning som stämmer just där, men inte alltid överallt. Det kommer inte helt fram...tycker jag....Därmed så kanske det vore bra om det någonstans kom fram vart källan finns för en viss fakta.

            Men som jag sa ovan, jag är en ensam liten grinig gubbe…..så….fundera på det jag säger…massera infon…är det nått vettigt i den…agera lite grand. Är det inget vettigt i den….skit i den.

            I nästa nummer skulle jag vara vääääldigt intresserad av en artikel om Discusens platta kusin. Dvs Scalaren. Titt som tätt så dyker det upp fragmenterad info om denna art. Ibland hävdas det att det finns 3 varianter. Ibland hävdas det 7-8-15 varianter. Ibland sägs det att de är så nära varandra att de kan korsa sig (bortsett från herr Altum då). Ibland sägs det att de inte kan/vill korsa sig. Ibland hävdas det att de skall ha 3 eller 4 eller 5 svarta streck. Någonstans såg jag en bild på en som hade 8…..

            Kanske någon därute sitter med mer samlad info, kanske inte hela sanningen, men kanske man kan få ner en mer samlad bild på ett ställe……

            Teknikavdelningen med Co2 gillar jag. Men jag nästan förutsätter att det inom kort kommer en text / beskrivning på budgetvarianter, ex Mäskmetoden. Co2 anläggningar är enligt många en vansinnigt stor inverstering. Och de personerna skulle nog verkligen uppskatta info om att det finns ett budgetalternativ. Gärna då med för och nackdelar beskrivet.

            Salt…….uppriktigt sagt….I could not care less….. Men det är jag det…..finns nog många därute som gillade den avdelningen.

            Förhandsinfon om att det kommer en liten artikel om Fjärilsciklider är klockren. Vore det inte på plats att direkt efter den slänga in en liten extra artikel som ger ett helikopterperspektiv på dvärgciklider som grupp ? Kanske några bra bilder med snabb info ?

            Någon gång kanske man kan få se en blänkare eller två om foder ? Behöver inte vara så avancerad. Men det finns många därute som ger sina fiskar vad som helst. Kanske man kan ta två ytterligheter på fisk, en uttalad köttätare kontra en grönsaksätare, och beskriva att dessa fiskar är konstruerade för helt olika sorts foder.

            Och att det är viktigt att man tar reda på i första läget vad de är gjorda för, och i andra läget anpassa maten till det. Vilket ger en ingång till att ibland blir fisksoppan som folk stoppar ner i sina burkar, inte helt optimal, dvs det är ju inte helt enkelt att utfodra 2 vitt skilda fiskar med olika sorters foder.

            Ser fram emot vårens begivenhet…. J

            // K
            Jag blir uppriktigt glad Ken att du tagit dig tid och ger en personlig respons om vad som fungerar och inte fungerar för dig i vårt premiärnummer. Det blev flera riktigt bra förslag som vi lägger in i vår idébank för framtida artiklar. Ett stort och varmt tack!
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              Med den inställningen så kan vi i Sverige skita i miljöfrågan helt och hållet. Vi löser inga problem vi heller.

              Men, som sagt, i de flesta fallen är det ok men det är ingen tröst på artnivå.
              Som sagt - jag är ju den enda i Sverige som överhuvudtaget har ställt konkreta förslag för att komma rätta med detta. Skrev t.ex. detta i en liknande diskussion på Facebook nyligen

              Vad som istället (istället för att sprida rykten på nätet) borde ske är att akvarieorganisationerna samlas och gemensamt tar fram en policy hur man skall driva dessa frågor
              1/ Samla in info (även rykten)
              2/ Utreda om det stämmer (finns ju kunniga personer som regelbundet besöker områdena och inte är uppknutna till olika intressenter)
              3/ och om det visar sig att en art är hotad går ut med information till konsumenter (här är t.ex. Facebook bra), affärer och grossister i landet att de inte skall befatta sig med vildfångade exemplar av arten.
              Det är ett konkret förslag till handlingsplan som tyvärr aldrig kommer att genomföras eftersom det kräver arbete
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Det där med temperament är inte helt enkelt när vi brinner för något. Helt ok med en debatt, engagerade Zoopet-medlemmar men som ansvarig för tråden så får jag i all vänlighet be er glida över till en egen tråd i detta ämne. Denna tråds fokus är framför allt en kanal för information/dialog till och från AEmagasinet. Detta för att dynamiken inom Zoopet ska kunna stödjas även via andra kanaler. Temat ni debatterar är högintressant, men som sagt. Glid gärna över i en egen tråd, kära vänner.
                Instämmer - jag kommer heller inte att skriva mer i detta ämne i denna tråd men diskuterar gärna frågan i en annan tråd.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  Ursprungligen postat av Knax
                  Jag tycker generellt att magasinet blivit kanon! Det finns naturligtvis skönhetsfläckar, men vi lämnar dem just nu.

                  Till nästa nummer skulle jag vilja se mer "debunking", alltså avslöjande av myter. Ett exempel jag fann nyss var att trenden att hålla clownfisk efter filmen Hitta Nemo ledde till en kraftig minskning av bestånden av clownfisk (väntat p.g.a. ökade fångster), men även av anemoner, ett djur som är direkt olämpligt att hålla i akvarier. Att clownfisken behöver en anemon är ju inte direkt en myt, utan tvärtom väldigt sant, men det gäller ju enbart i det vilda. Sådana situationer, där människor misstolkar, missförstår eller på annat sätt gör dumma saker mot naturen i tron att de gör gott, skulle vara intressanta att läsa om.
                  Vad gäller clownfiskar så blir det väl snart som med mycket annat, vill man ha en som ser vettig ut så blir man tvungen att köpa vildfångat. Det kommer massor av färgvarianter nu. Och anemoner, tja, det finns pestarter som man inte vill ha eftersom de tar över helt och hållet. Och det finns också arter som är närmast omöjliga nu. Men det finns också många arter som fungerar utmärkt i akvarium och jag tycker det blir allt mer vanligt med att man ser annonser på att man säljer avläggare på anemoner. Jag har själv sjönejlikor som verkar trivs utmärkt och ibland lämnar lite hudflikar som blir nya anemoner, precis som i naturen. Här är ett akvarium som är proppfullt med anemoner:



                  Och varför skrev jag ju det här nu när det kom önskemål om att inte fortsätta det spåret? Inte bara för att det kan vara en poäng att inte låta sånt som man tycker är fel stå oemotsagt. Det finns en annan vinkel också.

                  Att det finns folk som inte tycker att man ska ha djur bör vara känt. Att det också finns folk som vill reglera djurhållning på alla möjliga sätt bör också vara bekant. Det är i det sammanhanget ett problem att det även från såna som håller djur sprids rätt mycket synpunkter om djur som man inte bör hålla. Lite förenklat, håller man på med Malawi kan man inte begripa vad det ska vara tillåtet att hålla andra djur för.

                  I det sammanhanget har en ny tidning en väldigt viktig roll. Kan man föra ut hur mycket spännande det finns och att det finns engagerat folk som lyckas med sånt som förut varit omöjligt så kan det öppna ögon. Inte minst gäller det salt, där ska man vara försiktig med att säga att nåt inte går för rätt vad det är så är det nån som knäcker koden och lyckas med nåt som betraktats som helt dödfött att ens tänka på att hålla.

                  Det behövs kontakt och information om vi inte ska sänka varann med onödiga synpunkter på andras djurhållning. Det här nya magasinet är klockrent i det sammanhanget, precis vad som behövs, låt folk se hur mångfacetterad hobbyn faktiskt är. Det kan ju också sägas att gamla hederliga Akvariet inte höll sig strikt i vatten. Nån gång kom det en artikel om nån ödla, groda eller nåt däråt. Det kan också vara viktigt, kan vi undvika att var gren av djurhobbyn blir isolerad var för sig så är det mycket värt. Ser man på hur det ser ut på mässor nu för tiden så har det ju tex hänt massor med diverse kryp, det finns en uppsjö av kackerlackor, vandrande pinnar, spindlar, skalbaggar osv. Varför inte peta in nån artikel om sånt också?

                  Så alltså, det behövs väl nåt att läsa som visar på vilken bredd det finns och hur mycket som hänt på senare år. Kör på alltså, det behövs verkligen.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Ursprungligen postat av Bygert
                    Vad gäller clownfiskar så blir det väl snart som med mycket annat, vill man ha en som ser vettig ut så blir man tvungen att köpa vildfångat. Det kommer massor av färgvarianter nu. Och anemoner, tja, det finns pestarter som man inte vill ha eftersom de tar över helt och hållet. Och det finns också arter som är närmast omöjliga nu. Men det finns också många arter som fungerar utmärkt i akvarium och jag tycker det blir allt mer vanligt med att man ser annonser på att man säljer avläggare på anemoner. Jag har själv sjönejlikor som verkar trivs utmärkt och ibland lämnar lite hudflikar som blir nya anemoner, precis som i naturen. Här är ett akvarium som är proppfullt med anemoner:



                    Och varför skrev jag ju det här nu när det kom önskemål om att inte fortsätta det spåret? Inte bara för att det kan vara en poäng att inte låta sånt som man tycker är fel stå oemotsagt. Det finns en annan vinkel också.

                    Att det finns folk som inte tycker att man ska ha djur bör vara känt. Att det också finns folk som vill reglera djurhållning på alla möjliga sätt bör också vara bekant. Det är i det sammanhanget ett problem att det även från såna som håller djur sprids rätt mycket synpunkter om djur som man inte bör hålla. Lite förenklat, håller man på med Malawi kan man inte begripa vad det ska vara tillåtet att hålla andra djur för.

                    I det sammanhanget har en ny tidning en väldigt viktig roll. Kan man föra ut hur mycket spännande det finns och att det finns engagerat folk som lyckas med sånt som förut varit omöjligt så kan det öppna ögon. Inte minst gäller det salt, där ska man vara försiktig med att säga att nåt inte går för rätt vad det är så är det nån som knäcker koden och lyckas med nåt som betraktats som helt dödfött att ens tänka på att hålla.

                    Det behövs kontakt och information om vi inte ska sänka varann med onödiga synpunkter på andras djurhållning. Det här nya magasinet är klockrent i det sammanhanget, precis vad som behövs, låt folk se hur mångfacetterad hobbyn faktiskt är. Det kan ju också sägas att gamla hederliga Akvariet inte höll sig strikt i vatten. Nån gång kom det en artikel om nån ödla, groda eller nåt däråt. Det kan också vara viktigt, kan vi undvika att var gren av djurhobbyn blir isolerad var för sig så är det mycket värt. Ser man på hur det ser ut på mässor nu för tiden så har det ju tex hänt massor med diverse kryp, det finns en uppsjö av kackerlackor, vandrande pinnar, spindlar, skalbaggar osv. Varför inte peta in nån artikel om sånt också?

                    Så alltså, det behövs väl nåt att läsa som visar på vilken bredd det finns och hur mycket som hänt på senare år. Kör på alltså, det behövs verkligen.
                    Kul med input från dig Anders!

                    Jag har sett en grön clown nu, ganska intressant men jag vet inte om jag gillar den traditionella mer faktiskt. Det här vore en grej att skriva om faktiskt, det finns mängder med infallsvinklar.

                    När det gäller amfibier, reptiler och insekter så finns det lite erfarenhet i redaktionen. Jocke har ödlor och jag har både ödlor och ormar (ormarna är på väg bort, fru Nilsson gillar inte att ha dem i sovrummet). Jag odlar även kackerlackor.

                    Det här blir väl mest ett svar som visar att det är en möjlighet att göra något roligt som flirtar lite med den hobbyn också. Jag tänkte faktiskt skriva en liten text om dvärklogrodor lite längre fram, det är verkligen en art som går många förbi trots ett högt underhållningsvärde.

                    Jag tänker att den delen vi har som heter "hemma hos" skulle kunna innehålla en del där fler djurtyper tas in, jag ska lyfta frågan med mina kamrater.

                    Kul att du ser behovet. Kom gärna på kaffe någon dag!
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      Kom gärna på kaffe någon dag!
                      Just det där med kaffe slipper jag helst, annars låter det som en god ide!
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Nu är redaktionen i full gång med att producera nummer två av AEmagasinet. Missade du vårt första nummer så kommer det här
                        Klicka på bilden för större version

Namn: image_70458.jpg
Visningar: 36
Storlek: 201,3 KB
ID: 2349205
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • admin
                          Christian Alfredsson

                          • November 2004
                          • 11220

                          Kul att det blir en fortsättning.
                          Christian Alfredsson
                          Tekniskt ansvarig Zoopet

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av admin
                            Kul att det blir en fortsättning.
                            Det tycker jag själv också. Första numret var ju som en omvälvande graviditet och tillika födelse sedan.
                            Hela gänget var ju tvungna att landa rejält efter detta. Nu känns det egentligen ännu bättre då vissa rutiner, idéer börjar sätta sig ordentligt.
                            Risken är ju att det skulle kunna bli 178 sidor om vi sjösatte allt. Det är lika spännande att komma fram till vad det ska innehålla som att sedan vara med och skriva för att bidra.
                            Men mest spännande är faktiskt det som sker bakom kulisserna dvs. hur vi som är i redaktionen ska formera oss och hitta ett skönt flow som sedan ska kännas på varje sida i tidningen.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Robot
                              • February 2004
                              • 1174

                              Håller med, kul med en fortsättning!

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Robot
                                Håller med, kul med en fortsättning!
                                Då ska vi göra vårt bästa för att du ska tycka det var värt väntan
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...