Systemkamera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • IaMtHeJoKe
    • November 2005
    • 416

    Systemkamera

    Hej, Jag är ute på nätet och letar efter en systemkamera, har spart pengar nu och pappa ska hjälpa mig lite på traven hittade en med slutartid på 0.2 sek, funkar det bra att ta kort på fiskar och akvarium med ? inga suddiga fiskar ? ska även fota landskap mm

    Tacksam för svar !

  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    #2
    Ursprungligen postat av IaMtHeJoKe
    Hej, Jag är ute på nätet och letar efter en systemkamera, har spart pengar nu och pappa ska hjälpa mig lite på traven hittade en med slutartid på 0.2 sek, funkar det bra att ta kort på fiskar och akvarium med ? inga suddiga fiskar ? ska även fota landskap mm

    Tacksam för svar !
    Hallojsan

    Vilken kamera är det? Om man får fråga?
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar

    Kommentar

    • Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

      #3
      Slutartid på 0,2 sekunder låter konstigt för en systemare. Borde kunna skjuta mycket snabbare än så.
      Ps: om du har en kort slutartid måste du kompensera med mer ljus, annars blir det bara svarta bilder. så det hänger lite mer än på slutartiden.
      Oscar Cederqvist

      Kommentar

      • Micke
        • January 2002
        • 1718

        #4
        Det var nog inte slutartid som avsågs utan slutarfördröjning, tiden mellan avtryck och att bilden tas.
        Mvh Michael Persson

        www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • BeachMagnus
          • August 2005
          • 49

          #5
          Hej!

          Jag ska försöka förklara lite för dig så du förstår vad som är vad gällande kameror.

          Slutartiden är den tiden sensorn registrerar ljuset när du tar bilden.
          Tar du en bild i en sekund så får du en bild med allt som hände denna sekund, det kan ha vart att en person har gått en meter eller att bollen är som ett långt strek i bilden. Bilden blir alltså suddig.

          Bländaren är som små skärmar i kameran som hjälper dig att släppa in ljuset, är det tex mycket ljus vill man kanske släppa in lite genom att sätta för bländaren. Är det lite ljus vill man öppna dem för att få in mycket.

          För att få en skarp bild på tex en fisk i ett akvarium vill man ta en snabb bild, nästan 1/250 av en sekund. Annars ser fisken ut som ett streck på bilden då den hunnit simma. Du behöver också antagligen släppa in mycket ljus för att kunna ta en snabb bild, då behöver du en liten bländare, runt 2.8 som det heter.

          Sen finns det något som heter ISO, det är ljuskänsligheten på "filmen" Där finns det steg mellan 100 och 3200 i steg. Juh lägre iso du har desto mindre grynighet, juh högre desto grynigare. Den blir nästan suddig om man tittar på den.
          112l rent kaos
          24l tillväxt

          Kommentar

          • Micke
            • January 2002
            • 1718

            #6
            Här finns en artikelserie av Janne Arleklint om att fotografera med systemkamera:


            Mvh Michael Persson

            www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • IaMtHeJoKe
              • November 2005
              • 416

              #7
              Oj nu har jag intevart inne på länge men det är en Canon EOS350D med ett 18-55 objektiv, de va starttiden, läste inte så jättenoga ^^ nån som, har erfarenheter om den ? bra dålig ?

              Kommentar

              • _Lena_
                • June 2006
                • 1273

                #8
                Tycker att det är en jättebra digitalkamera.

                Kommentar

                • IaMtHeJoKe
                  • November 2005
                  • 416

                  #9
                  "För att få en skarp bild på tex en fisk i ett akvarium vill man ta en snabb bild, nästan 1/250 av en sekund. Annars ser fisken ut som ett streck på bilden då den hunnit simma. Du behöver också antagligen släppa in mycket ljus för att kunna ta en snabb bild, då behöver du en liten bländare, runt 2.8 som det heter."

                  Tror det är 2/2000 del sekund som slutartiden är på om jag inte läst fel igen xD

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Det är en alldeles utmärkt kamera och även om vi som fotar med Nikon självklart menar att den är oerhört mycket bättre än Canon http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=98870

                    Sanningen är nog att alla kameror i denna prisklass är väldigt bra och det är minimalt som skiljer
                    Lycka till med kameraköpet - du blir garanterat nöjd med den oasvett vilken du väljer.
                    2 tips -
                    1/ en extern blixt underlättar mycket vid fotografering - enligt tester är visserligen Nikons interna blixt en bit bättre än Canons (vet inte om det stämmer - har inte testar Canons) men även till Nikon så rekommenderas en extern blixt.
                    2/ basobjektivet som medföljer är visserligen helt OK och räcker väldigt långt vid allmän fotografering. Dock vid fiskfotografering är ett macroobjektiv helt överlägset - men det kan du ju sätta på önskelistan för framtiden.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av IaMtHeJoKe
                      "För att få en skarp bild på tex en fisk i ett akvarium vill man ta en snabb bild, nästan 1/250 av en sekund. Annars ser fisken ut som ett streck på bilden då den hunnit simma. Du behöver också antagligen släppa in mycket ljus för att kunna ta en snabb bild, då behöver du en liten bländare, runt 2.8 som det heter."

                      Tror det är 2/2000 del sekund som slutartiden är på om jag inte läst fel igen xD
                      Nåväl om nu den snabbaste tiden är 1/2000 så är det mest teori eftersom ljuset ändå inte kommer att räcka till för detta.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • IaMtHeJoKe
                        • November 2005
                        • 416

                        #12
                        okey.. då blir det nog ett köp nästa månad då

                        Kommentar

                        • IaMtHeJoKe
                          • November 2005
                          • 416

                          #13
                          Det vart en EOS 400D iallafall

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            #14
                            Ursprungligen postat av IaMtHeJoKe
                            Det vart en EOS 400D iallafall
                            Bra val! Lycka till med din nya kamera!
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • IaMtHeJoKe
                              • November 2005
                              • 416

                              #15
                              Ursprungligen postat av petnym
                              Bra val! Lycka till med din nya kamera!

                              Tack

                              Kommentar

                              Arbetssätt...