Nikon bäst i test

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Nikon bäst i test

    Jag fick idag senaste numret av Råd och Rön där de har testat 10 olika digitala systemkameror. Testet har utförts av den internationella testorganisationen ICRT.
    I testet deltog enbart en Nikon-kamera (Nikon D50) men det räckte eftersom det var den som fick högst betyg trots att även flera mångdubbelt dyrare kameror också testades (bl.a. Canon EOS 5D)
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Canon kan Nikon. Dåligt men kunde inte hålla mig helt enkelt
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ja, ja - vissa kameror är svindyra och ändå canondåliga .
      Den var nog i så fall ännu sämre
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Adamzon
        • October 2005
        • 342

        #4
        För er lägre stående folk kan jag berätta att det inte är kameran som gör bilden..
        240 L Amerika, med BTN
        54 L Slaffs, med BTN
        350 L Växter
        45 Liter (extra akvarie)
        120 Liter lek
        144 Liter KUBEN



        Mvh: Adam Madsen
        Lidköping
        http://blog.temabild.se

        www.plantswap.se/forum/

        Kommentar

        • Adamzon
          • October 2005
          • 342

          #5
          Nä, men seriöst.

          Att mäta en Canon Eos 5D mot en Nikon D50 är som att ställa en Skoda felica mot en Volvo Xc90.

          Skodan funkar super även på långresor, men Xc90n är mycket mer avancerad och har många fördelar mot Skoooodan.
          Fullformats sensor (0x fovcrop) mot nikons halvformat (1,5x fovcrop)
          12 megapixlar på en fullformatsplatta mot nikons 6.3 på en halvformatsplatta.

          Nej, det är inget fel på varken D50, 5D eller Skoda/Volvo Man köper det som passar det man ska använda kameran till ..
          eller så köper man för att man kan..

          /Adam
          Nu Nikon D1x, På g D2x
          240 L Amerika, med BTN
          54 L Slaffs, med BTN
          350 L Växter
          45 Liter (extra akvarie)
          120 Liter lek
          144 Liter KUBEN



          Mvh: Adam Madsen
          Lidköping
          http://blog.temabild.se

          www.plantswap.se/forum/

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Suck, det är som vanligt när användarvänlighet vägs in betyget. Klart som f*n att D50 är "lättare" att använda när den har färre valmöjligheter. Skulle inte förvåna mig om den fick + för att man kan välja bakgrundsbild i menyerna.

            Men D50:n får ju bra betyg i mer rättvisa test också, dvs när man jämför kameror ur samma segment.

            Förövrigt så slår Skoda Volvo i alla tänkabara aspekter
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Akvaristen
              • January 2004
              • 225

              #7
              Hehe, då är min kamera bättre än Canon 5D

              /David - med Nikon D50

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Har Canon PowerShot A95 och Canon EOS 350D. Attans oxå.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • admin
                  Christian Alfredsson

                  • November 2004
                  • 11220

                  #9
                  Tittar man på bildkvalité kan denna jämförelse vara av intresse.

                  Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.


                  De jämför din dyra Nikon med den billigaste Canon DSLR-kameran
                  Christian Alfredsson
                  Tekniskt ansvarig Zoopet

                  Kommentar

                  • admin
                    Christian Alfredsson

                    • November 2004
                    • 11220

                    #10
                    Mer info: http://www.kenrockwell.com/tech/dslr...ison/index.htm
                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

                    Kommentar

                    • admin
                      Christian Alfredsson

                      • November 2004
                      • 11220

                      #11
                      Naturfotograf som förklarar varför han bytte från Nikon till Canon: http://www.jangustafsson.se/radkamera.htm

                      Citat från artikeln "Jag fick låna en Canon 100 med ett EF 300/4 på. Oj, vilken skillnad. Jag fick direkt bra bilder på flygande fåglar. Veckan efter sålde jag min Nikon-utrustning och köpte en ny Canon-utrustning. Ett byte som jag aldrig har haft anledning att ångra."
                      Christian Alfredsson
                      Tekniskt ansvarig Zoopet

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ja, ja en massa teoretiska tester som inget har med verkligheten att göra - tittar man istället på resultatet i Årets Foto på Zoopet http://www.zoopet.com/tavlingar/show...to=647&cat=544 eller för den delen i senaste omgången i Akvaforums fototävling http://akvaforum.no/fotokonkurranse.cfm så blir det praktiska utfallet ett helt annat
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #13
                          Ursprungligen postat av admin
                          Artikelförfattaren tycker inte det är någon skillnad mellan bilderna, men jag tycker det är jättestor skillnad. Den med ISO 200 ser bajs ut, särskilt i de lite skuggade ytorna i främre skåpet och under skåpen längre bak i bilden. Tror att kvalitén på den monitor man tittar på också spelar stor roll. En riktigt bra monitor avslöjar skavankerna betydligt mer.
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Ja, ja en massa teoretiska tester som inget har med verkligheten att göra - tittar man istället på resultatet i Årets Foto på Zoopet http://www.zoopet.com/tavlingar/show...to=647&cat=544 eller för den delen i senaste omgången i Akvaforums fototävling http://akvaforum.no/fotokonkurranse.cfm så blir det praktiska utfallet ett helt annat
                            Akvaforums fototävling har så snäva regler för maximal storlek (i kilobyte) för sina bidrag, att man måste komprimera bilden sönder och samman för att komma under kravnivån. Det har du ju själv märkt. Genom att göra så förvisar man en bra bild tagen med en riktigt bra kamera, till samma nivå som digitalkompakternas bilder var på slutet av nittiotalet. Vet inte om de gör så pga okunskap, eller för att jämna ut förutsättningarna för dom som deltar...

                            EDIT:
                            Det kanske är därför man har möjlighet att vinna med ISO-200 bilder från en Nikon i den tävlingen... ;-)
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • Micke
                              • January 2002
                              • 1718

                              #15
                              I finalen för årets foto på Zoopet är 10 av 12 bilder tagna med Nikon. Det verkar med andra ord vara en hyfsad kamera för akvariefoto
                              Mvh Michael Persson

                              www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...