Skulle nog vilja ha hela bladet med på bilden på den övre och på den undre skulle jag ha med lite av stenarna. Kanske beskära ovanför det gröna bladet. Det hade nog blivit bra.
Att ha med mer av stenarna är en bra idé, ska testa det senare.. Men om jag beskär ovanför bladet så får jag ju med reflexen av mitt finger?
310 l - Sydamerika 200 l - Asien 104 l - Asien 70 l - Sydamerika
Ska som sagt försöka fixa en bättre kamera, så fort det går (=så fort min plånbok blivit lite tjockare ) och då ska jag knäppa myyycket bilder!
Kameran är inte så avgörande för att ta bra bilder som man lätt kan tro, (särskilt som nybörjare). Det handlar om att kunna sin utrustning, och veta dess begränsningar och egenskaper. Billigare kameror har självklart större begränsningar, men om man känner till dom och vänder dom till sin fördel är det fullt möjligt att ta bra bilder även med relativt billiga kameror...
Det är sant som du säger, petnym, men vår kamera är sån som vi fick med gratis när vi köpte datorn för några år sedan.. ingen höjdarkamera direkt På håll kan man ta jättefina bilder, men närbilder.. usch nej, det är i princip omöjligt Har testat på alla möjliga sätt, men de här 2 bilderna är de enda jag "fått till"... Vet inte hur jag ska göra för att kunna knäppa bra bilder på akvariet? :S
Kameran verkar nämligen leva sitt eget lilla liv också, då den ibland kan ta hyffsat skarpa bilder, men nästa sekend är det suddigt igen, utan att jag rört något
Kan också tillägga att kameran har 2.1 mega pixels.. är en vanlig (fast väldans dålig) digitalkamera av märket canon
Vore jag en duktig fotograf så skulle jag kanske kunna hantera den bättre, men jag är inte så duktig
310 l - Sydamerika 200 l - Asien 104 l - Asien 70 l - Sydamerika
Jag tycker att det är en bra bild, känns som om att skärpan är något dålig och lite kraftigt brus.
Fisken känns väldigt lila men det ser inte ut som om färgbalansen är direkt fel, så jag gissar att fisken är så färgglad.
Den gröna växten snor lite fokus från fisken.
/Niklas
Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).
Ett rödstick i fisken som väl inte riktigt stämmer överens med verkligheten
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
Jag gillar verkligen detta foto - kolla bara in det lilla ynglet med pappsen som "bakgrund"
Tyvärr är dock fotot "kört" pga att det är så usel skärpa på pappan - speciellt ner mot munnen. Finns det något sätt att rädda ett foto som detta och skärpa upp "bakgrunden"
Bifogade filer
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
Man kan (och ska) skärpa upp bilder i efterhand, men man kan inte ta bort oskärpa. På Kjells bild skulle jag fixa till färgerna för att efterlikna verkligheten mer, ta bort störande fläckar och det grumliga ögat, allra sist lite skärpning.
Nåt sånt här:
Denna tråd är änna lite död så jag slänger in 2 foton för ev. kommentarer
Dels ett "innehållslöst foto" och dels ett "titt ut foto"
Bifogade filer
Akvaristiska hälsningar
Kommentar