konstruktiv teknisk kritik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    konstruktiv teknisk kritik

    Tänkte att starta en tråd med tips ,på hur man kan förbättra sina aalster så man har chans att vinna fototävlingen. vad gör jag rätt,"inget"
    men vad skall jag förbättra ,för att vinna "årets"bild
    mvh janne
    Bifogade filer
    Senast redigerad av janne dansk; 25 January 2006, 20:38.
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    #2
    Alltid bra med lite god kritik. Skulle med behöva det på mina alster

    Jag tycker inte att du ska fotografera upp mot vattenyten. Det blir en förvillande spegel.
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Nu handlar det ju om oerhört mycket mer än om tekniska saker för att man skall vinna en fototävling - motivet i sig och det budskap som förmedlas är nog ännu viktigare.

      Ditt foto har nog en bra bit kvar och att fota en stor del av akvariet är väldigt svårt. Tycker att du skall begränsa det till en mindre del av akvariet - nu syns ju knappt fiskarna.
      Fotot borde beskäras i ovankant och är avskuret för mycket i underkant. Sedan störs ju fotot väldigt mycket av smutsen, reflexerna eller om det nu är syrebubblor.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • erland
        • June 2003
        • 410

        #4
        Några kommentarer, tips, frågeställningar som kan vara värt att ställa sig kring bilden:

        - Rengör rutan från alger före du fotograferar

        - Vad är huvudmotivet ? Ett riktigt bra foto har oftast någon viss del av bilden som ögat drar sig till när man studerar bilden. I denna bild vet man inte riktigt om huvudmotivet är fisken eller växten.

        - Bilden hade nog blivit bättre om den beskurits annorlunda i nederkant, som det är nu så kapas två fiskar så att man inte ser hela fiskarna.

        - Bilden hade nog blivit bättre om den beskurits annorlunda i överkant, som det är nu ser man överkanten/ramen på akvariet och det tillför inte så mycket utan stör mer. Oftast brukar man försöka undvika attt beskära bilden så att man ser att den är taget i ett akvarium utan tittaren skall lika gärna kunna tro att den är fotat ute i havet/floden. D.v.s. inga saker som hör till akvariet som ram, pump, värmare, e.t.c. bör synas. Undantaget till detta är fotografiera på hela akvarium där det är helt okej att hela akvariumet inklusive ram syns.

        - Att fota mot vattenytan behöver inte vara fel, det viktiga är dock att fundera på vad man vill uppnå. Oftast är det man är ute efter att få en läcker spegelbild av något exempelvis en fisk. I detta fall så förstörs det dels av algerna på rutan och dels av att det ser ut att finnas lite "fettfläckar" eller liknande på ytan.
        Erland Isaksson
        Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
        Min Zoopet Blog

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Testar med ett nytt foto

          Fyller på i tråden med ett nytt foto där synpunkter efterlyses
          Bifogade filer
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Fyller på i tråden med ett nytt foto där synpunkter efterlyses
            Det är en bra bild. Med lite efterbehandling går den att få till riktigt bra. Följande kan förbättras (med efterbehandling)

            1, Kontrasten, bilden är lite grådassig, -kamerans automatiska val av vitbalans är inte alltid den bästa så bilden blir oftast bättre om man finjusterar denna i efterhand. Mitt tips: Justera upp kontrast och fixa färgerna så att fisken framträder mer från bakgrunden.

            2, Ögat är lite grumligt. Mitt tips: svärta ned ögat en aning (dock inte till kolsvart) men behåll reflexen för den gör djuret mer levande.
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Jag tackar för synpunkterna även om det står utanför min tekniska kompetens att genomföra de förändringarna
              Jag får väl fråga Christian om hjälp

              Tar gärna emot fler synpunkter på mitt foto och sedan ser jag gärna att fler skickar in foton.

              Många har ju tidigare efterlyst en tråd som denna och då är det ju lite tråkigt att det är tyst med såväl kommentarer som inskick av foton - vart tog ni vägen .
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • janne dansk
                • June 2004
                • 1740

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Jag tackar för synpunkterna även om det står utanför min tekniska kompetens att genomföra de förändringarna
                Jag får väl fråga Christian om hjälp

                Tar gärna emot fler synpunkter på mitt foto och sedan ser jag gärna att fler skickar in foton.

                Många har ju tidigare efterlyst en tråd som denna och då är det ju lite tråkigt att det är tyst med såväl kommentarer som inskick av foton - vart tog ni vägen .
                instämmar
                mvh janne
                Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                Kommentar

                • Micke
                  • January 2002
                  • 1718

                  #9
                  Ok, här är en bild till på en frontosa från utställningen. Jag gillar porträttbilder på stora fiskar med attityd, men det är alltid svårt att välja hur de ska beskäras. Jag gillar en ganska tajt beskärning som i detta exemplet.
                  Bifogade filer
                  Mvh Michael Persson

                  www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • erland
                    • June 2003
                    • 410

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke
                    Ok, här är en bild till på en frontosa från utställningen. Jag gillar porträttbilder på stora fiskar med attityd, men det är alltid svårt att välja hur de ska beskäras. Jag gillar en ganska tajt beskärning som i detta exemplet.
                    Det är nog lite olika vilken smak man har just när det gäller närbilder, en del verkar ogilla foton överhuvudtaget som inte visar hela fisken. Själv tycker jag närbilder kan vara ganska intressanta, men jag tycker nog du har beskurit den lite väl tight för min smak. Kjells liknande bilds beskärning tycker jag känns mer lagomt.
                    Erland Isaksson
                    Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
                    Min Zoopet Blog

                    Kommentar

                    • Morellen
                      • November 2003
                      • 4349

                      #11
                      Jag tycker nästan Mickes bild kunde beskäras lite till.... om man kapar den lite i överkanten så att ögathamnar i bildens hörn så att säga så tror jag det blir en riktigt häftig porträttbild
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                      "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                      (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                      Kommentar

                      • Micke
                        • January 2002
                        • 1718

                        #12
                        Testar med hårdare beskärning.
                        Bifogade filer
                        Mvh Michael Persson

                        www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • sacha
                          • May 2005
                          • 1016

                          #13




                          Har säkert tagit 500bilder med min IXUS40 men de e tamejfan inte lätt att få en bra bild med en sådan kamera.. En system där man kan ställa kortare slutartid hade nog vart bra.. Å ett stativ kanske

                          De kanske går att göra nått åt mina bilder i PS...?!
                          Tjopp...

                          Kommentar

                          • Morellen
                            • November 2003
                            • 4349

                            #14
                            Ursprungligen postat av Micke
                            Testar med hårdare beskärning.
                            Riktig personlighet den där fontosan *s* Men jag tänkte nästan att man skulle beskära enbart överkanten och ha kvar lite luft på de överiga... Fast det kanske inte funkar?
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                            "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                            (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                            Kommentar

                            • janne dansk
                              • June 2004
                              • 1740

                              #15
                              nu börjar dett att arter sig.
                              flera
                              mvh janne
                              Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                              Kommentar

                              Arbetssätt...