söker en bra digitalkamera...mina bilder blev en katastrof

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lysröret
    • October 2004
    • 312

    söker en bra digitalkamera...mina bilder blev en katastrof

    jag har lånat en hederlig stenålderskamera utan några funktioner.
    fotade karet och bilderna blev så här:






    har ni nån bra digitalkamera att rekomendera.
    jag vill ha en på mer än 6 Mpix och minst 3X optisk zoom.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Det var väl uppe till diskussion nyligen:

    samt
    Senast redigerad av erikthur; 17 June 2005, 20:05.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Jimk
      • March 2005
      • 332

      #3
      Canon Ixus är tveköst bästa diggisen
      //Jimk

      Lite bilder

      Kommentar

      • aliback
        • April 2005
        • 163

        #4
        Ursprungligen postat av Jimk
        Canon Ixus är tveköst bästa diggisen
        Har en sån men inte hjälper det. Måste va fel på kameran
        MVH
        Annelie

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Primärt är det nog inte kamerans fel. Du kan inte räkna med att få perfekta akvariefoton bara genom att fota helt på måfo. Läs på lite om foto i allmänhet och akvariefoto i synnerhet så blir nog bilderna bättre även med den äldre kameran.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • aliback
            • April 2005
            • 163

            #6
            Ursprungligen postat av aliback
            Ursprungligen postat av Jimk
            Canon Ixus är tveköst bästa diggisen
            Har en sån men inte hjälper det. Måste va fel på kameran
            Tänkte att om du har en ixus kanske du kan ge mig tips om hur jag ställer in för att ta bra akvariebilder så jag kan skicka in lite bilder
            MVH
            Annelie

            Kommentar

            • Chrilleus
              • November 2004
              • 224

              #7
              Helt klart ska du ha den här: http://www.ebay.se/viItem?ItemId=7524098373
              Bättre kamera får du leta efter, speciellt i den storleken
              500l, 160l, 96l
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=299645

              Kommentar

              • Chrilleus
                • November 2004
                • 224

                #8
                Ursprungligen postat av aliback
                Ursprungligen postat av aliback
                Ursprungligen postat av Jimk
                Canon Ixus är tveköst bästa diggisen
                Har en sån men inte hjälper det. Måste va fel på kameran
                Tänkte att om du har en ixus kanske du kan ge mig tips om hur jag ställer in för att ta bra akvariebilder så jag kan skicka in lite bilder
                Kör på auto, men med avstängd blixt. Ställ kameran på ngt stadigt. Sikta, fokusera, sätt igång självutlösaren, släpp kameran, vänta *snap* klart..
                Så gör jag med min ixus (4Mp)..
                500l, 160l, 96l
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=299645

                Kommentar

                • aliback
                  • April 2005
                  • 163

                  #9
                  Ursprungligen postat av Chrilleus
                  Ursprungligen postat av aliback
                  Ursprungligen postat av aliback
                  Ursprungligen postat av Jimk
                  Canon Ixus är tveköst bästa diggisen
                  Har en sån men inte hjälper det. Måste va fel på kameran
                  Tänkte att om du har en ixus kanske du kan ge mig tips om hur jag ställer in för att ta bra akvariebilder så jag kan skicka in lite bilder
                  Kör på auto, men med avstängd blixt. Ställ kameran på ngt stadigt. Sikta, fokusera, sätt igång självutlösaren, släpp kameran, vänta *snap* klart..
                  Så gör jag med min ixus (4Mp)..
                  jag gör ungefär så, problemet är att fiskarna inte vill "vänta" därför har jag väldigt mycket bilder som är stjärtar
                  MVH
                  Annelie

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #10
                    Ursprungligen postat av Chrilleus
                    Kör på auto, men med avstängd blixt. Ställ kameran på ngt stadigt. Sikta, fokusera, sätt igång självutlösaren, släpp kameran, vänta *snap* klart..
                    Så gör jag med min ixus (4Mp)..
                    Ursprungligen postat av aliback
                    jag gör ungefär så, problemet är att fiskarna inte vill "vänta" därför har jag väldigt mycket bilder som är stjärtar
                    Fiskporträtt måste fotgraferas med blixt för att bli skarpa, och då finns ingen fördel med självutlösare...
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • platy5
                      • May 2005
                      • 1087

                      #11
                      Canon poweShoot 400 tror ja den heter. Är den bästa om du ska ta kort på fiskar eller andra saker som rör sig snabt och få bra bild-kvalitet.
                      __________________________________________
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Som flera redan har påpekat så är det absolut viktigaste fotografen. En duktig fotograf tar kanonfoton med en stenålderskamera, medan en urusel fotograf inte kommer att ta bra foton ens med en kamera i 50.000 kronors klassen.

                        Oavsett vilken kamera man har och hur duktig man än är som fotograf så krävs det rejält med träning för att ta bra fiskfoton. En mycket bra kamera gör på sin höjd att det blir något färre misslyckade kort - kanske blir 1 av 25 foton bra istället för 1 av 100.
                        Fördelen med just digitalkamerorna jämfört med de gamla spegelreflexkamerorna är att man har råd att gödsla med fotona just för att det inte kostar något extra - bara lite tid att deleta.
                        Nackdelen med de vanliga digitalkamerorna är att det sker en viss fördröjning mellan att man trycker av tills fotot tas och under den tiden så hinner ofta fisken flytta på sig.
                        Idag finns det just också digitalkameror som funkar som de gamla spegelreflexkamerorna med film men nackdelen med dom är att de är rejält dyra (från ca. 10.000) och därför nöjer sig de flesta med en vanlig digitalkamera som dock har den nackdelen som jag nämner ovan.

                        Som petnym skriver så skall man köra med blixt - annars är nästintill omöjligt att få skärpa på fiskarna.
                        Så det viktiga när man köper kamera är inte antalet pixlar (3-4 miljoner räcker gott och väl för webben) utan att kameran har en bra inbyggd blixt samt att linsen har ett bra närområde. Med detta menar jag att man skall kunna hålla kamerna ända framme vid (eller nästan ända framme vid) akvariet. Håller man kamerna för långt ifrån så blir det ofta kraftiga blixtreflexer i akvarieglaset. I viss mån kan man motverka detta genom att hålla kameran i en lite sned vinkel mot framrutan.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • muppins
                          • September 2002
                          • 1629

                          #13
                          Fiskporträtt måste fotgraferas med blixt
                          Jag fotograferar aldrig med blixt...
                          Visst, slutartiden blir ju lite längre men man får se till att ha väldigt mycket tålamod och vänta till fisken står still en halv sekund....
                          ( det kan ta timmar innan det lyckas )
                          Och sedan får man såklart inte vara för darrhänt.
                          Jag har försökt att fota med blixt några gånger, och visst blir i princip alla bilderna skarpa. Men med en inbyggd blixt som slår rakt framifrån så blir färgerna konstiga, skuggorna skarpa och onaturliga och hela bilden blir platt och livlös. I alla fall med min kamera....
                          /muppins


                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Jag fotograferar aldrig med blixt...
                            Uppenbarligen olika vägar att gå - såväl muppins (som fotar utan blixt) och petnym (fotar med blixt) är ju mycket duktiga fotografer (se fototävlingen).
                            Om man fotar utan blixt är det dock en klar fördel att man har rejält med tålamod som muppins skriver samt att man väljer fiskar som helst är väldigt lugna av sig (t.ex. vissa malar, diskus, labyrinter och guldfisk).
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • aliback
                              • April 2005
                              • 163

                              #15
                              väldigt mycket bra råd, jag vet som sagts innan att övning ger färdighet. Får testa med och utan blixt och se vilket som funkar bäst för mig. Kan tillägga att jag möblerat framför karet med fåtölj o kaffebord, har ju hela helgen på mig
                              MVH
                              Annelie

                              Kommentar

                              Arbetssätt...