ok,, vad trevligt.. det lät
Yep, yummy med avloppsvatten ;)
Jag har antristus malar.. inte så stora dock.. har precis utvecklat små små spröt på huvudet.
Ok, ancistrusar ska mycket riktigt få algtabletter. Jag skulle nog ge dem varannan dag när belysningen har släckts. Är akvariet nystartat kan du ge dem typ var fjärde eller femte dag under den första månden.
Jag läste igen på burken och det står socker, lecitin. varför socker är det vet jag inte men det ska väl antaglin smaka lite godare..
Ok, kanske det.
Det du sa, om att jag ska ge mitt på dagen gäller det från idag eller i imorgon, jag gav ju i går kväll..
Det behöver inte vara exakt mitt på dagen, men det bör vara några timmar kvar innan belysningen släcks, för det är ju när man rör sig som man behöver och gör sig av med energi.
Akvariet har varit igång ca 2 snart, köpte hem fiskarna i en klump på direkten, zooaffären sa att det gick bra, fiskarna kom i akvariet efter ca 1½ vecka.
Varit igång i 2...? Hoppas verkligen det inte är 2 veckor för då är dina fiskar in big trouble. F*n vad jag blir tröööööttttt på dessa inkompetenta människor som jobbar på akvarieaffärer :mad: Det går
verkligen inte bra, utan det brukar innebära en långsam och plågsam död för många fiskar. När man startar akvarium ska man börja med ytterst få fiskar under den första månaden eftersom det inte finns tillräckligt med bakterier som kan bryta ner de dödligt giftiga ammoniak och nitrit som bildas av fiskarnas avföring och andning.
Det är nog därför som neontetrorna dör. De är känsligast av de fiskarna du har och inga fiskar man ska börja med innan akvariet är inkört.
Om det är så att akvariet bara varit igång i 2 veckor måste du skaffa ett nitrittest så fort som möjligt. Skulle det vara så att nitriten överstiger 0.2 mg/l måste du börja göra upprepade vattenbyten tills halten har sjunkit under det värdet. Mata ingenting alls på minst en vecka. Tillsätt massor av bakteriekultur. Det gör inget om du överdoserar, det är bara bra. Sera har även en produkt som neutraliserar nitrat. Den heter Toxivec.
Lycka till!