Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    Av inläggen ovan att döma så verkar de flesta ha en väl genomtänkt strategi för sin röstning. En tanke som slagit mig är att dessa "avvikande röster" kanske rent av är feltryckningar. En mer användarvänlig sammanfattningssida över vilka bilder man röstat på och vilka poäng man gett dessa skulle kanske eliminera dessa röster och dessutom göra det enklare för alla att hålla reda på vilka bilder man ännu inte avgett röster på. Jag föreslår en vy med alla bilder där alla bilder man röstat på ligger i poängordning med ens angivna poäng synliga och övriga bilder nedanför så att man ser att det finns fler bilder att rösta på. (Självklart skall bara ens egna röster synas)
    Senast redigerad av petnym; 05 September 2005, 10:52.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • muppins
      • September 2002
      • 1629

      Nu vet jag ju inte hur förekommande det är att folk ger foton 1 eller 2 i betyg, men jag måste ändå säga att jag har väldigt svårt förstå varför någon skulle göra detta ( speciellt då Kjell nu sa att det förekommer på foton som är teknsikt bra ).
      Jag har ännu inte sett ett foto i fototävlingen som bara har varit värd en 1:a.
      Ett foto som jag skulle betygsätta som en 1:a skulle vara ett foto som man knappt ser var det föreställer.
      Ett foto som man inte ens bemödar sig med att skicka in till en fototävling, en riktig misslyckad bild.
      Visst alla har ju olika smak ( och tur är väl det ), men det är nog så att folk tänker på olika saker när de röstar.
      Jag t ex, bryr mig inte det minsta om om sätter betyget 5 på 7 foton.
      Om jag tycker att dessa är värda betyget 5 så sätter jag ju det.
      Jag rangordnar ju inte på något sätt dessa 7 foton och tänker aldrig att jag måste ha en viss spridning på betygen.
      Det skulle ju i så falll bli väldigt orättvist om jag satte en 4:a eller 6:a på något av dessa 7 foton bara för att jag tycker att jag har för satt många femmor....
      Men många kanske tänker så, jag vet inte.
      Senast redigerad av muppins; 05 September 2005, 10:59.
      /muppins


      Kommentar

      • erland
        • June 2003
        • 410

        Vad gäller vinnaren i tävlingarna hittills känner jag nog personligen att det är rätt foton som varit i toppen i samtliga omgångar, sen finns det någon omgång där just vinnaren inte varit samma som jag rankat högst men jag tror ändå vinnaren alltid varit bland mina top tre rankade och jag tycker aldrig att någon vunnit orättvist hittills. Så jag tycker inte att dessa konstiga 1'or och 2'or verkat påverka resultatet i någon större mening hittills.

        Däremot slog det mig just en sak, kan det vara så att någon missat helt att 10 är hösta poängen och 1 är lägsta ? De som satt 1'or och 2'or kanske har försökt rangordna korten så att bästa kortet får en 1'a (för första plats) och andra kortet får en 2'a (för andra plats) o.s.v ?
        Kjell du borde väl kunna se om det verkar troligt att så är fallet när du tittar i resultatet, för du kunde väl se hur var och en röstat ?
        Erland Isaksson
        Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
        Min Zoopet Blog

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          I denna omgång har det fram till nu inkommit 389 röster.

          4 personer (mayweed, muppins, petnym och rent vatten) har skickat in 8 foton till nästa omgång av fototävlingen.

          -------------------------

          Svar till en del av de kommentarer som varit ovan:

          ett litet förslag/önskemål: skulle man inte kunna göra så att man ser vilka betyg man satt på varje bild redan på översiktssidan?
          En tanke som slagit mig är att dessa "avvikande röster" kanske rent av är feltryckningar. En mer användarvänlig sammanfattningssida över vilka bilder man röstat på och vilka poäng man gett dessa skulle kanske eliminera dessa röster och dessutom göra det enklare för alla att hålla reda på vilka bilder man ännu inte avgett röster på. Jag föreslår en vy med alla bilder där alla bilder man röstat på ligger i poängordning med ens angivna poäng synliga och övriga bilder nedanför så att man ser att det finns fler bilder att rösta på.
          För ögonblicket nöjer jag mig dock med att komma med ett litet förslag/önskemål: skulle man inte kunna göra så att man ser vilka betyg man satt på varje bild redan på översiktssidan? På det sättet kan man ju lätt kolla så att man inte missat att betygsätta någon bild, förutom att det ger en bra översikt av hur man viktat sina betyg.
          Tyvärr går det gör tillfället inte med nuvarande system att göra om det så att alla ens röster blir synliga samtidigt även om jag också ttycker att det vore bra om så kunde ske.
          Efter att ha tittat på de som röstat lite "underligt" så tror jag dock inte att det handlar om feltryckningar utan snarare att de har någon form av tanke bakom (även om jag har svårt att förstå vad det skulle vara).
          Lite intressant är också att efter att jag initierade denna diskussion så har ettona och tvåorna lyst med sin frånvaro i betygssättningen.

          Vi borde kanske ha en diskussion om hur vi ska bedömma bilderna?
          Det är ju just detta vi har haft i denna tråd.

          Det vore väldigt tråkigt om det vore så att det röstades på en viss fotograf istället för på fotografiet...Det borde väl i och för sig kanske gå att lösa genom att inte visa fotografens namn. Samtidigt så har jag svårt att tro att vi som röstar skulle "fotograf"-rösta...och det hade ju du Kjell inte heller kunnat se..
          Även om namnen vore dolda så kan man nog ändå räkna ut vem som tagit de foton som kommer in med hjälp av vilket motiv som valts, kvaliten på fotot, vilka andra foton man har i sitt arkiv etc.
          Så om nu någon verkligen gett sig fan på att dissa vissa fotografer (vilket jag som sagt inte heller kunnat utläsa av omröstningen) så kommer det nog att ske ändå.

          Jag tycker att man ska få lov att skicka in mer än ett kort. Jag tycker också att ni ska plocka ut de bästa bilderna oavsett art, fotograf. Har någon 2 kanonkort så låt den ha med dom korten då. Det är ju de bästa bilderna som ska med. Om det nu är 12 fotografer som skickar in bilder så ska det inte vara självklart att man får med minst en bild. Enstaka av bilderna som kommit till final har varit för dålig kvalitet för att platsa enligt min smak och då hade jag hellre sett en fotograf få ha med mer än ett kort i finalen.
          Håller inte med eftersom det ju de facto är så att flera av de allra bästa fotograferna då alltid skulle få med flera foton och vi skulle då garanterat inte få mer än högst 6 fotografer i varje omgång.
          Då skulle många av de som kanske inte IDAG är så duktiga fotografer eller inte har en tillräckligt bra kamera snabbt tröttna eftersom det skulle bli mer eller mindre ouppnåeligt att gå vidare. Syftet med fototävlingen är långifrån bara att utse de bästa fotona utan också att alla oavsett nivå skall utvecklas som fotograf.


          Går det inte bara att ändra så att man får skicka in 3 kort men när ni avgör vilket av dem som skall komma med tittar ni bara på kvaliteten på kortet och inte på vilken art som är fotad ?
          Nja poängen med att vi från början valde att man skulle kunna skicka in 3 foton istället för ett var ju just att vi ville ha bredd på fotona. Men som jag skrev ovan så har ju lite av detta motiv nu fallit och därför kanske man kan välja max ett foto istället.

          Så jag tycker inte att dessa konstiga 1'or och 2'or verkat påverka resultatet i någon större mening hittills.
          Självklart påverkas inte resultatet på så sätt att ett toppfoto helt plötsligt blir ett bottenfoto. Men t.ex. 2 st ettor och en 2 på ett foto som i övrigt håller ett snitt på 8 gör att snittbetyget sjunker till ca. 7.5 vilket väl ungefär gör att man tappar 2 placeringar. Detta kan vara nog så viktigt i den spännande toppstriden.


          Jag ser i och för sig inget större problem med att man bara skulle få skicka in 1 kort, men faktiskt så tycker jag inte denna begränsning behövs. Man kan faktiskt redan idag som fotograf välja att låta er(Kjell/Christian) avgöra vilket kort som skall komma med genom att skicka in flera kort eller också kan man välja att ha avgörandet i sin egen hand genom att endast skicka in endast ett kort.
          Jo så är det förvisso, men det känns ändå lite olustigt att vi genom att välja ut ett av tre bra inskickade foton kan råka välja ett foto som visar ett "icke populärt motiv"


          Däremot slog det mig just en sak, kan det vara så att någon missat helt att 10 är hösta poängen och 1 är lägsta ? De som satt 1'or och 2'or kanske har försökt rangordna korten så att bästa kortet får en 1'a (för första plats) och andra kortet får en 2'a (för andra plats) o.s.v ?
          Men jag fick för mig att en del sätter just 1-10 på bilderna. Alltså en 1a, en 2a osv.
          Så verkar det inte alls vara - nej nog verkar alla ha förstått att 10 är högsta betyg och 1 sämsta och jag tror nog inte heller att de "rangordnar" fotona utan snarare så betygssätts fotona var för sig.

          Det är ju bara två personer som skickat in ännu (varav jag själv är en av dom) så det går ju egentligen ändra redan denna månad...
          Förvisso - men går man in i en tävling som har ett visst regelverk så vill jag ändå inte ändra det under pågående tävling.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            I denna omgång har det fram till nu inkommit 423 röster.

            6 personer (Sonja, Psym, mayweed, muppins, petnym och rent vatten) har skickat in 13 foton till nästa omgång av fototävlingen.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Bosse.J
              • March 2004
              • 796

              nu har jag skickat in.. tror jag.. lite osäkert..
              Bosse.J

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Det ser i alla fall ut som om du fått in en bild. Det var 10 när jag skickade in, blev då 13 och nu är det ju 14 och det står att du skickat in den senaste bilden.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Bosse.J
                  • March 2004
                  • 796

                  ja nu kom jag på hur man skulle kunna se det..
                  Bosse.J

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    I denna omgång har det fram till nu inkommit 435 röster.

                    9 personer (dl-4711, Micke, Bosse.J, Sonja, Psym, mayweed, muppins, petnym och rent vatten) har skickat in 18 foton till nästa omgång av fototävlingen.
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 09 September 2005, 09:17.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Micke
                      • January 2002
                      • 1718

                      Du får nog kolla igen Kjell
                      Mvh Michael Persson

                      www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        Ursprungligen postat av Micke
                        Du får nog kolla igen Kjell
                        ursäkta - tillrättat nu
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          I denna omgång har det fram till nu inkommit 460 röster.

                          9 personer (dl-4711, Micke, Bosse.J, Sonja, Psym, mayweed, muppins, petnym och rent vatten) har skickat in 18 foton till nästa omgång av fototävlingen.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            I denna omgång har det fram till nu inkommit 472 röster.

                            10 personer (drd, dl-4711, Micke, Bosse.J, Sonja, Psym, mayweed, muppins, petnym och rent vatten) har skickat in 20 foton till nästa omgång av fototävlingen.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Deadline för röstning på torsdag.

                              I denna omgång har det fram till nu inkommit 496 röster och snart är det deadline för röstning (torsdag).

                              12 personer (MagicFingers, Maria-Sjöjungfru, drd, dl-4711, Micke, Bosse.J, Sonja, Psym, mayweed, muppins, petnym och rent vatten) har skickat in 23 foton till nästa omgång av fototävlingen.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • MagicFingers
                                • November 2003
                                • 3136

                                hur många har kommit in från mig?.. 2 eller 3?... gissar på 2 för den vill inte komma in så jag kan skriva kommentar på bilden på den 3-e, den é 4*618*237 byte......
                                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                                Nunc Est Bibendum

                                Kommentar

                                Arbetssätt...