Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    Kul att det börjar dra ihop sig och jag inte missade att skicka in ett kort. Jag bävar för Oktober. Var och köpte fisk jag inte hittade i artregistret, men det visade sig att den fanns där när jag kom hem.

    Under nya artbeskrivningar gissar jag att hybrider och färgvarianter inte är godkända.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Ursprungligen postat av admin
      Under nya artbeskrivningar gissar jag att hybrider och färgvarianter inte är godkända.
      Du "gissar" rätt
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11220

        På en månad hade jag kunnat få fram en ny Malawikorsning ;-)
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          sp. sorter funkar väl?
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Ursprungligen postat av PiaJo
            sp. sorter funkar väl?
            Ja så länge det är en egen art så är det OK. Den behöver alltså inte vara vetenskapligt artbestämd.

            Dock tänk på att många "sp.-arter" är lite av ett gungfly - dvs man vet kanske inte ännu om det är en egen art, eller om det är en färgvariant. morf etc.
            Om ni undrar om en art är OK att använda så skicka mig ett PM så svarar jag.

            I denna omgång så är dock temat fritt (även om det måste ha akvaristisk anknytning) - det är först i nästa omgång som "nya artbeskrivningar" är temat.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              5 dagar kvar

              Skicka in ett tävlingsbidrag till nästa omgång
              Dags att skicka in ett foton till septemberomgången. Temat är Valfritt och sista datum att skicka in foton på är den 23/8
              Man kan skicka in bilden här: https://www.zoopet.com/tavlingar/uploadphoto.php

              Än så länge har det kommit in 7 foton
              - Praktfull
              - Tvåsamhet/Pelvicachromis subocellatus
              - Blåbäret
              - Albino
              - Spotta grus

              - Cichla Xingu
              - Fjäril vaktar ägg

              Dessa regler gäller
              1/ maximalt ett tävlingsbidrag per omgång och goldmedlem. Skickar man in flera foton så gäller det först inskickade fotot - man kan inte ändra sig.
              2/ alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare deltagit i fototävlingen, eller lagts in någon annanstans på zoopet under den senaste månaden kan delta. Denna regel gäller också för foton som väldigt mycket påminner om andra foton.
              3/ fotona får inte på något sätt vara ”märkta” (med namn, datum etc.).
              4/ bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1250 pixlar.
              5/ obs! Du måste själv ha tagit fotot och ha copyright på det.
              6/ tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot.
              7/ bidrag till en omgång skall vara inskickat under de första tre veckorna under föregående månad
              8/ alla som tävlar måste själva rösta (man kan då inte rösta på sitt eget bidrag). Om man inte röstar får man ett poängavdrag på 30 poäng.
              9/ Om två foton i en omgång hamnar på samma poäng (gäller enbart för de 3 högst placerade) vinner den som har flest förstaplatser, i andra hand flest andraplatser.

              SEPTEMBER: Inskick senast 23/8, Röstning 1-20/9, Tema - valfritt
              OKTOBER: Inskick senast 24/9, Röstning 1-18/10, Tema – Nya artbeskrivningar
              NOVEMBER: Inskick senast 25/10, Röstning 1-22/11, Tema - Hela akvarier (sötvatten)
              DECEMBER: Finalen. Röstning 1 – 20/12
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • admin
                Christian Alfredsson

                • November 2004
                • 11220

                Då har jag varit på Scalarens Zoologiska i Alingsås och beställt "Valfri fisk som vi inte har artbeskrivning på". Hoppas de löser det.

                Om någon hittar fisk här: http://fisklista.akvarielagret.se så får ni gärna maila mig på christian@zoopet.com så det blir en lite hemlig bild.

                ... så gäller det bara att komma ihåg att rösta så jag inte tappar poäng på det.
                Christian Alfredsson
                Tekniskt ansvarig Zoopet

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av admin
                  Då har jag varit på Scalarens Zoologiska i Alingsås och beställt "Valfri fisk som vi inte har artbeskrivning på". Hoppas de löser det.

                  Om någon hittar fisk här: http://fisklista.akvarielagret.se så får ni gärna maila mig på christian@zoopet.com så det blir en lite hemlig bild.

                  ... så gäller det bara att komma ihåg att rösta så jag inte tappar poäng på det.
                  jag har sett flera.. ..men de är inte från de världsdelar som du brukar ha
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • admin
                    Christian Alfredsson

                    • November 2004
                    • 11220

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    jag har sett flera.. ..men de är inte från de världsdelar som du brukar ha
                    För att förbereda det hela har jag ett sällskapskar, ett nanokar, ett tomt 60 liters och ett fyllt 400 liters akvarium med korallsand redo...

                    Om du vågar får du skicka mig tips om någon supersnygg fisk....
                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Kommer imorgon
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        4 dagar kvar

                        Skicka in ett tävlingsbidrag till nästa omgång
                        Dags att skicka in ett foton till septemberomgången. Temat är Valfritt och sista datum att skicka in foton på är den 23/8
                        Man kan skicka in bilden här: https://www.zoopet.com/tavlingar/uploadphoto.php

                        Än så länge har det kommit in 8 foton
                        - Glossolepis incisus, female
                        - Praktfull
                        - Tvåsamhet/Pelvicachromis subocellatus
                        - Blåbäret
                        - Albino
                        - Spotta grus

                        - Cichla Xingu
                        - Fjäril vaktar ägg

                        Dessa regler gäller
                        1/ maximalt ett tävlingsbidrag per omgång och goldmedlem. Skickar man in flera foton så gäller det först inskickade fotot - man kan inte ändra sig.
                        2/ alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare deltagit i fototävlingen, eller lagts in någon annanstans på zoopet under den senaste månaden kan delta. Denna regel gäller också för foton som väldigt mycket påminner om andra foton.
                        3/ fotona får inte på något sätt vara ”märkta” (med namn, datum etc.).
                        4/ bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1250 pixlar.
                        5/ obs! Du måste själv ha tagit fotot och ha copyright på det.
                        6/ tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot.
                        7/ bidrag till en omgång skall vara inskickat under de första tre veckorna under föregående månad
                        8/ alla som tävlar måste själva rösta (man kan då inte rösta på sitt eget bidrag). Om man inte röstar får man ett poängavdrag på 30 poäng.
                        9/ Om två foton i en omgång hamnar på samma poäng (gäller enbart för de 3 högst placerade) vinner den som har flest förstaplatser, i andra hand flest andraplatser.

                        SEPTEMBER: Inskick senast 23/8, Röstning 1-20/9, Tema - valfritt
                        OKTOBER: Inskick senast 24/9, Röstning 1-18/10, Tema – Nya artbeskrivningar
                        NOVEMBER: Inskick senast 25/10, Röstning 1-22/11, Tema - Hela akvarier (sötvatten)
                        DECEMBER: Finalen. Röstning 1 – 20/12
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          3 dagar kvar och fortfarande 8 foton
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            Ja nu börjar det sannerligen dra ihop sig - nu på söndag är sista dagen och fortfarande har bara 8 foton kommit in till nästa omgång
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Imorgon söndag är sista chansen och än så länge är det bara 8 inskickade foton
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Det kommer säkert fler bilder ....
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...